Prodlacta din Brașov, unul dintre cei mai mari producători de lactate din România, a avut în 2018 o cifră de afaceri de 99 milioane de lei românești (peste 21 milioane de euro), în creștere cu 5% față de anul precedent, arată datele din raportul anual, scrie Mold-street.
Cea mai mare pondere în cifra de afaceri a companiei o are categoria de lactate proaspete (31%), urmată de unt (24%) şi de alte mărfuri şi servicii (24%), conform rapoartelor Prodlacta.
Majorare de capital pentru a acoperi pierderile
Potrivit datelor, compania a exportat produse lactate în valoare de peste 31 de milioane de lei, iar principala piață de export este Republica Moldova, unde se exportă lapte, unt, smântână și iaurt.
Pe de altă parte, compania a înregistrat anul trecut pierderi de aproape 700 de mii de lei româneşti, comparativ cu profitul de peste 1,4 milioane lei din anul 2017. Prodlacta intenţionează să îşi majoreze capitalul social cu 5,4 milioane de lei (peste 9%), până la 62,8 milioane de lei româneşti, pentru acoperirea pierderilor contabile raportate de companie.
„Majorarea capitalului social se realizează în numerar, în două etape, prin emisiunea unui număr de 4,9 milioane acţiuni noi nominative, ordinare, dematerializate, fiecare având o valoare nominală de 1,1 lei/acţiune, fără primă de emisiune“, se arată în comunicatul Prodlacta publicat la Bursa de Valori Bucureşti.
Prodlacta, listată pe piața RASDAQ din România, este controlată de grupul JLC (Jardan Lapte Company), principalul jucător de pe piața lactatelor din Republica Moldova, deținut de Vladimir Jardan şi familia sa. Grupul controlează peste două treimi din capitalul Prodlacta prin intermediul firmelor JLC Germany (33,23%), JLC SA din Chișinău (27,23%) şi a altor pachete mai mici. Statul român prin autoritatea pentru administrarea activelor statului deţine o cotă de 4,32%, iar restul revin mai multor acţionari minoritari.
De notat că, grupul JLC înglobează mai multe companii din Moldova, România, Germania, Ucraina şi Kazahstan.
Deocamdată nu este clar cum au evoluat afacerile grupului în Moldova, după scandalul laptelui de anul trecut, izbucnit după ce au fost publicate rezultatele unei expertize de laborator, care au arătat neconformități de calitate în 126 de probe de lactate supuse testelor de laborator.
Cel mai mare producător din țară, grupul JLC, vizat în studiu, susține că acestea rezultate nu corespund realității și că totul ar fi fost făcut la comanda cuiva. În plus, administrația JLC se întreabă de ce rezultatele testelor au fost publicate abia peste două luni după colectarea probelor, când întreprinderea nu mai poate prezenta produsele fabricate în acea perioadă pentru o expertiză suplimentară.
Rezultatele testelor au provocat și o serie de întrebări referitor la activitatea autorităților, care sunt responsabile de monitorizarea situației din domeniu, dar și față de autorii acestui studiu, care nu a cuprins pe toți cei 26 de producători din Moldova.
Comentarii