‹ pub ›
0 C
Chișinău
0 C
Chișinău
‹ pub ›
‹ pub ›

Producători de struguri: Trebuie să ne adaptăm și să implementăm schimbări, altfel nu vom putea accesa piețele externe

Recomandate

România: Utilizarea neonicotinoidelor la floarea soarelui în campania de primăvară – interzisă

Pentru campania de primăvară 2020, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a autorizat utilizarea în situații de urgență a...

O companie din Ucraina produce pastă de fructe după o tehnologie unică în lume

HTD-technology este invenția oamenilor de știință ucraineni care permite procesatorilor de fructe nu doar să păstreze substanțele utile din...

Ce spune ANRE și Consiliul Concurenței în legătură cu creşterea preţurilor la carburanţi

În conformitate cu modificările operate la Legea privind piaţa produselor petroliere, ANRE spune că titularii de licenţă stabilesc şi...
‹ pub ›

Advertoriale

Moldova Agroindbank relansează Campania dedicată producătorilor agricoli „Primăvara 2020”

Primăvara bate la ușă, iar gospodarii adevărați își fac deja planuri pentru noul an agricol. Moldova Agroindbank este și în acest an alături de...

O companie agricolă din Ialoveni vinde o plantație de viță de vie, o livadă de prun și teren arabil

SRL Agro-Ialovenenii, întreprinderea cu profil principal de activitate în agricultură, vinde un teren agricol cu suprafața de 25 de ha, plantat cu viță de...
‹ pub ›
‹ pub ›

În timp ce subiectul referitor la comercializarea atât a merele, cât și a strugurilor, este intens dezbătut, Proiectul HEKS cu suportul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova au organizat o masă rotundă unde au participat reprezentanți ai piețelor en-gross din Europa Centrală și producători de struguri de masă din țară.

În cadrul evenimentului, au avut loc prezentări a celor mai importante piețe din Croația, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Ucraina, Polonia, dar și condițiile pe care trebuie să le respecte producătorii de la noi pentru a putea exporta strugurii pe piețele netradiționale.

‹ Link Sponsorizat ›

Veronica Cazacu, Director de țară, reprezentanța HEKS Moldova a menționat că, Republica Moldova are producție de calitate cu un gust deosebit, care este pe placul consumatorilor din Europa Centrală, dar acest potențial trebuie dezvoltat.

„Proiectul a fost prelungit ca urmare a evenimentelor de promovare a strugurilor de masă pe piața din Polonia. Astfel, a apărut ideea de a organiza o masă rotundă cu participarea producătorilor de struguri de la noi din țară și reprezentanți ai piețelor en-gross din Europa Centrală. Scopul Proiectului este de a pune producătorii autohtoni față în față cu reprezentanții piețelor, în așa mod ca aceștia să poată dezvolta colaborări, dar și să discute despre condițiile pe care trebuie să le respecte în procesul de producere. După cum am observat, în timpul discuțiilor deja se formează un dialog unde se dezbat aspecte ce țin de preț, calitate, termeni. Nu a fost ușor să convingem reprezentanții de peste hotare să vină la un dialog cu producătorii de la noi, deoarece producția noastră nu este încă atât de cunoscută pe piețele din Europa Centrală. Pe viitor, planificăm să mergem la 1-2 piețe reprezentanții cărora îi avem prezenți la masa rotundă, împreună cu fermerii, ca să promovăm strugurii de masă așa cum am procedat și în cazul parteneriatului dezvoltat cu Polonia. Sperăm că, activitățile pe care le vom desfășura pe viitor să fie la fel de cu succes. HEKS continuă să ajute producătorii din Moldova să penetreze piețele europene. Avem producție de calitate cu un gust deosebit, care este pe placul consumatorilor din Europa Centrală, dar trebuie să dezvoltăm acest potențial. Alături de Proiectul Agricultura Performantă în Moldova susținem producătorii și îi încurajam să depună efort și să îmbunătățească calitatea”, a relatat Veronica Cazacu.

‹ pub ›

Octavian Olaru, manager de Proiect, HEKS Moldova a remarcat că în urma discuțiilor, întâlnirilor, dar și evenimentelor organizate pe piața din Polonia, în anul trecut s-au vândut peste o mie de tone de struguri.

”Consider că, activitățile desfășurate pe piața din Polonia au fost de succes. Astfel, în anul trecut am înregistrat vânzări de peste o mie de tone de struguri. Dacă acum 4 ani nu se comercializa nimic pe piețele din Polonia, deja putem vorbi despre un succes. Ne dorim să dezvoltăm Proiectul pentru ca să penetrăm și alte piețe. Și aici vorbim de piețele din Europa Centrală, Croația, Ungaria, Bulgaria, Cehia. HEKS are o abordare diferită și ne axăm pe relațiile cu oamenii, care au interes pentru a dezvolta business-ul. Ne-am străduit să invităm la masa rotundă reprezentanții piețelor din țările amintite mai sus, ca să putem realiza mai multe lucruri frumoase împreună. Exemplul relațiilor stabile cu Polonia ne dau un impuls să continuăm activitățile. Țările din Europa Centrală sunt gata să consume struguri din Moldova, dar că producătorii trebuie să crească struguri calitativi. Cred că, fermierii de la noi ar putea să comercializeze struguri inclusiv pe piețele din Europa, dar le lipsește comunicarea cu importatorii, iar dacă nu comunici nu poți avea vânzări. HEKS vine să faciliteze acest proces, încercăm să punem la masa de dialog producătorii de struguri de la noi cu importatorii din țările interesate să cumpere”.

O mare parte dintre porducătorii prezenți la eveniment exportă struguri peste hotare și sunt familiarizați cu cerințele înaintate de aceste piețe. Totuși, fermierii au specificat că, atunci când este semnat un contract de export fiecare dintre părți își asumă anumite riscuri. Totodată, dezvoltarea sectorului are loc doar atunci când producătorii se conformează cerințelor și implementează schimbări.

Nicolae Negru din satul Costești, raionul Ialoveni ne-a spus că a venit momentul în care trebuie să ne adaptăm și să schimbăm mai multe aspecte, pentru că doar astfel vom putea accesa piețe externe, în special piețele europene.

„Cerințele de calitate se referă la aspectul strugurilor, aceștia nu trebuie să aibă impurități, bobițe uscate, crăpate. Lădița trebuie să cântărească exact cât este stipulat în contract. Strugurii nu trebuie să fie mai mici de 200 de gr, să fie omogeni, saharitatea corespunzătoare. Noi nu putem penetra piețe noi fără a respecta cerințele și condițiile înaintate de acestea. Îndemnul meu este ca producătorii să studieze, să se informeze și să respecte cerințele ca să putem comercializa producția cât mai avantajos. Trebuie să ne adaptăm și să schimbăm mai multe aspecte, pentru că altfel nu vom putea accesa piețele externe, în special piețele europene. Nu există piețe imposibil de accesat, doar trebuie să respectăm regulile și atunci lucrurile se vor schimba spre bine. Strugurii noștri au avantaje, au aspect, în special cei negri sunt apreciați de consumatorii de peste hotare. În anul trecut, am avut probleme cu calitatea strugurilor, am avut livrări la care s-a renegociat prețul, am avut livrări care încă nu au fost achitate, deoarece calitatea nu a fost corespunzătoare. Vreau să spun că, sunt anumite riscuri. Dacă mergem pe piețe extrene, nu înseamnă că cineva ne așteaptă cu brațele deschise, dar încercăm să facem schimbările la timp, ca să nu dezamăgim clienții și să avem o colaborare de lungă durată”.

Veaceslav Vidrașcu, fondator, manager de vânzări Cooperativa de Întreprinzător Ved-Mar-Agro din satul Mileștii Mici, raionul Ialoveni, dispune de un frigider cu o capacitate de stocare de circa o mie de tone, cu 2 camere de prerăcire. Cu grantul oferit de USAID/APM au procurat și o linie de producere a lazilor de carton.

„Recent, am început exportul strugurilor de masă soiul Moldova în Polonia și România. Avem o ofertă din partea unui partener din Dubai. Una din cerințele înaintate este ca lădițile să fie din carton, să putem transporta marfa pe cale maritimă (20-30 de zile). Lădițele trebuie să cântărească maxim 4,5 kg produs net. În fiecare lădiță sunt 5 sacoșe separate și una comună pentru toate cele 5. Sacoșa conține o folie de sulf și o folie care atrage umiditatea din lădiță. Ne dorim să promovăm strugurii soiul Moldova, astfel ca să-i cunoască cât mai mulți consumatori din diferite țări. Anul acesta, strugurii au avut condiții prielnice pentru dezvoltare, deși nu sunt cu bobițele foarte mari, în schimb calitățile gustative sunt foarte înalte. Astfel, strugurii sunt rezistenți și îi vom putea transporta chiar și pe piețele din Dubai. Un aspect important este recoltarea corectă a strugurilor. În momentul în care se semnează un contract partenerul ne înaintează mai multe cerințe ce se referă atât la calitatea strugurilor, cât și la ambalaj, transport. Stocarea pe termen lung a strugurilor de masă Moldova în frigidere este strict condiționată de cât de dulci și cât de copți sunt la recoltare. Dorim să identificăm parteneri și piețe noi de desfacere. Deja, suntem familiarizați cu piața din Polonia, care este un jucător extrem de mare pe piața din Europa Centrală”.

Anatolie Pascaru din satul Valea Mare, raionul Ungheni, a constat că condițiile înaintate de reprezentanții piețelor externe nu sunt atât de greu de respectat, totul depinde de disponibilitatea fiecărui producător de a se adapta.

”La moment, s-au înăsprit cerințele de calitate pentru struguri și mă refer la cerințele înaintate de rețeaua Metro cu care avem un contract. Au fost înaintate cerințe referitor la trasportul cu care livrăm marfa, acesta trebuie să dispună de un certificat autorizat de transportare a produselor alimentare. Încercăm să soluționăm și această problemă, deoarece nu  am fost informați din timp. Totodată, s-au schimbat și cerințele referitor la etichetare, care trebuie să cuprindă informația amplă despre gospodăria unde a fost crescută marfa, adresa, codul fiscal, ș.a. Sunt cerințe noi, care nu erau până la moment, dar nu sunt greu de respectat, noi ne conformăm pentru că ne dorim să comercializăm producția. În anul trecut, am exportat circa 62 de tone de struguri în România: Vaslui, Vatra Dornei, Suceava, Maramureș. Pentru a putea exporta pe piața din România trebuie să respecți cerințe, care sunt mult mai severe și mai costisitoare”.

Producătorii prezenți la eveniment au mai menționat că, pentru a identifica un partener extern este necesară informarea continuă, inclusiv participând la seminare și vizite de studiu.

‹ pub ›
‹ pub ›

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Vă rugăm să introduceți numele dvs. aici

‹ pub ›

Ultimele Subiecte

O companie din Ucraina produce pastă de fructe după o tehnologie unică în lume

HTD-technology este invenția oamenilor de știință ucraineni care permite procesatorilor de fructe nu doar să păstreze substanțele utile din fructe, ci și să le...

Prognoză: Carnea sintetică ar putea apărea pe piața UE peste doi ani

Consumul excesiv de carne obținută în urma creșterii intensive și industriale a animalelor este din ce în ce mai recunoscut ca o problemă serioasă....
‹ pub ›

Video

Alte Subiecte

‹ pub ›