‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
6.6 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleProducătorii de vin din țară - grav afectați. Vânzările s-au redus cu până la...

Producătorii de vin din țară – grav afectați. Vânzările s-au redus cu până la 80%

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Impactul pandemiei asupra sectorului vitivinicol este deja simțit de producătorii de vin din țară. Pe lângă scăderea bruscă a vânzărilor pe piața locală, exporturile de asemenea vor fi afectate.

Unii producători au pierdut aproape 80% din vânzări, iar multe piețe de desfacere nu mai sunt accesibile.

FOTO: Ion Luca/facebook.com

„Vânzările s-au redus cu circa 70-80%. Suntem în perioada achitării impozitelor pe venit, taxelor și a salariilor. Cu vânzările actuale acest lucru este imposibil. Comercializăm pe piața locală și exportăm în 10 țări. La moment, nu putem deloc exporta, iar consumul local este foarte redus”, a explicat Ion Luca, producător de vin.

FOTO: Lilia Dulgher/facebook

„Restaurantele unde erau vândute, în mare parte, vinurile noastre au fost închise. Totodată, oamenii nu prea cumpără vin, iar exporturile au fost stopate. Au fost anulate târguri unde am fi putut stabili parteneriate, iar vânzările s-au redus cu circa 80%”, ne-a spus Lilia Dulgher, Gitana Winery.

Potrivit Dianei Lazăr, vicedirectorul Proiectului de Competitivitate, USAID Moldova cel mai mult vor avea de suferit producătorii mici.

FOTO: vipmagazin.md

Efectele nefaste asupra industriei vitivinicole se manifestă în primul rând prin o scădere bruscă a vânzărilor pe piața locală, ceea ce lovește mai grav asupra micilor producători, care depind mai mult de piața domestică, de vânzările în HoReCa, și o stopare practic integrală a serviciilor turistice la vinăriile care oferă asemenea servicii. Pentru piața locală deja estimăm o scădere cu 50% a vânzărilor, pe toate categoriile de vinuri, dar în special cele premium”, a menționat pentru Agrobiznes Diana Lazăr.

Potrivit ei, producătorii s-au orientat rapid și încearcă să recupereze o parte din vânzări din contul livrărilor la domiciliu sau vânzărilor on-line.

În ceea ce privește exportul, livrările de vinuri continuă încă, dar se așteapta unele deficiențe în organizarea logistică.

Pe piețele externe, unde sunt vândute peste 83% din ce producem în Moldova, impactul nu a fost resimțit din prima, în primele două săptămâni de criză livrările au continuat. Totuși, odată cu sporirea restricțiilor de circulație în piețele țintă, precum România, Polonia, Cehia, au parvenit deja schimbări în planurile de livrare: fie pentru că au încetinit vânzările în acele piețe, fie pentru că în unele destinații devine mai complicat de a organiza logistic livrarea, atât prin transport rutier de mărfuri dar și maritim. China, care e o piață mare pentru Vinul Moldovei, absorbind peste 12%, va arăta o recesiune în importuri. Actualmente, estimările preliminare arată că vânzările vinurilor noastre în piețele Europene vor scădea cu circa 30-40% în perioada aprilie-septembrie, însă aceste estimări depind de durata perioadei de izolare și a măsurilor de restricție luate de state. Inevitabil, scăderea vânzărilor va rezulta în stocuri atât la importatori dar și la producătorii noștri, ceea ce ar putea cauza dificultăți dat fiind noua recoltă din toamnă.

Totodată, multe crame au fost nevoite să reducă numărul angajaților, achitându-le în continuare salariile.

„Aceste crame au nevoie de măsuri de susținere din partea statului, pentru a menține sustenabilă situația lor economică, așa cum ar fi re-eșalonări de plată a taxelor și impozitelor, preluare din bugetul de stat a plăților pentru șomaj tehnic a unei părți de personal. O problemă majoră o constituie creditele active ale vinăriilor, pe care acestea trebuie să le onoreze în condițiile scăderii veniturilor”.

‹ adv ›

Pentru a estima situația afacerilor în industria vitivinicolă și impactul crizei pandemice, la inițiativa asociațiilor de producători și cu susținerea Proiectului de Competitivitate din Moldova a fost inițiat un chestionar pentru a sumariza efectele resimțite de vinării dar și a genera niște propuneri de adaptare la noua situație, inclusiv măsuri de redresare așteptate de la autorități.

Este clar însă că piața de consum a vinului se va schimba considerabil, comportamentele consumatorilor vor fi altele și coșul de consum se va modifica de asemenea. Vinul va fi unul din primele produse afectate de aceste schimbări”, a conchis Diana Lazăr.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›