Legumicultura este o ramură tradițională pentru agricultura din țara noastră, cu toate acestea producătorii se confruntă cu un șir de probleme. Cele mai stridente rămân a fi perioada de comercializare a legumelor, care este una destul de scurtă, infrastructura post-recoltare și prelucrare slab dezvoltată, accesul limitat la piețele externe de desfacere. Aceste subiecte, dar și altele au fost abordate în cadrul Conferinței naționale cu genericul „Legumicultura în spațiul protejat: oportunități și perspective de dezvoltare”, care s-a desfășurat zilele trecute la Chișinău.

Tudor Darii, agronom consultant, director executiv al Asociației obștești „Agro-Cons”, Drochia, a relatat pentru Agrobiznes că, creșterea legumelor în teren protejat este o afacere profitabilă, doar că producătorii ar trebui să treacă la o tehnologie de producere modernă.

„Eu cred că trebuie să fii un specialist foarte rău ca să nu poți crește profitabil legume în sere. Reieșind din faptul că în ultima perioadă sunt tot mai pronunțate schimbările climatice, insuficiența brațelor de muncă, dar și alte schimbări suntem impuși să trecem la cultivarea legumelor în sere. Totodată, cumpărătorul a început să fie mai selectiv la ceea ce cumpără și solicită legume de calitate. Dar legume de calitate putem obține atunci când le cultivăm în teren protejat. Conform unor studii realizate încă în anul 2000, s-a constatat că în lunile decembrie, ianuarie, februarie și câteva săptămâni din luna martie sinecostul de producere a unui kilogram de produs este mai mare decât prețul de comercializare”, a spus producătorul.

Totodată, resursele energetice sunt foarte scumpe și aceasta se reflectă în prețul final pe care îl cer fermierii. Tudor Darii crede că, în aceste luni ar fi indicat ca producătorii să se pregătească pentru celelalte 8 luni din an când vor crește legume în sere.

„Mai mult, am putea să producem chiar și în luna februarie așa culturi cum sunt verdețurile, ceapa verde, salate, care nu necesită multă căldură. Nu putem să asigurăm piața locală cu legume, deoarece sectorul dat este slab dezvoltat. Este important ca producătorii de legume în câmp protejat să înțeleagă că, unica posibilitate de a avea o afacere de succes este să identifice noi piețe de desfacere decât cele locale, să se orienteze să facă business prin utilizarea tehnologiilor moderne, resurselor energetice ieftine. Cu părere de rău, legumicultorii se orientează mai mult la piața locală, pentru că noi gândim că cel mai bun produs, trebuie să fie pe masa copiilor, tinerilor care sunt generația viitoare. Cu părere de rău, nu există o unitate de măsură pentru cât costă sănătatea”, a mai constatat fermierul.

Tinerii care se gândesc să facă o afacere în legumicultură trebuie să construiască sere moderne și să aplice tehnologii de ultimă oră, crede eroul nostru.

„Produsele noastre nu sunt competitive pe piața externă pentru că noi utilizăm tehnologii învechite de producere, nu folosim hibrizi noi care să ne permită să obținem recolte cu 40-45% mai înalte. Sunt niște elemente tehnologice pe care noi încă nu le utilizăm. Avem unde crește, dar ritmul este unul destul de lent. Cred că noi prea târziu am început să investim, dar cei tineri au toate posibilitățile. O altă problemă este și insuficiența de apă, putem produce doar atât cât avem apă. Regret că nu am reușit să molipsesc și copii de această profesie, de dragostea de a crește legume în sere. Cei trei copii, toți sunt plecați peste hotare, e regretabil, dar asta e realitatea”.

Tudor Darii dispune de trei camere frigorifice pentru păstrarea legumelor și un magazin propriu unde comercializează legumele, chiar lângă sere.

„Volumele pe care le producem nu ne permit să ieșim la export, putem doar să păstrăm o parte din legume pentru sezonul rece pe care le comercializăm grădinițelor, școlilor, caselor de bătrâni din regiune. Legumicultura este o ramură profitabilă, important este să învățăm permanent. Toată viața trebuie să învățăm, în momentul când încetezi să progresezi, ești predispus spre pierire”, a concluzionat producătorul.

Piața legumelor este supusă fluctuațiilor de preț, precum și a volumelor vândute. Pentru majoritatea legumelor, perioada de vârf a producerii este vara, preponderent, lunile iulie-august.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here