Republica Moldova este cea mai săracă ţară din Europa, cu venituri pe cap de locuitor la jumătatea celor din Albania. Şi totuşi, de când micul stat fost sovietic a opus rezistenţă expansiunii influenţei ruşilor, acesta a devenit o superputere în industria vinului, scrie Deutsche Welle, citat de ZF.ro.
Moldovenii ţin să atragă atenţia asupra faptului că ţara lor are cel mai ridicat procent de terenuri arabile dedicate pogdoriilor (5%). Poate că nu este un fapt atât de fascinant, dar ajută la a explica de ce în această ţară totul se realizează local în acest sector, de la producţie la procesare şi ambalare. Vinul este însă comercializat la nivel mondial, iar sectorul atrage acum interesul investitorilor din vest. În perioada 2010-2015, aproximativ 20 de companii au investit 21 mil. euro în sector.
Un număr ridicat de crame din Republica Moldova sunt afaceri de familie, însă altele se orientează în direcţia opusă, cum este cazul Purcari, listată pe bursa din Bucureşti în februarie.
Industria vinului reprezintă 7% din exporturile Moldovei şi are aproximativ 200.000 de angajaţi dintr-o populaţie de 3,5 milioane de persoane.
În 2014, Moldova se situa pe poziţia a 20-a în topul celor mai mari ţări producătoare de vin din lume, cea mai mare parte a producţiei sale de vin fiind exportată, 67 de milioane de sticle pe an. Potrivit datelor băncii centrale, în T3 2017 Moldova a exportat vin de 46 mil. $, cu 13% mai mult decât în perioada similară a anului 2016.
În 2017, producţia de vin la nivel mondial a scăzut cu 8%, însă producţia din România şi Moldova a avansat cu 64% şi respectiv 20%. Acest lucru a ajutat companiile să-şi crească veniturile. Lucrurile nu au stat aşa în trecut. În trecut, Moldova furniza aproape 70% din necesarul Uniunii Sovietice.
După mai multe embargouri impuse de ruşi, accentul a început să fie pus pe calitatea vinului şi un prim pas în diversificarea destinaţiilor de export pentru favorizarea pieţelor UE a fost modernizarea procesului de producţie a vinului.
Legislaţia din sector a fost îmbunătăţită, 75 milioane de euro fiind investite în modernizare. A fost creat un program naţional pentru promovare.
Experţii spun că lucrurile pot fi îmbunătăţite şi mai mult.
„Mi-aş dori ca Moldova să se concentreze mai mult pe soiurile locale“, spune Christy Canterbury, expert în vinuri est-europene.
Comentarii