‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
2.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleVitalie Popa, procesator și exportator: „Majoritatea exportatorilor de produse apicole sunt gata să-și vândă...

Vitalie Popa, procesator și exportator: „Majoritatea exportatorilor de produse apicole sunt gata să-și vândă afacerile, deoarece nu sunt profitabile”

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Exportul produselor apicole este un segment important și indispensabil de tot ceea ce numim apicultură. Deseori, moldovenii văzând prețul mierii autohtone în magazinele de peste hotare își pun întrebarea: de ce acesta este atât de înalt? Exportul produselor apicole este unul dintre scopurile principale ale apicultorilor din țară, despre aceasta au remarcat participanții la Forumul Național Apicol, ediția a III-a, care s-a desfășurat recent la Chișinău.

Vitalie Popa, reprezentantul Asociației Exportatorilor de Produse Apicole din Moldova, a explicat că, pentru dezvoltarea sectorului este primordial ca producătorii să se asocieze pentru a propune un produs omogen, de înaltă calitate.

„Prin exemplul propriu am demonstrat că putem să exportăm ceea ce producem, pentru că Casa albinei este și producătoare și exportatoare de miere. Astfel a și apărut ideea fondării unei Asociații a exportatorilor de miere pentru a face o unitate în întreg sectorul producerii. Exportatorii fără producători nu pot activa. Totodată, exportatorii au nevoie de un produs calitativ, nu putem să producem ceea ce nu o să putem vinde”, a remarcat Vitalie Popa.

‹ adv ›

Totodată, acesta a comunicat că exportul produselor apicole nu este o afacere tocmai profitabilă, iar o bună parte dintre cei care fac export s-au dezamăgit.

„Trebuie să înțelegem că UE este cel mai mare producător de miere după China, cu circa 250 de mii de tone. Anual, pe glob se produc circa 1550 de mii de tone de miere. Noi exportatorii suntem o verigă care facilităm vânzarea produsului, iar condițiile de vânzare sunt expuse de cumpărători. Cea mai mare problemă din sector este prețul oferit pentru produs, care pentru mierea din Republica Moldova este unul destul de mic deoarece noi suntem o țară terță. Mierea este un produs zootehnic și fără acceptul Departamentului general SANTE, nu poate ajunge în UE. Au fost perioade în care Republica Moldova nu a putut exporta din cauza conținutului de reziduuri din miere. Fiecare producător trebuie să fie responsabil pentru calitatea produsului său. Prețul scade din mai multe motive, piața mierii este un segment foarte închis. Noi vrem să reușim pe piața UE cu mierea ambalată, eu cred că acesta este un moft foarte greu de realizat, deoarece acolo nu ne așteaptă nimeni cu brațele deschise, avem o concurență foarte puternică, companii care au câte 90 de ani de experiență pe acest segment. Putem produce miere de calitate care poate cuceri și care poate fi valorificată la maxim. Cu toate acestea, mulți exportatori din țară sunt gata să-și vândă afacerile, acestea nu mai sunt profitabile din cauza presingului exterior”, a mai adăugat Vitalie Popa.

Vasile Dolghieru, președintele Asociației Exportatorilor și Procesatorilor de miere din Moldova, dar și apicultor cu o experiență de aproape 30 de ani, a precizat cum se formează prețul unui kilogram de miere, care sunt procedurile de exportare a mierii, dar și cum poate fi diminuat costul de producere.

„Practic apicultura din 1990, iar din 2004 am devenit profesionist. Pe atunci mierea se vindea cu prețul de 9-10 lei per kilogram, astfel, am decis să deschidem o fabrică de procesare. Principalii importatori de miere sunt SUA cu 24%, urmată de Germania, Japonia, Anglia, China, Italia. Principalele destinații de export a mierii moldovenești sunt România 28%, care o reexportă, Italia, Franța, Spania, Germania, Cehia și Polonia. Procurată de la apicultori cu 1,5 euro, se adaugă impozitul pe venit de 5%, respectiv la exportator ajunge cu 1,58 euro. Exportatorul adaugă cheltuielile pentru colectare, procesare, ambalare, transport și profitul”.

‹ adv ›

În UE, importatorii (care sunt în majoritate și procesatori) cumpără mierea cu 2,05 euro. La acest preț se adaugă cheltuielile, pe care le suportă importatorul, estimate la circa 50%.

„Ambalată, mierea ajunge la distribuitori, care adaugă 20%, astfel prețul este de 3,6 euro. Rețelele de comercializare adaugă până la 60%, plus impozitul de stat, astfel prețul pe raft este de circa 7 euro. Majoritatea adaosurilor revin jucătorilor pieței. În cazul în care doriți să exportați mierea trebuie să cunoașteți că, pe lângă cheltuielile generale veți fi nevoiți să suportați costurile pentru expertiză de circa 5-6 mii de lei pentru 5 tone. Dacă în miere sunt depistate antibiotice se efectuează încă 10 analize pentru fiecare antibiotic – 5-9 mii de lei. Când se efectuează certificarea se mai adaugă costul de 20 de bani per kilogram. La final, se formează un preț de 36,78 lei/kg pentru mierea depozitată în butoaie, iar prețul de comercializare angro pentru un kilogram de miere polifloră ajunge la 37-72 de lei”.

Pentru o afacere începută de la 0, cu 10 sau 200 de stupi, costul de producere a unui kg de miere pentru 10 familii este de 26,51 lei, iar pentru 200 de familii – 22,28 lei, a mai adăugat Vasile Dolghieru.

‹ adv ›

Potrivit acestora, în următorii ani de activitate costul se reduce. La fel, cu cât numărul de familii de albine este mai mare cu atât costul de producere este mai mare. Mărirea prețului de export și micșorarea costului de producere sunt scopurile de bază ale apicultorilor din țară, care trebuie să se axeze inclusiv și pe promovarea produselor apicole autohtone în întreaga lume.

Menționăm că, Moldova asigură 0,6% din totalul de miere exportat în lume.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›