Calitatea unui produs, în accepţiunea modernă a termenului, este dată de atenţia cu care a fost manufacturat, de gradul de exclusivitate şi de calităţile materiei prime. Este valabil pentru automobilele de lux sau pentru bijuterii, dar este valabil şi pentru vinuri.
An de an, Constantin Stratan plantează vie nouă și, pe măsură ce producția de struguri crește, își dezvoltă și sortimentele de vinuri.
Încă slab dezvoltat în Moldova, segmentul podgoriilor mici, boutique- wineries cum sunt ele denumite de specialişti, este poate cel mai apreciat la nivel mondial, tocmai pentru calitatea vinului pe care acestea îl produc. Povestea podgoriei Equinox, o boutique- winery autohtonă, este exemplară pentru felul în care funcţionează acest tip de afacere. Cel mai des, oamenii tind să-şi transforme hobby-urile personale în profesie, însă Constantin Stratan a făcut taman pe dos. A lucrat şi lucrează în domeniul viticol, pentru mai multe mari companii producătoare de vinuri şi în urmă cu 10 ani s-a hotărât să înceapă, în paralel, o afacere proprie în domeniul în care activa.
Astfel, în anul 2002, cu banii „din salariu” şi cu sprijinul unei rude, a plantat primul hectare cu viţă-de-vie în zona Purcari, pe unul dintre cele mai faimoase terroir-uri din regiune. „Pentru a reuşi cu adevărat să faci un vin de calitate, orice aspect este important. De la cultivatul viţei-de-vie şi până la îmbuteliere”, spune Stratan. Prima recoltă a obţinut-o doi ani mai târziu, iar primul vin, un Cabernet Sauvignon, în 2006, când de altfel brandul Equinox s-a lansat pe piaţă.
Strategia paşilor mici
An de an, Constantin Stratan plantează vie nouă, în jur de jumătate de hectar şi pe măsură ce producţia de struguri creşte îşi dezvoltă şi sortimentele de vinuri. În acest moment, podgoria Equinox înseamnă 4 hectare de viţă-de-vie, din care 3,5 sunt deja pe rod. Soiurile cultivate sunt atent alese, şi vorbim mai ales de soiuri roşii, de altfel o emblemă a regiunii Purcari.
Întreaga recoltă de struguri este prelucrată „prin vecini”, la vinăriile din apropiere, despre care Stratan spune că „dispun de o tehnologie modernă de care avem nevoie”. De altfel, o staţie modernă de producţie a vinului se află în planurile de investiţii ale antreprenorului. „Până acum investiţiile noastre la Equinox se ridică la 200.000 de dolari, iar aici este inclus şi tot profitul pe care l-am obţinut în ultimii ani şi pe care l-am reinvestit”, spune Stratan. Investiţia în utilajele de prelucrare a strugurilor era programată pentru anul acesta, însă a fost amânată pentru anul viitor din mai multe motive.
„Nu avem niciun credit bancar şi dorim să rămânem aşa. Un vin bun se obţine în tihnă, nu cu presiunea plăţii ratelor”, povesteşte el. Înainte de unitatea de vinificaţie, Stratan a investit în designul sticlelor şi al etichetelor, un aspect foarte important în comerţul cu vin dacă vrei să ai succes cu adevărat. De altfel, Equinox s-a poziţionat încă de la prima sticlă de vin pe segmentul premium.
„Când am ieşit noi pe piaţă, cred că eram cel mai scump vin. Pot spune că eram super-premium. Între timp pe nişa aceasta au intrat şi alţi competitori şi acum cred că am rămas undeva în zona medium-high, cel puţin în ceea ce priveşte preţurile”, spune Stratan. De altfel, nu piaţa moldovenească i se pare investitorului o problemă în ceea ce priveşte competitivitatea deşi au apărut branduri puternice, cum sunt Et Cetera, Purcari, Chateau Vartelly sau Mimi. Equinox a avut vânzări anul trecut de circa 8.000 de sticle, din cele trei sortimente pe care le comercializează în prezent.
O parte dintre acestea au fost la export, vinul ajungând în ţări precum Japonia, China, Germania, Austria şi Ucraina. Fiind vorba despre un vin premium, cu o producţie limitată, pieţele externe sunt mai dificil de abordat. O dată, din cauza cantităţilor, o problemă în Rusia de exemplu, unde importurile se fac doar cu vagonul şi a doua oară pentru că vinul moldovenesc nu este neapărat un brand recunoscut la nivel internaţional.
Pentru anul care urmează, Equinox ar putea produce 20.000 de sticle. „În realitate nu cred că vom ajunge la cantitatea asta. Nu vreau să produc mai mult decât pot vinde”, explică Stratan.
În acest moment, o bună parte din producţia Equi nox este comercializată direct sau în zona HoReCa (restaurante şi baruri). „Vindem de exemplu şi prin intermediul paginii de Facebook. Sunt oameni care ne caută pe internet şi ne comandă vinul. De asemenea, facem vânzări şi la degustările pe care le organizăm împreună cu anumite restaurante partenere”, povesteşte antreprenorul.
Cei mai mulţi achiziţionează câteva sticle, pentru consum sau pentru propriile vinoteci, însă la un moment dat a existat un client care a cumpărat 200 de sticle dintr-o dată. Un impuls al vânzărilor l-ar putea reprezenta lansările de noi sortimente programate.
Astfel, spre sfârşitul acestei veri Equinox va ieşi pe piaţă cu un Shiraz Reserve, iar în toamnă cu un cupaj denumit Cinci Elemente, tocmai pentru că este realizat din amestecul a cinci soiuri. „Facem totul cu răbdare şi cu atenţie. Ne-am propus o dezvoltare organică, din resurse proprii şi vom continua aşa”, încheie Constantin Stratan povestea businessului său, despre care mai spune că nu vrea să-l transforme niciodată într-un mare combinat de vinificaţie, pentru că altfel şi-ar pierde avantajul exclusivismului.
Sursa: evz.ro
Comentarii