‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 7 iunie, 2024
32.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAfaceriAfacerea cu iepuri l-a motivat pe Nicolae Midrigan să rămână acasă

Afacerea cu iepuri l-a motivat pe Nicolae Midrigan să rămână acasă

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Iepurii, pe lângă faptul că atrag prin aspectul exterior, mai pot aduce și profit, dacă dezvolți o afacere bine gândită și depui suflet în tot ceea ce faci. Tot mai mulți fermieri sunt tentați să încerce, dar faptul că sunt animale destul de sensibile, opresc pe tot mai mulți din această dorință. Exemplul lui Nicolae Midrigan de 27 de ani, din satul Chișcăreni, raionul Sângerei, care și-a dezvoltat o microfermă de iepuri demonstrează că la baza tuturor lucrurilor stă marea dorință și pasiune.

„Am o afacere în domeniul cuniculturii, adică creșterea iepurilor. Cunosc aceste animale încă din copilărie, aceștea fiind prezenți în gospodăria părinților, dar în mod profesional am început să-mi dezvolt afacerea acum 5 ani”, a menționat pentru Agrobiznes tânărul antreprenor.

După finalizarea studiilor, mai mult impus de situația din țară, a decis să transforme hobby-ul în afacere. A început cu suma de 8 mii de lei, bani pe care i-a câștigat muncind într-un restaurant din capitală, în calitate de chelner. Inițial, a decis că cu banii pe care va reuși să-i adune va pleca peste hotare.

Însă, analizând și discutând cu cei apropiați balanța a tras mai mult în partea de a rămâne acasă. Recunoaște că cea din urmă cale s-a dovedit a fi una destul de anevoiosă, nu regretă însă, în timp are un beneficiu mult mai mare.

„Am studii într-un domeniu destul de departe de agricultură, având diplomă de antrenor judo. Sunt persoana care se adaptează foarte ușor, îmi place să mă dezvolt multilateral și armonios. Astfel, am decis să-mi inițiez o afacere în domeniul cuniculturii, mai mult ca atât am realizat că aceasta poate să-mi aducă și profit. Pornind de la ideea că iepurii sunt sensibili și mor foarte ușor am hotărât să valorific acest minus și să-l transform într-un avantaj, fiind sigur că nu voi avea concurenți pe termen lung. Până acum, am investit circa 15 mii euro. Suma dată constă din 50% surse proprii și 50% din granturi”.

Actualmente, deține mai mult de 500 de iepuri. Crește o rasă industrială, care sunt, în special pentru carne.

A ales o linei de iepuri ungurești, deoarece Ungaria are aproximativ aceleași condiții climaterice ca și la noi. Totodată, rasa dată poate fi crescută atât afară, cât și în fermă.

Află aici despre Rinita la iepuri – cauzele apariției și prevenire.

„După un an de activitate, în care practic m-am învățat, cu atât mai mult cu cât banii pe care îi aveam nu îmi permiteau să fac mare lucru, soția mi-a spus că vrea să participe la un program finanțat de PNUD Moldova. Am susținut ideea și am reușit să beneficiem de un grant în valoare de 80 de mii de lei. Atunci am decis să trecem la metoda de creștere de tip închis, pentru că în primul rând, riscurile sunt mai mici, iar controlul este mult mai mare. Apoi, am participat la ANTIM la concursul național de business planuri, la care, din cele 1300 de participanți, am ocupat locul 3. O parte din producătorii de la noi consideră că granturile se câștigă foarte ușor, dar de fapt este vorba despre o competiție destul de grea. Am trei proiecte pe care nu le-am putut câștiga, însă aceasta nu mă descurajează, eu sunt foarte optimist și voi continua să particip la diferite concursuri, care îmi vor oferi posibilitatea să câștig, cel puțin experiență”.

‹ adv ›

S-a dezvoltat treptat și aceasta la ajutat să-și creeze o bază de clienți. A devenit cunoscut atât în Moldova, cât și în România.

„Posibilitatea de promovare am luat-o la un mod foarte creativ. Momentan, gestionez un canal de youtube unde plasez mai multe video-uri despre toate lucrările care trebuie realizate în fermă, și printre altele mă și promovez. Acest canal are 2 mii de abonați. Datorită lui am cumpărători din România, Ucraina, care vin în vizita la ferma pe care o administrez și care nu pleacă fără să porcure carne de la noi. Acest lucru îmi inspiră încredere și îmi dă curaj ca să continui”, a mai adăugat tânărul.

Carnea de iepure o vinde, de obicei, fără probleme pentru că se străduie să respecte și să vaccineze la timp, astfel reușind să evite îmbolnăvirea și respectiv pierirea animalelor.

„Nu comercializăm în baza unor contracte încheiate din timp, deoarece nu avem o producere stabilă, sunt perioade când producerea e mai mare, apoi urmează o perioadă când avem producere mică, iar semnarea unui contract înseamnă respecatarea unor obligațiuni. Avantajul principal al cărnii de iepure este faptul că e puțină pe piață și în cazul în care ai actele în regulă, ușor poți merge la o casă de nunți, restaurant, market și acolo îți realizezi producția fără un contract prestabilit”.

Din păcate, blana acestor animale nu este valorificată, pentru că nu există cerere pe piață nici internă și nic externă. La moment, chiar și acea cerere care există în număr destul de mic oferă și un preț mic, dar timpul și modul de prelucrare este prea costisitor ca să existe interes.

„La noi în țară nu este o fermă specializată pe creșterea materialului de prăsilă, iar acest fapt mă favorizează foarte mult. Adică atunci când crezi că în Moldova totul este slab dezvoltat și acesta este un minus, dacă analizezi bine îl poți transforma într-un plus, pe care dacă știi să-l valorifici îți poate aduce beneficii, inclusiv bani suplimentari. Suntem într-un ocean, în care poți să dezvolți orice afacere, pentru că concurența este foarte mică”.

‹ adv ›

Dorința de a crește iepuri trebuie să vină de undeva din interior, nu trebuie să asculți sfatul cuiva, a ținut să menționeze antreprenorul, care crede că, în general să faci afacere, indiferent de domeniu, dar și de locație, se aseamănă cu mersul pe cioburi de sticlă cu ochii legați, trebuie să simți foarte bine ceea ce te înconjoară.

„Dacă dorești să faci o afacere cu scopul de a câștiga doar bani, atunci nu o să ai succes, dar dacă dezvolți afacerea și te dedici total, adică visezi noaptea la tot ceea ce se întâmplă la tine în fermă, banii o să vină pe parcurs. Sunt afaceri care se pot dezvolta mult mai ușor, dar sunt și din cele care necesită mult mai mult efort, investiții, cunoștințe”, susține antreprenorul.

Agricultura nu este o ramură spre care tinerii să tindă, este destul de complicat să găsești un zootehnic bun, dar și în cazul în care reușești să-l găsești el cu siguranță nu activează undeva în sat, ci într-un oraș.

Află aici despre Rasa de iepuri Hycole Francez. Creștere și întreținere.

Respectiv, el o să solicite un salariu mult mai mare, iar dacă să vină la fermă, ori de câte ori va fi nevoie acest fapt va implica cheltuieli destul de importante.

„Sunt o persoană foarte leneșă, iată de ce mi-am instalat cele mai performante cuști. Astfel, la toți cei peste 500 de iepuri, dacă nu este nevoie de lucrări tehnologice speciale, lucrările de rutină îmi ocupă circa 2 ore pe zi. Respectiv, nu este atât de complicat să îngrijești aceste animale. Planific să dublez numărul animalelor și dacă totul o să meargă așa cum îmi doresc, atunci am să fiu nevoit să angajez 1-2 persoane. Acum este mai mult o afacere de familie, toți cei 5 membri sunt antrenați în lucrările pe care le avem la fermă”, a recunoscut tânărul.

Localitatea din care vine realizează o serie de activitățile menite să promoveze turismul rural, s-au făcut investiții în reparația parcului, se renovează muzeul din sat, dar și alte obiective istorice, iar în anul curent se planifică construcția unei zone de cazare a turiștilor.

„În acest contex, mă gândesc cât de pregătit sunt eu să primesc turiști, pentru că sunt persoane, în special din România, care ar dori să vină la ferma noastră, dar nu au unde se caza. Doresc să dezvolt acest potențial ca să le ofer posibilitatea turiștilor de a vizita ferma. La moment, reflectez asupra unui model de a promova afacerea, și mă refer la faptul că nu doar să vină turiștii și eu să le arăt iepurii, ci la un entertainment, adică cum să-i distrez, astfel ca vizita să se memoreze, iar turiștii să-și dorească să mai revină. Am fost în vizită în Polonia și probabil voi aplica modelul pe care l-am văzut acolo și la ferma noastră”.

O persoană puternică nu se teme de concurență, ci caută mereu noi modele de dezvoltare, de promovare, noi procedee tehnologice. De concurență se tem doar oamenii slabi, cărora nu le prea place să facă schimbări în afacere, de această părere este Nicolae Midrigan.

„Cifra de vânzări este direct proporțională cu modul de promovare și comunicarea pe care o faci. Principala problemă cu care ne confruntăm este infrastructura slab dezvoltată, în rest prin multă muncă, dragoste, dăruire și implicare poți face o afacere durabilă și remarcabilă”, a conchis producătorul.

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

1 Comentariu

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›