FOTO: youtube.com
- pub -

La sfârșitul lunii februarie curent, cabinetul de miniștri a aprobat proiectul de modificare a Legii cu privire la comerțul interior și a Codului contravențional în vederea eliminării practicilor comerciale neloiale în lanțurile alimentare. Acesta a provocat mai multe opinii referitor la oportunitatea, dar și utilitatea acestor modificări.

În acest sens, Agrobiznes a solicitat părerea expertului IDIS Viitorul, Viorel Chivriga, care a comentat acest subiect. Expertul este de părere că orice lege este binevenită atât timp cât vine să prezinte soluții clare de rezolvare a unei probleme.

„În domeniul dat sunt necesare reglementări foarte clare, dar până la urmă nu reglementările fac ordine în comerț. Este vorba, în primul rând de practicile concurențiale și de competitivitatea atât a bunurilor, cât și a serviciilor, a întreprinderilor care le livreză. Intrarea pe piață a mai multor companii înseamnă foarte mult pentru țara noastră. Dar modul în care noi tratăm eventualele probleme nu este cel mai bun. În anul trecut, în luna decembrie au fost aprobate amendamente care de fapt au creat o situație confuză, aceste amendamente nu au soluționat problemele din domeniu. Pe de altă parte sunt bunele practici care pot fi preluate pentru a promova produsele locale, dar și pentru a stimula producătorii autohtoni. Și nu în ultimul rând trebuie să acordăm o maximă atenție către furnizorii de bunuri deoarece ei sunt puși într-o situație mai jenantă atunci când promovează produsele proprii, astfel intrând într-un cerc vicios de practici anticoncurențiale. Pe piața internă există foarte multe bunuri care sunt aduse la prețuri de dumping, totodată sunt produse care sunt livrate pe căi ocolite și nu în ultimul rând aici observăm, chiar pe filiera produselor agroalimentare probleme imense, cum ar fi la sucuri, produse lactate. Sunt aduse produse de o calitate dubioasă. Dar luând în considerare prețurile cu care operează furnizorii, dar și comercianții, atunci chiar se crează o capcană foarte mare. Se lucrează foarte prost la capitolul promovare. Companiile din țară trebuie să fie cunoscute nu doar aici, dar și în afara țării, iar bunurile care sunt chiar de calitate, trebuie să fie promovate, trebuie să existe o politică de stat axată anume pe promovarea brandurilor care sunt în Republica Moldova și pregătirea companiilor ca să intre în competiție aici pe piață, dar și înafara țării. Un subiect interesant este legat și de repartizarea spațiului, care este destinat produselor. Consider că criterii de acest gen nu vin să ajute. Este o practică care nici pe departe nu vine să adauge elemente de competitivitate. De ce 50 la sută din lungimea lineară a raftului și nu 80 sau 30, consider că e o chestie arbitrară, de fapt cei care elaborează aceste legi și vin cu propuneri de acest gen crează o situație foarte confuză. Prestarea serviciilor de marketing, dacă furnizorul nu dispune de posibilități și arealul în care el poate să opereze este unul mic în ceea ce privește promovarea bunurilor sau a serviciilor pe care le prestează, atunci este nevoie de cineva care să se ocupe de această latură și probabil e vorba de o legătură directă dintre furnizori și comercianți. Nu pot fi stabilite niște criterii delimitative. Există niște probleme tehnice și de fapt aici se ascund adevăratele probleme. Sunt adeptul măsurilor, care fiind promovate, ajută să fie soluționate problemele, și aceasta nu înseamnă că dacă apar niște completări sau modificări într-o lege, ele în mod sigur o să facă lucrul acesta. Iar practica moldovenească demonstrează că anume așa și se întâmplă. Sunt legi cârpite care nu ajută cu nimic. Cel mai corect ar fi să se promoveze un proiect de lege care să fie dezbătut și care să provoace o discuție tehnică dintre comercianți și furnizori, deoarece anume ei sunt părțile implicate. Trebuie să existe o argumentare temeinică ca o astfel de lege să rezolve problemele existente”, a conchis expertul.

Solicitați să se expună referitor la oportunitatea, dar și necesitatea aprobării acestui proiect, producătorii agricoli, care livrează fructe în supermarketele din țară spun că au așteptări mari de la noua lege, dar în primul rând își doresc ca produsele să fie de calitate și de la producătorii autohtoni.

- pub -

Ion Tulei, conducătorul gospodăriei Farm-Prod, a livrat în anul 2017 circa 100 de tone de mere pentru supermarketele din țară. Ne-a spus că producătorii din Moldova au nevoie de susținere și promovare pentru a se putea afirma și concura cu produsele din țările vecine.

Ion Tulei, directorul întreprinderii Farm-Prod

„Este un proiect destul de pozitiv pentru producătorii de la noi, doar că eu nu prea văd probleme pe segmentul dat, atât timp cât sunt mere de producție autohtonă. Deja în luna mai dispar merele moldovenești și atunci apar pe rafturile din supermarkete mere din alte țări. Consider că ar trebui să existe o reglementare strictă referitor la importul merelor atunci când deja nu mai sunt cele autohtone. Când sunt surplusuri de stocuri în Europa, dar și la noi sunt cantități destul de mari, atunci apar prețuri de dumping, astfel defavorizând produsele autohtone. Este nevoie de a efectua analiza stocurilor disponibile, ce posibilități există, cum putem să saturăm piața locală. În cazul în care noi nu putem oferi cantitățile necesare, să se permită importul de peste hotare. Consider că proiectul dat vine în suportul furnizorilor, dacă ne referim la cazul în care furnizorul e și producător, dar avem destule cazuri când cei care furnizează nu sunt și producători. Este un domeniu destul de complicat, pe alocuri corupt dacă ne referim la calitatea produselor care se comercializează în supermarkete. Doar că atunci când noi le propunem mere de calitate mult mai înaltă – primim refuz, și cred eu pentru că au un interes pentru un anumit furnizor”, a menționat Ion Tulei pentru Agrobiznes.

Vitalie Obrijanu, reprezentant al grupului de producători Fresh Time SRL, livrează mere și pere în rețelele de supermarkete din țară. Are așteptări mari și speră că noile prevederi vor susține și promova produsele autohtone.

Vitalie Obrijanu, reprezentantul Fresh Time SRL // FOTO: ntv.md

„Compania noastră livrează fructe în rețelele de supermarkete din țară. Ne-am dori ca să vedem pe rafturi produse de calitate, la fel ca în țările din UE. Cu părere de rău, constatăm că se lasă de dorit când vedem ce produse sunt comercializate. Atunci când ofertăm către markete un produs de calitate, ni se argumentează că este important prețul. Sperăm că vom ajunge la timpurile în care vom avea produse de calitate, accesibile pentru fiecare cumpărător, iar clientul să decidă singur care produs e mai convenabil pentru el. Produsele trebuie să ajungă intacte pe raft, pentru că noi în zadar facem efortul de a recolta atent și le depozităm în camerele frigorifice, iar când ajungem în supermarkete vedem cum sunt manevrate, mai ales dacă vorbim de struguri, mere, pere, acestea practic sunt răsturnate în vrag. Urmare a celor expuse vă imaginați cum se uită cumpărătorul la produsele de pe rafturi, cu siguranță că dispare dorința de a procura sau consuma produse autohtone. Ne-am dori, de asemenea, să existe o creștere a consumului intern de mere proaspete. Copiii noștri trebuie să consume fructe proaspete, de calitate”, a menționat Vitalie Obrijanu.

Agrobiznes menționează că Proiectul de lege pentru comercializarea produselor autohtone în supermarkete și eliminarea practicilor comerciale neloiale urmează să fie examinat și aprobat de către Parlament.

- pub -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here