Guvernul american încurajează discret companiile agricole și de transport să cumpere și să transporte mai mult îngrășământ din Rusia, potrivit unor persoane familiarizate cu aceste eforturi, citate de Bloomberg, în contextul în care teama de sancțiuni a dus la o scădere abruptă a stocurilor și la alimentarea costurilor la mâncare scăpate de sub control la nivel global, scrie agrobiznes.ro.
Efortul Casei Albe face parte din negocierile complexe și dificile ce au loc cu implicarea ONU pentru a majora livrările de îngrășământ, cereale și alte produse agricole din Rusia și Ucraina, care au fost întrerupte de invazia lui Vladimir Putin în statul vecin.
Oficiali americani și europeni au acuzat Kremlinul de folosirea alimentelor ca armă, împiedicând Ucraina să facă exporturi. Rusia nega aceasta chiar și când ataca porturi importante, dând vina pe sancțiunile impuse de SUA și aliații săi din cauza invaziei.
UE și SUA au inclus excepții în restricțiile din comerțul cu Rusia pentru a permite transporturile de îngrășăminte, Moscova fiind un important furnizor global. Însă multe companii de transport, bănci și asigurători au stat departe de comerț de teama că ar putea din greșeală să „calce strâmb”.
Exporturile de îngrășăminte rusești au scăzut cu 24% anul acesta. Oficialii americani, surprinși de măsura de precauție pe care o adoptă multe companii din lanțul de aprovizionare, se află acum în poziția aparent paradoxală de a găsi modalități de sporire a comerțului.
Daune colaterale
Acțiunea SUA subliniază provocarea cu care se confruntă Washington și aliații săi în contextul în care caută să pună mai mare presiune pe Putin din cauza invaziei dar și să limiteze daunele colaterale asupra economiei globale, care este puternic dependentă de exporturile de bunuri din Rusia, de la gaze naturale și petrol până la îngrășăminte și cereale.
Prețurile pentru toate acestea s-au mărit și mai mult de când a început războiul în februarie, un punct la care Putin face în mod regulat referire public încercând să submineze sprijinul pentru sancțiuni.
Rusia și Ucraina reprezintă un sfert (102 milioane de tone) din comerțul global cu cereale.
Washington a trimis un reprezentant la discuțiile lansate de ONU în Moscova anterior luna aceasta privind problema stocurilor, potrivit unei persoane familiarizate cu această situație, care a vorbit pentru Bloomberg sub condiția anonimității.
Livrările neadecvate de îngrășământ în acest an ar putea afecta de asemenea culturile de anul viitor.
Casa Albă nu a răspuns soliticitărilor venite din partea publicației.
Kremlinul a cerut SUA să asigure cumpărătorii și livratorii că îngrășămintele și cerealele sale nu sunt supuse sancțiunilor, sugerând că este o condiție pentru orice pas de a debloca acum transporturile de produse agricole din Ucraina.
Deși Rusia susține că teama de sancțiuni reține exporturile sale de grâne, transporturile per total în acest sezon au scăzut cu doar 14% iar exporturile de grâu s-au dublat în mai, potrivit Uniunii Cerealelor din acest stat.
Rusia a reprezentat aproximativ o cincime (34,3 milioane de tone metrice) din exporturile de îngrășăminte la nivel mondial în 2021, potrivit Bloomberg.
Pe de altă parte, mai mult de 25 de milioane de tone de cereale, ulei de floarea soarelui și alte bunuri sunt blocate în Ucraina din cauza temerilor privind securitatea în porturile de la Marea Neagră și a culoarelor de transport folosite în mod tradițional pentru a le transporta către piețele din lume.
Oficialii avertizează că situația va deveni mai gravă odată cu începutul recoltei.
Negocierile privind eliberarea acelor livrări au decurs încet, Putin căutând să dea vina pe Ucraina pentru că nu vrea să demineze porturile pe care Kievul voia să le apere de posibile atacuri ale forțelor ruse. Kievul a spus că nu este convins de asigurările Moscovei că nu va ataca, menționând că Rusia a mai insistat înainte de război că nu va invada.
Rusia a căpătat sprijinul Turciei în cererile sale de săptămâna trecută pentru ca sancțiunile să fie relaxate, însă eforturile Ankarăi de a media o soluție pentru a reporni transporturile până acum nu au produs rezultate.
Potrivit Bloomberg, statele din Africa și Asia sunt printre cele mai dependente de cerealele din Ucraina. Egipt (610 milioane de dolari), Indonezia (543 milioane de dolari) și Bangladesh (295 milioane de dolari) se află în top trei importatori de grâu ucrainean.
Companiile de transport rămân extrem de precaute privind Marea Neagră, având în vedere sancțiunile și temerile de securitate, iar oficialii din industrie spun că un mai mare efort concertat la nivel internațional va fi necesar pentru a le asigura.
Încercările de a transporta produsele ucrainene pe cale ferată către Europa au adus rezultate limitate, luând în considerare diferențele de ecartamente feroviare și alte probleme logistice.
Comentarii