Votat de Guvern: Se simplifică modul de debursare a granturilor pentru antreprenori de la ODA

0

Se simplifică modul de debursare a granturilor de la Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) pentru antreprenori.

Executivul a aprobat mai multe ajustări la necesitățile actuale ale mediului antreprenorial, la solicitarea Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării. 

Se ajustează anumite prevederi referitoare la aprobarea mai multor programe de stat, precum Programul de Ecologizare a Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Programul de Transformare Digitală a Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Programul „START pentru TINERI: O Afacere Durabilă la Tine Acasă”, Programul de Retehnologizare și Eficiență Energetică a Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Programul de Atragere a Remitențelor în Economie „PARE 1+2”, Programul de Susținere a Inovațiilor Digitale și Start-up-urilor Tehnologice, precum și Regulamentul privind Activitatea Fondului pentru Antreprenoriat și Creștere Economică a Moldovei.

Modificările presupun stabilirea unui criteriu de eligibilitate în selecția băncilor și organizațiilor de creditare nebancară pentru operațiunile FACEM.

Aceste noi reguli aduc câteva schimbări importante:

  • Dacă ai avut o afacere activă în ultimii 12 sau 24 de luni înainte să aplici la program, asta demonstrează că afacerea ta e funcțională în momentul în care aplici pentru programele de stat. 
  • Companiile, indiferent dacă au toate tipurile de activități în cadrul aceleiași companii sau au companii separate pentru diferite tipuri de activități, dar toate încadrate în categoria Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ÎMM), vor fi tratate în mod egal în cadrul programelor de stat. 
  • Lista activităților economice care pot primi finanțare în cadrul programelor va fi stabilită conform unui Clasificator al Activităților din Economia Moldovei. Asta înseamnă că anumite afaceri vor putea să beneficieze de programe în funcție de obiectivele specifice ale companiei. 
  • Nu vor mai exista cerințe speciale pentru domeniile prioritare în cadrul Programului de susținere a inovațiilor digitale și start-upurilor tehnologice. Asta va încuraja dezvoltarea și implementarea ideilor inovatoare într-o varietate de domenii de afaceri. 
  • Categoriile de cheltuieli care pot fi acoperite cu finanțare pentru antreprenori vor fi extinse pentru a răspunde nevoilor acestora.

Modificările operate în prezentul proiect nu afectează proiectele investiționale depuse la ODa până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Fagura.com – sprijină afacerile locale și dezvoltarea economiei printr-un program inovator. Ce spun beneficiarii

0

Pe măsură ce economia globală devine din ce în ce mai interconectată, este esențial să ne concentrăm pe creșterea și consolidarea economiei locale. Fagura.com, alături de Proiectul Tehnologiile Viitorului în Moldova, își asumă acest angajament, promovând dezvoltarea durabilă a IMM-urilor autohtone.

Programul „Cashback pentru IMM” nu numai că facilitează accesul la finanțare pentru afacerile locale, dar încurajează și o abordare sustenabilă, oferind beneficiarilor 20% bani înapoi în cont – un avantaj distinctiv în peisajul finanțării pentru întreprinderile mici și mijlocii din Republica Moldova.

Mai mulți antreprenori care s-au creditat în programul „Cashback pentru IMM” au recunoscut rapiditatea procesului, transparența și ușurința accesării finanțării, precum și beneficiul promoției. 

Natalia Blanari, administratoarea Cartego, spune că avea deja un cont pe platformă, astfel că procesul depunerii și aprobării cererii de finanțare a fost foarte rapid. La fel și suma totală de la investitori s-a adunat timp de câteva zile.

„Procesul a fost foarte simplu, a durat câteva minute să completăm acel pitch – prezentarea companiei, în aceeași zi ne-a fost aprobată cererea și a durat două-trei zile până când cererea a fost finanțată de investitori”, povestește Natalia Blanari. 

Diana Rîmiș a luat un credit IMM pentru capital de lucru în cadrul companiei sale. Astfel, stocurile de marfă și materii prime fiind suplinite, activitatea companiei poate lua turații maxime. 

„Un credit este ca un ciocan, dacă știi să-l folosești – poți să construiești o casă, în caz contrar – poți rămâne fără degete. În cazul nostru, toată suma luată de la Fagura a fost investită în materii prime și suplinirea stocului de marfă, pentru a satisface toți clienții noștri”, spune Diana, fondatoarea Kendo.md – cadouri personalizate.

Alina Budan a depus cereri de finanțare atât la mai multe bănci de la noi, cât și pe Fagura. Răspunsul de la Fagura i-a venit imediat, iar toată evaluarea cererii a durat o zi. Banii luați, precum și cei primiți pentru achitarea la termen a creditului, îi va reinvesti în companie. 

„Bonusul, cashback-ul pentru fiecare producător este foarte important. Fagura este comunitatea unde interacționează atât producătorii mari, care au resurse pentru a finanța micile afaceri. Este o conexiune între cei mari și cei mici. Cineva își poate găsi parteneri de afaceri, cineva poate găsi investitori sau pot stabili parteneriate de colaborare pe viitor”, dezvăluie antreprenoarea, fondatoare Chocomagic.md.

Stela Chiriac, fondatoarea Top Top Bambini, este la a doua experiență cu Fagura și evidențiază ușurința accesării finanțării prin intermediul platformei Fagura.com: 

„Aveam nevoie de finanțare pentru a ne extinde colecția pentru copii în magazinul nostru de încălțăminte. Cu Fagura.com, am avut un proces simplificat și transparent, care ne-a permis să ne onorăm obligațiile financiare față de partenerii din Italia și așa am ajuns la un rezultat dorit. Mulțumim întregii comunități care vine cu finanțarea în ajutorul antreprenorilor care fac proiecte și încearcă să le implementeze la noi acasă”.

Acești beneficiari evidențiază modul în care Fagura.com și crowdlending-ul online revoluționează finanțarea pentru afacerile locale, oferind oportunități fără precedent și consolidând bazele unei economii locale durabile.

Profită de oferta Fagura și depune pentru unul dintre cele 100 de împrumuturi pentru IMM-uri cu dobândă redusă, aplicând la depunerea cererii promo Code „DobandaRedusa3”. Detalii la 078 200 003. 

Programul „Cashback pentru IMM”  oferă finanțare avantajoasă și acces la capital pentru 100 de beneficiari selectați. În scopul creșterii rezilienței întreprinderilor, împrumutații vor beneficia de finanțare nerambursabilă – bani înapoi în cont, în valoare de 20% din suma împrumutului, până la 19 250 MDL.

Finanțarea nerambursabilă este acordată prin intermediul Fagura.com de către Proiectul Tehnologiile Viitorului în Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.

Panilino – Istoria a două decenii de gust, tradiție și rețete autentice 

0

Acum 20 de ani, Tatiana Guzun, tehnolog de specialitate, și Serghei Josan, specialist în economie, au demarat o afacere mică, o idee al cărei nucleu s-a centrat pe produse de patiserie de calitate.

Ce a început ca o afacere de familie, cu livrări personale, s-a transformnat într-o entitate bine cunoscută, Panilino fiind acum cel mai mare producător de produse de patiserie din Republica Moldova.

Produse handmade și un sortiment divers 

„Având la bază ideea unei afaceri de familie, în 20 de ani Panilino a devenit primul producător de produse de patiserie din Moldova. În prezent, numărăm peste 200 de angajați și peste 300 de produse în portofoliu. Ne mândrim mult cu aceste realizări care ne motivează să ne dezvoltăm și mai mult”, ne-a povestit Andrei Ceban, director comercial Panilino. 

Gama de produse este mereu ajustată, în funcție de tendințele pieței. Inițial concentrat pe torturi și prăjituri clasice, Panilino a extins oferta pentru a include fursecuri, plăcinte și alte produse handmade.  

În 2022, Panilino a plasat pe piață un produs cu care se mândrește foarte mult – tortul Kiev cu ingrediente premium precum nucile caju. În acest fel, compania se pliază la dorințele consumatorilor de a oferi produse de calitate superioară.  

„Tortul Kiev este produs după rețeta originală, ce presupune ingrediente cum ar fi nucile caju. După inițierea comercializării acestui produs, ne-am covins că consumatorii sunt gata să cumpere produse mai scumpe și mai calitative, iar acest lucru ar însemna noi direcții de dezvoltare pentru compania noastră”. 

Materiile prime sunt achiziționate atât la nivel local, cât și importate. Cea mai mare problemă la nivel local fiind lipsa certificărilor și trasabilității necesare în cazul unei viziuni de durată privind exporturile. 

Deschiderea spre Piețele Externe 

România a fost primul pas în misiunea de extindere a Panilino. Cu adaptări specifice la ambalaj și la cerințele consumatorilor, compania și-a extins apoi prezența în Lituania, Germania, Italia, Grecia, Canada și SUA. 

Deja cu o echipă de manageri de vânzări în România, obiectivul lor este de a se consolida pe piața locală și de a se extinde mai mult pe piețele externe.

„Adaptarea la noile cerințe ale pieței au presupus investiții importante. Elementar, era necesar de adaptat ambalajul pentru un gramaj mai mic, dar și să ținem cont de alte particularități ale consumatorilor. Avem drept obiectiv atât să ne consolidăm și mai mult poziția pe piața locală, cât și să devenim mai prezenți pe alte piețe. În mare parte, produsele noastre sunt apreciate de către consumatorii din țările CSI care acum se află peste hotare, iar obiectivul este de a produce produse ce vor corespunde și așteptărilor consumatorilor europeni”, adaugă Andrei Ceban. 

Cu participarea programată la Food Expo și Indagra în România și ulterior la Anuga în Germania, Panilino și-a propus ca scop identificarea de noi parteneri în UE și consolidarea relațiilor existente.

„Urmează să participăm la expoziția Food Expo, organizată în luna octombrie în România, apoi urmează Anuga – cea mai mare expoziție de produse alimentare din Germania. Avem așteptări mari, dorim să găsim parteneri în UE. În plus, dorim să stabilizăm relațiile existente la moment”. 

Colaborări de Anvergură în Moldova

Panilino se mândrește cu parteneriate cu toate rețelele de supermarketuri, având o gamă extinsă de peste 300 de produse.

O colaborare notabilă este cea cu Kaufland Moldova, despre care Andrei Ceban spune că e o recunoaștere a calității și a potențialului de extindere pe piețele din România.

„Până la deschiderea magazinelor, am avut discuții despre un potențial parteneriat cu Kaufland. Acestea au durat peste jumătate de an. Aproape săptămânal aveam întâlniri cu reprezentanții Kaufland, pentru ca ulterior să avem inclusiv produse la vitrina asistată. Pentru noi, această colaborare înseamnă confirmarea calității producerii și un avantaj important atunci când mergem să stabilim parteneriate în UE”. 

Realizări la cei 20 de ani de activitate ai fabricii Panilino 

Pe 11 septembrie, echipa Panilino a sărbătorit 20 de ani de activitate ai companiei. Construirea unei fabrici noi și extinderea pe piețe precum SUA și Canada sunt realizările cheie cu care se mândrește. 

Făcând o analiză a parcursului companiei, anul 2021 a fost unul de cotitură pentru Panilino, reușind să semneze contracte esențiale, asigurându-și prezența în toate rețelele importante din Moldova, inclusiv Kaufland. 

„Dacă e să vorbim de accesarea piețelor din SUA, Canada, s-a muncit mult pe partea asigurării certificărilor necesare, ajustării produselor. Remarcăm această perioadă la fel ca pe una de dezvoltare a companiei. În plus, an de an crește constant cifra de afaceri, iar acest lucru vorbește despre faptul că am ales direcția corectă”, spune Sergiu Guzun, administratorul companiei. 

Un alt motiv de mândrie Panilino este responsabilitatea socială pe care și-a asumat-o. 

„În plus față de succesul în afaceri, punem accent pe responsabilitatea socială, având o grădiniță creșă destinată copiilor angajaților, organizată cu suportul GIZ, și susținând învățământul dual. Pentru noi, acestea la fel sunt unele dintre realizările cu care ne mândrim mult”, a spus Andrei Ceban. 

Printre planurile pentru viitor se mai numără asigurarea logisticii necesare pentru distribuția produselor, dar și importul unor produse mai speciale, cum ar fi cele vegane sau dedicate sportivilor. 

„Până și problemele pot deveni oportunități pentru viitor, dacă sunt abordate corect. Noi ne orientăm spre dezvoltare și suntem siguri că datorită eforturilor comune vom reuși”, a conchis Andrei Ceban. 

Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”. Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link

VIDEO. Fermieri: Am obținut recolte cu peste o tonă/ha mai mari cu hibridul de floarea-soarelui LG 50.479 SX

0

Anual, compania Limagrain testează în condițiile țării zeci de hibrizi de porumb, floarea-soarelui și rapiță pentru a determina care sunt hibrizii cei mai buni, adaptați și pot să-și reconfirme potențialul în condițiile tot mai anevoioase ale vremii.

Unul dintre hibrizii de floarea-soarelui care a trecut cu succes testările, iar acum bucură fermierii cu unele dintre cele mai mari recolte este LG 50.479 SX.

Am participat la recoltarea hibridului în mai multe întreprinderi din țară, iar în video-ul de realizat vă propunem să apreciați recoltele obținute în cadrul fermelor SRL „Faunus-Prim” și GȚ „Burduja Mircea” și să aflați mai multe despre avantajele LG 50.479 SX.

Declarat propunerea premium a companiei Limagrain în segmentul sulfonilureic, LG 50.479 SX este unul dintre hibrizii care în condițiile acestui sezon a permis fermierilor să obțină un plus de recoltă de peste o tonă, comparativ cu ceilalți hibrizi cultivați.

Despre hibridul de floarea-soarelui LG 50.479 SX

LG 50.479 SX este un hibrid semi-timpuriu, planta este de talie înaltă, cu sistem radicular puternic şi rezistenţă la cădere. MMB 58 – 60 g, iar MH 45 – 47 kg/hl.

Tehnologia sulfonilureică, cărei este adaptat hibridul LG 50.479 SX, permite combaterea buruienilor cu frunza lată din cultura de floarea soarelui rezistentă la tribenuron metil.

Tehnologia permite controlul eficient al buruienilor dicotiledonate anuale sau perene, corelat cu costuri eficiente din punct de vedere economic, o flexibilitate mare în alegerea momentului optim al aplicării și fără efecte reziduale în sol.

Pentru mai multe detalii, apelați reprezentanții regionali Limagrain Moldova.

30 septembrie – ultima zi de depunere a cererilor de solicitare a subvențiilor complementare

0

Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură anunță solicitanții de subvenții complementare, că pot depune dosarele conform HG 464/2023 până la 30 septembrie, curent.

Astfel, potrivit Regulamentului privind măsurile de subvenționare complementară și condițiile specifice de eligibilitate pentru subvenționarea complementară din FNDAMR, fermierii pot primi subvenții pentru următoarele măsuri:

1. Stimularea accesării creditelor investiționale sau pentru mijloace circulante.
2. Stimularea activităților de promovare.
3. Stimularea utilizării sistemelor de irigare.
4. Dezvoltarea agriculturii ecologice.
5. Implementarea bunelor practici agricole.
6. Defrișarea plantațiilor multianuale.
7. Servicii de consiliere și formare în agricultură.
8. Stimularea asocierii în grupuri de producători.

Depunerea dosarelor de solicitare a subvențiilor se face de către administrator/reprezentant legal la Direcțiile Teritoriale ale AIPA din aria în care este amplasată exploatația agricolă. În acest context, AIPA îndeamnă să se depună dosarul conform termenului stabilit, la subdiviziunile teritoriale ale Agenției, spre a beneficia de acest suport din partea statului.

În acest sens, fermierii pot accesa Regulamentul și actele necesare depunerii pentru fiecare măsură separat accesând Ghidul solicitantului pentru accesarea subvențiilor complementare.

Republica Moldova va primi un grant de 105 milioane de euro de la Comisia Europeană

0

Republica Moldova va primi un grant de 105 milioane de euro de la Comisia Europeană. Executivul a aprobat marți inițierea negocierilor și aprobarea semnării Amendamentului nr. 2 la Acordul de finanțare dintre Guvernul de la Chișinău și Comisia Europeană privind Contractul de consolidare a statului și reziliență pentru Republica Moldova, transmite moldpres.md.

Amendamentul prevede o finanțare adițională în valoare de 105 milioane de euro sub formă de grant, majorând astfel bugetul programului de suport până la 240 milioane de euro, care va fi debursat în două tranșe suplimentare, până la sfârșitul anului 2023. 

Potrivit Ministerului Finanțelor, acest suport financiar va sprijini măsurile de atenuare a impactului socio-economic produs de creșterea prețurilor la energie, va spori capacitatea statului de a furniza servicii grupurilor vulnerabile și va susține eforturile în asigurarea securității energetice în Republica Moldova.

Acordul de finanțare dintre Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană privind Contractul de consolidare a statului și reziliență pentru Republica Moldova a fost semnat la Bruxelles la 15 decembrie 2021.

Acte necesare pentru comercializarea mierii

0

În grupul Agrobiznes Apicultură, producătorii au solicitat informații despre actele necesare pentru comercializarea mierii în Republica Moldova.

Solicitat de Agrobiznes, Corneliu Guțu, șeful Secției supravegherea și controlul unităților autorizate sanitar-veterinar, ANSA, a specificat că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 221, persoanele fizice care dețin până la 30 de stupi, nu au obligația de a deține o autorizație sanitar-veterinară, respectiv mierea poate fi comercializată în baza declarației pe propria răspundere. 

„Persoanele care dețin mai mult de 30 de familii trebuie să dețină o formă de activitate de întreprinzător (GȚ, II, SRL) și un certificat sanitar-veterinar. Dar începând cu luna februarie a anului curent, procedura de livrare a mierii a fost simplificată.

Astfel că, prin Ordinul ANSA nr. 57 din 8 februarie 2023, a fost exclus certificatul sanitar-veterinar, respectiv apicultorii pot comercializa mierea în baza declarației pe propria răspundere, precum că nu au folosit careva substanțe sau medicamente, sau dacă au fost utilizate a fost respectat termenul de așteptare pentru fiecare preparat”.

Corneliu Guțu a mai adăugat că, anexa 11 a Ordinului nr. 57 cuprinde modelul declarației pe propria răspundere care trebuie completată de apicultori la comercializarea lotului. 

„În plus, doresc să atenționez că, dacă în procesul de monitorizare ANSA sunt prelevate probe și se depistează reziduuri de medicamente contrar declarațiilor depuse, apicultorii pot fi trași la răspundere contravențională, inclusiv răspundere penală (pentru declarații false)”.

Am întrebat și la exportatori/procesatori lista actelor pe care le solicită atunci când cumpără mierea de la apicultori.

Aceștia au menționat că, există două categorii de apicultori: cei organizați într-o formă juridică (persoană juridică) și apicultori care activează ca persoană fizică.

Conform codului fiscal, surplusul de producție agricolă poate fi vândut la procesator în baza actului de achiziție. 

Astfel, producătorii simpli (persoane fizice) vor prezenta următoarele acte:

  • pașaportul prisăcii;
  • certificatul de la Primărie precum că deține prisaca proprie (este solicitat de departamentul vamal de origine);
  • buletinul de identitate a apicultorului;
  • declarația pe propria răspundere referitor la calitatea mierii (apicultorul confirmă că mierea nu a fost supusă intervențiilor chimice).

În baza acestor documente se perfectează actul de achiziție și se eliberează dispoziția de plată.

Persoanele juridice, adițional la actele enumerate mai sus, trebuie să prezinte factura.

Grain Academy 2023: Aflați ultimele tendințe de pe piețele cerealelor de la speakeri de top

0

Grain Academy, cea mai importantă conferință de cereale din regiunea Balcanilor, va reveni la Varna, Bulgaria, pe 26 octombrie 2023. Cea de-a 7-a ediție a evenimentului se va concentra pe explorarea piețelor imprevizibile din 2023 și pe viitorul Balcanilor, al regiunii Mării Negre și al lumii. Agrobiznes este partener media regional al evenimentului.

Grain Academy este un mediu unic pentru networking, discuții, analize și schimb de viziuni pentru viitorul industriei cerealelor. 

Evenimentul reunește toate părțile și punctele de vedere din domeniul cerealelor și oleaginoaselor, concentrându-se pe dezvoltarea durabilă a unor modele de tranzacționare eficiente și a investițiilor strategice în viitorul sectorului cerealelor.

Conferința Grain Academy din acest an va avea ca invitați o echipă de experți din Balcani, Europa și America, printre care:

  • Levin Flake, consilier agricol la Biroul de Afaceri Agricole al Ambasadei SUA la Varșovia, Polonia;
  • Masha Belikova, reporter și analist specializat pe piețele de grâu și porumb din Marea Neagră/Asia la Fastmarkets AgriCensus UK;
  • Petar Dimitrov, broker senior și CEO al Agricore Bulgaria, fondator al Grain Academy și al EuroGrainHub Exchange&Forum Bucharest 2023.

Invitații vor discuta o gamă largă de subiecte, inclusiv:

  • Tendințele cererii și ofertei de cereale în Australia și Statele Unite;
  • Cele mai recente evoluții ale pieței ucrainene;
  • Reputația Balcanilor ca furnizor stabil în vremuri volatile pentru comerțul global cu mărfuri agricole.

În plus față de sesiunile invitaților, Grain Academy 2023 va include și un seminar pre-conferință pe tema provocărilor întâmpinate în comerțul cu mărfuri în regiunea Mării Negre. Seminarul va fi condus de AGA Partners, o firmă de avocatură de renume în domeniul comerțului internațional și al arbitrajului.

Evenimentul dat este un punct de întâlnire al companiilor și experților de top pe piața cerealelor din Balcani și regiunea Mării Negre încă din 2016.

Participanții din întreaga industrie și afaceri conexe au în fiecare an ocazia să se întâlnească și să obțină cele mai recente informații și să discute tendințele de actualitate de pe piețele cerealelor și semințelor oleaginoase.

Companii comerciale din Balcani și nu numai, sucursale ale corporațiilor multinaționale, fermieri, expeditori, topografi, asociații industriale și etc. se întâlnesc în fiecare an la conferința Grain Academy.

Pentru a afla mai multe despre eveniment și pentru a vă înregistra, vizitați grain-academy.com.

VIDEO. Agrotrac Prim devine distribuitorul oficial al combinelor Sampo Rosenlew în Moldova

0

Agrotrac Prim a extins gama de produse incluse în portofoliul companiei prin noul parteneriat recent semnat, datorită căruia Agrotrac Prim a devenit distribuitorul combinelor brandului Sampo Rosenlew pe teritoriul Republicii Moldova.

Noile combine au fost prezentate în cadrul unui eveniment care a adunat sute de fermieri la sediul companiei.

Deși Sampo Rosenlew a fost oficial înființată în 1991, rădăcinile sale în fabricarea combinelor de recoltat se întind mult mai adânc, începând din 1957. Până la moment, peste 50.000 de combine ajungând în aproximativ 50 de țări, în decurs de 60 de ani.

În cadrul evenimentului, unele dintre combinele prezentate și-au găsit și cumpărătorul, iar datorită tombolei organizate fermierii au avut ocazia să beneficieze și de reduceri pentru acestea.

Totodată, reprezentanții Agrotrac Prim au relatat mai multe despre realizările în comercializarea tractoarelor ArmaTrac și Zetor.

Mai multe detalii aflați în video-ul organizat în cadrul evenimentului și accesând agrotehnica.md.