Grant de 4,3 mln de euro pentru modernizarea infrastructurii de gestionare a deșeurilor din sudul țării

0

Republica Moldova va beneficia de un grant de 4,3 milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii de gestionare a deșeurilor din localitățile din sudul țării.

Membrii Comisiei politică externă și integrare europeană au aprobat avizul consultativ privind inițierea negocierilor și aprobarea semnării unui acord de grant dintre Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Banii sunt destinați pentru realizarea proiectului „Deșeuri solide în Republica Moldova”.

Astfel, va fi dezvoltată infrastructura de gestionare a deșeurilor solide în raioanele Cahul, Cantemir, Taraclia, Vulcănești, Ceadâr-Lunga și Comrat, costul total al proiectului fiind de circa 17 milioane de euro.

Banii oferiți de BERD sunt destinați pentru mai multe componente ale proiectului. 2,25 milioane de euro vor fi investite în construcția unui depozit de deșeuri și a stațiilor de sortare și de compostare în orașul Cahul, precum și pentru construcția stațiilor de transfer în localitățile Cania, Taraclia și Comrat.

810 000 de euro sunt destinate pentru procurarea de echipamente pentru tratarea și eliminarea deșeurilor și o sumă similară va fi cheltuită pentru închiderea tuturor depozitelor de deșeuri în localitățile unde va fi implementat proiectul.

De menționat că, anterior, țara noastră a încheiat un acord de împrumut cu BERD, care prevede alocarea a 25 de milioane de euro pentru implementarea a unei părți a proiectului „Deșeuri solide în Republica Moldova”, care va fi implementat până în anul 2027.

Acesta mai vizează și raioanele Briceni, Ocnița, Edineț și Dondușeni.

ADAMA Ltd. anunță numirea lui Gaël Hili ca Președinte și CEO în locul lui Steve Hawkins

0

ADAMA Ltd., lider mondial în industria produselor pentru protecția plantelor, anunță că Gaël Hili a fost numit Președinte și CEO de către Consiliul de Administrație începând cu 1 octombrie 2024.

Hili se va alătura echipei de management din cadrul grupului Syngenta și își va desfășura activitatea în Tel Aviv.

  • Steve Hawkins a fost numit președinte al Syngenta Crop Protection, începând cu 1 octombrie 2024.

Gaël Hili va prelua poziția de la Steve Hawkins, care a fost numit președinte al Syngenta Crop Protection și membru al echipei de conducere a grupului Syngenta, cu sediul la Basel, începând cu 1 octombrie 2024.

Steve va continua să fie pe deplin implicat în conducerea ADAMA și în planul de transformare derulat de grupul ADAMA până la preluarea oficială a noului său rol. 

Jeff Rowe, Președinte și CEO al Syngenta Group, a declarat:

jeff rowe syngenta

„Sunt încântat să îi urez bun venit lui Gaël Hili ca noul CEO al ADAMA și membru al echipei de conducere a grupului Syngenta. Gaël are o experiență vastă și un istoric dovedit în ceea ce privește stimularea creșterii profitabile și conducerea schimbării organizaționale de succes. El este candidatul ideal pentru a accelera implementarea planului de transformare ADAMA, lansat cu succes de Steve și de echipa de conducere ADAMA la începutul acestui an, pentru a aborda bunăstarea financiară pe termen scurt a companiei și pentru a capta valoarea inovației aflată în creștere rapidă în rândul clienților de pe principalele piețe ADAMA.

Sub conducerea lui Gael, împreună cu echipa puternică de conducere a companiei și sprijinul continuu al Grupului Syngenta, sunt încrezător că ADAMA se va schimba, va reevalua și se va repoziționa în beneficiul tuturor părților interesate, inclusiv clienți, angajați, investitori și acționari din întreaga lume.”

Gaël Hili a declarat:

gael hili adama

„Sunt onorat să îmi asum rolul de președinte și CEO într-un moment atât de important pentru ADAMA. Planul de transformare a arătat deja o îmbunătățire a situației financiare, demonstrând angajamentul nostru față de indicatorii financiari și excelența operațională. Focusul meu va fi pe accelerarea acestui proces și mă voi asigura că ne îndeplinim obiectivele economice în următorii trei ani.

Construind pe baza solidă realizată de Steve și echipa de conducere, sunt dedicat să promovăm succesul și valoarea pe termen lung pentru toate părțile implicate. Împreună cu echipele globale dedicate și profesioniste ale ADAMA, vom continua să transformăm ADAMA într-o companie mai puternică și mai rezilientă.”

Dl. Hili și-a dedicat cea mai mare parte a carierei industriei agricole, începând cu roluri operaționale și comerciale la Dow AgroSciences în Europa și mai târziu la Dow Chemical Company, unde a ocupat funcția de Director de Marketing Global.

În 2017 s-a alăturat Syngenta ca șef al Europei de Est, unde a condus compania la o creștere semnificativă a cotei de piață atât în ​​categoria semințe, cât și în segmentul de produse de protecție a plantelor. Din decembrie 2023, a ocupat funcția de șef al Europei Syngenta CP și Seeds Field Crops.

Gaël Hili deține o diplomă de master în inginerie mecanică de la Université de Technologie de Compiègne, Franța.

Despre planul de transformare ADAMA 

ADAMA a inițiat un plan în primul trimestru al anului 2024 pentru a reevalua ADAMA prin îmbunătățirea calității afacerii și pentru a transforma compania, așa cum a anunțat în raportul privind rezultatele financiare pe 2023. 

Planul de transformare la nivel de companie are ca scop realizarea treptată a țintelor financiare pe o perioadă de 3 ani (2024-2026). Principalele aspecte ale planului includ:

  • Model evoluat de operare 
  • Schimbări în echipa de conducere
  • Un model evoluat de operare care va fi centrat și aliniat pentru a implementa în mod eficient strategia și a servi mai bine sucursalele locale ADAMA, inclusiv schimbări organizaționale în cercetare și dezvoltare, marketing, comercial și operațiuni.
  • Orientare geografică și către clienți: Concentrare pe segmente strategice de culturi din cadrul segmentului de clienți care apreciază inovația, formulări diferențiate cu valoare adăugată.
  • Focus pe portofoliu:
  • Dezvoltarea liniei de produse cu marjă ridicată: continuarea îmbunătățirii mixului de vânzări prin creșterea ponderii produselor cu marjă mare, susținând calitatea afacerii și marja brută, așa cum a fost realizat în 2023 și în primul trimestru al anului 2024.
  • Ciclul de viață al produsului: eliminarea treptată a anumitor produse pentru a eficientiza ofertele.
  • Portofoliu puternic: Menținerea investițiilor în produse diferențiate care oferă valoare adăugată clienților.
  • Optimizarea rețelei de producție: reevaluarea modelului operațional, inclusiv a echilibrului dintre achiziții și producție, precum și optimizarea lanțului de aprovizionare, pentru a se alinia la realitățile pieței.

Despre ADAMA

ADAMA este lider global în industria de produse pentru protecția plantelor, oferind soluții fermierilor din întreaga lume pentru a combate buruienile, insectele dăunătoare și bolile. ADAMA deține unul dintre cele mai largi și mai diverse portofolii de substanțe active din lume, precum și unități de cercetare și dezvoltare, producție și formulare de ultimă generație.

Cu o cultură în care membrii echipei ADAMA ascultă fermierii și generează idei ținând cont de realitățile din teren, compania este poziționată în mod unic pentru a oferi o gamă largă de amestecuri distincte, formulări și produse diferențiate de înaltă calitate, oferind soluții care răspund nevoilor fermierilor și clienților locali în peste 100 de țări la nivel global. Pentru mai multe informații, vă rugăm accesați www.ADAMA.com.

BeeProtect – numărul cazurilor de intoxicații ale albinelor a scăzut considerabil, datorită aplicației

0

Odată cu lansarea sistemului BeeProtect, peste 2,000 de agricultori și apicultori din Republica Moldova au devenit utilizatori ai platformei.

Prin intermediul BeeProtect, agricultorii au anunțat mai mult de 1,200 de tratamente cu pesticide a culturilor agricole, fapt care a contribuit semnificativ la reducerea cazurilor de otrăviri.

Sistemul informațional BeeProtect a fost creat în anul 2023, ca răspuns la cazurile multiple, dar și costisitoare de intoxicări ale albinelor. Acestea surveneau din lipsă de coordonare și informare privind stropirea culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar (PUF) în preajma stupinelor.

În anul 2024, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) a extins această platformă, transformând-o într-un sistem informațional guvernamental.

Realizarea a fost posibilă datorită suportului USAID și  colaborării cu Agenția pentru Guvernare Electronică și STISC.

Astfel, BeeProtect a devenit un sistem integrat cu serviciile electronice de stat, care permite validarea automată a utilizatorului odată cu logarea lui prin intermediul MPass.

Respectiv, accesând platforma cu semnătura mobilă sau semnătura electronică, nu mai este necesară procedura de înregistrare.

Sistemul nou oferă opțiunea migrării automate a datelor utilizatorului din cel anterior. După ce majoritatea utilizatorilor își vor migra datele în sistemul nou, aplicația-web veche va fi închisă.

Exportăm floarea-soarelui mai mult decât recoltăm? Ce arată datele

0

În prima jumătate a anului 2024, exporturile de seminţe de floarea soarelui au constituit circa 314.000 tone, volum ce este cu 14.000 tone mai mare decât exportul total pentru anul trecut, arată o analiză a datelor vamale efectuată de expertul Iurie Rija.

Potrivit analizei, de la începutul anului 2024 preţurile la seminţe de floarea soarelui au crescut treptat, de la aproximativ 7,6 lei pentru un kilogram în ianuarie – la 8,06 lei pentru un kilogram în aprilie, şi au ajuns la 9,38 lei în iunie.

Exporturile de floarea-soarelui au crescut suspect de mult

Totodată, datele arată că în luna iunie 2024 exporturile de seminţe de floarea soarelui au fost de 2,5 ori mai mari decât în luna iunie 2023.

Saltul seminificativ al exportului de seminţe de floarea soarelui a avut loc în condiţiile în care, încă la finele lunii martie 2024, Ministerul Agriculturii estima stocurile de materie primă la doar circa 60.000 de tone.

Cu toate acestea, în lunile aprilie-iunie, din Republica Moldova (inclusiv regiunea transnistreană) au fost exportate circa 160.000 de tone de seminţe de floarea soarelui, de 2,5 ori mai mult ca în aceeaşi perioadă a anului 2023.

Boom-ul exportului de seminţe de floarea soarelui a avut loc în condiţiile în care principalele fabrici de procesare a materiei prime au staționat, iar exportul de ulei de floarea soarelui s-a prăbuşit.

„Dacă e să analizăm exporturile acestei culturi oleaginoase sub formă brută și prelucrată în ulei (utilizând coeficientul de producţie), atunci în sezonul 2023/2024 o cantitate de 930.500 tone floarea-soarelui a părăsit țara”.

Este mai mult ca în sezonul precedent cu 13,3%, dar aparent cu 2,5% mai puțin comparativ cu sezonul 2021/2022.

Totuși, în perioada 2021/2022 erau atinse recorduri la roadă, iar recolta de atunci de floarea soarelui era cu 30% mai mare ca în sezonul curent.

„În această ordine de idei, volumele de floarea soarelui exporate în perioada 2023/2024 au fost relativ mari pentru capacitățile recoltei și necesarul de procesare al țării”, constată expertul Iurie Rija.

România rămâne principala destinaţie a exportului de floarea soarelui

Destinațiile de export au rămas tradiționale, se constată în analiză. România este destinația nr.1, cu 183.300 tone exportate sau 58,4% din total, în perioada ianuarie-iunie 2024.

Turcia, care până în 2021 era importatorul de bază pentru semințele de floarea-soarelui moldovenești, acum este pe locul 2, cu 51.200 tone. Totuși, comparativ cu întreg anul 2023, exporturile pe piaţa Turciei au crescut practic de 2 ori.

Apoi, urmează Bulgaria, Elveția, Grecia, Emiratele Arabe Unite, Olanda, Marea Britanie, Cehia etc.

Expertul mai constată că Republica Moldova este o țară tradițional net exportatoare de semințe de floarea-soarelui, dar au fost şi importuri mici de seminţe şi ulei, care însă nu au putut avea un impact semnificativ asupra pieţei. Astfel, exporturile au fost de 48 ori mai mari comparativ cu importurile.

Gabriela Deadic – admisă la buget la Medicină, a ales Agronomia: „Părinții îmi sunt un exemplu”

6

Cunoscând tot mai mulți tineri pasionați de agricultură, rămânem tot mai mult inspirați de pasiunea și dorința acestora de a contribui la dezvoltarea sectorului și continuarea afacerilor create de părinți sau chiar realizarea propriilor idei.

Printre aceștia se numără Gabriela Deadic, studentă anul IV la Facultatea de Științe Agricole, Silvice și ale Mediului, UTM, care credem că merită toată admirația.

După finalizarea studiilor liceale, Gabriela a fost îndemnată de părinții ei să meargă la facultatea de Medicină, unde a depus dosarul și a fost admisă la buget, concomitent optând și pentru specialitatea Agronomie. Însă, în momentul în care urma să transmită actele în original, tânăra a ales Agronomia.

„Părinții mei mereu au fost un exemplu de perseverență pentru mine. Au circa 300 de hectare de teren arendate pe care fac agricultură. De aceea, în momentul în care a trebuit să fac o decizie, m-am gândit că vreau să le fiu alături și să-i susțin, în special în momentele mai grele”, a specificat Gabriela Deadic.

Tânăra spune că puțin mai plictisitor i-a părut anul I, perioadă în care într-o măsură mai mică s-a pus accent pe disciplinele de la specialitate.

Ulterior, însă, odată cu includerea tot mai multor ore practice și realizarea fuziunii cu o altă grupă de studenți, timpul petrecut la universitate era mult mai interactiv.

„Acum, suntem mai mulți studenți, fiecare vine cu experiența și ideile sale, avem vizite de studiu, cunoaștem diferite tehnologii și interacționăm cu diferiți specialiști din sector. În acest mod, ne îmbunătățim permanent cunoștințele și ne adaptăm schimbărilor din agricultură”.

Întrebată dacă, la peste 3 ani distanță de la decizia luată regretă pasul făcut, tânăra ne-a explicat următoarele.

„Nu regret decizia pe care am luat-o, cu toate că, au existat anumite temeri atunci când mă gândeam ce voi face după finalizarea studiilor. Sunt implicată în diferite proiecte și acest lucru îmi pare foarte interactiv și util. Desigur, având deja experiență și fiind alături de profesori, îi ajut și pe părinții mei să ia anumite decizii când vine vorba de tratamente sau anumite lucrări”.

Cea mai mare îngrijorare pentru Gabriela rămâne a fi seceta care a afectat grav în acest an culturile și din cauza căreia, mai mulți fermieri inclusiv și familia ei va înregistra pierderi importante.

„Suntem îngrijorați de schimbările climatice care afectează foarte mult culturile și pentru care, la moment, soluții nu prea există. Suprafețele pe care le avem sunt destul de modeste pentru a permite obținerea veniturilor necesare pentru utilizarea soluțiilor cum ar fi irigarea”.

Ținând cont de aceste provocări, urmează să aleagă și o direcție corectă în cadrul studiilor de masterat.

„Urmează să-mi aprofundez cunoștințele optând pentru un program de master. Încă nu am decis exact dacă va fi master de cercetare sau de profesionalizare, deoarece îmi par atractive atât agricultura conservativă cât și protecția integrată a plantelor sau ameliorarea plantelor, însă mai am timp pentru a lua o decizie în acest sens. Recomand tuturor tinerilor dornici de a face studiile în agricultură să nu ezite. Oportunitățile apar pe parcurs”.

Acest material face parte din seria de materiale realizate în scopul promovării studiilor în agricultură și a fost realizat cu susținerea Elveției și a organizației Helvetas, prin proiectul OPTIM.

Achizitori de nuci din 7 țări, la Business-Summitul Nucicultorilor pentru a identifica parteneri în Moldova

0

Chișinăul a fost gazda celei de-a 10-a ediții a Business-Summitului Nucicultorilor din Republica Moldova, un eveniment de referință dedicat fortificării capacităților de producție și export ale sectorului nucifer la care au participat experți sau reprezentanți ai industriei din șapte țări.

Ediția aniversară a pus accentul pe dezvoltarea durabilă și competitivitatea pe piața internațională, Republica Moldova fiind, după volum, al șaselea furnizor mondial de nuci.

Summitul a fost marcat de prezența distingă a achizitorilor din șapte țări, care au venit în Moldova pentru a explora oportunitățile de colaborare și pentru a stabili premisele unor parteneriate strategice.

Se așteaptă o scădere a producției de nuci la nivel mondial

„În cadrul summitului, au fost setate câteva priorități și mesaje clare. Pe de-o parte, avem reprezentanți ai companiilor din UE și alte țări (Albania, Franța, Portugalia, Turcia, Italia, Marea Britanie și Elveția), deoarece sunt interesați să lucreze pe această piață. Acest interes este rezultatul a mai multor evenimente la nivel internațional. Pe de-o parte, pentru anul următor se așteaptă o scădere a producției. În plus, problemele legate de războiul din Ucraina impun necesitatea identificării noilor furnizori”, specifică Oleg Tîrsînă, președintele Uniunii Asociațiilor Producătorilor de Culturi Nucifere.

export nuci moldova

Reprezentanții companiilor importatoare, interesate de piața Moldovei, au prezentat principalele aspecte și cerințe ce trebuie luate în calcul pentru asigurarea unor parteneriate durabile.

„Pentru a stabili cu aceștia parteneriate, este necesară asigurarea cantităților necesare cât și calității. Anul trecut, am avut cerere mare de nuci din partea clienților din Italia, de peste 200 de tone, însă nu au putut fi satisfăcute cerințele, astfel reușind să fie livrate doar 40 de tone. Cererea rămâne înaltă în toate țările. Nucile livrate trebuie să corespundă mai multor cerințe minime: calibrarea, uscarea calitativă, ambalarea corectă și asigurarea livrărilor în termenul indicat conform contractului. În plus, producătorii trebuie să fie pregătiți că, având un partener extern, achitarea se realizează conform regulilor acestuia”, a specificat Oleg Tîrsînă.

Amintim că, potrivit datelor oficiale, cantitatea de nuci în coajă exportată de Moldova în 2023 este de 2937 de tone, cu 103% mai mult comparativ cu 2022, când au fost exportate 1450 de tone. Detalii despre exportul de nuci aici.

Laurent Fajeon, Fruisec, grupul Savencia, Franța:

„Avem o prezență internațională în peste 30 de țări cu o capacitate de peste 4500 de tone. Achizițiile anuale de miez de nucă sunt de circa 1500 de tone. Clienții noștri sunt micii producători artizanali, însă colaborăm și cu producătorii mari, cum ar fi unele branduri de înghețată. Practicăm sortarea produselor achiziționate pentru a exclude orice lot neomogen. Sortarea este realizată mecanizat și manual. Republica Moldova reprezintă un potențial partener de interes pentru noi și credem că producătorii de nuci de aici nu ne vor dezamăgi, dorindu-ne furnizori de lungă durată”.

Pentru a corespunde cerințelor, atenție sporită trebuie oferită calități nucilor (în special calibru și umiditate) în coajă și logisticii exportului, asigurând livrarea producției în termenul stabilit.

Constantin Aghenie, Società Milevit, Italia:

constantin aghenie
Constantin Aghenie, Milivit

„Este necesară o mai bună orientare spre asigurarea calității. Aici, vorbim de condiționarea post-recoltă: calibrare, uscare și ambalare corectă. Frecvent, umiditatea și calibrul nu corespunde cerințelor. Livrarea acestor nuci, ce nu corespund cerințelor de calitate, afectează grav imaginea țării. Dintre soiurile solicitate, aș putea spune că Chandler ar fi pe locul întâi după popularitate, urmat de Franquette și Lara. Acum, ne orientăm eforturile spre promovarea soiului Pescianski, consumatorii italieni apreciază acest soi”.

Sectorul autohton înregistrează o stagnare a investițiilor în modernizarea și asigurarea infrastructurii post-recoltă, ca rezultat al bulversării pieței în urma pandemiei și conflictului din Ucraina. Cu toate acestea, experți au recomandat analizarea tendințelor și continuarea dezvoltării sectorului.

„Procesatorii încă livrează nuci pe piața externă. Prețurile au scăzut la nivel mondial, iar acest lucru a dus la stagnarea investițiilor în acest sector. Participarea la expoziții și evenimente de acest gen oferă posibilitate fermierilor de a identifica parteneri externi și de a-și seta prioritățile de dezvoltare a afacerii. Am început să ne dezvoltăm în direcția corectă și nu trebuie să neglijăm oportunitățile oferite”.

Mihail Bacal, producător de nuci, S.R.L. „Bavasco-C”:

„Avem plantații de nuc relativ tinere – anul IV și anul VI, soiurile Chandler și Fernor. Anul trecut am obținut prima recoltă, de aproximativ 10 tone, pentru care am găsit un cumpărător în Albania. Suprafața totală a livezii este de 100 de hectare. Am mai participat la evenimentele organizate de asociație, fiind foarte utile pentru noi. Atât pe partea de întreținere a livezilor, cât și potențiali parteneri de comercializare, evenimentul este foarte echilibrat. Vedem acest sector cu perspective, mizăm mult pe dezvoltarea acestuia. Principalele probleme țin de întreținerea livezilor, dar sper să le soluționăm curând”.

Evenimentul a beneficiat de susținerea Elveției și a organizației Helvetas, prin proiectul OPTIM.

„Suntem bucuroși să susținem fermierii orientați spre dezvoltare, performanță și o creștere durabilă. Astfel, oferim suportul necesar pentru ca aceștia să aibă un mediu propice pentru identificarea partenerilor externi și realizarea argumentată a investițiilor, cum ar fi susținerea acestui eveniment organizat de către asociație”, a menționat Ana Țibuleac, Director-adjunct de proiect.

Calitatea fructelor moldovenești, evaluată în cadrul unui program lansat de Moldova Fruct și USAID

0

Evaluarea calității fructelor înainte de export este o cerință obligatorie pentru producători și exportatori.

În acest context, Asociația Moldova Fruct, cu suportul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova a lansat astăzi, 19 iulie, 2024 Programul de îmbunătățire a calității fructelor – cireșe, caise, mere, prune și struguri de masă.

Experții programului vor consolida capacitățile specialiștilor din cadrul întreprinderilor producătoare și exportatoare de a pune în aplicare standardele de evaluare a calității fructelor, sporind astfel competitivitatea acestora pe piețele internaționale. 

„Datorită eforturilor comune de marketing și a investițiilor masive în infrastructura post-recoltare, în ultimii 5 ani, fructele moldovenești se bucură de succese remarcabile pe piețele Uniunii Europene și internaționale.

Alinierea la cerințele pieții și păstrarea parteneriatelor stabile, fără o abordarea sistemică a controlului calității fructelor,  la toate etapele de producere, este imposibil”, a declarat Directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, Iurie Fală.

Scopul programului este de a instrui specialiștii din cadrul întreprinderilor, cu potențial de export, să implementeze un sistem de evaluare a calității produselor și să îmbunătățească schimbul de informații între departamente și clienți cu privire la standardele de calitate.

Aceasta va contribi la respectarea cerințelor țării de export și a importatorilor, și va reduce numărul de reclamații și riscuri de imagine.

Programul a debutat cu seminarul privind evaluarea cerințelor de calitate a cireșelor.

La eveniment au participat 20 de specialiști din cadrul  întreprinderilor producătoare și exportatoare din țară.

Participanții, membri ai „Moldova Fruct” au răspuns apelului de înregistrare lansat online de către Asociație și sunt gata să respecte cerințele de calitate pe care le-au însușit. 

„Seminarul a fost foarte informativ și cu abordare practică. Credem în capacitățile noastre de a  produce și a livra fructe de calitate și inofensive.

Doar oferind constant  producție de calitate înaltă, ne asigurăm parteneriate pe termen lung”, a subliniat Carolina Baran, fondatoarea Cherry Fruit SRL. 

„A fost foarte util astăzi să deprind experiența de a lucra cu echipamentele de măsurare a calității fructelor.

În rezultatul instruirii, am conștientizat importanța evaluării calității fructelor înainte de livrare prin emiterea rapoartului de calitate”, a specificat Vasile Pavliuc, manager Plaiul Bârlădean SRL.

Fructele de calitate înaltă sunt comercializate pe piețele externe la prețuri competitive.

Asigurarea calității fructelor generează atât venituri, cât și consolidează încrederea partenerilor internaționali și facilitează accesul exportatorilor la noi piețe. 

„Evaluarea calității produselor este o obligație conform legislației pentru  fiecare producător/exportator înaite de livrare, chiar dacă au fost sortate și clasificate la linii moderne.

Implementarea unui sistem de asigurare a calității,  ne va perimite să evităm reclamațiile și notele de credit din partea clienților.

Informarea consumatorului privind cerințele de calitate (categoria de calitate, soiul, originea, calibrul fructului etc.) prin etichetrea corectă a produsului va contribui la fidelizarea acestuia”, a menționat Dr. Andrei Cumpanici, manager siguranța, calitatea și sustenabilitatea alimentelor PCRR/ USAID. 

Programul de îmbunătățire a calității fructelor și strugurilor de masă se va desfășura în perioada 2024-2025.

Noi reglementări pentru administrarea infrastructurii de irigare și desecare

0

Deputații au examinat în prima lectură, în cadrul ședinței plenare de astăzi, proiectul de lege care prevede asigurarea integrității bunurilor sistemelor centralizate de irigare și desecare.

Documentul stabilește că bunurile și infrastructura sistemelor de irigare/desecare care aparțin statului și unităților administrativ-teritoriale sunt din domeniul public.

Prin urmare, aceste bunuri nu vor putea fi înstrăinate, depuse în capitalul social al unor persoane juridice, supuse urmăririi silite și incluse în masa debitoare în caz de insolvabilitate sau faliment al persoanei juridice.

Proiectul mai prevede că terenurile situate în afara fâșiei riverane de protecție a apelor și a construcțiilor hidrotehnice proprietate a statului, precum și cele aferente altor obiective de infrastructură tehnico-edilitară, necesare pentru a exploata, întreține și repara aceste sisteme vor fi gestionate de către Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare și administrate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare. În prezent, această responsabilitate îi revine Ministerului Mediului.

Proiectul vizează și o serie de completări și ajustări ale cadrului normativ în domeniu ce ar permite transmiterea în comodat asociațiilor utilizatorilor de apă pentru irigații a bunurilor ce sunt părți componente ale sistemelor de irigare și/sau desecare.

În nota informativă a proiectului, autorul, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, menționează că sistemele centralizate de irigare au rămas în proprietatea statului, în timp ce terenurile pe care sunt amplasate acestea sunt în proprietate privată.

De asemenea, sistemele centralizate de irigare care asigurau irigarea terenurilor agricole sunt amplasate pe sectoare de teren care aparțin unui număr mare de proprietari, fapt ce a creat o serie de probleme în exploatarea eficientă a acestor sisteme.

Proiectul prevede modificări la Legea privind delimitarea proprietății publice, Legea privind administrarea și deetatizarea proprietății publice și la Legea apelor.

Documentul va fi propus Parlamentului spre adoptare în lectura a doua. 

ANRE: Scăderea cotațiilor bursiere și aprecierea leului moldovenesc determină ieftinirea carburanților

0

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) constată în ultima perioadă o tendință de descreștere a cotațiilor Platts la produsele petroliere pe bursele internaționale.

Astfel, în intervalul ultimelor 14 zile utilizat la calcularea prețurilor maximale, cotațiile Platts la benzină s-au redus cu 45 $/tona sau 5,1%, iar la motorină cu 46 $/tona sau 5,7%.

În același timp, aprecierea cu aproape 1% a monedei naționale în raport cu dolarul SUA, a reprezentat un alt factor care a contribuit la ieftinirea carburanților.

În aceste condiții, pentru zilele de 20.07.2024-22.07.2024, ANRE a stabilit următoarele prețuri maximale de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard:

• 25,04 lei/litru – pentru benzina COR 95 (- 07 bani);

• 21,50 lei/litru – pentru motorina standard (- 09 bani).

ANRE continuă să urmărească îndeaproape evoluțiile la bursele petroliere internaționale și asigură consumatorii că actualul mecanism este unul extrem de transparent și garantează corectitudine maximă la formarea prețurilor pentru produsele petroliere.