Cel mai influent critic de vinuri din lume a degustat și apreciat calitatea vinurilor moldovenești

0

Vinul Moldovei este titrat de Financial Times în onorabila rubrică despre vinuri, scrisă de Jancis Robinson – cel mai influent critic de vinuri din lume (2018), consiliera vinotecii Reginei Regatului Unit între 2004-2022, co-autoarea „Atlasului Mondial al Vinului”.

Articolul citează regiunile cu Indicație Geografică Protejată Ștefan Vodă și Valul lui Traian și o selecție de vinuri de la Purcari Wines, Gitana Winery 1953 și Chateau Vartely Winery, disponibile pe piața Marii Britanii și a Statelor Unite ale Americii.

„Am degustat recent 26 de vinuri actuale realizate de Purcari și producătorul asociat, Bostavan, și ele demonstrează cu siguranță rezultatele investițiilor considerabile în podgoriile și pivnițele din Moldova.

Am fost impresionată de vinurile de la Gitana. Se pare că își găsesc drumul spre SUA și Marea Britanie”, menționează Jancis Robinson.

Astfel, aidoma regiunii Bourgogne, sau Friuli, Moldova se distinge prin soiurile autohtone, apreciate de Jancis Robinson, dar și prin vinurile de asamblaj.

„Vinul Moldovei atinge noi culmi de reputație internațională, grație eforturilor vinificatorilor moldoveni, a investițiilor în podgoriile și cramele moldovenești, prin promovarea eficientă cu brand de țară realizată de Oficiul Național al Viei și Vinului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, sprijiniți de partenerul strategic USAID Moldova în cele mai de impact reforme din Moldova”, se arată într-un comunicat Wine of Moldova.

Amintim că, Moldova este declarată țara cu cea mai mare densitate de podgorii per capita din lume; care a navigat printre dificultățile politice, dar a făcut progrese simțitoare în ultimii ani.

După rezultatele din 2021, Moldova s-a clasat pe locul 4 în lume după numărul de medalii la vinurile rosé.

Creșterea lalelelor în sere – aspecte importante

1

Cultivarea lalelelor în spații protejate poate deveni o afacere de succes. Totuși, la fel ca și în cazul oricărei alte afaceri, există aspecte importante ce nu pot fi omise, de care depinde reușita unei astfel de idei implementate.

Evident, orice idee de afacere până la etapa de implementare necesită o bună analiză a pieței, estimare a investițiilor și a riscurilor posibile asociate acesteia. De această dată, în cadrul rubricii Idei de afaceri, discutăm despre aspectele pe care ar fi bine să le luați în calcul în cazul în care planificați o afacere de creștere a lalelelor.

Lalelele, de obicei, sunt crescute pentru a fi comercializate în perioada de primăvară, în timpul sărăbătorilor din luna martie. Plantele pot oferi randamente destul de bune, iar la o piață bună de desfacere și un profit bun.

În cazul unei astfel de afaceri, primele lucruri pe care ar trebui să le luați în calcul sunt:

  • Dacă dispuneți de terenul potrivit pentru construcția serei, ce costuri implică aceasta.
  • Dacă aveți infrastructura necesară dezvoltată în zona producerii – căile de acces la seră, asigurarea utilităților necesare pentru producere, cum ar fi accesul la irigare la fel sunt foarte importante.
  • Unde puteți comercializa producția – identificarea piețelor de desfacere este este unul dintre cele mai importante aspecte.

Elaborarea planului de afaceri

Precum am menționat, pentru a determina perspectivele proiectului, este necesar să se întocmească un plan de afaceri, să se studieze literatura specială despre cultivarea lalelelor și să se analizeze piețele de desfacere.

De regulă, în magazinele de flori sunt multe lalele de import. Pe de altă parte, producerea locală ar fi mai ieftină și mai proaspătă decât florile importate.

Organizarea unei afaceri de creștere a lalelelor în spații protejate va necesita anumite investiții și, eventual, ajutorul investitorilor. De aceea se elaborează un plan de afaceri minuțios.

Planul financiar ar trebui să includă cheltuieli unice:

  • Costul construirii spațiului de producere (seră) – analizați ofertele disponibile pe piață și optați pentru cea care vă pare mai atractivă și va avea o durată mai lungă de exploatare.
  • Costurile de achiziție a substratului (de obicei, se utilizează un amestec de rumeguș și nisip).
  • Costul frigiderelor pentru păstrarea florilor.
  • Instalarea sistemelor de irigare și, la necesitate, încălzire.
  • Instalarea luminii. Florile au nevoie de lumină pentru cel puțin 10 ore pe zi. Deseori, lămpile cu LED-uri sunt folosite pentru iluminat.

Suplimentar, se iau în calcul următoarele cheltuieli:

  • costul materialului săditor, costul unui bulb, în funcție de soi. Trebuie avut în vedere că 2-3% din bulbi pot să nu germineze;
  • costuri de transport;
  • costul îngrășămintelor și uneltelor de grădinărit;
  • plata energiei electrice;
  • taxe de înregistrare a activității.

Totodată, trebuie să faceți o estimare și a posibilelor riscuri:

  • unele lalele pot să nu aibă aspect comercial din diverse motive;
  • instabilitatea cererii de pe piață;
  • o posibilă reducere de prețuri din cauza concurenței;
  • majorări de taxe;
  • pierderea bunurilor din cauza incendiului, furtului etc.

Pentru a reduce impactul acestor posibili factori negativi, trebuie să vă asigurați din timp: să realizați campanii de publicitate, să vă asigurați afacerea.

Cultivarea lalelelor poate fi efectuată pe tot parcursul anului. Dar după sărbătorile de primăvară, cererea și prețul pentru ele scade semnificativ. Acest factor trebuie luat în considerare la întocmirea unui plan de afaceri.

Cum începe producția de flori?

Planul de organizare a propriei afaceri în spații protejate nu este ceva nou sau deosebit. După ce ați elaborat planul de afaceri, decideți asupra teritoriului pe care se vor amplasa spațiile de creștere a lalelelor.

Trebuie să fie un loc amplasat la soare, sera să dispună de posibilitatea de a fi iluminată artificial pentru a asigura necesarul de ore de lumină și să dispuneți de capacitatea de a controla temperatura în interiorul serei.

Aspecte în tehnologia de plantare a lalelelor

Pentru cultivarea lalelelor în seră, pe piață sunt disponibili diferite soiuri și hibrizi. Cele mai des întâlnite sunt Triumph, Double Early Tulips, Darwin și altele. În medie, procesul de creștere durează circa 120 de zile. Începând cu informația despre necesarul de zile pentru soiul sau hibridul ales se calculează data plantării.

De obicei, se utilizează celule speciale de 80 de bucăți (0,6 x 0,4) m². Astfel, pot fi obținute până la 300 de plante de pe un metru pătrat.

Pe de altă parte, mulți crescători utilizează și lăzi obișnuite de plastic în care se plasează substratul și bulbii. În ultimii ani, se practică și cultivarea lalelelor în sistem hidroponic.

Este recomandată instalarea suficientelor țevi de încălzire sub parapet și la coamă astfel încât să nu avem devieri mari de temperatură pe parcursul producerii. Totodată, sunt recomandate instalațiile cu apă caldă pentru a realiza udările cu apă de temperatura potrivită și a nu stagna creșterea plantelor.

Se recomandă ca bulbii să fie plantați la o temperatură de circa 9 grade Celsius. Aceste regim se menține pe parcursul a circa 2 săptămâni, după care se asigură o temperatură înaltă și iluminare bună.

Pentru accelerarea creșterii tijei florale, este recomandată umbrirea plantelor până când acestea ating înălțimea necesară și mugurele floral iese în întregime din bulb. În primele zile, se asigură o temperatură de 13-15 grade Celsius, crescându-se treptat la 16-18 grade Celsius.

Periodic, se realizează fertilizările necesare, se monitorizează regimul de umiditate (recomandată umiditatea relativă de 75%), lumină și o ventilare bună. Vom reveni ulterior cu un articol detaliat despre tehnologia de creștere a lalelelor.

Păstrarea plantelor tăiate este permisă timp de maxim 2 săptămâni la o temperatură de 1-3 grade Celsius.

VIDEO. Protecția căpșunului în sistem ecologic

0

Căpșunul este o plantă perenă, cu o durată de viață de 3 – 5 an. Experiența a demonstrat că, din punct de vedere economic și practic, cultura anuală de căpșun este mai rentabilă decât cea multianuală.

În sistemul de cultură anuală a căpșunului, acesta se plantează primăvara devreme, în martie–începutul lui aprilie, sau vara, în iunie-iulie, utilizându-se stoloni refrigerați. În anul următor (mai-iunie), plantele rodesc abundent, după care se defrișează.

Această variantă este și o opțiune bună de evitare a eventualelor probleme ce pot apărea la cultivarea căpșunului în sistem ecologic.

Dacă planificați să înființați o plantație de căpșuni eco, pe lângă certificare, trebuie să țineți cont de faptul că pot fi utilizați doar stoloni sănătoși, certificați, liberi de agenți patogeni, în așa fel puteți avea și un start mai bun al culturii în primul an.

Mai multe recomandări despre cultivarea căpșunului în sistem eco, găsiți în videoul atașat la acest articol.

Moldova și Turcia au setat drept obiectiv de a ajunge la un schimb comercial de până la 1 miliard dolari SUA

0

Relațiile comerciale în domeniul agricol între Moldova și Turcia vor căpăta dimensiuni noi. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare Vladimir Bolea a avut, în cursul zilei de 20 ianuarie, o întrevedere bilaterală cu Ministrul Agriculturii și Pădurilor din Turcia, Vahit Kirisci.

Vladimir Bolea a informat omologul său turc despre situația din complexul agroindustrial al țării, despre importanța asigurării pieței interne cu legume și fructe proaspete în perioada rece a anului, atunci, când producătorii autohtoni nu pot asigura pe deplin cerințele consumatorilor.

Totodată, ministrul a reiterat că:

„Deși nu avem hotare comune, relațiile comerciale, însă, sunt ca între vecini, de aceea, ne dorim să le consolidăm, mai ales în domeniul agricol și al silviculturii. În ultimii ani au crescut  importurile de citrice, ape minerale, produse de panificație, struguri proaspeți și uscați, drojdii, făină de grâu, arahide, nuci și alte fructe uscate. De asemenea, Republica Moldova exportă constant pe piața din Turcia semințe și ulei de floarea soarelui, porumb și grâu. A fost reluat și exportul de mere proaspete, cireșe, caise, ceapă și usturoi. Vrem să preluăm experiența Turciei în  domeniul procesării legumelor și irigării, de asemenea, ne dorim să îmbunătățim cadrul legal, care ține de sectorul zootehnic, pentru a putea intra pe piața Turciei cu produse de origine animală și animale vii.

Reeșind din colaborarea noastră, ne-am setat ca obiectiv, să ajungem la schimbul comercial de până la 1 miliard dolari SUA. Sunt sigur că, există loc pentru a majora cantitățile exportate de produse agricole moldovenești “, a precizat oficialul de la Chișinău.

De asemenea, Vladimir Bolea a discutat despre cei 278 de studenți din RM care studiază în Turcia. Părțile au agreat să se întâlnească cât de curând posibil în cadrul comisiei mixte. 

Feudal a lansat un sistem cuprinzător de management al afacerii agricole: soluții simple – pentru creșterea eficienței

0

Compania Feudal, care a făcut recent disponibil pentru fermierii moldoveni sistemul de contabilitate bancară funciară Feudal.md, lansează pe piață un nou produs – sistemul de management al întreprinderii Feodal FMS, care se bazează pe analiza datelor prin satelit, urmărirea echipamentelor, monitorizarea vremii și planificarea lucrărilor.

Serviciul acum este disponibil pentru 60 de cenți pe hectar pentru a sprijini fermierii în timpul crizei. Compania promite că sistemul va schimba complet ideea de gestionare a unei afaceri agricole, va simplifica viața fermierilor și, cel mai important, va oferi un instrument de creștere a eficienței, mai ales pe timp de criză.

Redactorii au discutat cu Andrei Demianovici, fondatorul Feodal, și au întrebat care este avantajul sistemului Feodal FMS, ce oferă fermierilor și cum va ajuta la creșterea veniturilor lor în vremuri dificile.

Andrei Demianovici, fondatorul Feodal

Andrei, spune-ne cum a apărut ideea creării sistemului Feodal FMS?

„După cum știți, acum 3 ani am creat un sistem de contabilitate bancară funciară și am intrat cu el pe piața ucraineană, iar în toamnă am venit cu această soluție la fermierii moldoveni. După ce am văzut ce fel de răspuns are sistemul din partea clienților noștri, care doreau să țină nu doar contabilitatea terenurilor aflate în gestiune, ci și să monitorizeze toate procesele, ne-am convins, că trebuie să continuăm în această direcție. A fost în puterea noastră să creăm un sistem integrat de management al întreprinderii care să fie un asistent universal pentru manager, să ofere acces la informații ample și structurate despre întreprindere (care nu vor trebui introduse manual), dar, în același timp, să fie cât mai simplu și accesibil pentru utilizator. Așa s-a născut ideea, iar eu echipa mea i-am dat viață, iar acum ne prezentăm pe piață munca noastră”.

Ce oferă Feodal FMS fermierului?

„Monitorizare prin satelit și meteorologică, controlul online al funcționării echipamentelor și al calității operațiunilor, planificarea operațiunilor agricole etc. De fapt, utilizatorul, folosind senzori GPS și imagini prin satelit, va putea controla procesele de lucru, de exemplu, modul în care se desfășoară semănatul sau recoltarea. Utilizatorul va avea acces la toate analizele pentru întreprindere – consumul de combustibil, pierderile în timpul recoltării, încălcările în implementarea operațiunilor agricole și așa mai departe. Dar, în același timp, sistemul este ușor de utilizat, iar acest lucru este important.

Chiar și la începuturi, după analizarea pieței, am stabilit, că sunt multe soluții digitale destinate fermierilor, dar majoritatea erau complicate, neînțelese, dar nefiind complexe, totale. Prin urmare, ne-am stabilit obiectivul de a crea o astfel de funcționalitate pe care orice fermier, cu orice nivel de competență ce ține de tehnologiile moderne, o va înțelege.

Cu o funcționalitate atât de extinsă, este dificil să ne imaginăm un sistem ușor de utilizat. Cum ați reușit să obțineți astfel de indicatori?

„Prin automatizarea volumului maxim de procese. Investim în dezvoltarea de soluții de sistem automatizat, îl învățăm să gândească și să vadă lucruri evidente, fără a forța utilizatorul să introducă manual date pe termen scurt”.

Poți explica cu un exemplu?

„Desigur. De exemplu, de ce să introduceți manual date în sistem despre unde va merge un anumit tractor astăzi, dacă sistemul îl vede de fapt datorită datelor de navigare GPS? Mereu echipamentul va demonstra lucrările ce se desfășoară în teren, iar forțarea unui agronom sau a unui logistician să introducă datele despre mișcarea unui tractor sau a unei combine este un absurd. Excludem această absurditate. Sistemul nostru FMS în această direcție este automatizat la maximum – de la amplasarea tractorului și lucru în teren până la finalizarea operațiunilor, calcularea volumelor anulate și așa mai departe.

Ne străduim să salvăm clientul de tabele cu coloane și rânduri nesfârșite. În schimb, îi oferim o vizualizare specifică cu informații accentuate de care are nevoie managerul în momentul luării deciziilor. Și, dacă este necesar, el poate oricând transmite toate datele sub formă de tabele. Scopul nostru este de a oferi informațiile necesare cât mai simplu posibil, într-un minim de clickuri”.

Cum rămâne cu sistemul de cartare funciară? Există posibilitatea de a le combina?

„Da, sunt, în același sistem, doar în elemente de meniu diferite. Un element de meniu este „banca de teren”, al doilea element sunt „câmpurile”, apoi „echipamentul”, etc. Acesta este un sistem bazat pe principiul unui constructor. De exemplu, avem integrare cu John Deere. În calitate de client al acestei companii, utilizatorul poate primi date online în Feodal FMS. Am făcut totul pentru ca fermierii să poată integra datele dintr-un sistem în altul și, dacă dorește, să le folosească în paralel”.

Primii utilizatori ai sistemului Feodal FMS au fost clienții Feudal.md?

„Da, dar operăm mai larg și suntem deschiși către întreaga piață. În primul rând, sistemul este destinat fermierilor mijlocii. Când am studiat această piață, am văzut că mulți percep astfel de sisteme ca pe ceva complicat și foarte scump, disponibil doar pentru marii producători agricoli. Mulți, imaginându-și un astfel de sistem, cred că mai au nevoie de încă 2 oameni pentru a lucra cu el. Acest lucru este absurd. Am vrut să risipesc acest mit și să creez cel mai simplu și mai automatizat sistem. Ca urmare, cu setarea corectă a sistemului Feodal FMS (noi facem acest lucru), un logistician obișnuit sau un alt angajat al întreprinderii va putea lucra în el, combinând aceste sarcini cu altele fără probleme”.

Fermierii trec prin momente grele chiar acum. Din cauza secetei și a reducerii recoltei în sezonul trecut, producătorii agricoli nu riscă să investească în dezvoltarea întreprinderii, pur și simplu nu există fonduri suplimentare. Nu vezi riscuri pentru tine aici?

„De fapt, sistemul nostru este exact ceea ce va ajuta fermierul să stea pe picioare, să optimizeze costurile, să elimine erorile și pierderile tehnice și să folosească cât mai eficient fiecare centimetru de sol. Iată un exemplu simplu pentru tine. Fermierul se pregătește să aplice erbicidul cu substanța activă Desmedifan, dar nu a măsurat pH-ul. Cu toate acestea, există un erbicid care la un pH de 8 sau mai mult are un timp de semidezintegrare de 12 minute. Adică, fermierul a amestecat fertilizantul, dar nu a avut timp nici măcar să pornească tractorul, când erbicidul s-a dezintegrat deja pe jumătate. Doar pentru că nu a măsurat pH-ul apei.

Oferim o soluție la aceasta – un instrument pentru o muncă eficientă – aplicarea corectă a tratamentelor, controlul pH-ului apei, temperatura de aplicare, viteza de recoltare. Fermierul înțelege că banii lui sunt repartizați corect în fiecare dintre aceste etape de lucru. Și aceasta înseamnă dezvoltarea întreprinderii, un nou tractor, tehnică sau noi tehnologii. În plus, am decis să oferim fermierului acest sistem la un cost pentru primul an de utilizare de doar 60 de cenți pe hectar. Am făcut această reducere având în vedere criza”.

Să analizăm mai detaliat opțiunile sistemului Feodal FMS. Care dintre ele sunt cele mai importante în opinia dumneavoastră?

„În primul rând, acestea sunt analiza prin satelit și controlul vremii. Acestea sunt cele mai ușoare puncte de intrare în analiza managementului întreprinderii, deoarece nu necesită investiții suplimentare de capital și instruire îndelungată. Tot ceea ce este necesar este o înțelegere și afișare funcțională a datelor. În acest bloc, oferim un set de indici pentru analiză, în special, indicatorii de vegetație, stresul hidric al plantelor, inundațiile în câmp și relief.

Fiecare dintre acești indici este bun, dar în mod individual ei nu fac posibil să vedeți situația în întregime. Dar un rezumat al datelor tuturor indicilor și, desigur, relieful oferă deja o imagine clară. În sistemul nostru, relieful reprezintă poze radar ale suprafeței pământului, care ne permit să evaluăm relieful real al terenului”.

De ce este atât de important?

„Dacă există un loc cu probleme pe câmp, atunci acesta nu este întotdeauna o consecință a stării solului sau a muncii slabe a operatorului mașinii. Cauza poate fi neregularitățile reliefului – eroziunea elementară cauzată de apă, care duce la spălarea solului și a îngrășămintelor din el. Având datele despre teren, fermierul va vedea acest lucru, va analiza, va înțelege relațiile cauză-efect și va lua deciziile corecte. Va introduce în sol mai puțin azot în acest loc, de exemplu. Înțelegerea topografiei câmpului este primul pas către aplicarea diferențială și agricultura de precizie”.

De unde ai aceste date?

„Datele sunt furnizate de serviciul GeoPard. În special, oferă analize care descriu modelele istorice și sezoniere ale dezvoltării culturilor în câmp, permițându-vă să înțelegeți mai bine câmpul și să luați decizii în zonele potrivite la momentul potrivit”.

Ce spui de datele meteo?

„Pe un tablou de bord convenabil, utilizatorul selectează widget-urile necesare și primește informațiile necesare. Acest lucru oferă fermierului capacitatea de a analiza vremea și de a lua decizii cu privire la aplicarea îngrășămintelor și a produselor de protecție a plantelor. Pentru a verifica dacă, în condiții meteorologice adecvate, angajații săi au acoperit cererea sau pur și simplu au aruncat banii în vânt, deoarece era +28℃ și produsul pur și simplu nu a funcționat. O astfel de înțelegere elementară a vremii vă permite deja să vă gestionați întreprinderea mai eficient și să economisiți bani. Voi adăuga că sistemul va anunța utilizatorul și despre temperaturile de vârf sau stres ale aerului”.

Ați menționat și echipamentele de monitorizare.

„Da, acest bloc arată prezența echipamentelor în sistem și participarea acestuia la procesele de lucru. După cum am menționat deja, nu suntem susținători ai planificării pe termen scurt, așa că am automatizat complet acest bloc. Sistemul creează o zonă tampon în jurul câmpurilor. Și prin modul în care echipamentul se deplasează prin aceste zone și pe teren, sistemul înțelege ce proces are loc – trecerea, recoltarea sau parcarea utilajelor agricole. De asemenea, sistemul colectează și procesează date despre viteza vehiculului. Analizând aceste date, clientul are ocazia să vadă cum tractoristul se comportă cu utilajul, dacă utilajul închiriat lucrează la recoltare sau pierde timpul pe câmp”.

Sistemul prevede posibilitatea obținerii de informații despre unități și șoferi de pe cardurile angajaților, precum și introducerea informațiilor de către dispecer asupra lucrării în teren generate de algoritm.

Sistemul este deja disponibil fermierilor moldoveni?

„Sistemul este deja disponibil fermierilor moldoveni. În viitorul apropiat vom lansa blocuri și funcții suplimentare, care vor fi actualizate pentru utilizatori, indiferent de data abonamentului”.

Pentru a beneficia de avantajele sistemului, sunati la tel. +373 780 37 524 sau accesați acest link.

40 la sută din rețeaua feroviară a Moldovei – avariată: Există riscul să nu avem cu ce exporta cereale

0

40 la sută din rețeaua feroviară a Republicii Moldova se află în stare avariată și are restricții de viteză sau de greutate.

Totodată, practic, toată flota de vagoane a întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” (CFM) își atinge limita de exploatare în anul 2025. Datele au fost prezentate astăzi de directorul general al CFM, Oleg Tofilat, transmite Moldpres.

„Toate locomotivele de manevră sunt trecute de 40 de ani. Starea în care se află acestea creează diverse probleme privind fiabilitatea, costurile de exploatare și eficiența utilizării lor”, a mențonat Oleg Tofilat.

Totodată, în cazul majorității vagoanelor cerealiere termenul de exploatare expiră în anul 2024.

„Avem 780 de vagoane cerealiere, 700 ies din exploatare anul viitor, iar celelalte – în 2025. Dacă nu întreprindem măsuri, este posibil să nu avem cu ce exporta producția cerealieră, ceea ce prezintă risc pentru economie”, a precizat Tofilat.

Potrivit lui, CFM își propune să  procure 1000 de vagoane cerealiere care urmează să fie livrate până în anul 2025. Noile vagoane vor fi finanțate printr-un credit de asistență din partea Guvernului Poloniei în valoare de 65 de milioane de euro.

În ceea ce privește salariile angajaților, Tofilat a spus că din vara anului trecut, acestea au crescut cu 89%, salariul mediu ajungând în prezent la aproape 8 mii de lei (400 de euro).

„La sfârșitul lunii mai anul trecut, am reușit să stingem toate arieratele salariale, acestea fiind de aproape 150 de milioane de lei în vara lui 2021”, a afirmat directorul general al CFM.

În anul curent, printre prioritățile CFM va fi modernizarea infrastructurii feroviare și a materialului rulant.

În prezent, întreprinderea desfășoară mai multe proiecte investiționale, unul dintre acestea referindu-se la reabilitarea coridorului de tranzit din nordul țării, până la porturile de la Dunăre – Giurgiulești și Galați. 

Potrivit statisticilor, anul trecut, volumul total de mărfuri transportate de CFM a fost de 1232 mln tone/km, cu aproximativ 84% mai mult față de anul precedent. Cifra totală de afaceri se apropie de 1,3 mlrd de lei (dublu față de anul 2021).

Cum se cultivă mazărea furajeră

0

Cultura mazării furajere (Pisum arvense) – deși este una destul de prețioasă, este preferată de unii crescători de animale care o folosesc în alimentația tuturor animalelor, dar mai ales a vacilor de lapte.

Cu ajutorul ei, fermieri rezolvă atât problema alcătuirii schemelor conveerului verde, care asigură un furaj bogat în proteine, calciu, vitamine etc, cât și acoperă deficitului de furaje cauzat, mai ales în ultimii ani, de suprafeţele modeste cultivate cu plante furajere.

Cu toate acestea, nu toți reușesc să aibă o cultură reușită de mazăre furajeră, în primul rând pentru că se neglijează unele aspecte importante care țin de pregătirea patului germinativ, alegerea soiului și, nu în ultimul rând, de protejarea plantelor împotriva bolilor și dăunătorilor.

Mazărea furajeră este o plantă anuală din familia Leguminoasae, având două forme în cultură:

  • forma hiemală, care se seamănă toamnă,
  • forma aestivale, care se seamănă primăvara.

1. Cerințele mazării față de climă și sol

Temperatura minimă de germinație este de 1-2 grade C, formele de toamnă suportă temperaturi de până la -20 grade C.

Cele mai bune condiții de cultură sunt zonele mai umede și mai răcoroase. Umiditatea: cerințe moderate, 75-80% din capacitatea de câmp în perioada de înflorire-fructificare.

Seceta solului și atmosferică reduc procentul de formare/legare a păstăilor.

Nu au mari pretenții față de sol, deși preferă solurile mai bogate în humus și calciu. Solul trebuie să aibă pH neutru spre ușor alcalin, cu substrat bogat în elemente nutritive, permiabil, afânat, cu o bună capacitate de reținere a apei.

2. Rotația culturilor în asolamente cu mazăre furajeră

Mazărea nu este pretențioasă față de planta premergătoare, bune premergătoare sunt toate plantele prășitoare, cereale, plante tehnice.

Mazărea furajeră este o bună plantă premergătoare pentru toate culturile agricole, pentru că aprovizionează solul cu azot biologic și eliberează terenul devreme.  

Deoarece eliberează terenul devreme, fie în cultură pură sau după borceagul de toamnă și cel de primăvară, se pot semăna porumb, sorg, iarbă de Sudan (culturi duble), de la care se obţin încă 2.500-3.000 UN/ha.

Citește aici și despre Tehnologia culturii de soia – aspecte importante.

3. Lucrările solului la cultura de mazăre furajeră

Pentru mazărea de toamnă furajeră: imediat după recoltarea plantei premergătoare se efectuează lucrarea de arat la 20-22 cm adâncime, în agregat cu grapa stelată, urmată înainte de semănat de lucrarea cu grapa cu colți reglabili sau combinatorul.

Dacă toamna este secetoasă se face tăvălugitul terenului înainte de semănat.

Pentru mazărea de primavară furajeră se face arătura de toamnă de 22-25 cm, iar primăvara, înainte de semănat, se face lucrarea cu discul și combinatorul, urmată de cea de tăvălugit.

4. Fertilizarea culturii de mazăre

Îngrășămintele se aplică

Pentru mazărea de toamnă furajeră se aplică o doză moderată de îngrașăminte minerale N50 P2O550 K2O 70 s.a. (substanță activă/ha) la pregătirea solului.

Pentru mazărea de primavară furajeră sub arătura de toamnă fertilizarea de bază se face cu îngrășăminte minerale de fosfor și potasiu, adică 40-50 kg s. a./ha P2O5 și 60-70 kg s.a./ha K2O.

Primăvara se fertilizează cu azot în cantitate de 40-60 kg s.a./ha când se pregătește patul germinativ pentru semănat.

5. Sămânța și semănatul

Mazărea de toamnă furajeră semănată împreună cu grâul, orzul sau secara de toamnă formează borceagul de toamnă și se seamănă în perioada 10-20 septembrie cu urmatoarele norme de semănat: 120 kg/ha mazăre + 50 kg/ha cereale de toamnă.

Mazărea de primăvară furajeră semănată împreună cu ovăzul de primăvară formează borceagul de primăvară și se seamănă primăvara în prima urgență sau în prima decadă a lunii martie, cu următoarele norme de semănat: 150 kg/ha mazăre + 50 kg/ha ovăz.

Distanța dintre rânduri: 15 sau 12,5 cm, adâncimea de semănat: 5-6 cm.

În cultură pură, mazărea furajeră se seamănă cu norma de 200-220 kg/ha.

6. Lucrări de îngrijire la mazărea furajeră

Nu se execută lucrări speciale de îngrijire. În anii secetoşi se recomandă aplicarea a 2-3 udări cu norme de 350 – 400m³/ha la răsărit, pentru o răsărire uniformă, la înflorit, şi în faza legatului păstăilor.

Se recomandă ca udările să se efectueze seara sau dimineaţa pentru a nu provoca arsuri ale plantelor.

Află aici despre Cum să gestionați corect baza de furaje pentru animale în condiții de secetă.

7. Recoltarea mazării furajere

Pentru masă verde și fân se recoltează când plantele de mazăre furajeră se găsesc în faza de înflorire deplină.

Pentru pășunat: când plantele se găsesc la sfârșitul fazei de îmbobocire, pentru siloz se recoltează la apariția primelor păstăi. 

Borceagul de primăvară este un amestec furajer constituit din mazăre furajeră de primăvară şi ovăz. Această cultură dă producţii mai mici decât borceagul de toamnă şi se recoltează mai târziu cu 18 – 20 de zile, dar calitatea furajului este mai bună.

Recoltarea borceagului făcându-se în dinamică pentru furajare la iesle, intervalul optim de exploatare este cuprins între înălţimea plantelor de 50-55 cm şi până când plantele de ovăz au înspicat în proporţie de 60-70%.

Potențialul de producție

Producția de masă verde: 35-40 t/ha, producția de sămânță: 2500-4000 kg/ha.

  • Soiuri omologate în Moldova: GRAȚIANA și TARPEDO (GERMANIA) de primăvară.
  • Soiuri omologate în România: Artona și Caracal 39 de toamnă și Magistra de primăvară.

Bibliografie:

  • Gumovschi A. Manualul fermierului pentru culturile de câmp. Partea II, Chişinău, 2022.

Un grup de producători de fructe din Moldova – în vizită în Polonia pentru stabilirea parteneriatelor

0

În perioada 17-21 ianuarie 2023, un grup de membri ai asociației Moldova Fruct, în frunte cu Directorul Executiv, Iurie Fală, se află într-o vizită de studiu, în Polonia.

Obiectivele principale ale vizitei sunt:

  • Schimbul de experiență în domeniul producerii fructelor, în special a merelor cu o țară care este pe primul loc în Europa la producerea merelor și al treilea din lume.
  • Analiza pieței fructelor sâmburoase și stabilirea parteneriatelor.

În debutul misiunii, agricultorii au vizitat Expoziția TSW 2023, care este considerată una dintre cele mai mari expoziții de horticultură din Europa Centrală și de Est.

Acest târg reprezintă un loc de întâlnire a producătorilor de fructe și legume cu producătorii și distribuitorii de echipamente și tehnologii, inputuri și furnizori de servicii pentru industria horticolă.

Tot aici, membrii Asociației au avut întrevederi cu reprezentanții câtorva companii de tehnică agricolă, ambalaj și containere reutilizabile.

Ulterior, delegația Moldova Fruct a vizitat cea mai mare piață angro de fructe și legume din Polonia, Bronize, unde au avut loc câteva întâlniri B2B cu comercianți de fructe sâmburoase și importatori. 

Totodată, sunt planificate întrevederi cu instituții-cheie precum Organizația Poloneză de Investiții și Comerț (PAIH) și Centrul Național de Sprijin pentru Agricultură și Polonezi din Varșovia. 

De asemenea, vor fi organizate întrevederi cu asociațiile omoloage, Fruit-Group Sp. și „Merele din Grójec în cadrul căror urmează  discuții cu privire la activitate, membri, mecanismul de lucru dintre membri și cooperativă, activitățile economice și de marketing. 

Vizita este organizară cu suportul Organizației Poloneze de Investiții și Comerț (PAIH) și Ambasadei Republicii Moldova în Polonia și se înscrie în strategia Asociației Moldova Fruct de diversificare a piețelor de desfacere pentru fructele moldovenești.

Un alt siloz cu șrot de floarea-soarelui a luat foc în portul Giurgiulești

0

În dimineața zilei de 20 ianuarie 2023 angajații IGSU din sudul țării au fost alertați din nou la Portul Internațional Liber Giurgiulești, după ce un alt rezervor (Nr.2) cu încărcătură de șrot de semințe de floarea soarelui a luat foc.

La fața locului pentru asigurarea misiunii de intervenție au fost trimise 5 echipaje de salvatori și pompieri cu un efectiv de 20 angajați din subordine.

Pompierii desfășoară acțiuni de stingere și lichidare a consecințelor incendiului. Potrivit informațiilor de la fața locului, rezervorul Nr.2 are o capacitate de 1100 tone. La moment, în el sunt depozitate doar 50% din volumul total.

În urma incidentului nu sunt raportate victime și nu există riscuri pentru cetățeni și infrastructura din zonă. Pentru asigurarea securității și prevenirii situațiilor de risc acționează salvatorii.

Amintim că, un incident similar a avut loc pe 16 ianuarie 2023. Din cauza mocnirii unei încărcături de peste 1000 tone produs de șrot de floarea soarelui, a avut loc prăbușirea silozului.