Ce este Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală (CCAR)

0

Instituția Publică „Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală” (CCAR) este o entitate bugetară subordonată Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare al Republicii Moldova, creată prin reorganizarea fostului „Centrul Metodic pentru Învățământ”.

Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală (CCAR)

CCAR își propune să creeze o punte între fermieri și resursele necesare pentru dezvoltarea sustenabilă a agriculturii.

Misiunea principală a Centrului de Consiliere Agricolă și Rurală este de a dezvolta un sistem funcțional de consiliere agricolă, care să ofere fermierilor acces la informații tehnico-economice, financiare și manageriale.

De asemenea, centrul se concentrează pe organizarea de programe de formare și facilitarea accesului la finanțări și subvenții.

CCAR își desfășoară activitatea în mai multe domenii-cheie, printre care:

  1. Consiliere tehnico-economică: Sprijinirea fermierilor în planificarea și optimizarea activităților agricole.
  2. Programe de formare: Organizarea sesiunilor de instruire pentru îmbunătățirea competențelor fermierilor.
  3. Coordonare și parteneriate: Facilitarea colaborărilor între fermieri, instituții de cercetare și entități economice.
  4. Promovarea inovației: Transferul de tehnologii și bune practici pentru sporirea competitivității sectorului agricol.

Rolul CCAR în agricultura Moldovei

CCAR vine să răspundă unor provocări specifice sectorului agricol, inclusiv accesul limitat la servicii de consultanță și resurse financiare.

Prin contractarea directă a consultanților, CCAR urmărește să reducă costurile și să îmbunătățească eficiența serviciilor oferite.

Funcții principale

  1. Organizarea unei rețele naționale de consultanți pentru a asigura suport localizat fermierilor. Vezi 24 de persoane au finalizat Programul de formare a consilierilor agricoli.
  2. Monitorizarea și evaluarea impactului serviciilor asupra performanței fermierilor.
  3. Sprijinirea fermierilor în accesarea fondurilor și implementarea proiectelor de investiții.
  4. Crearea și diseminarea de materiale informative și ghiduri practice.

Impactul preconizat

Se preconizează că activitatea CCAR va contribui semnificativ la dezvoltarea rurală prin:

  • Creșterea numărului de beneficiari ai serviciilor de consiliere.
  • Sporirea accesului fermierilor la resurse financiare și informații relevante.
  • Îmbunătățirea calității vieții în mediul rural prin susținerea economică și educațională a fermierilor.

Vezi aici pagina de Facebook a Centrului de Consiliere Agricolă și Rurală, iar detalii și informații despre activitatea acestuia va fi publicată pe acest link.

24 de persoane au finalizat Programul de formare a consilierilor agricoli

0

Programul de formare de bază a consilierilor agricoli, organizat de Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală (CCAR), s-a încheiat cu succes.

După o lună de instruiri intense, 24 de participanți au primit certificatele de absolvire în cadrul unui eveniment.

Ministra Agriculturii, Ludmila Catlabuga:

Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală CCAR

„Am observat, prin experiența proprie de fermier, cât de important este sprijinul – fie sub formă de consultanță, fie prin acces la programe sau resurse relevante. Colaborarea dumneavoastră a demonstrat că, prin efort comun, putem construi o platformă solidă pentru viitor. Vom continua să lucrăm pentru a sprijini fermierii, construind relații bazate pe încredere și colaborare”, a declarat aceasta.

Programul, desfășurat pe parcursul a 90 de ore, a fost structurat în opt module care au abordat provocările actuale din agricultură.

Printre temele incluse s-au numărat introducerea în consilierea agricolă, Politica Agricolă Comună (PAC), managementul sustenabil al terenurilor și fermelor, inovațiile tehnologice în agricultură, gestionarea riscurilor, prevenirea rezistenței antimicrobiene, managementul durabil al nutrienților, precum și condițiile de muncă și securitatea în agricultură.

Instruirile au fost susținute de 10 formatori cu experiență, care au utilizat metode interactive, workshop-uri și studii de caz pentru a asigura aplicabilitatea informațiilor.

Participanții au avut astfel ocazia să își dezvolte competențele și să înțeleagă mai bine cum să sprijine fermierii în activitățile lor.

Finalizarea acestui program reprezintă un pas important în consolidarea rețelei naționale de consiliere agricolă. Absolvenții sunt pregătiți să răspundă nevoilor fermierilor, să promoveze soluții durabile și să contribuie la adaptarea agriculturii la cerințele europene.

Noi oportunități de export în UE pentru producătorii de produse din carne de pasăre

0

Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) aduce la cunoștința agenților economici, producători de produse din carne de pasăre, despre modificările efectuate în legislația Uniunii Europene. 

Astfel, Republica Moldova a fost autorizată să exporte în Uniunea Europeană, începând cu data de 01 ianuarie 2025, produse din carne de pasăre „care nu trebuie să fie supuse unui tratament specific de atenuare a riscurilor în conformitate cu anexa XXVI la Regulamentul delegat (UE) 2020/692 (spre exemplu  preparate din carne de pasăre)”.

ANSA îndeamnă mediul privat să depună, la sediile autorității, cererea pentru exportul categoriei date de produse din carne de pasăre.

Menționăm că, la producerea preparatelor din carne de pasăre se va permite utilizarea cărnii materie-primă de pasăre, provenită de la abatoare care sunt listate cu drept de export în Uniunea Europeană.

Amintim că, primele exporturi de carne de pasăre, din Republica Moldova în statele-membre ale Uniunii Europene, au fost lansate începând cu luna noiembrie 2024.

FranceAgriMer: Franța va avea cel mai mic export de grâu moale din acest secol

0

Agenția de stat FranceAgriMer a redus prognoza exportului de grâu moale din Franța către țările din afara Uniunii Europene pentru acest sezon.

Aceasta a estimat cel mai scăzut nivel de la începutul acestui secol, din cauza unei recolte slabe, a concurenței intense și a cererii reduse din partea țărilor din Africa de Nord și China.

În acest sezon, Franța a avut o recoltă extrem de mică de grâu, de calitate neuniformă. Capacitățile de export sunt, de asemenea, afectate negativ de concurența acerbă din partea Rusiei și de reducerea livrărilor către China.

Astfel, Franța va putea exporta în acest sezon 3,5 milioane de tone de grâu moale către țările din afara UE, cu 0,4 milioane de tone mai puțin decât prognoza anterioară și cu 66% mai puțin decât în sezonul trecut.

Aceasta va fi, de asemenea, cea mai scăzută valoare înregistrată de la începutul secolului XXI. Minimul actual al secolului XXI a fost stabilit în sezonul 2003/2004 – 3,8 milioane de tone.

În fața concurenței din partea Rusiei în Algeria și Maroc, precum și a lipsei de cerere din partea Chinei, Franța s-a orientat mai mult spre piețele din țările din Africa Subsahariană, care importă volume mai mici.

Prognoza exportului de grâu moale francez către alte țări ale UE a fost majorată în acest sezon de la 5,9 milioane de tone la 6,16 milioane de tone. Cu toate acestea, acest nivel este cu 2% mai mic decât cel din sezonul precedent.

Estimarea stocurilor finale de grâu moale a fost crescută de la 2,78 milioane de tone la 2,87 milioane de tone, ceea ce reprezintă o scădere de 10% față de nivelul din sezonul trecut.

Vezi și ce suprafețe de culturi va semăna Franța în 2025.

ANRE planifică o nouă majorare a marjei comerciale la produsele petroliere

0

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) planifică să majoreze de la 1 ianuarie 2025 cu încă şase bani per litru, marja comercială specifică la comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard, notează mold-street.com.

Astfel, pentru semestrul unu al anului 2025, marja comercială specifică care va include și contribuția în domeniul eficienței energetice urmează a fi stabilită în mărime de 3,34 lei/litru la benzină și de 3,35 lei/litru la motorină.

Potrivit ANRE la calcularea marjei s-a luat în calcul indicele prețurilor de consum pentru ultimele 6 luni (iunie 2024- noiembrie 2024), care constituie 101,80%, fapt ce semnifică o rată a inflaţiei de 1,80%.

„Prin urmare, după aplicarea indicatorilor menționați în calculul formulei de actualizare a marjei comerciale specifice: rezultă că pentru semestrul I al anului 2025, valoarea acesteia urmează a fi stabilită la nivelul de 3,24 lei/litru, sau cu o majorare de 0,06 lei/litru față de marja actuală”, explică ANRE.

Totodată, începând cu anul 2024, în conformitate cu art. 8 alin. (9) al Legii cu privire la eficiența energetică, toți importatorii de produse petroliere sunt obligaţi să includă în prețul de comercializare a carburanţilor o sumă fixă stabilită de Guvern sub forma unei contribuții, care ajung pe conturile Centrului Național pentru Energie Durabilă, în scopul realizării obiectivului strategic de creștere a eficienței energetice a Republicii Moldova.

Prin Anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului privind aprobarea Programului privind implementarea schemei de obligaţii în domeniul eficienţei energetice pentru perioada 2024-2026, a fost stabilit că mărimea contribuțiilor pentru anul 2025 constituie 0,10 lei/litru la benzină, 0,11 lei/litru la motorină și 0,07 lei/litru la gazul lichefiat.

Prin urmare, complimentar la valoarea marjei comerciale specifice de 3,24 lei/litru, determinată în conformitate cu prevederile Legii privind piața produselor petroliere și Metodologiei de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere, Agenția urmează să includă în componența prețurilor de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere și contribuția în domeniul eficienţei energetice.

Efectul direct al acestor ajustări a marjei specifice este creșterea prețului la pompă la carburanţi.

De notat că pentru 20 decembrie 2024, ANRE a stabilit prețul maxim de referință pentru benzina 95 la 22,95 lei pentru un litru, în creştere cu doi bani, iar preţul de referinţă la motorină a fost stabilit la 19,86 lei pentru un litru în creştere cu patru bani.

De ce pomii cresc prost după plantare. 7 greșeli frecvente

0

Plantarea pomilor necesită respectarea unor reguli generale pentru a asigura o prindere și dezvoltare optimă. Mai jos, regăsiți câteva dintre greșelile frecvente și soluțiile pentru a le evita.

Alegerea materialului săditor

Calitatea pomilor este una dintre principalele reguli ce trebuie respectată pentru succes. Achiziționați material săditor sănătos, aclimatizat, de la pepiniere autorizate. 

Evitați pomii cu rădăcini deshidratate sau bolnave, deoarece riscul de a nu se prinde este foarte mare.

Dacă ați cumpărat pomi cu rădăcini expuse vântului, hidratați-le în apă timp de 24 de ore înainte de plantare.

Pregătirea gropii de plantarea pomilor

Dimensiunile și compoziția gropii influențează dezvoltarea rădăcinilor.

  • pomii nu se lasă mult timp lângă gropi pentru a evita deshidratarea rădăcinilor;
  • gropile trebuie să fie suficient de mari pentru a încorpora rădăcinile, fără a le îndoi;
  • se înlătură toate posibilele bariere de dezvoltare a rădăcinilor pomilor;
  • rădăcinile se distribuie uniform în groapă, nu se îndoaie sau răsucesc.

Pe soluri grele, sapați gropi de 80-90 cm adâncime, iar pe cele ușoare – 60-70 cm. Adăugați sol fertil amestecat cu mraniță 8-10 kg, evitând gunoiul de grajd proaspăt.

Evitarea tăierii excesive a rădăcinilor

Înainte de plantare, se pot scurta doar rădăcinile deteriorate, fără a afecta rădăcina principală. Păstrați rădăcinile sănătoase cât mai lungi, dar nu mai mult de 22-25 cm, pentru a facilita prinderea pomului.

Poziționarea corectă a coletului

Pe terenurile plane, desfundate cu 2-3 luni înainte de plantare, pomii altoiţi pe portaltoi generativi (din semințe) se plantează cu coletul mai sus de nivelul gropii cu 3-4 cm, iar pe cele desfundate recent cu 6-8 cm, pentru ca după așezarea pământului și a pomului, coletul să revină la suprafața solului așa cum a fost în pepinieră.

Pomii altoiți pe portaltoi vegetativi se plantează cu coletul portaltoiului îngropat la 6-8 cm sub nivelul solului, astfel încât după așezarea solului, coletul să coboare la 10-12 cm adâncime, iar punctul de altoire să rămână la suprafața solului.

La plantarea pe terenurile în pantă, în funcție de caracteristicile terenului, puteți lua în calcul următoarele recomandări:

În treimea inferioară a pantei pomii se plantează cu coletul mai sus cu 7-8 cm față de suprafața terenului (solul erodat din treimea superioară a pantei va fi deplasat în timp la baza pantei, îngropând parţial trunchiul pomului).

În partea de mijloc coletul trebuie să fie cu 2-3 cm sub nivelul solului, întrucât solul spălat readuce coletul pomului la suprafață.

Când plantarea se face pe treimea superioară a pantei, poziţia coletului trebuie să fie cu 3-5 cm sub nivelul solului.

O poziționare greșită poate duce la putrezirea coletului și uscarea pomului.

Evitarea replantării în locul unui pom bătrân

Nu replantați un pom din aceeași specie în locul unui pom bătrân. Solul poate conține toxine, agenți patogeni sau dăunători acumulați în timp.

Alternați sâmburoasele cu sămânțoasele și lăsați o pauză de câțiva ani între replantări.

Distanța de plantare

Respectați distanțele specifice fiecărui soi. Supra-aglomerarea duce la lipsa luminii și a aerului, favorizând bolile și reducând randamentul.

Plantarea corectă a pomilor necesită atenție și planificare. Respectând aceste sfaturi, veți asigura o livadă sănătoasă și productivă.

Vezi detalii despre La ce distanță se plantează pomii fructiferi. Sfaturi.

Apa stagnantă sau udări necorespunzoare

Uneori, pomii pot fi plantați în zone cu exces de umiditate, apă stagnantă, nivel ridicat al apelor subterane.

În acest caz, pomii nu se dezvoltă și se pot usca. Ridicarea nivelului solului pe parcelă este destul de costisitoare, astfel ar fi bine să alegem din start un loc pretabil pentru plantare.

După plantare, în jurul pomului se face un lighean din sol, în care se toarnă 25-30 l de apă. Apa la plantare este necesară, chiar dacă pământul este suficient de umed.

Prin udare, pământul se așează uniform în toată groapa, golurile dintre rădăcini și sol se exclud pe toată lungimea lor. 

După ce apa s-a infiltrat, se corectează poziţia pomului, se mai tasează solul, iar groapa se completează cu sol din intervalul rândului.

Syngenta invită fermierii le evenimentul de lansare a campaniei de primăvară

0

În data de 21 ianuarie 2025, Syngenta invită fermierii le evenimentul de lansare a campaniei de primăvară, un moment important pentru pregătirea unui sezon de succes.

Participanții la eveniment vor descoperi cele mai noi produse și tehnologii Syngenta menite să susțină performanța în agricultură și să maximizeze potențialul culturilor.

Fermierii vor afla multe informații utile și vor avea parte de lansări importante de produse.

Speakerii evenimentului sunt experții companiei Syngenta.

Ce îi așteaptă pe participanți?

  • prezentarea noilor hibrizi de porumb și de floarea-soarelui pentru anul 2025;
  • prezentarea noutăților din portofoliul de protecția plantelor produse inovative care vor fi disponibile în noul sezon;
  • expunerea soluțiilor agronomice digitale ale companiei Syngenta;
  • recomandări pentru optimizarea potențialului de producție al culturilor.

Conferința va avea loc la Chișinău. Fermierii vor fi contactați de către membrii echipei Syngenta Moldova cu detalii despre ora, locația și alte informații aferente evenimentului.

Sisteme de irigații mai eficiente: Subvenții de până la 75% pentru fermieri

0

Astăzi, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare Ludmila Catlabuga a avut o întrevedere cu membrii Asociațiilor Utilizatorilor de Apă pentru Irigare (AUAI) și cu reprezentanții Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare în cadrul căreia au fost discutate necesitățile de finanțare a proiectelor investiționale în domeniul irigării și provocările cu care se confruntă aceștea.

În cadrul discuțiilor, a fost subliniat sprijinul partenerilor de dezvoltare, care se implică pentru a susține agricultorii în vederea dezvoltării și reabilitării sistemelor centralizate de irigare.

Ludmila Catlabuga a declarat:

„Proiectele bune trebuie să continue. Este datoria noastră să investim în irigare, astfel încât să lăsăm ceva durabil pentru copiii noștri.”

Reprezentanții AUAI au enumerat mai multe provocări cu care se confruntă, printre care: gestionarea contabilă a patrimoniului hidrotehnic, procesul de transmitere în comodat a sistemelor de irigare, necesitatea unei atenții sporite pentru instalarea panourilor fotovoltaice în vederea reducerii costurilor energetice și atragerea de specialiști calificați pentru a rămâne în sectorul de irigare.

Menționăm că ministerul prin intermediul AIPA sprijină AUAI prin subvenții de până la 75% din valoarea proiectelor eligibile pentru modernizarea infrastructurii de irigare.

Printre proiectele eligibile se numără achiziționarea de sisteme de irigare staționare sau mobile, stații de pompare, echipamente de filtrare și fertigare, rețele de aducțiune și distribuție, precum și sisteme de tratare a apei și instalații pentru producerea energiei din surse regenerabile.

Valoarea maximă a subvenției este de 7 milioane de lei pentru fiecare proiect implementat de AUAI.

De asemenea, sunt disponibile subvenții pentru investiții în bazine de acumulare a apei pentru irigare, construcția sau reabilitarea bazinelor și a construcțiilor hidrotehnice aferente, cum ar fi diguri de protecție și sisteme de scurgere.

Și în acest caz, statul acoperă până la 75% din valoarea proiectelor eligibile, cu o limită maximă de 2,5 milioane de lei pe proiect.

Ministerul colaborează cu parteneri internaționali, inclusiv Agenția Franceză de Dezvoltare și Banca Mondială și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, pentru finanțarea proiectelor de modernizare și a sistemelor centralizate de irigare.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare depune eforturi pentru atragerea și altor resurse financiare, în vederea modernizării agriculturii și a infrastructurii de irigare.

Votat în prima lectură: Va fi instituit moratoriu la plata datoriilor pentru fermierii afectați de secetă

0

Legislativul a aprobat un proiect de lege care revizuiește măsurile de sprijin acordate agricultorilor afectați de seceta din acest an. Proiectul a fost susținut în prima lectură de 76 de deputați.

Inițiativa legislativă a fost elaborată de deputatul PAS, Viorel Barda, care susține că legea aprobată anterior de Parlament cu privire la măsurile de sprijin pentru fermieri nu a avut impactul scontat, fapt ce a impus revizuirea acesteia.

Potrivit documentului, din momentul intrării în vigoare a respectivei legi și până la data de 31 octombrie 2025, va fi instituit un moratoriu la plata datoriilor restante, inclusiv a majorărilor și a penalităților datorate de fermieri în raport cu creditorii lor.

Documentul prevede și revizuirea criteriilor de eligibilitate pentru debitorii fermieri.

Astfel, vor putea beneficia de aceste măsuri protective agricultorii a căror culturi agricole au fost prejudiciate în proporție de cel puțin 40 % din roadă pe o suprafață de cel puțin 40 % de terenurile deținute.

De asemenea, se propune introducerea unui criteriu nou, potrivit căruia de aceste măsuri vor beneficia și fermierii care au în gestiune cel mult 1800 de hectare.

Un alt criteriu stabilește ca debitorii fermieri să nu fie în procedură de insolvabilitate confirmată printr-o încheiere a instanței de judecată.

Actul mai prevede revizuirea termenului în care agricultorii vor trebui să notifice creditorii despre cazul de afectare a culturilor agricole și vor invoca suspendarea obligativității de plată a datoriilor restante.

Această notificare va putea fi realizată până la data de 28 februarie 2025.

Totodată, vor fi suspendate actele de executare silită sau alte măsuri de recuperare a creanțelor.

De asemenea, nu vor putea fi înaintate cereri de intentare a procedurii de insolvabilitate pentru datoriile scadente, ce reies din contractele de credit și leasing încheiate până la 1 septembrie 2024 cu bănci, organizații de creditare nebancară sau asociații de economii și împrumut.

Această prevedere se referă și la datoriile ce reies din contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare a produselor de uz fitosanitar și a semințelor folosite la înființarea culturilor agricole încheiate până la 1 septembrie 2024.

Noile prevederi stabilesc și interdicția, până la 31 octombrie 2025, de cesionare a creanțelor, fără acordul debitorului.

În aceeași ordine de idei, este prevăzut că datoriile și plățile suspendate nu vor fi raportate în Birourile istoriilor de credit și vor putea fi renegociate cu creditorii.

Proiectul va fi propus spre adoptare în plenul Parlamentului și în lectura a doua.