‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 19 aprilie, 2024
7.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAfaceriCum o moldoveancă din dreapta Nistrului a cucerit piața transnistreană cu ciupercile Champignon

Cum o moldoveancă din dreapta Nistrului a cucerit piața transnistreană cu ciupercile Champignon

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Marina Petriman de câțiva ani administrează o afacere de creștere a ciupercilor în stânga Nistrului. Aceasta s-a născut în raionul Anenii Noi, dar s-a mutat în locul de baștină al soțului său, în regiunea transnistreană, unde a și deschis o întreprindere de producere a ciupercilor. În prezent aceasta produce 8-10 tone de ciuperci proaspete pe lună și 400-500 kg de ciuperci marinate.

Oamenii din regiunea transnistreană susțin că au scăzut și prețurile la aceste produse, odată cu apariția ciupercilor de la compania administrată de Marina Petriman. Femeia-fermier a povestit mai multe detalii despre propria afacere în cadrul primului Forum Național al Asociațiilor Femeilor Antreprenoare din domeniul Agriculturii de pe ambele maluri ale Nistrului, care s-a desfășurat vineri, 5 mai, la Chișinău.

Cum s-a lansat afacerea

Petriman a studiat psihologie și administrare publică în instituțiile de învățământ la Chișinău și spune că inițial nu a știut nimic despre tehnologia de creștere a ciupercilor, dar acum poate să descrie cu lux de amănunte tot procesul de producere a acestor plante.

„Nu aveam idee cum se cresc și nu am văzut niciodată în viața mea cum se face chestia aceasta”, a mărturisit Marian Petriman.

A ales să crească ciupercile Champignon după o amplă analiză a pieței din stânga Nistrului. Petriman a vrut să găsească un produs care este la mare căutare printre cumpărători. Astfel alegerea a căzut pe ciupercile Champignon pentru că majoritatea ciupercilor care ajungeau pe piața din regiunea transnistreană erau aduse fie din Ucraina, fie din Chișinău, dar nu în așa cantități încât să satisfacă cererea.

„Noi foarte mult am analizat piața din Transnistria. Dar tot ne gândeam să rămânem acolo sau să ne întoarcem la Chișinău. În primul rând am aflat că este Camera de Comerț din Tiraspol și am aflat că este un program Femeile în Business. Am participat la seminare unde am aflat cum se face un business plan. Soțul încă nu era pe loc, el lucra la Moscova. M-am pus singurică și am analizat ce este pe piață, ce se cere și ce nu se cere. Și am văzut că la mare căutare sunt ciupercile. Dar și mie îmi plac foarte mult ciupercile. Și am văzut că se poate cu asta să te ocupi și e destul de profitabil”, a povestit pentru Agrobiznes Marina Petriman.

Capital

‹ adv ›

După participarea la seminarele specializate pe care la organizau instituțiile internaționale aceasta s-a sfătuit cu soțul și cu ajutorul bugetului propriu, dar și cu susținerea granturilor de la UNDP a lansat aceasta afacere. În total au investit pentru lansarea afacerii aproape jumătate de milion de ruble transnistrene (circa 80.000 de dolari SUA).

„Nu ne-am gândit că o să câștigăm, dar am avut unul dintre cele mai bune proiecte. Și UNDP a acordat 15.000 de dolari. Dar ca să deschizi o ciupercărie ai nevoie de utilaje foarte scumpe”, a spus Marina Petriman.

Curățenie

Au început să crească ciupercile în centrul satului Caragaș în raionul Slobozia în subsolurile unor clădiri vechi. Marina Petriman susține că într-o crescătorie de ciuperci este foarte important să se mențină curățenie ideală.

„Eu deja am alergie dacă undeva văd o hârtie aruncată. În beciurile trebuie să faci cu soluții speciale dezinfecție după ce scoți tot compostul. Văruim bine camerele cu lapte de var și pe urmă aducem alt compost. Dar nu trebuie să fie resturi de ciuperci sau alte obiecte străine, absolut nimic, pentru că ciupercile foarte repede se îmbolnăvesc. Și fetele care lucrează când intră acolo îmbracă halate și își pun mănuși. Soțul meu glumește că nu le ajunge să îmbrace și scafandrii speciali. Și tot timpul hainele trebuie să fie curate”, a explicat antreprenoarea.

‹ adv ›

Clima

La fel de importantă este microclima în aceste încăperi pentru că ciupercile reacționează rapid la schimbarea temperaturilor.

„Dacă ai scăpat temperatura care nu trebuie și ai ridicat cu un grad sau două imediat ciupercile încep să crească. Și în 5-6 ore deja se finalizează procesul de creștere complet. Trebuie s-o lași să crească încet ca să se facă mășcată și frumoasă”, a spus Petriman.

Antreprenoarea a precizat că temperaturile optime pentru Champignon sunt de circa 17-18 grade Celsius în perioada de creștere. La incubație se creează o altă climă – mai mult de 25 de grade Celsius, maxim până la 27 de grade, dar se face în funcție de tipul compostului. La fel de importantă este umiditate potrivită, dar și aerul.

După incubare se administrează turbă și apare miceliu, a mai spus aceasta.

Compost

Marina Petriman a spus că se gândește să producă un compost special acolo pe loc în regiunea transnistreană pentru a reduce dependența de compostul importat. Aceasta a spus că procură compostul din Ucraina pentru că este mai ieftin în comparație cu îngrășămintele din dreapta Nistrului, dar și mai calitativ.

„O tonă de compost ajunge la 110-120 de dolari. Plus la aceasta trebuie turbă pe care o aduc din regiunea Cercasî. La noi turbă specială nu este, doar în Ucraina și România. Ea nu îi de aceea care se administrează la flori, dar e specială pentru ciuperci”, a menționat Petriman.

Cucerirea pieței ciupercilor

Inițial lumea era sceptică și nu dorea să procure ciupercile respective, dar după ce antreprenoarea a lucrat foarte mult la calitate, produsele acesteia au început să apară în toate supermarketurile din regiune, dar și în piețele agricole.

„Noi umblam cu ciupercile în cutii pe la vânzători și le propuneam produsele noastre. Dar acum ciupercile se vând și în rețelele Sheriff și în alte magazine”, a spus Petriman.

Marina Petriman susține că nu este mare diferență între administrarea afacerilor din stânga și dreapta Nistrului. Aceasta spune că oamenii de afaceri de pe ambele maluri ale Nistrului se ciocnesc cu aceleași probleme. Dar recunoaște că în dreapta Nistrului sunt mai multe oportunități în privința accesării fondurilor pentru business.

Femeia a mai spus că are planuri mari pe viitor și vrea să-și extindă afacerea, în mod special în domeniul procesării produselor.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

1 Comentariu

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›