În câteva săptămâni va începe campania de înmatriculare la instituțiile de învățământ din țară, iar tinerii vor trebui să aleagă una din specialitățile care îi va ajuta să-și contureze un viitor prosper.
Instituțiile de învățământ cu profil agricol se confruntă cu mai multe probleme, principala fiind lipsa numărului necesar de studenți. Managerii spun că tinerii nu sunt interesați de agricultură și merg să-și facă studiile în alte domenii și, mai cu seamă, în orașe. Cu toate acestea, directorii încearcă să identifice diferite posibilități pentru a convinge elevii că agricultura este un sector important și necesar, iar condițiile din anul curent vin să confirme acest lucru.
Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul este cunoscut la nivel de republică și dincolo de hotarele ei ca o instituție cu tradiție, reprezentativă pentru învățământul din zonă și țară. Este o instituţie de învăţământ profesional tehnic, care pregătește specialiști la următoarele specialități: Agronomie, Legumicultură și pomicultură, Tehnologia produselor de origine vegetală, Siguranța produselor agroalimentare, Contabilitate.
În cadrul unui interviu acordat pentru Agrobiznes, Ludmila Iurcișin, directorul adjunct al CEHTA, a menționat că specialitățile agricole din țară vor fi artactive, doar dacă vor fi elaborate politici corecte de instituțiile statului.
„Este prematur să ne expunem referitor la interesul manifestat de către tineri față de înscrierea în instituția noastră. Am încercat să expediem și să prezentăm informații ample despre oportunitățile pe care le oferim, dar desigur că mai mult pe cale online și prin intermediul partenerilor pe care îi avem. Reieșind din condițiile anului curent, cred că marea majoritate a instituțiilor au procedat la fel. Rămâne să vedem cât am fost de eficienți deja, în cadrul campaniei de admitere care va începe în data de 15 iulie”.
Pe parcursul anilor, au fost specialitățile agricole interesante, solicitate de tinerii?
„Cu regret, specialitățile agricole nu sunt atractive pentru tinerii de astăzi și, mai cu seamă, mulți dintre ei nu se orientează către specialități anume, dar mai mult către locația insituției. Adică aleg să-și facă studiile în marele orașe, ceea ce personal cred că este incorect. Pe de altă parte, elevii sunt mult mai interesați de specialitățile ce țin de informatică, programare, medicină și tot mai puțini aleg pedagogia și agricultura. Deși, încercăm să argumentăm că țările dezvoltate, în ultima perioadă, se întorc cu fața către agricultură. Mai ales perioada prin care trecem acum cu toții, mă refer la pandemie, în care ne-am pomenit că aflându-ne în izolare avem nevoie, în primul rând, de pâinea cea de toate zilele și de produse benefice pentru sănătate. Sperăm că și acest element ne va ajuta să avem un număr mai mare de tineri la admitere”.
Cine și ce ar trebui să întreprindă pentru ca specialitățile agricole să fie solicitate de un număr cât mai mare de elevi?
„Cât de atractive vor fi specialitățile agricole ține de politicile elaborate și promovate de instituțiile statului inclusiv, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului ar trebui să intervină pe anumite segmente. Cu părere de rău, astăzi face agricultură oricine și nu întotdeauna este acea agricultură pe care o așteptăm. În cadrul instituției îi învățăm pe tinerii noștri cum trebuie să arate ca atare agricultura performantă, modernă și eficientă. Ne bucurăm că în țara noastră sunt mai multe instituții care ne ajută să dezvoltăm competențele necesare pentru un viitor antreprenor. Apreciem implicarea acestora și o considerăm benefică și necesară pentru viitorii specialiști în agricultură. Care va fi viitorul agriculturii depinde de implicarea comună a tuturor instituțiilor responsabile din sector”.
Ce puteți să ne spuneți despre baza didactică a instituției, corespunde ea așteptărilor pe care le au studenții, dar și viitori angajatori?
„La moment, baza materială a instituției este una foarte bună, ne-am implicat în mai multe proiecte și am reușit să aducem în instituție tot de ce este nevoie pentru a asigura o bună pregătire a specialiștilor în domeniile pe care le pregătim. Cred că ar fi păcat dacă toate investițiile care au fost făcute cu multe așteptări nu vor avea parte de principalii beneficiari – elevii. Instituția noastră oferă condiții de studii foarte bune. În mare parte, elevii noștri sunt tineri din mediul rural, dar și din familii social-vulnerabile respectiv, taxele sunt adaptate în dependență de necesități. Ne străduim să creem condiții favorabile, doar ca aceștia să aibă dorința și să învețe”.
Cât de deschiși sunt agenții economici și cum se implică în dezvoltarea viitorilor specialiști?
„În ultimul timp am încheiat circa 32 de contracte de parteneriat cu agenții economici din regiune, care sunt deschiși și acceptă studenții la practică. Chiar și în perioada aceasta destul de dificilă aceștia au acceptat absolvenții. În multe cazuri au fost nevoiți să organizeze și ședințe online, dar aceasta a fost situația și ne bucurăm că am reușit să identificăm soluții. Am doar cuvinte de laudă pentru antreprenorii care au muncit cu multă dăruire cu fiecare dintre studenții noștri, iar ulterior i-au și angajat în întreprinderile lor. Este un lucru mare efectuat în comun cu agenții economici. Ne bucurăm pentru fiecare copil care revine în instituția noastră și ne spune că a reușit să se angajeze sau că își dezvoltă cu succes propria afacere”.
Care sunt principalele provocări pentru instituție?
„Cred că una dintre principalele dificultăți ar fi faptul că am fost lăsați doar cu spectru de specialități agricole, anterior mai aveam și specialități din alte domenii și tinerii veneau pentru că le părea interesantă altă specialitate, dar dacă nu erau admiși atunci alegea o specialitate agricolă și atunci aveam un număr suficient de elevi. Tinerii de azi aleg specialități care sună bine, în detrementul celor tradiționale. Acum suntem la etapa în care încercăm să regândim denumirile specialităților pentru a le face mai atractive. Adeseori, nu ceea cu ce se va ocupa de facto, dar cum sună specialitatea reprezintă un element determinant pentru tineri. Desigur și faptul că suntem o instituție din mediul rural la fel face ca tinerii să nu fie atât de interesați. O altă provocare o reprezintă și angajarea cadrelor tinere. Încercăm să-i creștem pe viitorii profesori și să le creem condiții ca să revină în instituția noastră. Plecarea peste hotare a tinerilor la fel este o problemă destul de mare, avem elevi care nici nu au mai venit după diplomele de absolvire, au plecat imediat după examene”.
Pe finalul discuției, Ludmila Iurcișin a mai adăugat că, instituția își propune să le asigure tinerilor o educație de calitate, o dezvoltare intelectuală, socială și profesională adecvată, în vederea adaptării sociale și economice a adolescenților de azi, viitori cetățeni activi, conștienți de propria valoare și competitivi pe piața forței de muncă locală și europeană.
Comentarii