‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
luni, 26 februarie, 2024
5.5 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleExportul de cireșe în UE și alte piețe: experiența Farm Prod

Exportul de cireșe în UE și alte piețe: experiența Farm Prod

‹ adv ›
‹ adv ›

În anul 2023, Republica Moldova a exportat circa 2600 de tone de cireșe pe piețele din Uniunea Europeană, deși avem un potențial de export mult mai mare, arată datele prezentate de Asociația Moldova Fruct în cadrul conferinței Business-ul Fructelor.

Ion Tulei, administratorul companiei Farm Prod, din Ștefan Vodă, susține că dacă vom avea un produs de calitate vom fi competitivi și vom putea crește autoritatea produselor moldovenești pe piețele internaționale. 

„Orice piața este una bună pentru producătorii de la noi. Ne-am dori, desigur, să ajungem și pe alte piețe, inclusiv cele asiatice, sau cele din Orientul Mijlociu. Având fructe cu un gust deosebit, ar trebui să identificăm o nișă de consumatori care să ne caute și să cumpere produsul după gust”, a explicat Ion Tulei, în cadrul Conferinței Businessul Fructelor. 

Producătorul a mai spus că, în cazul cireșelor, care sunt produse perisabile, este important să ne asigurăm că acestea vor ajunge pe masa consumatorului cu un aspect de calitate superioară și prospețime, indiferent de distanța la care se află destinația finală.

„Cel mai important aspect, în cazul cireșelor, este dimensiunea, cumpărătorii solicită cireșe cât mai mari. În acest context, trebuie să atragem atenția asupra metodelor de cultivare sustenabile, care se referă la cum cultivăm, soiurile, produsele pe care le utilizăm, reziduurile. Tot aici, țin să menționez că, este salutabil să deținem certificările valabile în țările în care ne propunem să vindem cireșele.

În ultimii ani, compania Farm Prod SRL s-a axat pe certificare produselor conform standardelor europene, mondiale. Este îmbucurător faptul că, numărul producătorilor care dețin certificatele GLOBAL GAP, GRASP, Smeta este în creștere”. 

Ion Tulei a mai specificat că, producătorii mai au mult de lucru la capitolul ambalaje. 

„Ambalajul rămâne un subiect prioritar și trebuie să identificăm noi forme și soluții pentru a prezenta și livra produsul, astfel ca să fim remarcați și recunoscuți pe piață. În primăvară, sau chiar înainte de sezonul de recoltare planificăm stocurile de ambalaj. Fiecare cumpărător, în funcție de regiune, țară, are preferințele sale față de ambalajul cireșelor. Sunt dintre cei care solicită cireșe în ambalaj de 1, 2, 4, 5 sau10 kg. Dar sunt și cumpărători care cumpără cireșele în lăzi de carton, fie deschise sau închise, lăzi din lemn, plastic. Ne străduim să oferim cumpărătorilor ambalajele pe care le solicită”.

Directorul companie a mai menționat că, în mare parte, ceea ce se exportă în țările europene se realizează prin intermediul unor intermediari, dar ar fi mult mai rezonabil ca să se ajungă direct la consumatori. 

„Înțelegem cu toții că apelând la intermediari (care sortează, spală, ambalează și ulterior vând în rețele) se creează un adaos comercial foarte mare”. 

Compania Farm Prod a investit, în ultimii ani, în sisteme de protecție antiploaie și antigrindină, care au fost instalate pe o suprafață de 3 ha. 

„Ne-am dori să asigurăm cu acest sistem o suprafață mai mare, dar este foarte costisitor. În condițiile Republicii Moldova, instalarea sistemului dat, duce la majorarea costului cu aproximativ un euro la fiecare kg de cireșe. Acum câțiva ani, am instalat o linie de sortare, cu o capacitate de 2 tone, o linie mecanică, foarte simplă, fiind la un preț mai mic față de liniile moderne, digitalizate. Pentru volumul pe care îl avem, această linie este destul de bună. În anul curent, am instalat și un hydrocooler, care ne permite să prerăcim cireșele și să le aducem la condițiile perfecte, pentru a fi puse la păstrare sau pentru a fi transportată la punctul final”, a povestit Ion Tulei. 

‹ adv ›

În anul 2022, compania a obținut certificatul Smeta, în baza acestei certificări au reușit să exporte, în anul curent, prune. Acest certificat a fost unul necesar, cu atât mai mult cu cât au putut obține și un preț mai mare. 

„Statul ar trebui foarte mult să ne ajute anume în ceea ce ține de promovarea produselor noastre pe orice piață. Cooperarea este un lucru inevitabil pentru noi, dacă ne dorim un viitor, pentru că doar așa vom putea merge cu cantități mult mai mari, solicita un preț mai mare. La fel, este important să inovăm, să diversificăm și să consolidăm pozițiile pe care am reușit să le realizăm în ultimii ani. Datorită Asociației Moldova Fruct, horticultura în țara noastră a progresat foarte mult, am avut posibilitatea să participăm la seminare, expoziții, vizite de studii, iar toate acestea au contribuit la atingerea succesului”.

Amintim că, Conferința Business-ul Fructelor s-a desfășurat în perioada 7-8 decembrie, la Chișinău.

‹ adv ›
‹ adv ›spot_img
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Comentarii