‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
miercuri, 17 iulie, 2024
25.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAnaliticaFemeie de afaceri: Aspectul fructelor moldovenești depinde foarte mult de drumurile din țară

Femeie de afaceri: Aspectul fructelor moldovenești depinde foarte mult de drumurile din țară

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Aliona Mandatii, este directorul companiei „Domulterra” SRL, care cultivă o livadă super-intensivă de mere pe o suprafață de 35 ha, amplasată în satul Domulgeni, raionul Florești. De cîțiva ani, compania realizează exporturi în mai multe țări, dar comercializează mere și în rețelele autohtone de magazine. 

Dna Mandatii, ce șanse au produsele agricole autohtone să fie vîndute pe piețele europene?

Piața europeană este accesibilă producătorilor agricoli care respectă cerințele acesteia. Pentru mulți dintre producătorii moldoveni aceste condiții sunt doar un deziderat, un obiectiv greu de atins. Cu toate acestea, în ultima perioadă, numărul exporturilor în Europa începe să crească. O oportunitate mare și o piață importantă pentru noi reprezintă România. Este bine în general să ne gîndim și la piețe alternative, și să nu mizăm exclusiv pe piața din Federația Rusă. Sunt perfecționistă și îmi doresc să sporesc calitatea merelor cultivate, atît a calităților gustative, cît și a aspectului comercial atractiv. Și mă refer în mod special la respectarea procedurilor de calibrare, sortare și ambalare. Cu mere necalitative nu poți face export și nu ești la mare căutare nici pe piața internă deja. Cumpărătorul a devenit mai selectiv. Și e firesc.

‹ adv ›

Dacă gustul fructelor noastre este inconfundabil pentru mulți, atunci aspectul acestora lasă de dorit…inclusiv din cauza drumurilor proaste pe care sunt transportate produsele agricole?

Aspectul merelor, dar și a altor fructe, suferă enorm de mult din cauza condițiilor de transportare. Dacă problema unităților de transport adecvate poate fi soluționată, atunci, după cum vă dați bine seama, un drum național nu poate fi construit de un producător agricol. Conform normelor tehnologice, dacă transporți merele pe un drum de calitate proastă mai mult de 7 km, există un mare risc ca fructele să piardă mult din aspectul inițial, ceea ce în mod evident va diminua din prețul și, respectiv, venitul producătorului. Majoritatea plantațiilor de mere se află la distanțe de cel puțin 10-15 km de depozitele frigorifice și producătorii sunt nevoiți să le parcurgă anevoios. Aș spune că drumul calitativ este vital. Construcția drumului Sărăteni-Soroca aduce speranță producătorilor din zonă că vor putea transporta merele pe un drum nou, calitativ și într-un timp redus. Existența drumului renovat a determinat inițiativa mai multor companii agricole din zona raionului Florești de a se asocia într-o cooperativă/asociație, care va avea sediul în or. Ghindești, unde probabil vor fi construite facilități care vor putea fi folosite de mai mulți producători.

Care alte provocări mai trebuie depășite de către agricultorul autohton pentru a deveni competitiv cu omologul său dintr-un stat european?

‹ adv ›

Majoritatea celor care cultivă livezi intensive și super-intensive sunt pionieri în acest domeniu. De cele mai multe, noi producătorii, simțim lipsa cunoștințelor necesare, a tehnologiilor moderne. Uneori apelăm la suportul consultanților străini, pentru a cunoaște experiențele avansate ale agricultorilor străini.

Pe de altă parte, consider că noi producătorii de mere, trebuie să fim competitivi și pe piața locală. Consumatorul local trebuie să aibă de unde alege și trebuie tratat cu respect. Îmi doresc ca prin fructele crescute în livada mea să promovez consumul de mere gustoase și sănătoase, drept o sursă de vitamine, dar și un simbol al agriculturii naționale.

Interviu realizat de echipa Programului Compact Moldova.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›