‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 1 noiembrie, 2024
8.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleGogu Winery - un mic producător de vin cu ambiții globale

Gogu Winery – un mic producător de vin cu ambiții globale

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

„…Eu încă văd foarte multe oportunități de dezvoltare la noi în țară, avem multe nișe nevalorificate, dar oamenii au frică, sunt neîncrezuți în forțele proprii, când, de fapt, multe se pot face acasă”. Despre aceasta ne-a mărturisit Ilie Gogu, administratorul și fondatorul Gogu Winery. 

Acesta, alături de membrii familiei, a pornit o mică afacere în Căușeni, unde îmbuteliază în fiecare sticlă de vin multă dragoste, pasiune și rafinament. Din punct de vedere geografic, această zonă face parte din regiunea Ștefan Vodă, care cuprinde vinificatorii din sud-estul Moldovei. 

gogu winery

Povestea Gogu Winery a început în anul 2014, când vinificatorul Ilie Gogu a decis să experimenteze, să aplice cunoștințele acumulate pe parcursul anilor de studii în propria gospodărie. 

„Cariera mea în domeniul vinicol a pornit atunci când am decis să merg la studii la Universitatea Tehnică din Moldova, în anul 1999, unde am studiat la catedra Oenologie. După absolvire m-am angajat în calitate de inginer la una dintre cele mai mari fabrici de vin din acele timpuri.

Doar că, nu eram mulțumit de activitatea pe care o făceam acolo, deoarece cunoștințele pe care le acumulasem pe parcursul anilor de studii nu le puteam pune în practică. Acesta a fost unul dintre motivele care m-au determinat să mă gândesc la propria afacere. Mie îmi plăcea foarte mult domeniul, dar nu puteam să realizez tot ceea ce cunoșteam și îmi doream să fac. Am început să produc vin în condiții casnice, așa cum știam eu și cum am învățat la facultate”, ne-a spus Ilie Gogu. 

‹ adv ›

Pe lângă motivul amintit mai sus, a venit și anul 2006, când Federația Rusă a introdus embargoul și acesta a fost ultimul imbold pentru ca producătorul să pornească mica sa afacere de familie.

„Așa am început să dezvolt brandul Gogu Winery. Inițial, produceam cantități mici de vin, de la un an la altul însă, cantitățile creșteau, apoi am început a construi o mini sală de producere, un beci. Toate acestea au fost construite în preajma casei. Deja în anul 2013, când a fost modificată legislația cu privire la vinuri și acesta a fost introdus în categoria produselor alimentare, a devenit posibil ca noi să producem vinuri de casă în condiții legale”. 

Ilie Gogu a fost printre primii care s-a înregistrat ca mic producător și a pornit vânzările oficiale a vinului sub brandul Gogu Winery. 

„Datorită suportului pe care l-am avut de la USAID, Proiectul de Competitivitate, am reușit să creăm brandul personal. Acesta a fost un suport foarte mare pentru noi, deoarece ne focusam mult pe producerea vinului și nu aveam resurse financiare ca să elaborăm etichete, un brand.

Pe parcurs, am mai avut suport din partea USAID și în dezvoltarea ramurii turismului. Am procurat și echipament, mobilier pentru amenajarea unei săli de degustare. Încetul cu încetul, am crescut, am început să exportăm vinurile noastre și să cucerim medalii și trofee importante atât naționale, cât și internaționale. La moment, avem circa 100 de medalii”, a mai adăugat antreprenorul. 

Ilie Gogu susține că, au avut o creștere frumoasă până la pandemie. Ulterior, piața internațională și, respectiv, locală a fost destul de mult bulversată, însă investițiile făcute, capacitățile de producere și realizările îi obligă să mențină calitatea și să nu cedeze.

„Dacă e să vorbim despre consumul local, nu prea avem unde crește. Cumpărătorii principali sunt cei din Chișinău. Astfel că, avem unde ne extinde doar pe sectorul de export. Mai mult de 50% din producția totală rămâne pe piața internă, restul este exportată în România, Germania, Portugalia, Franța, Elveția, Austria, Marea Britanie, Suedia, Belgia, Olanda, dar și piețe mai îndepărtate, cum ar fi Canada. Am avut experiență de export în SUA, exportăm și în Japonia. În anul curent, am început a exporta în China. Pentru noi este mai important ca să avem un număr cât mai mare de piețe unde ajunge vinul nostru”. 

‹ adv ›

În anul curent, au început construcția unei noi vinării. Aceasta va fi amplasată în câmp, unde au în gestiune circa 10 ha și speră că, la anul viitor, vor muta toată producția acolo. 

„La fel, în anul curent trebuie să obținem și certificatul ecologic pentru vii, au trecut deja trei ani de conversie și ulterior vom obține certificatul și pentru vinuri. Sperăm că, din roada 2024, vinurile să fie etichetate ecologic”. 

Muncesc toată familia, plus muncitori sezonieri pentru lucrările din cele 7 ha de struguri care sunt pe rod. Urmează să mai planteze alte 3 ha, deoarece au defrișat din cele mai vechi. 

„Vom avem doar vii noi, moderne, cu peste 4 mii de plante la ha. Punem accent pe soiurile autohtone cum ar fi Feteasca albă, Feteasca neagră, Feteasca Regală, dar și Saperavi și alte soiuri europene (Cabernet, Pinot Noir, Chardonnay, Sauvignon)”. 

ilie gogu

Chiar dacă exportă în mai multe țări, Ilie Gogu susține că și piața locală este una importantă, care nu trebuie neglijată. 

„Am dus inițial personal negocierile cu Kaufland, după care tratativele au fost reluate de către distribuitorul cu care lucrăm. Așa am ajuns cu vinurile noastre pe rafturile acestei rețele. La moment, circa 50-60% din gama noastră de vinuri se regăsește în Kaufland.

Dacă am fi trăit într-o țară mare, unde sunt consumatori mulți și educați cu o cultură de vin înaltă, cred că nu am fi avut nevoie de retail, dar Republica Moldova este o piață mică, și evident este important să fim prezenți la Kaufland. Așa avem posibilitatea ca să fim mult mai vizibili și mai cunoscuți, inclusiv să avem și vânzări.

Suntem mulțumiți de colaborarea și profesionalismul Kaufland, lucru confirmat inclusiv de distribuitorul cu care colaborăm. Fiind totul sistematizat, automatizat este mult mai ușor să lucrezi și să ai rezultate”. 

‹ adv ›
gogy winery

În ceea ce ține de planurile de viitorul, Ilie Gogu amintește că sunt într-o continuă dezvoltare, deși sunt influențați și de situația din regiune. 

„Ne concentrăm pe construcția noii vinării, vom mai planta și câteva hectare cu viță-de-vie cu soiuri de generație nouă, vom mări și volumul de producție, vom automatiza la maxim procesele. Inclusiv, ne propunem să atragem atenția asupra eficienței energetice. Totodată, ne vom concentra și pe partea turistică, pentru că este foarte mare cerere”. 

La final, antreprenorul a ținut să remarce pentru toți cei care nu se pot decide să-ți lanseze propriile afaceri că oamenii sunt diferiți, sunt din cei care vor totul dintr-odată.

„Din propria experiență, pot să spun că, niciodată nu am renunțat la ideea de a rămâne acasă și de a profita de studiile pe care le-am făcut. Am fost foarte răbdător, am fost insistent și am depășit toate crizele. Alții este important să nu aibă frică, pentru că avem instrumente astăzi, inclusiv financiare, în Republica Moldova cum ar fi subvenții, proiecte, credite, chiar dacă nu sunt cele din Europa, ele funcționează și ne ajută mult”.

Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”. Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›