‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 19 aprilie, 2024
12.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriÎn anul 2018, Republica Moldova pentru prima dată a exportat goji și catină albă

În anul 2018, Republica Moldova pentru prima dată a exportat goji și catină albă

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Pentru prima dată în anul 2018, Republica Moldova a exportat fructe de goji și cătină albă în volum total de 50 de tone, dintre care 45 de tone în stare congelată. Despre aceasta a anunțat Dmitri Dodică, expert național în producerea pomușoarelor, în cadrul Conferinței naționale „Fructele și pomușoarele Moldovei – eficiență în producere și marketing”, care s-a desfășurat la data de 27 noiembrie curent, la Chișinău.

Totodată, expertul a constatat că cele mai vândute 3 tipuri de „fructe moi” pe piața internațională sunt căpșunile, zmeura și afinele. Iar cele mai interesante fructe de nișă sunt murele, coacăza roșie și agrișul.

„Problemele înregistrate în sectorul producerii fructelor sunt actuale și pentru sectorul pomușoarelor. Astfel, a fost înregistrată o creștere de la 9,6 mii de tone în anul 2016, la 11,6 mii tone în 2017, iar pentru anul 2018 se prognozează o creștere de circa 3 mii de tone. Aceste creșteri reprezintă succesul producătorilor locali și se evidențiază, mai ales, în sectorul de producere a căpșunului și zmeurului. La fel, au fost plantate suprafețe relativ mari de culturi de nișă, cum ar fi cele de mur, goji sau cătină albă, coacăz negru. În acest an, a fost înregistrată o supraproducție de zmeură, și anume o creștere de la 1200 de tone produse în 2016 la 3000 de tone produse în anul 2018, este o creștere de 200%. Un alt succes pentru producători este realizarea exportului de 10 tone de goji. Pentru a putea exporta și pe alte piețe externe, decât cele existente cum ar fi piața rusă, producătorii trebuie să se axeze pe calitate, doar astfel, vor putea concura cu liderii mondiali producători de pomușoare”, a menționat Dmitri Dodică.

În aceiași ordine de idei, s-a menționat că gama pomușoarelor exportate în stare proaspătă s-a mărit de la 4 la 6 tipuri: căpșuni, zmeură, coacăză, mure, goji și cătina albă. În anul 2018 exportul de pomușoare a crescut cu 64% și a constituit 2800 de tone, sau cu 1000 de tone mai mult față de anul 2017. Cei mai mari consumatori de pomușoare în UE sunt Germania, Franța, Marea Britanie, Belgia.

„În timp ce afinele se vindeau la începutul sezonului, în Europa, cu 2-3 euro/kg, prețul lor în Republica Moldova era de 12 euro. De asemenea, prețul zmeurei de calitate în Ucraina a scăzut în ultimii 3 ani de la 2 dolari până la la 25 de cenți. În ceea ce ține de coacăză – piețele din Polonia și Ucraina sunt supraîncărcate”, a menționat Andriy Yarmak, reprezentant al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Agricultură şi Alimentaţie (FAO).

Totodată, Yarmak a declarat că în situația creată soluția propusă de experți este investiția în marketing și orientarea spre cerințele piețelor externe.

Experții FARM au informat că, deși Europa este cel mai mare consumator de pomușoare, iar cel mai intens consumul crește pe piețele asiatice, principalii importatori de culturi bacifere din Moldova continuă să fie Rusia și Belarus. În același timp, se observă o ușoară diversificare a piețelor de export astfel, în anul 2018 pomușoarele din Moldova au ajuns și în România, țările Baltice, iar mici cantități au fost livrate în Dubai.

Suprafețele ocupate de culturile bacifere sunt într-o creștere dinamică în ultimii ani. Anual, în mediu, se plantează cca 100 de hectare, suprafața totală fiind de 3000 ha, de 3 ori mai mare față de anul 2012. Tot în această perioadă, producția de bacifere a crescut de peste 11 ori. Se remarcă și o diversitate în sortimentul de pomușoare – rafturile supermarketurilor locale, cu inscripția „produs în Moldova”, au fost completate cu mure, afine și fructe goji.

‹ adv ›

Conferinţa națonală a fost organizată de FARM și susţinută de FAO şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, care au lansat un proiect comun de asistenţă tehnică, cu participarea Republicii Moldova, Georgiei, Tadjikistanului şi Uzbekistanului, pentru a îmbunătăţi oportunităţile comerciale cu valoare mare.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›