În pofida unei reduceri de 2-3 ori a prețurilor de import, benzina și motorina s-a ieftinit cu doar 18-23% în prima jumătate a acestui an, arată date publicate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE).
Astfel, dacă în luna ianuarie 2020 prețul mediu de import al unei tone de benzină a constituit 633,3 dolari, apoi în martie acesta a coborât la 475,8 dolari, ca în aprilie să fie de doar 218 dolari pentru o tonă, scrie Mold-Street.
Preţul de import al unui litru de benzină a scăzut cu 65,5%
Altfel spus, prețul de import al unei tone de benzină s-a diminuat de aproape 3 ori. Este adevărat că în mai prețul de import a crescut puțin, iar în iunie a urcat la 354,3 dolari pentru o tonă, dar oricum a rămas de aproape două ori mai mic decât era la începutul anului.
Și în lei prețul de import s-a diminuat de circa două ori: de la 11.054 lei pentru o tonă în ianuarie, la doar 3.957 lei în aprilie și 6,281 lei în luna iunie.
Prețurile de import a motorinei au avut aceeași evoluție ca și la benzină, astfel, prețul mediu ponderat de import reflectat în dolari/tona în luna mai s-a micșorat în comparație cu luna ianuarie cu 57,5%: de la aproape 634 dolari (11.053 lei) în ianuarie, la 307,7 dolari (5.590 lei) în aprilie și 269 dolari (4.791 lei) în luna mai.
Şi prețul mediu ponderat de import a gazului lichefiat a înregistrat o scădere substanțială, micșorându-se cu 300,3 dolari/tona sau cu 58,3% în luna aprilie în raport cu luna ianuarie.
„Factorii principali care au dus la micșorarea prețului de import la produse petroliere principale și a gazului lichefiat sunt micșorarea prețurilor la bursele regionale, influențate de micșorarea considerabilă a consumului în rezultatul diminuării cererii pe fondul restricțiilor impuse în contextul pandemiei cu Covid-19″, explică ANRE.
Costul de import al unui litru de motorină a scăzut cu peste 5 lei, dar la pompă cu doar 3 lei
În pofida scăderii semnificative a costurilor de import, preţurile de comercializare cu amănuntul la pompă, au avut o evoluţie mai puţin spectaculoasă.
Astfel, benzina s-a ieftinit din luna ianuarie şi până în iunie cu doar 17,8%, adică de trei ori mai lent decât preţul mediu de import.
În aceeaşi perioadă motorina s-a ieftinit cu 23,7%, iar gazul lichefiat cu doar 15%, arată datele ANRE.
Un factor ce ţine sus preţurile este impactul pandemiei, prin scăderea vânzărilor, dar şi majorarea de la 1 ianuarie 2018 cu peste 10% a accizei de import.
100% de benzină este importată din România
Datele ANRE arată că în prima jumătate a acestui an au fost importate 381.917,23 tone, cu 1% mai mult decât aceeaşi perioadă a anului trecut.
Peste 73,5% din care a fost motorină, circa 19% – benzină, iar 7,5% – gaz lichefiat.
România reprezintă principalul furnizor de produse petroliere, deținând din totalul importat o cotă de 100% la benzină și 74,43% la motorină. Această tendință se explică prin prezența pe piața autohtonă a companiilor petroliere, care dețin rafinării proprii în statul vecin și distanța mică care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici.
Din celelalte țări furnizoare de produse petroliere principale, pot fi menționați furnizori de motorină din Federația Rusă cu 17,2%, Bulgaria cu 5,7% și Belarus cu 2,6%. Importurile de gaz lichefiat sunt efectuate din patru țări: Kazahstan (53,9%), România (23,1%), Federaţia Rusă (21,3%) și Belarus cu 1,7%.
Comentarii