Conferința națională „Businessul Fructelor în Republica Moldova” este organizată de Asociația Moldova Fruct în parteneriat cu proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova și se va desfășura în zilele de 30 noiembrie – 1 decembrie, curent în incinta Complexului Turistic Costești, raionul Ialoveni. Agrobiznes este Partener Media al evenimentului.
Este a treia ediție a acestei conferințe, devenită tradițională pentru producătorii de fructe din Moldova. În acest an, la eveniment urmează să participe în jur de 120 de fermieri din toate regiunile țării, experți internaționali în domeniul producerii fructelor și comercianți din țară și de peste hotare.
„Suntem o țară care pretinde că investește în sectorul de producere și furnizare a fructelor proaspete în toată lumea. Acest lucru trebuie confirmat prin fapte: trebuie să demonstrăm că suntem capabili să producem fructe de cea mai înaltă calitate, cu cele mai bune calități gustative, să oferim gradul de încredere că fructele sunt inofensive pentru consum”, spune Iurie Fală, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct.
Anume pentru a face față acestor provocări Asociația Moldova-Fruct organizează Conferința „Businessul Fructelor în Republica Moldova” care are ca scop suplinirea a golurilor informaționale referitoare la tehnologiile de producere, recoltarea și postrecoltarea în sectorul de producere a fructelor.
Subiectele care vor fi abordate în cadrul evenimentului au fost selectate în baza activităților desfășurate de asociație pe parcursul anului: vizite de studiu în țările cu o ramură de producere a fructelor bine dezvoltată, seminare, instruiri, dar și a necesitățile formulate de producătorii agricoli, membri ai Moldova-Fruct. De altfel, participarea la expozițiile internaționale a permis identificarea lacunelor asupra cărora producătorii moldoveni de fructe trebuie să lucreze pentru a deveni mai competitivi pe piețele externe, iar fructele produse în Republica Moldova să ajungă nu doar pe piața CSI, dar și pe alte piețe.
În funcție de problemele identificate pe întregul lanț de producere a fructelor, lucrările conferinței au fost structurate în 5 sesiuni în care va fi prezentată viziunea membrilor Asociației Moldova Fruct asupra viitorului ramurei de producere și comercialiazare a fructelor, vor fi scoase în evidență provocările pentru care pomicultorii solicită suport din partea partenerilor de dezvoltare și a statului pentru a face față tendințelor de pe piață și pentru a transforma provocările în oportunități.
Conferința va debuta cu prezentarea inovațiilor ce țin de diversificarea sortimentului de soiuri și inovații în producerea fructelor ca atare.
„Trebuie să întelegem că în prezent sortimentul de fructe se bazează mai mult pe mere. Dar analiza pieței internaționale ne confirmă o cerere înaltă de alte tipuri de fructe de cât merele, cum ar fi caisele, cireșele și vișinele sau prunele. De aceea noi îi încurajăm pe producători să lărgească gama de fructe produse, să înțeleagă că pe această cale ei pot crea un ciclu de producere care le-ar permite și programarea vânzărilor, dar și menținerea unui colectiv de muncitori pentru o durată mai lungă pe parcursul anului. În acest an, în cadrul conferinței vom pune accent pe procesul de producere a vișinelor și perelor”, accentuiază directorul Moldova Fruct.
Organizatorii conferinței și-au propus să promoveze și inovațiile tehnologice: abordări în fertilizarea și protecția integrată care să conducă la minimizarea reziduurilor în fructele produse. Un alt aspect inclus pe agenda conferinței ține de sectorul post-recoltare și procesare a fructelor. O noutate propusă de organizatori este producerea fructelor înghețate sau congelate care se bucură de o cerere tot mai mare pe piață. Participanții la eveniment vor face cunoștință cu tendințele și preferințele consumatorului de pe piețele mondiale.
Pentru prezentarea experienței internaționale au fost invitați experți din Olanda, Ungaria, Damenarca, România. Și specialiștii locali vor face schimb de experiență și bune practici cu producătorii de fructe.
Evenimentul va culmina cu un panel comercial de interacţiune şi negocieri cu agenţi comerciali din ţară şi de peste hotare.
Comentarii