Proiectul de lege supus consultărilor publice stabilește politicile de bază ale statului în domeniul subvențiilor agricole și rurale, competențele autorităților administrației publice în acest domeniu, definește formele și condițiile de acordare a subvențiilor, particularitățile procedurii de acceptare a cererilor de subvenții și de examinare a acestora, scrie Infomarket.
Prin intermediul modificărilor se oferă un cadru conceptual extins, ținând cont de standardele europene și de experiența României în domeniul subvențiilor, precum și de solicitările asociațiilor relevante și ale beneficiarilor de subvenții.
Legea reglementează acordarea de subvenții pentru agricultură, silvicultură, piscicultură, precum și pentru activități economice și culturale în zonele rurale.
Conform recomandărilor Consiliului Europei, fermierii sunt împărțiți în patru categorii:
- micro (până la 9 angajați și o cifră de afaceri de până la 18 milioane de lei pe an);
- mici (până la 49 de angajați și până la 50 de milioane de lei);
- mijlocii (până la 249 de angajați și până la 100 de milioane de lei pe an);
- mari (peste 249 de angajați și o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de lei pe an).
Principiile de bază ale subvențiilor agricole și rurale sunt predictibilitatea, eficiența costurilor, transparența, durabilitatea politicii, responsabilitatea etc.
Autoritatea publică competentă pentru punerea în aplicare a Legii privind subvențiile va fi Ministerul Agriculturii, în timp ce AIPA va gestiona și controla Fondul Național pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, precum și alte resurse financiare.
Se propun cinci tipuri de subvenții:
- plăți inițiale;
- post-investiționale;
- eșalonate;
- directe;
- suplimentare.
Se propune introducerea, pentru prima dată, a unei finanțări etapizate – fondurile vor fi acordate pentru o perioadă de până la 36 de luni pentru fiecare etapă a planului de investiții aprobat de AIPA, beneficiarul fiind obligat să contribuie cu cel puțin 50% din costul proiectului.
Proiectul de lege prevede anumite categorii de beneficiari pentru care sunt posibile condiții mai simple de acordare a subvențiilor.
Pentru o gestionare eficientă a Fondului Național pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, se propune dezvoltarea unui sistem informațional integrat, care va conține date privind exploatațiile funciare, subvențiile, inspecțiile, fermierii care au solicitat subvenții etc.
În plus, se propune ca proiectul de lege să intre în vigoare după publicarea sa în Monitorul Oficial, cu excepția unor dispoziții pentru care este prevăzută o perioadă de tranziție.
La data intrării în vigoare, Legea privind principiile de subvenționare pentru agricultură și dezvoltare rurală nu va mai fi în vigoare.
Consultările privind proiectul de lege sunt deschise până la 8 februarie, iar textul integral poate fi consultat AICI.
Comentarii