‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 24 decembrie, 2024
5.5 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriSinteza „Moldova Business Week-2019”: Cele mai importante cinci sectoare ale economiei incluse pe agenda...

Sinteza „Moldova Business Week-2019”: Cele mai importante cinci sectoare ale economiei incluse pe agenda evenimentului

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Moldova Business Week 2019, principalul eveniment economic al anului, a adus în prim-plan potențialul investițional al sectoarelor de nișă, care au beneficiat, în premieră, de o promovare amplă în fața investitorilor, finanțatorilor și importatorilor din 24 de țări. Nelipsite au fost și panelurile de discuții dedicate industriilor strategice, ale căror avantaje investiționale au fost reconfirmate sau completate. Astfel, îndemnul „Grow in Moldova” s-a multiplicat pe 5 direcții: Industriile creative, Energia verde, Industria agroalimentară, TIC și BPO&SCC, dar și Turism.

Energia „verde” – sector care e pe cale „să ia foc”

Într-o țară în care trei sferturi din necesitățile energetice sunt acoperite din import, există companii străine care au curajul să investească în energia regenerabilă. Este și cazul companiei „Südzucker Moldova”, care acum 6 ani a construit la Drochia prima fabrică de biogaz obținut din borhot de sfeclă de zahăr. Astăzi, producătorul de zahăr cataloghează investiția de 7,5 milioane de euro drept una de succes, producția actuală de electricitate fiind de 3000 kW/h. Totuși, asemenea povești de succes sunt, mai degrabă, episoade unice, deși la ora actuală importanța energiei regenerabile nu mai este pusă la îndoială, iar potențialul țării de a genera energie eoliană este unul dintre cele mai mari din regiune, datorită vitezei vântului.

Ce întreprind autoritățile de la Chișinău pentru a transforma acest domeniu de nișă în unul tentant pentru mediul de afaceri și care sunt obstacolele, asupra cărora e nevoie să mai lucreze factorii de decizie? Sunt câteva dintre aspectele discutate în cadrul panelului „Energia verde”, care s-a axat pe potențialul Republicii Moldova de a-și extinde capacitatea de producere a energiei eco.

‹ adv ›

Speakerii au punctat realizările autorităților cu scopul de a stimula exploatarea surselor de energie regenerabilă:

  • Legea privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, care va stimula investitorii să construiască parcuri eoliene și fotovoltaice cu capacitatea de 80 MW și, respectiv, 25 MW, în condiții de tarife feed-in, datorită cărora energiile regenerabile pot concura cu cele obținute din surse convenționale. Același document prevede că proiectele de energie regenerabilă vor fi implementate printr-un mecanism bazat pe licitații.
  • În scopul asigurării și gestionării unui acces eficient și transparent la rețelele electrice, Republica Moldova a aprobat, tot în 2018, Codul rețelelor electrice. Către 2020, procesul de racordare și exploatare a rețelelor electrice se va desfășura în conformitate cu standardele UE.

Marcela Lefter, reprezentantul companiei „Electra Norte”, specializată în construcția parcurilor eoliene, alături de Filip Dewulf, director relații publice al „Elicio” – companie cu același profil din Belgia, au punctat problemele care urmează a fi soluționate de autoritățile de la Chișinău pentru a impulsiona producția de energie din surse regenerabile:

O prevedere din Codul funciar, care interzice construirea centralelor electrice pe terenuri cu un indice potențial al solului care depășește 60 de puncte. Drept consecință, majoritatea zonelor cu resurse abundente de energie eoliană pot fi indisponibile, în ciuda fezabilității economice vaste. În Serbia, bunăoară, țară a cărei cadru legal în privința „energiei verzi” este asemănător cu cel al Moldovei și unde la ora actuală funcționează 2 parcuri eoliene ale companie „Elicio”, nu există asemenea restricții.

‹ adv ›

Republica Moldova și-a asumat angajamentul de a obține o pondere de 17% de surse regenerabile din consumul energetic final brut până în anul 2020, față de indicatorul de 2%, actual în prezent.

Produsele moldovenești sunt de calitate, dar au nevoie de promovare intensă

Și agricultura este privită drept un sector cu perspectivă, care necesită însă investiții și promovare, pentru ca produsele moldovenești să fie mai vizibile pe piețele externe, cred speakerii care au participat la panelul „Industria agroalimentară”. Deși în ultimii ani, autoritățile au dezvoltat un șir de măsuri de susținere a celor care activează în domeniu, inclusiv pentru tineri și femei, iar Fondul Național de Subvenționare crește anual, depășind în 2019 suma de 950 milioane de lei, unele sectoare au nevoie de investiții majore pentru a se dezvolta.

Moldova este situată strategic între Est și Vest, dispune de soluri fertile, există forță de muncă, salariile sunt competitive, iar posibilitățile enorme pe care le poate oferi sectorul zootehnic și de procesare ar putea fi tentante pentru investitori, cred autoritățile. România, Italia și Marea Britanie sunt principalele piețe externe unde ajung 50% din produsele agroalimentare moldovenești. Insuficiența utilajelor frigorifice, de procesare și de ambalare a produselor, dar și lipsa fermelor de creștere a animalelor sunt principalele impedimente care scad din dorința producătorilor de a se avânta și pe alte piețe externe, unde concurența este acerbă.

‹ adv ›

Investițiile sunt binevenite și în sectorul vitivinicol, în special la capitolul promovarea imaginii, astfel ar fi create perspective reale pentru majorarea prețurilor, de 3 ori mai mici comparativ cu produsele vinicole din alte țări. Cele mai ambițioase așteptări pe care le au autoritățile din domeniu țin de triplarea cifrei de afaceri, care ar urma să atingă jumătate de miliard de euro în următorii ani.

Deși este practicată în Moldova din anul 2005, agricultura ecologică a reușit să prezinte mai mult interes pentru producătorii autohtoni abia în ultimii ani. Regulile stricte de prelucrare a solului, conservarea mediului și lipsa cadrului legal au fost principalele probleme cu care s-au confruntat pionierii acestui domeniu. Totuși, cei 7 producători au reușit să-și facă loc nu doar pe piața locală, dar și să devină cunoscuți în Olanda, Italia și Bulgaria. Suprafața terenurilor cultivate cu produse eco este în creștere, la fel și exporturile, care în 2018 au ajuns la 55.000 de tone. Printre produsele ecologice moldovenești exportate se numără uleiuri, vinuri, cereale, fructele uscate și produse cosmetice.

În cea de-a treia zi, agenda evenimentului a inclus sesiuni dedicate „Moldova Automotive Days”, dar și „Pro Export Forum” – o platformă dedicată integral exportatorilor, mai exact, furnizării de instrumente prin care aceștia pot cuceri noi piețe, promova propriile produse și exporta mai eficient.

Despre MBW

Moldova Business Week este cel mai important eveniment în domeniul afacerilor din țară, organizat la Chișinău începând cu anul 2014. În fiecare an forumul reunește un număr important de autorități, agenți economici din toate sectoarele economiei, importatori, exportatori, finanțatori locali și de peste hotare, iar interacțiunea dintre participanți culminează cu încheierea a zeci de parteneriate, care contribuie la dezvoltarea economiei naționale.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›