Cele mai stridente probleme din sectorul horticol care afectează inclusiv exportul și prețul oferit pentru fructele autohtone au fost discutate în prima zi a Conferinței Naționale Businessul Fructelor în Republica Moldova.
Cu faptul că prețurile oferite la export și dorința de a colabora cu producătorii din țară au fost influențate inclusiv de calitatea proastă a producției livrate de unii fermieri, au fost de acord și o bună parte dintre participanți.
Ștefan Bîtlan, managerul Fani SRL a făcut un apel către producătorii de struguri ca aceștia să fie responsabili și să exporte doar struguri calitativi, altfel riscăm ca în următorii 2-3 ani să nu mai avem acces pe piețele de desfacere.
„Aș dori să fac un apel către toți producătorii de struguri de la noi. Deja, al doilea an avem probleme cu calitatea strugurilor de masă, care este în scădere. Producătorii stochează strugurii care și așa nu sunt de calitate. În unele cazuri comercializează direct din câmp în lăzi cu bobițe deteriorate, care nu rezistă manipulărilor din timpul transportării. Astfel, reputația Republicii Moldova ca un partener de încredere are de suferit. Țin să menționez faptul că, sunt producători care pun la păstrare doar struguri calitativi, dar nu-i pot exporta din cauza că multe rețele refuză de a mai primi struguri din Moldova și nu mai au încredere în producătorii autohtoni. Din această cauză și prețul stagnează. Ceea ce aș spune că este un indicator foarte prost. Avem marea șansă ca în luna ianuarie, februarie, care se considerau luni de aur în care producătorii noștri obțineau prețuri de 18-20 de lei per kilogram, să nu mai găsim cumpărători. Este o temă care necesită atenție din partea noastră, trebuie discutată, analizată și explicată producătorilor ca să nu mai procedeze în acest fel. Dacă au struguri de calitatea joasă – să nu-i exporte pentru că riscăm să pierdem potențialii cumpărători, care sunt consumatori a circa 70% din strugurii din Moldova”.
Producătorii trebuie să înțeleagă că nu comercializează doar în acest an, dar au nevoie de un parteneriat de lungă durată.
„Sper că mesajul meu să fie auzit și înțeles corect de către producători și să fie responsabili de ceea ce exportă. Riscăm ca, în timp de 2-3 ani să nu mai avem unde comercializa strugurii, chiar dacă se deschid noi piețe de desfacere, se muncește foarte mult la nivel de Minister, Misiuni diplomatice, Asociația Moldova Fruct ca să promoveze produsele noastre, noi dăm cu piciorul. Discutând cu reprezentanți de pe piețele din Cehia mi s-a comunicat că după o experiență cu produse de calitate proastă nu mai doresc să importe din Moldova”.
Acesta a mai adăugat că, consideră Conferința Businessul Fructelor o platformă foarte utilă pentru producători, procesatori, exportatori și ulterior importatori de produse pentru sectorul horticol.
„Salut inițiativa Asociației Moldova Fruct și susținerea acordată de partenerii USAID/Agricultura Performantă în Moldova. Este un moment bun de a face anumite concluzii și de a sublinia punctele forte, dar și cele slabe ale producătorilor”.
Comentarii