‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 11 iunie, 2024
28.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAfaceriStela Efros, administratoarea unei ferme cu peste un milion de pui: Pe rafturi, carnea...

Stela Efros, administratoarea unei ferme cu peste un milion de pui: Pe rafturi, carnea ajunge să coste de 2-3 ori mai scump

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Stela Efros, împreună cu soțul ei, de mai bine de 17 ani, dezvoltă o afacere în domeniul avicol. Ideea de a se lansa în acest sector a venit de la soțul Stelei și după trei ani de căsătorie au găsit spațiul potrivit pentru fabrica de creștere a puilor.

Anual, „Avicol ISI Farm” crește aproximativ 500 de mii de pui de carne și circa 800 – 900 de mii de pui rasa Adler Argintii și mixtă.

„Afacerea a început de la dorința soțului de a crește păsări și în anul 2005, după ce am procurat o încăpere în satul Măgdăcești, am început a crește primii puișori. De acolo a început practic afacerea noastră, noi îi creșteam și îi vindeam la piață”, povestește Stela Efros.

Rezultatele obținute după primul an de muncă și banii pe care au reușit să-i adune după ce au vândut păsările i-a determinat să se gândească la extinderea afacerii.

Au apelat și la un credit bancar, cu care au reușit să procure o altă fermă cu patru hale în satul Step-Soci din raionul Orhei. Această achiziție le-a permis să mărească numărul de pui.

„După care, în anul 2017, am procurat altă fermă cu 12 hale în orășelul Bucovăț din raionul Strășeni. Banii pe care i-am investit au fost atât din ceea ce reușeam să adunăm, cât și din credite bancare pe care le accesam. Având spații mai multe am decis să încercăm să creștem și pui pentru carne”.

Familia Efros, inițial, creștea pui pentru populație, din categoria Adler Argintii și uneori rase mixte. După care au început a crește și pui pentru carne, dar, conform cerințelor sanitar- veterinare, în acest caz, era nevoie de a face pauze, de a dezinfecta încăperile. 

„Respectiv am căutat alte hale pentru a putea face circuitul prevăzut. Așa am găsit spațiu în arendă în satul Sipoteni, raionul Călărași. Acolo avem șase hale unde creștem pui broileri doar pentru carne”, a mai spus Stela Efros. 

Dar, odată cu reușitele pe care le înregistrau, soții descopereau și alte aspecte pe care ulterior le îmbunătățeau. Așa a fost și în cazul creșterii puilor pentru populație.

‹ adv ›

Dacă la început cumpărau puii de la cei care aveau producere, apoi îi creșteau și comercializau, s-au gândit să crească propriile găini și cocoși pentru reproducere. 

„Ca să avem un ciclu închis. Am luat în arendă o fermă la Durlești unde ținem găinile și cocoșii pentru reproducere”.

Comercializarea puilor are loc cu ajutorul intermediarilor, care activează în diferite raioane ale țării, fiind mai mult concentrați pe regiunea centru și nord, deoarece în partea de sud există crescători de păsări de rasa Adler Argintii. 

„Rasa de pui Adler Argintii este una rezistentă la creștere, este bună și pentru carne, dar și pentru ouă. Rasa mixtă este mai mult importată din Ungaria, România și sunt mai sensibili la schimbul de mediu. Dar, rasele mixte cresc la o greutate mai mare decât Adler Argintii”, a explicat producătoarea.

Hrana pentru pui o produc la propria fabrica din satul Măgdăcești. Moara este dotată cu toate utilajele necesare pentru producerea hranei combinate din cerealele pe care le procură de la fermieri. 

„La acest capitol avem probleme legate de asigurarea cu cereale și prețul acestora. Decalajul de TVA și sistemul de impozitare pe lanțul valoric. Ne-am dori ca să fie soluționată această problemă și sperăm că, în viitorul apropiat, instituțiile responsabile ne vor oferi soluția potrivită”. 

‹ adv ›

În ceea ce ține de angajați pentru fabricile de producere nu au dificultăți, deși, recunoaște Stela Efros că, se înregistrează o fluctuație de cadre.

„Avem 5 angajați care muncesc încă de când am început afacerea. În total, la fabricile noastră muncesc 26 de angajați, care sunt implicați în activități pe tot parcursul anului, chiar dacă noi avem producere sezonieră, doar creșterea puilor pentru carne este anuală. Organizăm rotația muncitorilor de la o fermă la alta”.

Producătoarea povestește că războiul din Ucraina a favorizat, pentru o perioadă, producătorul local. Atunci când au fost sistate importurile, volumul de producere a crescut. 

„Acum, când s-a permis iar importul, a început dezechilibru de prețuri. Ca să fiu înțeleasă corect, nu spun că nu ar trebui să existe import, dar trebuie să fie corect gestionată balanța dintre ceea ce se produce local și ceea ce importăm. Ne dăm bine seama că celor care importă le este mai simplu, pe când cei care produc își asumă mult mai multe riscuri cum ar fi: asigurarea cu hrană, criza energetică, asigurarea cu încălzire”.

La fermele pe care le gestionează nu au conectare la gaze și asigură încălzirea pe bază de cărbuni. În anii precedenți, au utilizat și foarte multă masă lemnoasă, dar, la moment, este interzisă vânzarea lemnului către persoanele juridice pentru a asigura cetățenii, astfel că sunt puși în situația că trebuie să modifice sistemul de încălzire, adică să instaleze noi cazane. 

„Noi ne conformăm acestor schimbări pentru că înțelegem că țara se află într-o situație dificilă”. 

Una dintre provocările pe care își dorește producătoarea să o soluționeze este legată de marja pe care o adaugă intermediarii care cumpără, iar ulterior vând puii, prin diferite localități din țară. 

„Intermediarii au marja pe care trebuie să o câștige, dar, de multe ori, ei profită și exagerează, respectiv populația are de suferit. Mergem și noi cu soțul la piață și oferim un preț mult mai real decât intermediarii. Acest fapt ne face să ne gândim la o rețea de livrare direct de la fermă, pentru a oferi un preț mult mai accesibil pentru cumpărători. De multe ori suntem întrebați de ce prețul la carnea care se comercializează este atât de mare, problema constă de fapt în marja pe care o adaugă, pornind de la cei care livrează și până la magazinele care vând acest produs.

Prețul produsului la raft este de 2-3 ori mai mare decât cel cu care vindem noi de la fermă. Este păcat că, producătorii nu au posibilitatea de a construi propriile magazine pentru a-și vinde produsele la un preț accesibil. Aceasta ar oferi plus valoare atât producătorilor, cât și cetățenilor”. 

Cu toate acestea Stela Efros se arată optimistă și îndeamnă producătorii, care activează în această ramură, să reziste în fața crizelor, pentru că dacă cedează înseamnă că nu sunt producători adevărați. 

„Cred că în toate țările există probleme, dar dacă am avea susținere din partea autorităților am putea rezista și ne-am dezvolta și mai mult”.

În ceea ce ține de planuri de viitor, producătoarea ne-a spus că, sunt în proces de a înregistra marca comercială, iar ulterior vor livra carne sub brandul personal. 

„Nu avem un abator, apelăm la serviciile unei întreprinderi care deține unul performant. Totodată, ne-am dori să putem înlocui arenda spațiilor cu procurarea lor”. 

Stela Efros, care a absolvit facultatea Științe economice, iar soțul Academia de Poliție, spune că afacerea a crescut constant datorită ambiției, străduinței, muncii, dedicării, implicării și colaborării dintre toți cei care au constituit această afacere.

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

1 Comentariu

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›