Metodele de comunicare și promovare a produselor s-au schimbat esențial în ultima perioadă. Fără expoziții, deplasări peste hotare, vizite la întreprinderi, dar și prezentarea directă a produselor, producătorii autohtoni au la îndemână un singur mecanism viabil pentru a-și promova produsele pe piețele externe – mediul online.
„În condițiile actuale, dacă nu ești online – devii invizibil pentru clienți”, susține Tatiana Burca, specialist marketing în cadrul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova.
Expertul a oferit câteva recomandări în acest sens, mai ales că produsele autohtone au ajuns a fi foarte solicitate peste hotare în acest sezon, chiar dacă inițial se aștepta o reducere a cererii.
Din fructele de sezon, partenerii externi solicită, în special, cireși și căpșun. Pentru mere cererea scade, ceea ce este o tendință normală pentru această perioadă. Totodată, deja sunt lansate solicitări pentru strugurii și prunele ce urmează a fi obținute în acest sezon. Dar, pentru a stabili relații cu partenerii, trebuie să țineți cont de următoarele aspecte:
- crearea site-ului companiei devine indispensabilă, în condițiile în care aceasta rămâne a fi unica metodă de prezentare a produselor;
- stabilirea adresei de e-mail corporativ – constituie un alt element important pentru imaginea companiei;
„Până acum au fost accesibile mai multe căi de comunicare și influențare a deciziilor luate de cumpărători. Acum, dacă producătorii sau exportatori nu au propriul site sau e-mail corporativ, aceștia nu sunt tratați drept parteneri de încredere. Dar și, în general, greu de identificat, deoarece potențialul partener nu are posibilitatea de a vedea „pe viu” procesul de producere sau alte aspecte importante”, a menționat pentru Agrobiznes Tatiana Burca.
Mai mult, potrivit expertului, chiar dacă după pandemie vor fi reluate o parte din evenimente, cum ar fi expozițiile, există probabilitatea că o bună parte din clienți vor rămâne fideli mediului online, pentru a fi în siguranță.
În ultimele luni au fost lansate mai multe inițiative de promovare a producătorilor autohtoni pe piețele externe. Inclusiv, cu suportul Proiectului USAID/APM au fost create sau îmbunătățite platforme pentru producători.
„Ajutăm fermierii să creeze site-uri, dar și asociațiile de profil să îmbunătățească versiunile existente. Totodată, sunt în proces de elaborare diferite promoții virtuale pentru a promova și mai intensiv producătorii. Vom continua să susținem fermierii, deoarece acest lucru este extrem de important”.
- obținerea certificatelor de calitate;
„Cererea pentru produsele certificate s-a majorat esențial. Consumatorii doresc o garanție a siguranței alimentelor. Chiar dacă nu doar produsele certificate sunt sigure, certificarea oferă mai multă încredere consumatorilor. Este o tendință ce necesită reacția rapidă a producătorilor, de acest lucru este nevoie deja acum”.
Cum s-au schimbat cererea și oferta pe piețele externe
În principiu, oamenii nu au redus consumul de fructe, contrat așteptărilor. Pandemia nu prea a influențat consumul, mai degrabă, a creat probleme legate de logistică.
„Anul este nefavorabil mai mult din cauza calamităților naturale, care au redus esențial recoltele. Am lansat o promoție pe o platformă internațională pentru cireși, iar cumpărători s-au dovedit a fi mult mai mulți decât ne-am așteptat, ceea ce confirmă faptul că produsele noastre sunt solicitate”.
Cu toate acestea, fermierii nu prea se grăbesc să exporte, deoarece nu cunosc care va fi durata de păstrare a fructelor afectate de ploi. Astfel, testează mai întâi variantele accesibile, pentru a realiza exportul fără impedimente și fără a dezamăgi partenerii externi livrând fructe de calitate proastă.
„Aici, un rol important îi revine sortării corecte a fructelor. În ultimii ani, datorită suportului Proiectului, mai mulți producători au cumpărat linii de sortare a fructelor”.
Schimbările apărute pe piață:
- S-a majorat volumul de produse cumpărate de la magazinele amplasate în apropierea casei;
- S-a majorat esențial cererea pentru produse ambalate;
- A luat amploare comerțul online.
„Prețurile mai mici oferite producătorilor autohtoni sunt legate de calitatea produselor și modul în care acestea sunt prezentate consumatorilor. Fermierii de peste hotare acordă o atenție deosebită calității produsului, ambalajelor, tendințelor, acest lucru trebuie să devină un principiu și pentru fermierii noștri. Trebuie să corespundem calității cerute pentru a obține prețurile spre care tindem”.
Este timpul perfect pentru e-commerce
Recent, a fost lansat un ghid destinat producătorilor ce doresc să lanseze comerțul online. Detalii pe acest link.
„Trebuie să fim practici, responsabili și curioși. Acum, avem real toate șansele de a ne transforma din cei ce pășesc pe urme în lideri și parteneri de încredere. Este necesar de lucrat în toate direcțiile: calitate, aspect și promovare, pentru că chiar există un potențial enorm nevalorificat”, a conchis Tatiana Burca.
Comentarii