Soluțiile privind potențialele piețe de desfacere pentru merele și perele moldovenești și nu numai, au fost propuse de Vadim Codreanu, senior specialist în marketingul fructelor. Conform spuselor acestuia, trebuie analizate absolut toate aspectele, inclusiv și modul de ambalare. Iar pentru o eficiență înaltă producătorii trebuie să studieze specificul logisticii și să evalueze perspectivele canalelor de comercializare a merelor și perelor.
„În lume sunt produse 80-90 milioane tone de mere, dintre care jumătate sunt produse de China. Această țară produce mere de soiurile, calitatea și calibrul solicitat pe piață. Prețurile cresc mai mult în Asia, astfel, ne putem orienta spre această piață, doar cu volume mici. Asociația producătorilor din China a emis un comunicat, conform căruia, producătorii chinezi așteaptă recolte cu 25% mai scăzute, decât în anii precedenți. Astfel, cantitatea globală nu va fi foarte mare, însă, paradoxal, nici prețurile nu au crescut”.
În ceea ce privește perele, conform specialistului, producția globală este estimată la 25-27 milioane tone. Iar Moldova produce oficial 5-5,2 mii tone, ceea ce este un volum infim, adică 3-3,5% din totalul produs în UE. Concomitent, doar 50% din perele produse sunt de calitate.
Potrivit lui Vadim Codreanu, este important de înțeles că, nu piața din Moldova indică prețurile, deoarece în țară nu sunt produse cantități atât de mari. Astfel, producătorii trebuie să se alinieze pieței internaționale.
Un alt indicator ce a contribuit la reducerea prețurilor și cererii pentru mere și pere este majorarea consumului altor fructe. În UE se dezvoltă activ magazinele de proximitate. Calitatea nu aduce valoare adăugată, ea trebuie asigurată mereu. Majoritatea producătorilor deja cunosc bine cum să producă și păstreze fructele, iar calitatea mai rea face anevoioasă comercializarea acestora. Conform ultimilor date, nici în regiunile unde fructele sunt considerate deficitare, nu se vor admite produse de proastă calitate.
Factorii ce împiedică exportul merelor și perelor sunt:
- Istoria, obișnuința și relațiile comerciale stabilite deja;
- Calitatea produselor;
- Concurența, astfel, consumatorul are dreptul de a alege, respectiv va opta pentru cele mai calitative produse;
- Puterea de cumpărare a pricipalelor țări impotatoare de mere moldovenești s-a redus;
- O slabă promovare a fructelor;
- Barierele sanitare și fitosanitare;
- Cunoștințele tehnice (elementele de logistică a piețelor noi, parametrii de calitate, disponibilitatea calendaristică);
- Aversiunea la risc.
Specialistul a menționat că, producătorii moldoveni pot produce fructe de calitate, însă procentul de fructe calitative din volumul total este foarte mic. Perioada profitabilă de comercializare pe diferite piețe alternative sunt:
Vadim Codreanu a mai accentuat și faptul că pentru a obține profit producătorii trebuie să se axeze pe calitate pe care să o mențină pe parcursul depozitării, să stabilească relații de lungă durată cu partenerii și să țină cont de faptul că, calitatea nu este o opțiune, ci o necesitate.
Comentarii