Exporturile de mere în acest sezon s-au redus considerabil comparativ cu datele înregistrate în anul de comercializare 2019-2020.
Spre exemplu, datele dn luna martie arată că acestea au scăzut cu peste 40%, comparativ cu aceeași lună a anului 2020 (de la 30 de mii de tone livrate în 2020 la 17 mii tone livrate în martie 2021).
Motivele care au dus la reducerea exporturilor de mere sunt multiple:
- recolta mai mică de mere obținută în anul curent (cu aproximativ 40%);
- prezența concurenței acerbe din partea mai multor țări pe principalele piețe de export;
- majorarea producției proprii de mere de către Federația Rusă, principala destinație a merelor moldovenești;
- prețuri prea mari solicitate de producătorii autohtoni.
O altă carența care provoacă pierderi importante, potrivit lui Victor Cazacu, fondatorul companiei exportatoare Pro-Inedit, este lipsa suportului pentru exportatori.
Astfel, micii producători chiar dacă beneficiază de suport sub formă de granturi sau subvenții, nu pot asigura cantități suficiente pentru a livra constant pe piețele externe.
Prețuri mai mici pentru mere în țările concurente
Potrivit exportatorului, prețurile pentru mere în țările concurente, cum ar fi Polonia, Serbia, Ucraina, Iran sunt mai mici.
Prețurile pentru merele poloneze:
Nici pe piața rusă situația nu e mai bună
Iran a devenit un furnizor important de mere pe piața rusă. În plus, potrivit planurilor autorităților din Rusia, producția de mere rusești crește cu aproximativ 100 de mii de tone anual.
Ucraina a majorat esențial producerea și a îmbunătățit calitatea produselor.
La moment, producătorul exportă mere în Federația Rusă și țările arabe.
Exportatorii caută alternative mai ieftine pe piețele externe
Mere poloneze achiziționate de companie
Este necesară susținerea exportatorilor pentru dezvoltarea centrelor de condiționare a produselor
„Practic, la noi toate granturile sunt destinate producătorilor. Țările care au reușit să se afirme pe piața externă drept exportatori importanți de fructe de calitate au sectoarele producerii și exportării divizate. Strategiile funcționale pe piața externă și conjuctura pieței sunt mai puțin cunoscute de producătorii noștri, astfel tentativele lor se soldează cu insucces de multe ori. Dacă ar fi stimulați exportatorii prin oferirea suportului pentru deschiderea caselor de ambalare, centrelor logistice, activitatea ar fi cu mult simplificată.
Inițial, ne-am propus să lansăm de sine stătător un centru logistic la nordul țării, colaborând cu micii producători. Însă, lansarea unui astfel de centru în țările vecine, cum ar fi România, este mult mai avantajoasă, datorită suportului oferit exportatorilor”.
O bună parte din fructe sunt vândute fără acte, nu sunt încheiate contracte de colaborare
„O bună parte din producători nu doresc să ofere acte la livrare. Astfel, refuzăm să colaborăm cu aceștia. Anul acesta am avut posibilitate să exportăm aproximativ 1-1,5 mii tone de struguri, însă din cauza că nu toți producătorii au avut acte, nu am realizat exportul. Același lucru este valabil și pentru mere. Serviciul fiscal ar trebui să monitorizeze mai bine tranzacțiile, iar CCI să realizeze un audit în depozitele din țară. La nivel central, nu sunt date reale referitor la stocurile disponibile și cantitatea reală produsă în țară. În plus, mulți refuză să încheie contracte la început de sezon”.
Chiar dacă există mai multe carențe și bariere, acestea pot fi depășite cu succes în cazul colaborării și adaptării producerii cerințelor pieței.
Experiența demonstrează că producătorii noștri se pot adapta și produce calitativ, ocupând poziții de top, însă acest lucru trebuie realizat rapid, pentru că piața externă poate fi ocupată în ritm alert de alți furnizori care și-au ajustat mai repede producerea cerințelor.
Comentarii