De la tată la fiice, de la producție și vânzare în vrac la vinuri artizanale îmbuteliate, de la tehnologii depășite de timp la abordări moderne și servicii turistice – de-a lungul ultimilor ani Vinăria Agrici a cunoscut un proces consistent de transformare.
Cu o capacitate de producție de 3,5 mln litri, Vinăria Agrici are câteva colecții de vinuri artizanale din monosoi create din struguri din zona cu Indicație Geografică Protejată Codru, dar și cupaje din struguri locali și soiuri europene, care se bucură de clienți pe piața locală, cât și în țări precum România, Suedia și China, fiind apreciată doar în ultimii trei ani cu 11 medalii în cadrul concursurilor internaționale, la care a participat.
Cu pasiunea pentru vinificație, Ala Agrici continuă realizarea viselor tatălui ei, dar introduce și propriul interes pentru domeniul ospitalier.
De unde a început totul?
Vinăria a fost fondată în anul 1958. Tata, care a lucrat toată viața în domeniul vinificației a visat să aibă propria vinărie. Astfel, în anul 2000, a reușit să o cumpere și să o transforme într-o afacere de familie. Inițial, ne-am focusat pe plantarea viței-de-vie.
Astăzi, avem 80 de hectare de viță-de-vie proprie. Soiuri europene, dar și soiuri autohtone, ca Fetească Neagră și Rară Neagră. Pentru tata era importantă trasabilitatea vinului – urmărirea calității pe întreg procesul de producere, de la struguri până la îmbutelierea vinului.
Noi, mama și surorile, deja am urmat pasiunea lui pentru vinuri. Ne-am îndrăgostit și noi de acest domeniu și am reușit să lansăm gama noastră proprie de vinuri.
Care sunt volumele de producție? De ce ați trecut de la vânzări în vrac la îmbuteliere?
Volumele au variat în fiece an, dar am ajuns și la 5 milioane de litri de producere, atunci când piața de desfacere era Federația Rusă. În 2006, însă, odată cu embargoul impus ne-am trezit fără piață de desfacere. Și a trebuit să ne orientăm către piața europeană.
Astfel, am schimbat strategia de lucru. Am trecut la producerea unor cantități mai mici și am înlocuit echipamentul, tehnologiile, am reutilat vinăria, adică la producerea unor volume mai mici, dar mai calitative.
Ce a presupus procesul de trecere de la vânzări în vrac la îmbuteliere?
A doua prioritate după plantarea viței-de-vie a fost reutilarea. În acest proces am beneficiat de un grant din partea Proiectului de Competitivitate USAID și Guvernul Suediei, și anume pe partea de utilaj, atât de producere, cât și de păstrare a vinurilor.
Este vreo diferență de profit, dacă vorbim de vânzările vinului în vrac și îmbuteliat?
Da, absolut! Profitul este mai mare la vinurile îmbuteliate. Dar aici este și mai multă muncă, pentru că e nevoie de efort suplimentar în dezvoltarea propriului brand. Și la acest capitol, la fel, am beneficiat de suportul USAID – și anume pe partea de marketing și lansare a primei game de vinuri agrici.wine, dar și pentru construcția unei terase unde vizitatorii se pot delecta cu vinurile noastre direct la cramă.
Cum ați ajuns să iubiți acest domeniu?
Dacă pentru tata a fost ocupația de-o viață, eu am lucrat inițial în domeniul financiar. După care, la 27 de ani, am zis că e timpul să învăț și afacerea de familie.
Am început să fac cursuri de somelier și apoi am urmat studiile de Masterat în Managementul Vitivinicol. Asta mi-a permis să fiu implicată nu doar pe partea de vânzări, dar și pe partea de producere.
E un domeniu dificil?
Domeniul este provocator. Pentru că implică factorul uman – pentru că depindem de muncitorii care participă la culegerea strugurilor. Dar, în special, de factorul climateric. Pe parcursul anului contează cât soare avem, nivelul de precipitații. Dar asta îl face și interesant – pentru că trebuie să urmărești toate aceste aspecte, tot anul, și să adopți decizii corecte pe partea de producere.
Până la urmă, este o artă. Fiecare vinificator își lasă amprenta sa. Și aceste decizii sunt luate pentru fiecare vin, pentru fiecare vie în parte.
Ce părere aveți despre noile vinării și cei care privesc cu interes la aceste afaceri?
Recent, s-au lansat multe vinării. Cred că mai mulți tineri vor să își urmeze visul de a face un vin – pentru că aceasta face parte din cultura noastră începând cu buneii, care făceau vinurile acasă. E foarte bine că își explorează pasiunea și reușesc să facă o afacere din asta – pentru că fiecare tânăr antreprenor aduce ceva nou în domeniul vinificației, cum ar fi calitatea, stilul vinului.
Care sunt planurile pentru viitor?
Am dori să devină un fel de serviciu „all-in-one” – de la degustare la cazare. Să oferim ceva extra consumatorului, ca el să fie mai aproape de vinărie și să ne cunoască mai bine. Totodată, dacă e să vorbim de vise și de domeniul turistic, curând voi lansa un proiect interesant în domeniul ospitalier.
Cu ce asociați vinăria?
Familia. Și prietenii. Până la urmă vinul este o ocazie foarte bună de a împărtăși momente plăcute cu cei dragi, cu prietenii, dar și de a cunoaște lume nouă și a face prietenii noi.
Comentarii