vineri, 23 februarie, 2024
5.5 C
Chișinău
HomepageAdvertorialeViorel Cosniceanu, Mezellini: Suntem deschiși către o colaborare fructuoasă cu producătorii autohtoni 

Viorel Cosniceanu, Mezellini: Suntem deschiși către o colaborare fructuoasă cu producătorii autohtoni 

Recomandate

Tehnologiile moderne permit companiilor autohtone să prezinte un produs inovativ, de cea mai înaltă calitate, iar cei care doresc să se mențină în competiția de pe piață, trebuie să accepte regulile. Afirmația aparține lui Viorel Cosniceanu, directorul fabricii Mezellini. 

Până a ajunge unul dintre liderii pieței de produse din carne și mezeluri din Republica Moldova, Mezellini a trecut prin mai multe etape de dezvoltare, astfel că, la moment, prezintă un pachet de distribuție cu o gamă amplă de produse. 

Afacerea a început în anul 2005, când a fost procurată o fabrică post-sovietică, întreprinderea de procesare a cărnii din satul Bulboaca, ce era deja în faliment. 

„Primul pas a fost să o modernizăm și am început prin a schimba profilul fabricii, care era un abator de carne și pregătirea cărnii congelate pentru export. Astfel, fabrica a devenit una pentru procesarea cărnii și fabricarea produsului finit. Aceasta și-a schimbat direcția de activitate, din materie primă a trecut la fabricarea produsului finit” povestește Viorel Cosniceanu.

Inițial, volumul de producere era foarte mic și a fost nevoie de timp pentru a studia și accesa piața. În anul 2006, au fost lansate pe piață brandurile Mezellini (segment premium) și Zi de Zi (segment medium). 

„A urmat perioada în care fabrica a fost reutilată, modernizată, digitalizată, iar, la moment, producem un volum lunar de circa 700 de tone de produs finit și nu doar mezeluri, dar și semifabricate, conserve din carne, produse vegetale, paste de tomate, maioneză, ketchup, ș.a. Astăzi, nu mai vorbim doar despre cele două branduri, Mezellini și Zi de Zi, dar avem o gamă de branduri mult mai variată pe diferite segmente. Mezellini rămâne, totuși, brandul de bază”, a adăugat directorul.

La fabrica de procesare lucrează circa 300 de persoane, iar echipele care muncesc în cadrul departamentelor și secțiilor, fac posibilă extinderea treptată a capacității de producție și a portofoliului de produse. 

„Suntem un distribuitor destul de mare și lucrăm doar pe piața locală. În pachetul de distribuție avem și alte produse în afară de cele din carne. În paralel, au fost dezvoltate magazinele proprii sub brandul Family Market, dar și câteva restaurante Salat, Look și Beer House”.

Materia primă este achiziționată reieșind din cererea pieții. O mare parte este, totuși, asigurată de producătorii autohtoni.

„Suntem deschiși către o colaborare fructuoasă cu producătorii autohtoni. Totodată, importăm o parte din produsele pe care nu le putem găsi pe piața de la noi. Înregistrăm o tendință pozitivă, de când am început activitatea și până în prezent, produsele din carne autohtonă au ocupat o cotă tot mai mare.
Atunci când am început activitatea, 80% era materie primă din import, dar, la moment, tot ceea ce ține de produse din carne de pui – 80% suntem asigurați de pe piața locală, carnea de porc la fel”. 

Directorul fabricii Mezellini crede că, pas cu pas, industria cărnii din țara noastră își ia avântul și aceasta datorită faptului că, clientul este cel care are anumite așteptări de la produsul pe care îl cumpără. 

„Consumatorul a devenit unul civilizat, care a mers în mai multe țări și când revine acasă are anumite așteptări de la produsul pe care îl regăsește pe raft. Companiile care știu să asculte acest mesaj și să-l preia ca pe o lecție, cresc. Ceilalți vor rămâne în afara pieței”. 

Pe segmentul de producere a mezelurilor există diferite provocări, iar insuficiența brațelor de muncă, este una dintre acestea. 

„Există o cerere de forță de muncă, în mare parte calificată. La moment, totuși, acoperim această deficiență, deoarece încercăm, prin intermediul școlarizărilor, să creștem gradul de calificare a persoanelor ce sunt deja angajate. În plus, am automatizat o parte din procese. Cu părere de rău, tot mai puțini tineri sunt interesați să se angajeze în acest domeniu. 

Aici cred că, este nevoie de implicare instituțiilor de stat, care să elaboreze diverse programe sociale și să arate tinerilor că, și la noi în țară există posibilitatea să-și facă carieră, nu neapărat evadarea în Europa le va aduce perspectiva de a crește”. 

În viziunea lui Viorel Cosniceanu, o soluție pentru deficitul forței de muncă ar fi automatizarea și robotizarea, tot mai mult și mai mult, trebuie de înlocuit munca oamenilor cu cea a inteligenței artificiale. 

„Moldova este țara care poate produce calitativ, pornind de la așezarea geografică, condițiile climaterice. Trebuie să dispunem doar de tehnologii moderne, care să ne permită să avem și economie pe produsul finit. Pentru că la un produs calitativ, dar scump, nu are acces un număr mare de populație. Tehnologiile moderne ne permit să avem un produs competitiv la cea mai înaltă calitate”. 

Pe lângă propriile magazine, modelul de business presupune și colaborarea cu supermarketurile din țară. Unul din parteneriatele demne de apreciat, este cel stabilit cu rețeaua Kaufland. 

„Kaufland este o companie europeană, cu valori democratice, iar ca să te regăsești în această rețea este nevoie de a corespunde și a respecta anumite criterii, cerințe. Discuția inițială a fost una productivă, din care am înțeles unde mai avem de lucru, ce trebuie să schimbăm sau să adaptăm ca să corespundem cerințelor. Ulterior, a fost efectuat un audit din partea unei companii independente, care ne-a prezentat nu doar un caiet de sarcini, dar și recomandări exacte, pe care ar trebui să le întreprindem pentru a obține statutul necesar și astfel să comercializăm produsele în Kaufland. 

Ne bucurăm de această oportunitate care ne ajută să creștem. Avem diverse proiecte și ne aliniem la trendurile industriilor moderne. Pentru brandul nostru este foarte importantă această colaborare, pentru că ne propunem să fim cât mai aproape de consumatori. Ne dorim să satisfacem cererea tuturor clienților, indiferent de locul de unde obișnuiesc să-și facă cumpărăturile”. 

Concurența vine să echilibreze businessul, astfel că Mezellini și-a propus să ofere soluții pentru toate categoriile sociale. 

„Trebuie să creștem cultura de producere, iar cel care nu investește, nu are loc pe o piața modernă. Dacă companiile autohtone vor asigura respectarea tuturor condițiilor înaintate, atunci probabilitatea de a se regăsi pe rafturile magazinelor mari este foarte mare. Businessul cere să fii mereu în pas cu schimbarea, evoluția, să-ți crești cunoștințele, să te adaptezi”.

În ceea ce ține de viitor, Viorel Cosniceanu spune că sunt în permanentă dezvoltare și își propun să dezvolte fabricarea produselor semifabricate, dar și a celor vegetariene, vegane. 

„Pentru viitorul apropiat este planificată extinderea gamei de producție și cucerirea unor noi piețe de desfacere”. 

Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”. Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link

Tatiana Caraman
Tatiana Caraman
Staff Editor

Citește și ›

Advertoriale