Anul 2023 a fost unul de succes pentru producătorii și exportatorii de fructe din Republica Moldova, care au reușit să livreze cantități record la export.
Cu toate acestea, sectorul întâmpină mai multe probleme ce necesită conștientizarea, implicarea și soluționarea din partea tuturor actorilor implicați, pornind de la lanțul de producere și până la exportatori.
Printre principalele provocări sunt și costurile de logistică, care fac ca produsele din țara noastră să nu fie competitive, susține Vitalie Obrijanu, administratorul Fresh Time SRL, care a explicat, în cadrul Conferinței Businessul Fructelor, aspectele principale legate de exportul de mere pe noile piețe.
Vitalie Obrijanu a remarcat că, potențialii clienți trebuie să vadă produsul pe raft, respectiv, dacă lipsește de pe raft riscăm să fim uitați ca și producători, ca țară, ca exportatori.
Un alt aspect important ar fi și analiza costurilor, care ne ajută să înțelegem dacă suntem sau nu competitivi.
Există costuri adiționale pentru păstrare, care nu pot fi excluse deoarece merele se vând 12 luni pe an, respectiv trebuie să fie păstrate, iar pentru aceasta sunt cheltuieli pentru energia electrică, depozitele cu sisteme frigorifice moderne, inclusiv cu echipamente pentru atmosfera controlată.
Administratorul companiei a atras atenția și asupra faptului că, indicii optimi de recoltare trebuie stabiliți corect, deseori alegem incorect momentul recoltării, căutând un alt avantaj cum ar fi culoarea, mărimea, dar merele supramaturate nu se păstrează și astfel avem un produs de calitate proastă, care nu mai poate fi vândut în stare proaspătă.
Vitalie Obrijanu spune că, energia electrică este costul numărul unu din valoarea păstrării/depozitării, iar sursele de energie regenerabilă reprezintă o soluție bună pentru optimizarea costurilor.
Ambalarea în cutii bushel este ceva mai nou pentru piața noastră, dar care presupune și costuri suplimentare.
Soiurile solicitate
În Golful Persic sunt solicitate soiurile de mere Gala, respectiv avem un potențial și am putea comercializa pe această piață. Inclusiv, grupa Red Delicious, Granny Smith, Golden.
În cazul Indiei, care este o piață enormă și are un potențial de import mare, se solicită merele roșii, preponderent Gala, cu o colorație abundentă și merele din grupul Delicious.
O altă piață importantă pentru țara noastră ar fi cea din UE, inclusiv România, unde există o cerere stabilă, în ultimii ani mai ales. După ce își consumă produsele proprii, fac import. Și aici vorbim despre merele Golden, dar și soiurile roșii.
Perioadele optime pentru vânzare
Pentru Golful Persic – începând cu luna august și până în luna aprilie, deoarece ei nu cresc mere și în această perioadă se consumă. În momentul în care noi începem recoltare, ei sunt gata să recepționeze merele, iar în luna aprilie apar merele din emisfera sudică și, evident, ei vor opta pentru un produs mai proaspăt.
În cazul Indiei – avem perioada din decembrie până în luna mai. Vorbim despre această perioadă, pentru că ei au produsele proprii și, în acest context, va fi greu să fim competitivi. În plus, sunt și țările vecine care au un produs mai ieftin, având o logistică mai ieftină și mai scurtă. Totodată, în luna aprilie începe sezonul de mango și foarte multă lume optează pentru acesta în defavoarea merelor.
În ceea ce ține de România, fiind și ea o țară producătoare, nu vom putea vinde acolo până nu vor consuma produsul propriu.
Bulgaria, Spania, Portugalia ar fi și ele potențiale piețe de desfacere.
Marea Britanie, la fel, este o piață bună, unde sunt solicitate mere de calibru mai mic, dar din păcate, costurile de logistică sunt foarte mari, având și un concurent foarte mare – Polonia, care are o logistică net mai ieftină, dar și un produs de calitate cu care concurăm mai greu.
Lansarea Oficiului Horticol este o idee binevenită pe motiv că, optimizarea costurilor poate duce la obținerea profiturilor mai bune, a concluzionat Vitalie Obrijanu.
Comentarii