‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 5 martie, 2024
1.6 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleVitalie Obrijanu - strategia propusă pentru succes la exportul fructelor

Vitalie Obrijanu – strategia propusă pentru succes la exportul fructelor

‹ adv ›
‹ adv ›

Anul 2023 a fost unul de succes pentru producătorii și exportatorii de fructe din Republica Moldova, care au reușit să livreze cantități record la export.

Cu toate acestea, sectorul întâmpină mai multe probleme ce necesită conștientizarea, implicarea și soluționarea din partea tuturor actorilor implicați, pornind de la lanțul de producere și până la exportatori. 

Printre principalele provocări sunt și costurile de logistică, care fac ca produsele din țara noastră să nu fie competitive, susține Vitalie Obrijanu, administratorul Fresh Time SRL, care a explicat, în cadrul Conferinței Businessul Fructelor, aspectele principale legate de exportul de mere pe noile piețe. 

„Există câteva probleme pe care am putea să le depășim împreună, dar pentru aceasta trebuie să le analizăm și să identificăm soluții. Atunci când vorbim despre exportul merelor pe alte piețe trebuie să atragem atenția la unele aspecte ce ne-ar ajuta să fim competitivi, să obținem un preț bun, dar și să creăm un rating pentru produsele autohtone”.

Vitalie Obrijanu a remarcat că, potențialii clienți trebuie să vadă produsul pe raft, respectiv, dacă lipsește de pe raft riscăm să fim uitați ca și producători, ca țară, ca exportatori. 

„Cei care se ocupă inclusiv de exporturi trebuie să cunoască care este situația în piață, ce stocuri au țările producătoare, ce preț a fost oferit în sezon, ce dinamică a înregistrat piața. Este important să știm care este stocul de produse din emisfera nordică, pentru că atunci când începem recoltarea să înțelegem care a fost dinamica, cum sunt produsele, ce cantități și unde sunt depozitate, când vor fi puse în vânzare”.

Un alt aspect important ar fi și analiza costurilor, care ne ajută să înțelegem dacă suntem sau nu competitivi. 

„Costurile de logistică pe care le suportăm sunt mai mari, pentru că suntem la periferia Europei și pentru a ajunge pe o piață cum ar fi Suedia, plătim dublu, comparativ cu un producător sau exportator din Polonia. Plătim pentru a accesa piața din Marea Britanie, mai mult, pentru că avem o distanță mai mare de parcurs. În costurile de logistică se regăsesc și costurile pentru analiza de laborator, care ne arată, inclusiv, cantitatea de reziduuri.

În momentul în care o să începem discuțiile cu un potențial client trebuie să avem pregătită analiza reziduurilor, analiza merelor pentru piețe specifice cum ar fi India, Israel. Să dispunem de toate actele pentru a obține certificatul fitosanitar, fără de care nu putem exporta”, a mai adăugat Vitalie Obrijanu. 

Există costuri adiționale pentru păstrare, care nu pot fi excluse deoarece merele se vând 12 luni pe an, respectiv trebuie să fie păstrate, iar pentru aceasta sunt cheltuieli pentru energia electrică, depozitele cu sisteme frigorifice moderne, inclusiv cu echipamente pentru atmosfera controlată.

„Produsele care sunt expediate pe mare trebuie să fie tratate cu SmartFresh, ceea ce ne permite să avem o perioadă de viață mai lungă pentru fructe. În plus, frigiderele trebuie să dispună de o tehnologie de tratare sau dezinfectare a camerelor frigorifice, containerelor și a tuturor spațiilor de sortare și depozitare”. 

‹ adv ›

Administratorul companiei a atras atenția și asupra faptului că, indicii optimi de recoltare trebuie stabiliți corect, deseori alegem incorect momentul recoltării, căutând un alt avantaj cum ar fi culoarea, mărimea, dar merele supramaturate nu se păstrează și astfel avem un produs de calitate proastă, care nu mai poate fi vândut în stare proaspătă.  

„În acest caz, există produse care prelungesc perioada de recoltare, tratamente în livadă, care permit păstrarea fructului pe pom, cu o fermitate mai bună, pentru a obține și o creștere a diametrului, dar și păstrarea fermității”.

Vitalie Obrijanu spune că, energia electrică este costul numărul unu din valoarea păstrării/depozitării, iar sursele de energie regenerabilă reprezintă o soluție bună pentru optimizarea costurilor. 

„Acest lucru s-a făcut 10 ani în urmă în Italia, 7-8 ani în urmă în Polonia. Trebuie să ajungem din urmă aceste țări și în acest caz, suportul ar trebui să vină din partea statului. Costurile de sortare, la fel, trebuie optimizate, chiar dacă avem costuri puțin mai mici la forța de muncă, dar acest lucru nu ne garantează o calitate mai bună pentru produs.

Un avantaj este faptul că, a fost majorat Fondul de subvenționare, ceea ce ne va permite să achiziționăm și să investim mai mult în infrastructura post-recoltare, pentru a crea linii moderne, centre de logistică, huburi de fructe și legume pentru a exporta produse de calitate, sortate și ambalate la nivel european”.

Ambalarea în cutii bushel este ceva mai nou pentru piața noastră, dar care presupune și costuri suplimentare. 

„Atunci când expediați către Orientul Mijlociu și sortați în cutii bushel trebuie să respectați doi indicatori de bază: numărul fructelor din ladă și greutatea totală”. 

‹ adv ›

Soiurile solicitate 

În Golful Persic sunt solicitate soiurile de mere Gala, respectiv avem un potențial și am putea comercializa pe această piață. Inclusiv, grupa Red Delicious, Granny Smith, Golden.

În cazul Indiei, care este o piață enormă și are un potențial de import mare, se solicită merele roșii, preponderent Gala, cu o colorație abundentă și merele din grupul Delicious.

O altă piață importantă pentru țara noastră ar fi cea din UE, inclusiv România, unde există o cerere stabilă, în ultimii ani mai ales. După ce își consumă produsele proprii, fac import. Și aici vorbim despre merele Golden, dar și soiurile roșii. 

Perioadele optime pentru vânzare

Pentru Golful Persic – începând cu luna august și până în luna aprilie, deoarece ei nu cresc mere și în această perioadă se consumă. În momentul în care noi începem recoltare, ei sunt gata să recepționeze merele, iar în luna aprilie apar merele din emisfera sudică și, evident, ei vor opta pentru un produs mai proaspăt.

În cazul Indiei – avem perioada din decembrie până în luna mai. Vorbim despre această perioadă, pentru că ei au produsele proprii și, în acest context, va fi greu să fim competitivi. În plus, sunt și țările vecine care au un produs mai ieftin, având o logistică mai ieftină și mai scurtă. Totodată, în luna aprilie începe sezonul de mango și foarte multă lume optează pentru acesta în defavoarea merelor.

În ceea ce ține de România, fiind și ea o țară producătoare, nu vom putea vinde acolo până nu vor consuma produsul propriu. 

Bulgaria, Spania, Portugalia ar fi și ele potențiale piețe de desfacere.

Marea Britanie, la fel, este o piață bună, unde sunt solicitate mere de calibru mai mic, dar din păcate, costurile de logistică sunt foarte mari, având și un concurent foarte mare – Polonia, care are o logistică net mai ieftină, dar și un produs de calitate cu care concurăm mai greu.  

Lansarea Oficiului Horticol este o idee binevenită pe motiv că, optimizarea costurilor poate duce la obținerea profiturilor mai bune, a concluzionat Vitalie Obrijanu.

‹ adv ›
‹ promo ›spot_img
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Comentarii