Ministerul Agriculturii a încheiat consultările publice pe marginea proiectului regulamentului de subvenționare

0

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare a ajuns pe ultima sută de metri în privința consultărilor publice regionale pe marginea proiectului Regulamentului privind condiţiile, ordinea şi procedura de acordare a mijloacelor Fondului Naţional de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural (proiectul Regulamentului de subvenționare).

La discuţii au participat reprezentanţii asociaţilor producătorilor agricoli, consultanţii organizaţiilor nonguvernamentale, reprezentanţii direcţiilor raionale Agricultură şi Alimentaţie și ai mediului privat. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură şi cu susţinerea Proiectului de asistență tehnică pentru implementarea Programului ENPARD – Moldova.

Proiectul regulamentului de  subvenţionare a fost elaborat pentru următorii 5 ani, în baza prevederilor Legii nr. 276 din 16 decembrie 2016 cu privire la principiile subvenționării în agricultură și dezvoltare rurală şi cu referinţă la bunele practice europene.

Audienţa s-a expus pe marginea subiectului, fiind înaintate și înregistrate propuneri pentru îmbunătățirea proiectului. Propunerile parvenite din partea societății civile urmează a fi analizate ulterior da către Grupul de lucru al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.

De notat că, proiectul noului Regulament de subvenţionare a inclus recomandările partenerilor europeni, preluate din angajamentele Republicii Moldova prevăzute în Acordul de Finanțare privind implementarea Programului ENPARD – Moldova.

Concurs pentru selectarea a trei locații cu potențial de dezvoltare industrială și atragere a investițiilor

0

Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), în strânsă colaborare cu Ministerul Economiei al Republicii Moldova, în cadrul proiectului „Consilierea Guvernului RM în politici economice” solicită aplicații în vederea selecției a cel mult trei locații (terenuri) din Republica Moldova, care au potențialul de dezvoltare industrială și atragere a investițiilor. Locațiile selectate vor beneficia de asistență tehnică sub forma unui plan detaliat de dezvoltare a locației (studiu de fezabilitate) care va include un plan de acțiuni pentru implementarea proiectelor, precum și asistență ulterioară în funcție de rezultatele obținute și sugestiile oferite de studiu.

Instituțiile și agențiile guvernamentale, precum și întreprinderile private înregistrate în Moldova și parteneriatele dintre aceste organizații publice și private sunt eligibile pentru a depune cererile de participare la concurs. Locațiile propuse trebuie să fie amplasate pe teritoriul Republicii Moldova. Propunerile pot include dezvoltarea locațiilor investiționale noi, precum și extinderea și îmbunătățirea unor locații investiționale existente. În vederea obținerii impactului așteptat, locația propusă trebuie să aibă o suprafață de cel puțin 5 ha. În cazul unei zone industriale deja existente, terenul rezervat pentru lucrările de extindere trebuie să aibă o suprafață minimă de 2,5 ha. Terenul, pe care se planifică implementarea proiectelor propuse, trebuie să fie destinat construcțiilor. Terenurile cu destinație agricolă nu se vor accepta pentru participare la concurs.

Părțile interesate sunt invitate să se înscrie la concurs prin îndeplinirea unui formular de aplicare.  Formularul și instrucțiunile de aplicare pot fi solicitate gratuit până vineri, 28 aprilie 2017 la persoana de contact din cadrul proiectului „Consilierea Guvernului RM în politici economice”: Marin Cernea, [email protected], tel. (022) 250 375, mob. 069 85 54 46.

Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor este vineri, 5 mai 2017, ora 17:00. Părțile interesate să participe și care corespund cerințelor sus-menționate, sunt rugate să trimită formularele de aplicare prin e-mail, la adresa  [email protected]. Doar candidații selectați vor fi contactați pentru a solicita informație detaliată cu privire la locațiile propuse și participarea la runda finală de selecție.

Atelier de lucru: “Demararea Specializării Inteligente: Experiențe din UE privind inovarea și transformarea economică”

0

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova informează agenții economici că Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene (DG JRC) a decis lansarea unui proiect – pilot pentru a acorda asistență la trei țări din afara Uniunii Europene – Serbia, Moldova și Ucraina, în procesul de elaborare a Strategiilor de Specializare Inteligentă.

În vederea lansării proiectului – pilot sus-menționat, la data de 5 aprilie 2017, în incinta hotelului Codru (str. 31 August 1989, 127), va fi organizat atelierul de lucru cu genericul:“Demararea Specializării Inteligente: Experiențe din UE privind inovarea și transformarea economică”. La eveniment vor fi prezenţi reprezentanţi ai agenţiilor de inovare şi dezvoltare regională din ţările Uniunii Europene, cât şi experţi în domeniul competitivităţii şi specializării inteligente.

Ţinând cont de cele expuse mai sus,  invităm reprezentanții mediului de afaceri să participe la evenimentul menţionat.

Înregistrarea participanţilor urmează a fi efectuată în regim on-line, accesând link-urile de mai jos: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfhGRBF7HEnBrndg69-ESg6gKIRgwZMBdW3UgmATZjKYVvkYA/viewform până la data de 3 aprilie 2017.

Agenda evenimentului o puteți vedea aici Starting-S3-Chisinau-5 Aprilie pdf

Camera de Comerț și Industrie invită agenții economici din Moldova să participe la Forumul Afaceri.ro Iasi 2017

0

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova invită agenții economici din Republica Moldova să participe la Forumul Afaceri.ro Iasi 2017, organizat cu sprijinul Centrului  Enterprise Europe Network din Iași din cadrul Parcului Științific si Tehnologic TEHNOPOLIS Iași în colaborare cu Arhipelago, MB Event, Bridge și APEC.

Forumul Afaceri.ro Iasi 2017 este un eveniment internațional de promovare și stimulare a dezvoltării afacerilor din regiune care se va desfăşura la sediul Unirea Hotel Iași, la data de 4 aprilie 2017.

La eveniment vor fi prezente atât delegații economice din toate regiunile românești, cât și o delegație de antreprenori britanici, condusă de Camera de Comerț din Hampshire.

Forumul Afaceri.ro Iași 2017 se adresează firmelor care doresc să-și dezvolte activitatea, să întâlnească parteneri naționali și internaționali din toate domeniile de activitate economică și să identifice noi oportunități de promovare și investiții.

O sectiune importanta a evenimentului va fi  intalnirile B2B, la care veți avea oportunitatea de a discuta direct cu potențiali investitori sau parteneri de afaceri, prezenți la eveniment.

Pentru detalii și înscrieri, vă invităm să accesați site-ul oficial al Forumului Afaceri.ro Iași 2017.

Agenda evenimentului.

Informații suplimentare sunt oferite și de Centrul Enterprise Europe Network al Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, tel.: 022 221391, 022 222626, GSM: 069628973, e-mail: [email protected]

Programul de pregătire şi perfecţionare a managerilor de la întreprinderile din diferite sectoare ale economiei

0

Scopul: posibilitatea de a cunoaşte piaţa germană, a stabili legături de afaceri cu firme germane şi a edifica parteneriate pe termen lung, fiind un instrument de promovare în domeniul comerţului extern.

Grupul ţintă: top și middle manageri de la companiile moldovenești din orice domeniu al economiei naționale.

Programul prevede un stagiu de o lună de zile în Germania.

Fiecare participant beneficiază de asigurare, cazare, alimentare (dejun şi prânz), transport intern. Costurile în Germania sunt finanțate de Ministerul Economiei şi Energiei al Republicii Federative Germania.

Un program de traininguri de 64 ore este organizat înainte de stagiu, pentru a asigura o bună pregătire către plecarea în Germania.

Selectarea participanţilor se face de către o comisie de experti germani, în baza interviului. Formularul de aplicare îl puteți descărca din atașament.

Următorul interviu de selectare a candidaţilor se va desfăşura în 20-21 aprilie 2017.

Premise obligatorii pentru selectarea candidaţilor sunt:

  • poziţie de manager la întreprindere,
  • studii superioare,
  • experienţă de muncă de minimum 3 ani,
  • vârsta cuprinsă între 25 şi 40 ani,
  • cunoașterea limbii engleze,
  • interese comerciale bine determinate pentru Germania.

Pentru informaţii privind procedura de înscriere ne puteți contacta: Telefon / Fax: (022) 23 52 94, (022) 23 32 86, 079182883 Email: [email protected], Inesa Iordatii.

Sfatul specialistului: Când este recomandat să începem semănatul culturilor primăvara aceasta

0

Specialiștii de la WeTrade sunt de părere că agricultorii mici ar trebui să nu se grăbească să semene culturile deoarece regimul de temperatură actual este unul nepotrivit pentru creșterea omogenă a plantelor.

De ce se stresează sămânța

Victor Șterbeț, manager semințe în cadrul WeTrade, a menționat pentru Agrobiznes că fiecare agricultor își face proiectul de semănat conform observațiilor proprii asupra comportamentului câmpului. Totodată, specialistul nu recomandă ca aceștia să înceapă atât de rapid semănatul, din cauza oscilațiilor mari de temperatură dintre noapte și zi.

„Anul acesta recomandările sunt următoarele – nu trebuie de grăbit cu semănatul! Cauza este următoare – pământul este foarte rece, umiditatea rece de jos se ridică și afectează germinația semințelor. În afară de aceasta, temperatura noaptea este de 4 grade Celsius și ziua este 18-20 de grade. Este o amplitudine de temperaturi care influențează negativ și stresează semințele. De exemplu, dacă am semănat sămânța și afară este cald ziua, dar noaptea rece, atunci sămânța nu se simte bine și ea se stresează, se încep niște schimbări morfologice care o influențează negativ”, a explicat Șterbeț.

Îndeosebi acest proces este valabil pentru zonele cu solurile grele, susține specialistul. La suprafața acestor soluri termometrele arată temperatură potrivită, însă la adâncime pământul este rece.

Victor Șterbeț, manager semințe în cadrul companiei WeTrade. FOTO: Agrobiznes

Dăunătorii și insecticidele

De asemenea, un alt factor negativ în acest context este apariția dăunătorilor sârmarilor (viermi-sârmă), susține specialistul. Șterbeț a atenționat că semințele care sunt procurate în saci de la companiile europene nu sunt prelucrate cu insecticide.

„De aceea noi recomandăm ca agronomii care vor să semene mai devreme să prelucreze semințele cu insecticide. Dacă nu o să le prelucreze atunci sârmarii o să le mănânce și ei îi vor învinui pe producătorii de semințe”, a precizat specialistul.

Victor Șterbeț a adăugat că prelucrarea cu insecticide necesită cheltuieli suplimentare care pot să-și permită întreprinderile care administrează suprafețe mari și mai puțin cei care gestionează suprafețe mai mici.

„Acela care are suprafețe de 100 hectare ori dacă are tehnologii mai performante nu trebuie să se grăbească – fiind că dacă o să fie temperaturi mai înalte va fi și procesul de creștere mai rapid, dar și culturile vor crește uniform. Dar dacă o să semene mai devreme atunci plantele vor apărea pe rând – una va apărea mai devreme, alta mai târziu. Totodată, apare concurența și atunci scade și roada”, a mai spus acesta.

Start la semănat

În opinia specialistului de la WeTrade, agronomii ar trebui să înceapă procesul de semănare atunci când trei zile la rând, la orele 7 dimineața, sunt înregistrate temperaturi de 10 grade Celsius.

„De exemplu, pentru cultura porumb la adâncime de 8-10 cm, la floarea soarelui la 6-7 cm. De aceea trebuie să fim atenți la temperatură. Din practică se recomandă la 7 dimineața”, a spus expertul.

Mai mult, Victor Șterbeț i-a atenționat pe agricultori să nu uite de introducerea îngrășămintelor pentru a avea o roadă cel puțin preconizată.

„Agronomii nu trebui să fie mineri și doar să scoată, dar ei trebui să introducă și după aceea să scoată”, a conchis Victor Șterbeț.

Plantațiile de cireș sunt în creștere, iar producătorii au probleme cu exporturile

0

Peste 70 de producători și exportatori de cireșe din toate regiunile țării s-au întrunit astăzi pentru a examina posibilitățile de creștere a competitivității cireșelor produse în Republica Moldova pe piețele de export, informează Moldpres.

Discuțiile s-au referit la perspectivele și provocările pe care le are sectorul, dar și acțiunile ce pot fi întreprinse pentru a extinde exportul de cireșe atît pe piețele tradiționale, cum ar fi piața Rusiei, cît și pe piețele Uniunii Europene sau a Emiratelor Arabe Unite. De asemenea, s-a discutat despre problemele care afectează competitivitatea produsului pe piețele externe, cum ar fi soiurile neomogene, lipsa echipamentului post-recoltare, pre-răcire, sortare și ambalare și promovare insuficientă.

Prezent la eveniment, viceministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Luca, a menţionat că „producerea cireșelor în R. Moldova are potențial de dezvoltare, deoarece cireșele sînt solicitate pe piețele internaționale, iar în ultimii ani înregistrează o continuă creștere”.

Directorul proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova (APM), Cynthia Steen, a specificat că pentru a crește performanța sectorului de producere a cireșelor producătorii agricoli trebuie să se orienteze la cerințele specifice ale piețelor țintă, să opteze pentru soiuri noi și să investească în infrastructura post-recoltare.

„În acest scop, proiectul USAID APM va oferi în următorii cinci ani suport agricultorilor pentru a deveni competitivi pe piețele de export”, a spus Cynthia Steen.

Președintele Asociației „Moldova Fruct”, Vitalie Gorincioi, a remarcat că producătorii de cireșe se adaptează foarte rapid la schimbările din sector, fapt confirmat de investițiile în creștere în ultimii ani în plantarea soiurilor noi și tehnologiilor moderne de producere a cireșelor.

„Pentru a crește potențialul de export este important să dezvoltăm și un brand pentru cireșele moldovenești, ceea ce va duce la recunoaștere pe piețele externe”, a afirmat Gorincioi.

Evenimentul a fost organizat de Proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova în parteneriat cu Asociația producătorilor și exportatorilor de fructe „Moldova Fruct” și Federația Națională a Agricultorilor AGROinform.

În perioada anilor 2013-2016 suprafața livezilor noi de cireșe s-a extins cu aproximativ 890 de hectare. Totodată, a crescut volumul exporturilor de cireșe de la 1700 tone în 2010 pînă la 5 500 tone de cireșe exportate în anul 2015.

Filip consideră nepotrivită colaborarea Moldovei cu Uniunea Economică Eurasiatică

0

Premierul Pavel Filip spune că un eventual memorandum de colaborare dintre Chişinău şi Uniunea Economică Eurasiatică este nepotrivit, iar acordarea Republicii Moldova a statului de observator în cadrul Uniunii este inoportună. Pavel Filip afirmă că statutul de observator nu poate fi obţinut fără ca acest lucru să fie cerut şi de Guvern, transmite IPN.

Răspunsul Guvernului la solicitările de săptămâna trecută ale preşedintelui Igor Dodon a fost publicat pe o reţea de socializare de către şeful statului. Potrivit acestuia, Pavel Filip spune că autorităţile de la Chişinău nu vor putea realiza prevederile unui eventual memorandum cu Uniunea Economică Euroasiatică, deoarece acest lucru este în contradicţie cu prevederile Acordului de Asociere pe care Republica Moldova l-a semnat cu Uniunea Europeană.

„În viziunea Guvernului, atât semnarea memorandumului în cauză, cât şi solicitarea statului de observator pe lângă UEE sunt inoportune, având în vedere faptul că acestea nu vor aduce ţării noastre dividende economice sau politice palpabile. Cred că aceşti paşi nechibzuiţi sunt de natură să submineze stabilitatea social-politică din ţara noastră care şi aşa este fragilă”, se spune în răspunsul lui Pavel Filip către Igor Dodon.

În replică, preşedintele Igor Dodon a scris pe o reţea de socializare că memorandumul dintre Republica Moldova cu Uniunea Economică Eurasiatică va fi totuşi semnat.

Ministerul Economiei propune soluții de îmbunătăţire a relaţiei dintre furnizori şi comercianţi

0

Ministerul Economiei propune spre consultare un proiect ce vizează modificarea Legii cu privire la comerţul interior, precum şi a Codului contravenţional,ca urmare a discuţiilor cu participarea reprezentanților asociațiilor patronale ale producătorilor locali și a rețelelor de magazine în vederea găsirii unui echilibru de interese economice și a unui mecanism viabil de aplicare a legii, scrie monitorul.fisc.md.

Astfel, proiectul propus de Ministerul Economiei împreună cu agenţii economici include 5 norme de reglementare în relațiile contractuale dintre furnizori și comercianți pe lanțul alimentar.

Cost de achiziție

În primul rând se propune includerea unei noi noţiuni şi anume de „cost de achiziție a produselor”. Propunerea este efectuată în baza prevederilor Standardului Național de Contabilitate „Stocuri”, ajustat la standardele europene în domeniul contabilității. Noţiunea va include valoarea produselor și toate cheltuielile aferente destinației produselor la locul de destinație. Se interzice includerea în acest cost a diverselor taxe și servicii care nu au tangență cu aducerea produsului la „poarta magazinului”.

Plafonarea reducerilor comerciale

Totodată, producătorii locali au propus plafonarea reducerilor comerciale. Această propunere este argumentată prin faptul, că în procesul de negociere a contractelor de livrare a produselor, comercianții solicită din partea furnizorilor diverse reduceri de preț, mărimea cărora depășește în unele cazuri 30%. Situația dată impune deseori producătorii, în special cei mici, să vândă produsele sub costul de fabricație a lor și aceasta poate provoca falimentul întreprinderii. Ca rezultat, prin prisma legislației altor state, se consideră oportun plafonarea reducerilor comerciale la 10 %, cu scopul balansării puterii de negociere a părților contractante.

Termen de rotație

În altă ordine de idei, s-a decis asupra stabilirii a mai multor termeni, în dependență de rotația de vânzare a produselor, reieșind din termenul de valabilitate a acestora (data limită de consum / data durabilității minimale) – 7, 30 și 60 zile calendaristice. E de notat, că în directiva UE privind plata întârziată a facturilor termenul limită pentru achitarea produselor alimentare achiziționate este de 30 zile.

Returul produselor conforme

Se mai propune permiterea returului produselor alimentare conforme normelor siguranței alimentare, a căror termen de valabilitate depășește 180 zile, cu condiția, că până la expirarea produsului a rămas nu mai puțin de 1/3 din data limită de consum. În ceea ce privește returul produselor alimentare, legislația europeană nu permite returul produselor de către comerciant furnizorului în cazul în care produsele sunt conforme reglementărilor tehnice în vigoare. Se permite, la solicitarea furnizorului, doar retragerea produselor de pe piață la depistarea unor vicii ascunse sau rechemarea acestora.

Cota de comercializare a produselor autohtone

Ultima reglementare propusă vizează susținerea comercializării produselor alimentare autohtone, și anume stabilirea unei cote de raft, nu mai puțin de 50%, destinată expunerii și vânzării produselor locale, conform unei liste aprobate de Guvern. Lista respectivă va include produsele alimentare fabricate în Republica Moldova, a căror volum de producere permite asigurarea continuității livrărilor în magazin și conforme parametrilor de calitate și inofensivitate a produselor. Prin această normă, producătorii locali vor fi siguri în existența pieței de desfacere și își vor consolida eforturile asupra sporirii competitivității produselor fabricate. Impactul economic așteptat de la implementarea normei vizate este dezvoltarea economiei naționale, in special a regiunilor.

Concomitent, se propune o perioadă de tranziție pentru aplicarea normelor Codului contravențional privind returul produselor alimentare și a cotei de raft destinată comercializării produselor autohtone, de la 1 ianuarie 2018.

Menţionăm că normele prevăzute de articolul 211 al Legii nr. 231 din 23.09.2010 Cu privire la comerțul interior, și anume interzicerea includerii în prețul de achiziție a diverselor taxe și servicii, plafonarea termenului de plată a facturilor și restricționarea returului de produse către furnizor, până la 1 ianuarie curent se răsfrângeau doar asupra produselor alimentare ușor perisabile. Din considerentul că legislația siguranței alimentare nu prevede o listă expresă a acestor produse, era imposibilă aplicarea legii în practică de către Serviciul Fiscal.

Astfel, prin prisma legislației internaționale aferente reglementării lanțurilor alimentare, sfera de acțiune a normelor vizate a fost extinsă asupra tuturor produselor alimentare, ceea ce a trezit nemulţumirea agenţilor economici şi au fost organizate întruniri în care au fost discutate şi înaintate cele cinci propuneri menţionate mai sus.