Autoritățile îndeamnă fermierii să adopte măsuri sporite de biosecuritate pentru a-și proteja păsările de gripa aviară

0

Reprezentanții Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare împreună cu cei de la Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor au avut, astăzi, o discuție cu proprietarii fermelor specializate în creșterea păsărilor și cu medicii veterinari oficiali din cadrul subdiviziunilor teritoriale pentru siguranța alimentelor, în scopul evaluării situației gripei aviare.

Mesajul principal transmis de autorități este ca toți cei implicați în creșterea păsărilor să adopte măsuri riguroase de biosecuritate în ferme.

Secretarul de Stat al MAIA Iurie Scripnic a menționat că obiectivul MAIA este obținerea dreptului de export a cărnii refrigerate, iar acest lucru necesită eforturi comune pentru a asigura securitatea produselor.

„Ministerul lucrează la elaborarea cadrului legal aliniat la standardele comunitare și este important ca toți actorii să colaboreze în implementarea politicilor și standardelor, pentru a consolida poziția țării în privința exporturilor.

Următorul obiectiv pe care l-am setat este obținerea dreptului de a exporta carne refrigerată în UE.

Pentru acest lucru, însă, trebuie să putem asigura conformitatea cu normele de siguranță alimentară, cu accent pe prevenirea și gestionarea riscului de gripă aviară”, a subliniat oficialul.

Potrivit reprezentanților ANSA, până în prezent, focarele de gripă aviară au fost identificate în fauna sălbatică și în gospodăriile casnice, fără a fi semnalate cazuri la fermele profesionale.

Cu toate acestea, susțin că este esențial ca toți crescătorii de păsări să adopte măsuri de biosecuritate pentru a preveni răspândirea virusului.

Respectarea strictă a protocoalelor de siguranță și raportarea imediată a oricăror semne de boală sau mortalități suspecte reprezintă aspecte critice în menținerea sănătății păsărilor și prevenirea extinderii gripei aviare.

Astfel, pentru prevenirea apariției gripei aviare, crescătorii și deținătorii de păsări (gospodării ale populației) sunt obligați să întreprindă o serie de măsuri de biosecuritate:

  • păsările vor fi menținute în interiorul curților, fără a fi lăsate libere în afara acestora;
  • interzicerea adăpării păsărilor domestice din rezervoarele de apă de suprafață accesibile păsărilor sălbatice;
  • limitarea perimetrului din interiorul curții la care au acces păsările fiind menținute în adăposturi închise sau cel puțin în spații îngrădite;
  • se interzice accesul păsărilor domestice, în special a rațelor și a gâștelor, la luciuri de apă, lacuri, bălți, râuri și orice altă amenajare hidrologică artificială sau naturală;
  • hrănirea păsărilor se va face în spații închise/acoperite, la care nu au acces păsările sălbatice;
  • hrana folosită va fi depozitată în spații închise evitându-se accesul păsărilor sălbatice, inclusiv al „speciilor punte” (vrăbii, ciori, porumbei, coțofene, etc.);
  • interzicerea intrării mai multor persoane în zona de exploatare a păsărilor domestice. Mișcările se vor limita la o singură persoană;
  • prevenirea contactului cu mamiferele, inclusiv animale de companie;
  • toate cazurile de îmbolnăvire sau moarte la păsările din orice specie sau mamifere, din curtea proprie, vor fi anunțate fără întârziere medicului veterinar din circumscripțiile sanitar- veterinare teritoriale ;
  • separarea curții păsărilor de adăposturile pentru porci, deoarece transmiterea virusului gripal de la păsări la om se face printr-o gazdă intermediară, care se presupune că este porcul;
  • distribuirea păsărilor resturilor furajere de la porci și invers este interzisă.

Portul Giurgiulești: volume de mărfuri record transbordate în 2023. Creștere de 55% pentru cereale și semințe

0

Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) anunță că volumele de mărfuri transbordate au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând o creștere de 18,6%.

În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU). 

Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate.

Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599 mii de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG.

Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floarea-soarelui, atingând cifra de 248 de mii de tone.

De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195 mii de tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119 mii de tone.

Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice. 

Mathias von Tucher, Directorul general al Danube Logistics SRL, a comentat:

„În timp ce în 2023 o parte din volumele de mărfuri transbordate au fost pentru și dinspre Ucraina, în perspectivă ne concentrăm pe satisfacerea necesităților importatorilor și exportatorilor moldoveni.

În ultimii doi ani ne-am mărit personalul cu 40% și intenționăm să îl menținem la acest nivel. Intensificarea exporturilor de cereale este, în principal, rezultatul investițiilor recent efectuate în noile instalații de depozitare a cerealelor din port.

Pentru a spori capacitatea de  încărcare a cerealelor la terminalul nostru de marfă, am achiziționat un încărcător de mare capacitate.

În același  timp, finalizăm lucrările de pregătire a construcției unui nou terminal universal, care are ca scop mărirea capacității de transbordare a mărfurilor uscate în vrac, a mărfurilor generale și containerelor cu 600 de mii de  tone anual.

În paralel, planificăm să creștem eficiența prin ridicarea nivelului de automatizare la terminalul de cale ferată pentru mărfuri lichide în vrac și prin digitalizarea proceselor din terminal.

Scopul nostru este să oferim  servicii mai bune pentru clienții moldoveni prin creșterea capacității disponibile și a eficienței.” 

Danube Logistics SRL este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port fluvio-maritim al Republicii Moldova.

Începând din 2005, activitatea Danube Logistics SRL este axată pe dezvoltarea portului, acesta devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, facilitând comerțul companiilor moldovenești cu piețele internaționale.

Danube Logistics SRL este deținută în totalitate de compania  olandeză Danube Logistics Holding BV.

Singurul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). 

Agri Trade Summit 2024: 1000 de participanți și 30 de companii locale și internaționale se reunesc la București, pe 22 februarie

0

Agri Trade Summit, eveniment dedicat tuturor categoriilor de jucători de pe piața agricolă locală și internațională, organizat de AgriColumn și Godmother, va avea loc anul acesta pe 22 februarie, în Hala Laminor din București. 

Cu o investiție totală de peste 90.000 euro, organizatorii mizează la cea de-a doua ediție pe un public ce va depăși 1000 de persoane, peste 30 de companii, organisme și asociații locale și internaționale, din care peste 20 business-uri de profil expozante. Agrobiznes este partener media al evenimentului.

Gândit ca un accelerator de Agribusiness, evenimentul combină în aceeași zi sesiuni de prezentări și paneluri cu o amplă zonă de expoziție și include, începând din acest an, și o serie de workshop-uri aplicate, organizate în paralel, pe o a doua scenă. 

Teme actuale, potențiale soluții și cu impact major în Agribusiness vor fi dezbătute printr-un dialog complex între analiști reputați, autorități de prim rang și jucători majori din piața agricolă locală și internațională – fermieri, traderi, procesatori și distribuitori de top. 

Anul trecut, Agri Trade Summit a atras peste 600 de participanți, din 14 țări, care au fost expuși la 1 zi intensivă de eveniment, într-un spațiu cu 17 branduri expozante, 40 de sponsori și parteneri.

„Fermierii români, Traderii români, Procesatorii români sunt actori extrem de importanți în componența Agribusiness-ului local, dar și regional. Faptul că se reunesc în această atmosferă de nivel înalt, generează Business. 

Cunoașterea și Explorarea sunt parte integrantă a procesului de Business, iar tocmai acest lucru se întamplă la Agri Trade Summit.

Fermieri, Traderi, Procesatori, Logistica și Finanțarea sunt Stâlpii Agribusiness-ului în acest macrosistem. România, credem sau nu, este un actor de prim rang la nivel regional și potențează de asemenea piața globală”, a declarat Cezar Gheorghe, Analist, Expert în comerțul cu cereale și Fondator AGRIColumn.

Dintre autoritățile de prim rang ce vor adresa mesaje de recunoaștere a României în calitatea sa de producător și exportator regional și cu accente globale enumerăm:

  • Mircea Geoana, Secretar General adjunct NATO.
  • Janusz Wojcienchowski, Comisarul European pentru Agricultură din partea Comisiei Europene.
  • Norbert Lins, Președintele Comisiei pentru Agricultură din Parlamentul European.

În ceea ce privește prezentările și workshop-urile care vor adresa cele mai noi tendințe, provocări și bune practici în domeniul Agribusiness, acestea vor fi susținute anul acesta de invitați internaționali precum:

  • Alexander Bobylov – Agricultural products and business development manager Euronext.
  • Jaime Nolan Miralles – SVP Clearing & Execution EMEA Ags & Biofuels StoneX.
  • Franck Loschi, Director Comercial Cal-Lorraine, Franța.
  • Philippe Strabach, Fermier – Loterr’ Ferme și Vice Președinte – Cal-Lorraine, Franța. 

Printre vorbitorii români care își vor aduce contribuția la eveniment se numără:

  • Jean Ionescu, Country Leader România și Republica Moldova.
  • Roxana Gaman, Country Manager Sugar Beet România.
  • Sorin Belu, Manager Comercial în cadrul Ameropa Grains SA și Gheorghe Turcu Senior Trader.
  • Andra Parvan, Director General Agrinvest Credit IFN și Daniel Florescu, CEO Agrinvest.
  • Radu-Vasile Oltean, Head of Trading – EASTGrain.
  • Sorin Valeanu, Regional Manager CEE Deutsche Leasing.
  • Ana Samuilă, Head of Agribusiness & Food BCR. 

Aceștia vor aborda teme precum: liantul dintre fermieri și consumatori, soluțiile de finanțare pentru Agribusiness și studii de caz relevante din industrie sau partenerii de încredere ai fermierilor români.

Agri Trade Summit are alaturi, în calitate de parteneri, Corteva Agriscience™ (Gold), KWS (Gold), Ameropa (Silver), Agrinvest și Agrinvest Credit (Silver), AlDahra (Silver ),COMVEX (Silver), East Grain (Silver), UBM (Silver), Morami (Silver), Deutsche Leasing (Silver), Mewi (Silver), Roca Investment (Silver), BCR (Silver) precum și trei din „companiile ABCD”, liderii tradingului de cereale la nivel mondial: ADM (Silver), Bunge (Silver) și Cargill (Silver).

În plus, LAPAR, UNCSV, FAPPR și Clubul Fermierilor Români – unele dintre cele mai mari asociații de fermieri din România susțin Agri Trade Summit, în calitate de organizații partenere.

Biletele de participare la Agri Trade Summit s-au pus în vânzare și pot fi achiziționate prin intermediul site-ului dedicat www.agritradesummit.ro, iar biletele achiziționate prin intermediul asociațiilor de fermieri beneficiază de un preț special cu discount.

Site-ul Agri Trade Summit include de asemenea și un formular de contact pentru companiile care doresc mai multe detalii sau doresc să se alăture evenimentului în calitate de expozanți sau parteneri.

Până în acest moment, au fost deja achiziționate și rezervate 200 de bilete de participare la Agri Trade Summit, de către companii locale și internaționale care urmează să participe, inclusiv ca expozanți, în cadrul conferinței.

Sprijin financiar în domeniul fitosanitar din Moldova în valoare de 1,5 mln de euro

0

Republica Moldova va beneficia de sprijin în domeniul fitosanitar prin intermediul unui nou proiect în valoare de circa 1.5 milioane de euro, finanțat de Republica Cehă.

În acest sens, astăzi, a fost semnat un Memorandum de Înțelegere între MAIA, ANSA, Laboratorul Central Fitosanitar și Institutul Central de Supraveghere și Testare în Agricultură din Republica Cehă (ÚKZÚZ).

„Anul a început cu lucruri bune și cu noi colaborări. Acest pas susținut de Guvernul Cehiei este unul semnificativ pentru a reuși consolidarea capacităților noastre de control fitosanitar”, a menționat vicepremierul Vladimir Bolea.

Proiectul va aduce beneficii în ceea ce privește îmbunătățirea capacității de control și testare în agricultură, având un impact pozitiv asupra siguranței alimentare și a sectorului agricol în general.

Scopul principal al proiectului este aplicarea eficientă a măsurilor preventive, care vor duce la minimizarea sau remedierea impactului negativ al problemelor fitosanitare, inclusiv la reducerea riscurilor de răspândire și introducere a organismelor dăunătoare pe teritoriul Republicii Moldova.

Beneficiarii direcți ai proiectului vor fi în primul rând operatorii economici din domeniul agricol din Republica Moldova, care vor avea la dispoziție atât autoritatea de control cu o capacitate îmbunătățită de detectare și evaluare a impactului organismelor dăunătoare, cât și laboratoare cu o capacitate analitică fortificată, care vor efectua analize exacte și veridice prin metode de diagnosticare rapide, cu sensibilitate înaltă, absolut validate.

În final, beneficiari sunt și cetățenii Republicii Moldova, precum și cei din țările importatoare de produse agricole moldovenești, care vor consuma produse agricole inofensive de calitate superioară.

Indirect, economia întregii țări va avea de câștigat, pentru că în condiții fitosanitare mai bune, produsele agricole vor deveni mai competitive, atât pe piața națională, cât și pe cea externă.

Proiectul va oferi un suport pentru dezvoltarea domeniului fitosanitar din Republica Moldova, inclusiv prin oferirea echipamentului modern de laborator și a sistemelor informaționale, instruirea personalului de laborator și a inspectorilor ANSA, asistență la armonizarea cadrului legal din domeniu, consolidarea capacității instituțiilor parte a sistemului instituțional, precum și alte activități importante.

Proiectul își propune să contribuie la instituirea unui sistem fitosanitar, a unor controale de stat și proceduri oficiale, raliate la acquis-ul comunitar, care va permite producerea de material săditor sănătos pe teritoriul țării noastre.

Astfel, agricultorii moldoveni vor avea acces la material de înmulțire săditor liber de organisme dăunătoare și de boli.

Rezultatele ce vor fi obținute în urma implementării proiectului sunt:

  • instituirea registrului fitosanitar;
  • consolidarea sistemului de control în domeniul fitosanitar;
  • armonizarea cadrului legal din domeniul fitosanitar cu acquis-ul comunitar; 
  • îmbunătățirea capacității de testare a Laboratorului Central Fitosanitar și pregătirea noilor metode de diagnostic pentru acreditare în conformitate cu standardul SM SR EN ISO/CEI 17025:2018.

Victoria Gulpe își dezvoltă afacerea cu suportul financiar din partea statului și a UE

0

Tânăra antreprenoare a accesat un grant de circa 140 000 lei, prin intermediul Programului Start pentru Tineri gestionat de ODA.

Din banii contractați, a reușit să procure câteva utilaje, pentru ca Granoleya să ofere consumatorilor mai multe tipuri de granola sănătoasă, în diferite combinații și compoziții, de la cereale crocante clasice cu adaos variat de nuci și fructe uscate, până la batonașe cu nuci și semințe.

În următorul an, tânăra planifică să creeze o nouă linie de producere și procesare a fructelor liofilizate, pe care își propune să le livreze și peste hotarele țării.

În cadrul Programului Start pentru Tineri, statul, împreună cu Uniunea Europeană, oferă suport financiar nerambursabil în valoare de până la 200 000 lei, pentru a promova antreprenoriatul în rândul generației tinere.

Colostru – reguli de bază pentru sănătatea vițeilor

0

Probabil că s-au scris și s-au spus deja atât de mult despre importanța colostrului în viața unui vițel, încât cu greu voi putea fi original în această chestiune.

Totuși, voi încerca, și, de la bun început, vreau să subliniez că colostrul în sensul tehnologic în ferma de lapte este doar colostrul obținut după prima mulgere care se folosește pentru prima băutură a vițelului și colostrul obținut după a doua mulgere, care este pur și simplu folosit fie pentru băut vițeilor deja mai în vârstă, fie pentru prelucrare pentru alimentația sportivă.

După mulsul al treilea nu mai este colostru, ci deja lapte! Iată așa, iar acum trecem la cele 4 reguli ale noastre despre colastră.  

1. Cantitatea de colostru

Pentru rasa Holstein există un „standard” cât de mult colostru trebuie să aibă (vorbim doar despre colostru de la primul muls după fătarea unei vaci sau a unei juninci).

Cantitatea acestuia este afectată de destul de mulți factori, astfel încât să puteți învăța să gestionați această cantitate sau cel puțin să o prognozați.

Motivele care pot duce la scăderea cantității primului colostru trebuie pur și simplu să fie luate sub control. Acest lucru este real.

2. Calitatea colostrului

Se poate spune că, echilibrul cantității și calității primului colostru este indicatorul cel mai important. Uneori, calitatea în sine este decisivă și totul este simplu aici (există metode pentru determinarea conținutului de imunoglobuline: metoda refractometrică folosind scara Brix și cu ajutorul unui colostrometru).

După cum se spune uneori, cu cât sunt mai multe imunoglobulinele sunt, cu atât mai bine, dar și cantitatea lor poate fi ușor controlată și adusă la „standardul” necesar.

În ceea ce privește indicatorii de calitate, există chiar diferențe de rasă, iar calitatea este afectată și de gestionarea perioadei repausului mamar, sezonul anului, vârsta vacii, vârsta junincilor, bolile, caracteristicile genetice și de imunizare a vacilor.

2.1. Calitatea colostrului oferit

Sarcina noastră principală este să dăm cât mai multe imunoglobuline cu prima băutură vițelului. Aici, trebuie să luăm în considerare un număr mare de factori care au un efect destul de dăunător asupra calității colostrului și anume:

  • temperatura și timpul de păstrare
  • temperatura și timpul de încălzire
  • timpul după mulsul vacii și răcirea colostrului.

Calitatea colostrului poate fi chiar afectată de prezența sau absența unei maternități speciale la fermă și numărul de persoane care participă la acest proces și pretutindeni este dependența directă.

colostru

3. Timpul

Timpul este un moment interesant căruia, însă, nu i se acordă atenție aproape niciodată în contextul cât de repede trebuie să fie mulsă o vacă pentru a obține colostru de înaltă calitate și bună de utilizat.

De obicei, este urmărit un singur scop – ca vițelul să fie alăptat cât mai curând pe cât este posibil. Dar, timpul după care ai muls vaca după fătare este de mare importanță și afectează majoritatea indicatorilor cantitativi și calitativi.

Astfel, mulsul se face imediat.

3.1. Timpul.

Tot atunci când vorbim de timp, trebuie să cunoaștem că, există un astfel de termen tehnologic ca „intestinul deschis”.

Astfel, în timp ce este deschis, trebuie să-l folosim cât mai curând posibil, iar optimul sunt primele 20-40 de minute de viață și succesul în acest proces depinde complet de protocolul, de corectitudine din procesul de fătare în maternitate.

Dar vreau să vă atrag mai multă atenția asupra celei „de-a doua” băuturi de colostru, pentru că are cu totul o altă sarcină strategică în creșterea vițeilor, iar faptul că va fi asigurată după prima băutură este foarte important!

4. Necesarul de colostru la viței

În această chestiune, dezbaterea încă nu se potolește, câți litri sau câte % din greutatea corporală ar trebui să fie băut după nașterea vițelului.

Dar, din nou, există „standardul Holstein” deja de mult timp, iar pentru aceasta trebuie doar să calculați indicele – Utilizarea eficientă a vacii (Effective use of the cow), să cunoașteți rata imunoglobulinelor care trebuie consumată pe cap de vițel și concentrația acestora în colostru.

Există, de asemenea, o diferență interesantă și naturală în ceea ce privește necesarul de colastră la vițele și tăurași, dar despre asta voi relata mai multe data viitoare.

Ei bine, cum o fac întotdeauna, ceva interesant și important oferit ca bonus:

De calitatea, cantitatea și timpul de băut de colostru va depinde momentul vaccinării vițeilor și, în ciuda unui număr mare de sfaturi și recomandări, nu este recomandat ca vițeii să fie supuși imunizării prin injecție, adică să se vaccineze înainte de vârsta de 28 de zile (cu unele excepții).

De aceea, imunitatea colostrală corectă va fi aproape principalul „prevenitor” al pneumoniei la viței în această perioadă.

Citiți mai multe despre Cum menținem cantitatea și calitatea de colostru la vaci.

BIOFACH 2024: Un congres pionier pentru viitorul alimentației organice

0

BIOFACH 2024, cel mai mare târg de produse ecologice din lume, promite să aducă în prim plan transformarea ecologică a sistemului alimentar global, oferind perspective noi asupra provocărilor și viitorului sectorului organic.

Evenimentul din acest an, programat pentru 13–16 februarie 2024 în Nürnberg, se anunță a fi fără precedent, cu participarea părților interesate din întreg lanțul valoric al alimentelor ecologice. 

Agrobiznes este partener media oficial al evenimentului.

Congresul BIOFACH, un element central al evenimentului, introduce tema „Alimentație pentru Viitor: Impactul Femeilor asupra Sistemelor Alimentare Durabile”.

Această temă rezonă prin opt forumuri distincte, fiecare explorând influența transformativă a femeilor în promovarea unui sistem alimentar global mai durabil.

Sesiuni deosebite includ „Femeile în sistemele alimentare durabile – cum poate contribui agroecologia la egalitatea de gen?” și „Decalajul de Respect al Genului în Comunicarea Științifică”, oferind perspective asupra rolului vital al femeilor în agroecologie și provocările cu care se confruntă cercetătoarele.

În plus, Congresul va analiza importanța crescândă a alimentelor organice în cateringul extern și cel comunitar.

Noul forum HoReCa – GV & Gastro, alături de forumul STADTLANDBIO, va explora strategii pentru integrarea opțiunilor organice de înaltă calitate în instituțiile comunitare, subliniind sprijinul pentru producătorii regionali.

Un punct focal pentru 2024 este Sustainable Future Lab, un spațiu interactiv nou pentru dialoguri co-creative despre viitorul sectorului organic.

Barbara Böck, Director de Marketing pentru BIOFACH și VIVANESS la NürnbergMesse, subliniază rolul laboratorului în abordarea problemelor controversate și dezvoltarea soluțiilor în colaborare.

Sustainable Future Lab, dezvoltat în parteneriat cu patru organizații diverse, își propune să fie un creuzet pentru idei și soluții care conduc transformarea ecologică.

În parteneriat cu GOOD FOOD COLLECTIVE, BIOFACH va găzdui seria de evenimente „Perspective de Viitor”, investigând viitorul sectorului organic, impactul crizelor recente asupra culturii startup-urilor și rolul sistemului organic în modelarea economiei viitorului.

Agenda Sustainable Future Lab include gestionarea crizelor în sectorul organic, dialogul intergenerațional și influența culturii corporative asupra schimbării durabile, co-găzduit de BIOFACH și partenerii săi.

BIOFACH 2024 stă în fruntea acestor discuții, oferind o platformă unde ideile, perspectivele și soluțiile converg, propulsând sistemul organic spre un viitor sustenabil.

Pentru mai multe informații, vizitați site-ul BIOFACH.

Despre BIOFACH

BIOFACH, cel mai mare târg comercial de produse ecologice din lume, se desfășoară anual la Nürnberg, Germania. Peste 3.000 de expozanți și 50.000 de vizitatori din peste 137 de țări se întâlnesc pe o suprafață de expoziție de peste 80.000 de metri pătrați. 

BIOFACH este o platformă B2B esențială pentru sectorul organic, oferind oportunități de afaceri, networking și educație.

Despre Agrobiznes

Agrobiznes, activând în România, Republica Moldova și Italia, reprezintă un partener de încredere la numeroase evenimente internaționale, asigurând o promovare de calitate în aceste regiuni. 

Portofoliul vast de colaborări include evenimente precum Agritechnica, Fruit Logistica, MACFRUT, SIMA, Fruit Attraction, AgraME, Growmach, World Agri-Tech Innovation Summit și multe altele.

Aceste parteneriate susținute subliniază angajamentul Agrobiznes de a contribui la dezvoltarea și promovarea sectorului agricol prin integrarea tehnologiei moderne și soluțiilor durabile.

Sergiu Stefanco: Cei mai mulți fermieri își vor plăti creditele din subvențiile obținute

0

Fermierii sunt în incapacitatea de a-și onora datoriile față de băncile comerciale, iar mulți dintre ei riscă să falimenteze. O spune Sergiu Stefanco, agricultor din raionul Căușeni, unul dintre liderii protestelor din luna decembrie 2023, notează ipn.md.

Agricultorul cere guvernării să restricționeze tranzitul de cereale ucrainene pe teritoriul Republicii Moldova.

De asemenea, fermierul cere instituirea unui moratoriu la plata creditelor pe care agricultorii le-au luat de la băncile comerciale.

Sergiu Stefanco spune că niciuna dintre revendicările agricultorilor, discutate cu autoritățile la sfârșitul anului 2023, n-a fost realizată.

Potrivit fermierului, statul ar trebui să restricționeze tranzitul de cereale din Ucraina, întrucât comercianții en-gros se axează pe cerealele ucrainene, ignorând produsele de pe piața internă.

„Noi am cerut să oprească tranzitul de cereale din Ucraina. Tranzitul de cereale din Ucraina a afectat foarte mult logistica Republicii Moldova. Toți traiderii care cumpărau cereale de la noi, s-au mutat în Ucraina.

Noi stăm într-o parte și ne uităm cum toată capacitatea logistică a Republicii Moldova lucrează pentru Ucraina. Noi nu putem oferi prețuri atât de mici, pentru că prețurile noastre de producere sunt mai mari față de prețurile din Ucraina și România.

Noi suntem afectați. Nu putem acoperi cheltuielile. Noi am solicitat ca tranzitul să aibă loc doar pe cale ferată și la o vamă din nordul Republicii Moldova pe care n-o folosesc fermierii noștri.

Acest lucru l-au făcut și România, și Polonia”, a spus Sergiu Stefanco în cadrul emisiunii „În Context” de la postul public de televiziune.

De asemenea, fermierul cere autorităților aplicarea unui moratoriu la plata creditelor, calcularea penalităților, executarea silită a obligațiunilor și demararea procedurilor de insolvență în raport cu agricultorii micro, mici și mijlocii, care cresc culturi cerealiere și oleaginoase.

Sergiu Stefanco spune că România a aplicat un astfel de moratoriu, iar autoritățile de la Chișinău refuză să intervină.

„A doua cerință a noastră era aplicarea unui moratoriu la credite și datorii. Dorin Recean, Maia Sandu și Vladimir Bolea au spus că ei nu intervin în activitatea Băncii Naționale.

Întrebarea mea către ei este: atunci cum a fost posibil ca în 48 de ore să avem alt guvernator al Băncii Naționale? De ce într-o țară europeană ca România s-a intervenit și s-a pus moratoriu, iar la noi nu e posibil?

Problema cea mai mare este că guvernarea nu vrea să înțeleagă gravitatea situației. Noi ne aflăm în dificultate de plată, băncile au confirmat că fermierii se află în dificultate de plată.

O bancă a anunțat public că 40% din portofoliu o reprezintă fermierii și jumătate dintre ei sunt în incapacitate de plată. Asta e foarte mult.

Am solicitat întrevederi cu guvernatorul Băncii Naționale. Nimic. Așteptăm întrevederea cu premierul Dorin Recean. Nimic. Așteptăm acțiuni din partea ministrului Agriculturii”, a mai spus agricultorul.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare anunță că la 22 ianuarie 2024 AIPA a reușit achitarea a 878 de cereri de acordare a subvențiilor în sumă de circa 155 milioane de lei.

Vitalie Guzun: Strategii financiare pentru un an agricol de succes

0

În sectorul agricol din Republica Moldova, succesul nu depinde doar de expertiza agricolă și pasiunea pentru pământ, ci și de o gestionare financiară inteligentă.

Cu viziunea clară asupra nevoilor fermierilor și antreprenorilor agricoli și cu o experiență de peste 14 ani în domeniul bancar, Vitalie Guzun, Directorul Sucursalei nr. 13 din or. Soroca, FinComBank, ne împărtășește care sunt strategiile financiare esențiale pentru a asigura un an agricol de succes. 

Ne aflăm la începutul anului 2024, iar fermierii și antreprenorii din sectorul agricol se pregătesc pentru anul curent. Care sunt principalele nevoi financiare și investiționale pe care le anticipați pentru această perioadă?

Acesta este un moment crucial pentru fermierii și antreprenorii agricoli. Aceștia știu deja ce au realizat în 2023 și își fac planuri pentru viitor. Cu siguranță, la început de an, antreprenorii au deja o perspectivă clară asupra a ceea ce vor avea nevoie în anul curent. Principalul aspect de care trebuie să țină cont este asigurarea mijloacelor financiare pentru necesitățile lor din primăvară, cum ar fi motorină, îngrășăminte, semințe și preparate fitosanitare, pentru a-și desfășura activitățile agricole în condiții optime.

Este vital să planifice din timp, acum iarna, cât dispun de prețuri foarte bune, achizițiile și să identifice sursele de finanțare corespunzătoare pentru a asigura o producție eficientă și profitabilă.

De asemenea, nu trebuie să neglijăm investițiile în infrastructură, cum ar fi sistemele de suport și irigare a plantațiilor multianuale, depozitele și surse de energie regenerabilă, care devin tot mai importante în agricultura modernă. 

Ați menționat că recomandați fermierilor să achiziționeze materialele circulante în timpul iernii, atunci când pot beneficia de stocuri suficiente și prețuri mai accesibile. Cum îi poate ajuta FinComBank în acest sens?

În ultimii doi ani, agricultorii din Republica Moldova, având la sfârșitul anului hambarele pline cu producție de calitate, se confruntă cu o instabilitate eminentă a prețurilor de realizare. În aceste condiții, achiziționarea inputurilor materiale la prețuri avantajoase are o importanță vitală pentru întreg ciclul de producere, iar obținerea resurselor creditare ieftine și la timp îi oferă posibilitate de a păstra până la momentul potrivit recolta și de a obține prețul de realizare așteptat.

Pentru a face acest lucru, le recomandăm să discute cu specialiștii noștri în vederea obținerii creditelor avantajoase destinate achiziționării materiei prime de care au nevoie. FinComBank poate oferi soluții personalizate pentru nevoile fiecărui client, asigurându-se că aceștia beneficiază de condiții de finanțare competitive și flexibile.

Este de menționat și alt aspect al eficientizării ciclului de producere, cum ar fi modernizarea exploatațiilor agricole. Tot mai mulți agricultori optează spre utilizarea tehnicii performante și a echipamentelor de precizie înaltă, instalarea sistemelor de suport și antigrindină și folosirea energiei regenerabile în activități de post recoltare. Pentru toate acestea, FinComBank dispune de măsuri de finanțare atât din resursele băncii, cât și din cele speciale.

Cum pot fermierii obține credite pentru a-și finanța activitatea din primăvară?

Cu FinComBank, acest proces este unul simplu, pentru că mereu venim în întâmpinarea clienților noști. Oferim credite cu termene și dobânzi competitive, adaptate necesităților agricultorilor. Pentru a accesa un astfel de credit, fermierii trebuie să prezinte documentele necesare, iar echipa noastră de specialiști va lucra împreună cu ei pentru a găsi cea mai bună soluție de finanțare.

Pentru clienții care accesează credite în fiecare an, FinComBank vine cu o soluție în vederea optimizării cheltuielilor și a timpului de accesare a împrumuturilor. Și anume cu contractul cadru privind acordarea produselor financiare.

Aceasta presupune înregistrarea contractelor de asigurare (ipotecă, gaj) o singură dată, la încheierea contractului cadru, cu creditarea ulterioară fără vizite la notar, ASP, INTEHAGRO și alte la organe competente. Durata maximă a acestui contract este de 10 ani.

Ce proiecte de creditare sunt cele mai solicitate de antreprenorii din domeniul agricol? 

În ultima perioadă, se bucură de o popularitate aparte proiectele finanțate din resurse speciale, cum sunt IFAD, Livada Moldovei, PAC, etc. Toate acestea îi oferă solicitanților mai multe avantaje și facilități. Printre principalele puncte forte ale proiectelor enumerate sunt: scutirea de TVA, granturi nerambursabile, ratele dobânzii atractive și comisioane minime.

Antreprenorii care combină finanțarea din resursele speciale cu măsuri de subvenționare în sectorul agrar, beneficiază de un instrument puternic de optimizare al costurilor și pun baza unei creșteri economice durabile. 

Unul dintre proiectele destinate mai multor categorii de fermieri este IFAD (FIDA) VII și toate componentele sale, fiind adresat IMM-urilor, tinerilor, microantreprenorilor și femeilor.

Acesta numără printre facilități care se bucură de popularitate: aplicarea cotei TVA „zero” la importul şi procurarea pe teritoriul țării a bunurilor achiziționate în cadrul proiectului, scutirea de plată a taxelor, procedurilor vamale și accize. Creditul dat se acordă pe termen mediu şi lung. Vreau să menționez că specialiștii noștri mereu sunt gata să consulte clienții și să le ofere modalitatea de finanțare optimă pentru necesitățile afacerii lor. 

Există posibilitatea ca femeile antreprenoare și tinerii să beneficieze de credite cu granturi în sectorul agricol?

Da, cu siguranță. FinComBank oferă programe de finanțare specializate pentru femeile antreprenoare și tineri, printre care IFAD VIII, Componenta „Credite cu Porţiune de Grant pentru Tineri și Femei”, care doresc să dezvolte afaceri în sectorul agricol.

Aceste programe includ granturi și condiții de creditare avantajoase, contribuind astfel la stimularea antreprenoriatului în acest domeniu și la creșterea economică a comunităților rurale.

Pentru fermierii care se ocupă de export și import, ce soluții financiare le puteți oferi pentru a facilita tranzacțiile internaționale?

Pentru exportatori și importatori, FinComBank oferă o gamă variată de produse și servicii, inclusiv Acreditive Documentare, Garanții Bancare, servicii de schimb valutar și tranzacții valutare.

Cu ajutorul acestor instrumente, clienții noștri pot facilita tranzacțiile internaționale și gestiona riscul valutar în mod eficient. Suntem gata să colaborăm cu acești antreprenori pentru a le oferi soluții financiare personalizate, adaptate nevoilor lor specifice.