Producția alcoolică și vitivinicolă autohtonă va fi scutită de obligativitatea certificării conformității

0

Producția alcoolică și vitivinicolă autohtonă va fi scutită de obligativitatea evaluării conformității. O inițiativă legislativă care prevede acest lucru a fost adoptată de Parlament în lectura a doua.

Proiectul prevede armonizarea legislației naționale în domeniul producției alcoolice și producției vitivinicole la rigorile Uniunii Europene.

Odată cu excluderea certificării, responsabilitatea pentru calitatea produselor revine, în întregime, agenților economici. Pentru aceeași producție, provenită din import, se va menține certificarea obligatorie.

De asemenea, se exclude obligativitatea ținerii carnetului de viticultor, deoarece acesta conține informații similare celor din factura fiscală și din alte documente care însoțesc marfa la comercializare.

Proiectul reglementează și condițiile generale privind calitatea producției alcoolice și a responsabilității producătorului sau a importatorului pentru calitatea produselor plasate pe piață.

Totodată, pentru a oferi posibilitate producătorilor de struguri ce dețin suprafețe mici de plantații viticole, însă cu potențial pentru industria vinicolă, dar și cei cu struguri de masă, solicitați de consumator, să-și comercializeze marfa, actul adoptat prevede ca limita de suprafață preconizată pentru înregistrare în Registrul vitivinicol să fie redusă la 0,1 hectare.

Conform cadrului normativ național ce reglementează sectorul vitivinicol, doar strugurii recoltați de pe plantațiile viticole cu suprafața mai mare de 0,15 hectare, înregistrate în Registrul vitivinicol al Republicii Moldova, pot fi comercializați pe piață în calitate de struguri producție-marfă.

Inițiativa legislativă privind modificarea Legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice și Legii viei și vinului a fost elaborată de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.

Plata pentru posesia și folosința terenurilor din categoria fondului apelor va fi stabilită conform unui nou mecanism de calcul

0

Proiectul de lege care prevede stabilirea cuantumului locațiunii pentru terenurile fondului apelor a fost adoptat de Parlament în lectura a doua.

Documentul prevede ca plata chiriei inițiale de expunere la licitație pentru adjudecarea dreptului de posesie și de folosință a terenurilor fondului apelor va fi calculată conform unei metodologii aprobate de Guvern.

La calcularea plății anuale a chiriei și redevenței pentru terenurile fondului apelor ocupate de construcții hidrotehnice entitatea administratoare va aplica coeficientul de micșorare de 0,01, iar pentru terenurile libere de construcții – coeficientul de 0,8.

Modificările au survenit urmare a faptului că, în actele normative actuale, nu este prevăzut un tarif pentru locațiunea/redevența terenurilor din categoria de destinație a fondului apelor, fiind aplicat, prin analogie, tariful pentru terenurile cu destinație agricolă.

Totodată, proiectul propune completarea Legii privind fondul piscicol, pescuitul și piscicultura cu noțiunea vivieră flotabilă.

Inițiativa legislativă, care aparține președintei Comisiei administrație publică și dezvoltare regională, Larisa Voloh, are ca scop ajustarea cadrului normativ existent în vederea valorificării corespunzătoare a terenurilor fondului apelor și cele ale fondului silvic proprietate publică, precum și a preluării dreptului de administrare asupra acestor terenuri proprietate a statului de către entitatea responsabilă de administrarea resurselor de apă și a celor silvice.

Prezenta lege va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 

Agrobiznes – 11 Ani de Succes și Parteneriate în Agricultură

0

Dragi prieteni, fermieri, colaboratori, parteneri și companii care ne-au fost alături de-a lungul timpului, ne-au susținut și au avut încredere în noi, la împlinirea celor 11 ani de activitate vrem să vă spunem un sincer MULȚUMIM!

În acești 11 ani, ne-am dezvoltat, am fost parte a unora dintre cele mai de impact proiecte pentru agricultură și, cel mai important, am reușit să adunăm o echipă de oameni minunați, inclusiv fermieri și unii dintre cei mai buni specialiști regionali, cu care ne mândrim nespus de mult.

În continuare, vă prezentăm drumul parcurs în ultimii patru ani și unele dintre cele mai importante realizări:

Anul 2019 – primul eveniment Agrobiznes

  • Am lansat platforma Studii pentru a promova învățământul agricol, stabilind conexiuni cu toate instituțiile de învățământ agricol din Republica Moldova.
  • Pentru a asigura comunicarea fermierilor în perioada pandemiei, am creat prima comunitate pe Viber. La moment, avem 15 comunități pentru cele mai de interes sectoare sau subiecte, numărul total de membri ale cărora se ridică la peste 25 000 de membri.
  • Am creat prima platformă amplă cu informații dedicate agriculturii ecologice, în care am adunat toate informații proiectelor orientate pentru a susține sectorul. Platforma AgroEco a fost creată cu suportul AED & LED.
  • Am organizat primul eveniment dedicat tinerilor implicați în agricultură.

Anul 2020 ia naștere conferința AgTech Moldova

  • Am organizat prima conferință dedicată digitalizării agriculturii în Moldova, eveniment devenit tradiție. Detalii despre ediția planificată pentru februarie 2024 pe acest link.
  • Agrobiznes a fost premiat de PNUD și CNA pentru implementarea standardelor de integritate în afaceri.
  • Am lansat în parteneriat cu Startup Moldova Academia AgTech” – proiect destinat tinerilor care-și fac studiile în domeniul agricol.
  • Am testat formatul audio de ascultare a știrilor, utilizând inteligența artificială.
  • Am lansat versiunea beta a unui nou proiect – Marketplace. În baza datelor colectate de pe acesta, a fost creată platforma Agromag.md.
  • Agrobiznes a fost medaliat cu aur la concursul „Marca Comercială a anului”.

Anul 2021 extinderea pe piața din România

  • Echipa Agrobiznes se extinde pe piața din România, anunțând inițierea platformei Agrobiznes.ro, Agricultură fără frontiere.
  • Sergiu Jaman, fondatorul Agrobiznes, a activat în calitate de consultant național FAO în domeniul educației agri-business pentru dezvoltarea mai multor materiale utile fermierilor.
  • Împreună cu USAID APM și Tekwill am lansat prima bibliotecă agricolă digitală din Moldova.
  • În parteneriat cu iMetos am lansat prima platformă de agro-meteo pentru fermierii din Moldova, cu acces gratuit tuturor, disponibilă pe Agmeteo.md.
  • Am susținut și continuăm să susținut proiecte cu impact social, cum ar fi Banca de Alimente.

Anul 2022 – lansarea Agrobiznes.it

Anul 2023 cel mai amplu proces de rebranding din istoria Agrobiznes

  • Agrobiznes își consolidează poziția pe piața din România, atingând un număr de peste două milioane de vizitatori unici pe parcursul anului 2023. Platformele Agrobiznes.md și Agrobiznes.ro adună un număr total de 4 milioane de vizitatori unici pe parcursul acestui an.
  • Devenim partenerul celor mai importante evenimente și expoziții internaționale din sectorul agroalimentar:
  • Agrobiznes trece prin cel mai important proces de rebrading, realizat în urma unui audit amplu, sub ghidarea experților americani, cu suportul CNFA Moldova.

Noul nostru slogan: Agrobiznes – Agriculture via Technology!

Vă mulțumim că în toți acești ani ați fost alături de noi, ne-ați susținut și inspirat pentru noi realizări!

MAIA a identificat peste 120 de agricultori care ar avea dificultăți în realizarea obligațiunilor contractuale față de creditori

3

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) a recepționat până în prezent informații despre 121 de agricultori care ar avea dificultăți în onorarea obligațiunilor contractuale față de creditori, inclusiv bănci comerciale, instituții nonbancare sau furnizori, transmite moldpres.md.

Datele au fost prezentate astăzi de secretarul de stat al MAIA, Vasile Șarban, care este președinte al Comisiei pentru analiza problemelor invocate de către fermieri în cadrul protestelor din luna noiembrie 2023.

„Informațiile acumulate de MAIA despre producătorii agricoli aflați în dificultate vor fi puse la dispoziția creditorilor pentru examinare, dar în continuare asta rămâne prerogativa acestora, deoarece MAIA nu poate interveni în relația contractuală dintre doi agenți economici”, a specificat Vasile Șarban.

Sursa citată a adăugat că la următoarea ședință a Comisiei pentru analiza problemelor invocate de către fermieri, creditorii ar urma:

„Să vină cu soluții clare despre cum putem să intervenim pentru a nu înrăutăți situația producătorilor agricoli”.

Totodată, MAIA a solicitat direcțiilor agricole raionale informații despre numărul de producători agricoli afectați de seceta din anul curent, suprafața vizată, culturile afectate și nivelul de daună a acestora.

„Vom acumula datele, vom face o analiză și vom veni cu alte soluții”, a conchis secretarul de stat al MAIA. 

Activitatea Comisiei pentru analiza problemelor invocate de către fermieri în cadrul protestelor din luna noiembrie 2023 a fost lansată la începutul lunii curente.

Comisia are în componență reprezentanți de la mai multe instituții, care analizează problemele existente și va propune măsuri de soluționare a acestora.

Vernisajul Vinului 2023: Peste 2000 de vizitatori și o experiență vinicolă de excepție

0

În acest weekend, în jur de 2000 de amici ai vinului au participat la unul dintre cele mai importante evenimente vitivinicole din țară – cea de-a XX-a ediție a Vernisajului Vinului 2023.

Evenimentul din acest an s-a desfășurat cu sloganul „Vino, poveste de iarnă” și a fost dedicat, vinificatorilor, oamenilor vinului și tuturor celor pasionați de produsul mândriei naționale.

Ediția jubiliară a fost un motiv în plus de a promova cultura vinurilor pe piața internă  și de a aduce în prim-plan calitățile inconfundabile ale produselor locale, fiind consacrat spumantelor, vinurilor alese și divinurilor de calitate. 

Vizitatorii au avut oportunitatea de a cunoaște peste 400 de vinuri expuse de cei peste 70 de vinificatori reuniți sub brandul de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”, dar și șansa de a savura printre primii cele peste 100 de vinuri noi, produse din recolta anului 2023, dar și vinuri de cupaj din anii vitivinicoli precendenți.

Ștefan Iamandi, director, Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV):

„Evenimentul nostru aniversar celebrează un capitol remarcabil în istoria vinului moldovenesc, simbolizând o incursiune fascinantă prin moștenirea și esența Vinului Moldovei. Această zi semnificativă ne oferă prilejul de a aduce omagiu muncii neobosite și pasiunii generațiilor de vinificatori, viticultori, pasionați ai vinului, care și-au unit forțele pentru ca industria vitivinicolă să se dezvolte.
Datorită lor, Vinul Moldovei nu este doar un produs și un brand de țară recunoscut și apreciat pe scena internațională, ci expresia autentică a spiritului nostru național. „Vernisajul Vinului” se distinge ca un simbol al dedicației neîncetate a vinificatorilor, dar și ca un forum de elită pentru amicii vinului.”

Kent D.Logsdon, amabsadorul SUA în Moldova:

„Timp de 18 ani, Statele Unite au susținut cu mândrie vinificatorii din Moldova și au contribuit la realizarea unor vinuri cu adevărat de primă clasă, de cea mai înaltă calitate, care sunt acum, în proporție de aproape 90%, exportate în UE. Vinul moldovenesc este minunat de complex și un vin foarte impresionant, este ceva ce poți bea pentru distracție sau poți bea în orice moment, împreună cu mâncăruri moldovenești, de la mamaliga și sarmale până la orice altceva, este pur și simplu perfect. 
Sunt foarte impresionată de vinificatori și de inovația lor, de soiurile locale – Fetească Regală, Viorica, dar și de cele de amestec cu Chardonnay, Pinot Noir sau Cabernet, este un vin foarte unic. Cred că Moldova trebuie să continue să facă ceea ce face, și anume să continue să găsească noi inovații, să se orienteze în continuare spre vinuri de calitate superioară și să creeze vinuri cu un gust uimitor.”

În acest an, distincțiile „Cavalerul Vernisajului Vinului 2023” au fost acordate ministrului Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, dar și consilierei prezidențiale în domeniul culturii și al relațiilor interetnice, Angela Brașoveanu.

Vladimir Bolea, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare:

„Acest eveniment este unul deosebit pentru că aici apreciem munca a mii de oameni, care muncesc anul împrejur pentru fiecare picătură din pahar. Cunosc efortul considerabil din spatele fiecărei sticle cu vin, dăruirea și perseverența de care dau dovadă agricultorii din țara noastră, astfel încât să găsim valoarea în fiecare strop pe care îl savurăm. De asemenea, le mulțumesc pentru contribuția enormă pe care o aduc pentru a promova țara noastră în toată lumea.”

Pe lângă spumanete și vinuri alese, vernisajul a găzduit și o secțiune specială „Salon Divin” dedicată distilatelor de vinuri moldovenești, care a adus în prim-plan 8 producători de top din țară cu peste 30 de divinuri, printre care și băuturile care au primit  statutul de divin cu statut Indicație Geografică Protejată (IGP) și care au luat medalie la cel mai prestigios concurs de profil din țară – Concursul Mondial de Bruxelles.

După degustări, oaspeții vernisajului au avut posibilitatea să-și dea votul pentru cel mai bun vin roșu, vin spumant și Divin. Câștigătorii concursului au fost: 

  • „Vinăria Ungheni Vin” – Cel mai bun Divin.
  • Combitul de Vinuri de Calitate „CRICOVA ” SA– Cel mai bun spumant „Elogiu”.
  • Vinăria „Podgoria Vin” – Cel mai bun vin roșu, Genesis, Feteasca Neagră 2021.

În total, la cea de-a XX-a ediție a vernisajului au fost vândute în jur de 500 de sticle de vin.

La vernisaj, oaspeții au avut ocazia de a degusta și 92 de vinuri medaliate la concursul național „Vinul Moldovei”, desfășurat la mijlocul lunii noiembrie, care au fost evaluate de un juriu format din experți internaționali și au fost produse din soiuri autohtone și de selecție nouă moldovenească.

Serviciul Vamal va implementa un nou sistem informațional

0

Serviciul Vamal a desfășurat evenimentul de informare „Modificările introduse în Sistemul Informațional al Serviciului Vamal din 1 ianuarie 2024”, organizat în parteneriat cu Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD).

La eveniment au participat reprezentanți ai Delegației UE în Republica Moldova, conducerea Ministerului Finanțelor, conducerea Serviciului Vamal și peste 90 de reprezentanți ai businessului, rezidenți ai zonelor economice libere, brokeri vamali și experți în domeniul vămuirii.

Directorul Serviciului vamal, Igor Talmazan a menționat că modificările introduse în Sistemul Informațional al Serviciului Vamal din 1 ianuarie 2024 sunt corelate cu prevederile noului Cod vamal, conform angajamentelor asumate de către Republica Moldova în cadrul Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană privind uniformizarea și armonizarea legislației vamale naționale la normele europene. 

Având în vedere proximitatea intrării în vigoare a noii legislații vamale, eforturile Serviciului Vamal sunt orientate spre informarea mediului de afaceri, pentru comunicarea beneficiilor și a inovațiilor cadrului legal, racordate la acquis-ul european, orientate spre reducerea birocrației și implementarea unui sistem de activitate fără hârtie și complet automatizat.

În cadrul evenimentului, specialiștii din cadrul Serviciului Vamal și expertul UNCTAD, Constantin Ciută au prezentat principalele modificări operate în Sistemul Informațional al Serviciului Vamal, ce vor asigura un sistem vamal bazat pe eficiență,  operativitate, interconectare cu sistemele altor statelor europene, creând condiții corecte și echitabile în activitatea de antreprenoriat.

Printre inovațiile implementate de la 1 ianuarie 2024 se regăsesc:

  • posibilitatea de declarare a trimiterilor poștale la distanță.
  • declararea bunurilor valutare.
  • declararea până la 999 de mărfuri pe o singură declarație vamală (în prezent 99).
  • implementarea Noului Sistem Computerizat de Tranzit (testarea la nivel național va începe în luna aprilie 2024).
  • posibilitatea de validare automată a declarațiilor vamale la export în contextul facilitării și optimizării procedurilor pentru promovarea exportului în Republica Moldova.

Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de întrebări-răspunsuri între experți și mediul de afaceri, pentru o mai bună înțelegere de aplicare a noilor prevederi, dar și de a face un schimb de informații și opinii pentru îmbunătățirea serviciilor oferite mediului de afaceri.

pH-ul solului: ce trebuie să știm pentru a avea o grădină de legume productivă

0

Dincolo de sistemele moderne de cultivare fără sol, în agricultura tradițională solul este esențial pentru dezvoltarea plantelor, iar înțelegerea necesităților acestuia este crucială pentru a obține recolte înalte și stabile.

Deși plantele tolerează o gamă largă de soluri, avem foarte multe de câștigat dacă ținem cont de relația „delicată” dintre o plantă și solul în care se dezvoltă.

Deci, ce este solul pentru o plantă? Solul fixează rădăcinile plantelor și servește ca un depozit pentru nutrienți. Este format din minerale, aer, apă, materie organică moartă și organisme vii. Partea minerală este alcătuită din fragmente mici de roci care s-au dezintegrat prin intemperii. Partea organică este compusă din resturi de plante și animale în diferite stadii de descompunere.

Cantitatea de apă și aer pe care o conține un sol depinde de textura și structura solului. Solul este compus din trei tipuri de particule minerale de dimensiuni diferite: nisip, argilă și lut. Procentajul fiecăreia determină textura solului, precum și proprietățile sale fizice.

Cu cât practicăm o agricultură mai intensivă, mai ales în parcelele de legume, cu atât este mai important să înțelegem solul, iar unul dintre factorii bine de cunoscut este pH-ul sau reacția solului.

Reacția solului depinde de raportul dintre concentrația ionilor de H+ și OH-. Când proporția ionilor de H+ este este mai mare – reacția solului devine acidă, iar când predomină ionii de OH-, reacția este alcalină.

Determinarea și ajustarea în timp util a nivelului pH-ului solului sunt importante, deoarece nu toate plantele tolerează anumite soluri, iar pH-ul mai poate influența și asimilarea anumitor elemente nutritive.

Deși, este dificil să mergem împotriva naturii, există măsuri care pot fi implementate fie pentru a ajusta pH-ul, fie pentru a selecta corect culturile ce urmează a fi cultivate pe o anumită parcelă.

Scara pH-ului solului: ce este și cum o înțelegem?

Reacția variază pe scara valorilor între 0 și 14. În funcție de valoarea acestui pH, solurile pot fi împărțit în trei categorii: acide, neutre și alcaline. Un pH scăzut indică faptul, că mediul este acid, iar la un pH ridicat – mediul este alcalin.

În general, întâlnim soluri cu valoarea pH-ului cuprinsă între 4 și 8, dincolo de aceste valori, solurile afectând dezvoltarea plantelor.

  • solurile acide au un pH = 4,5 – 6.
  • solurile slab acide au un pH = 6 – 6,5.
  • solurile neutre au un pH = 6,5 – 7,2.
  • solurile alcaline (saraturate) au un pH = 7,5 – 8.

În cazul determinării acidității solului, pH-ul 6,0-6,5 este, de obicei, optim pentru majoritatea culturilor. În plus, majoritatea culturilor preferă, mai degrabă, solurile acide decât pe cele alcaline.

Reacția solului pretabile pentru culturile legumicole:

Cum se determină pH-ul solului pe parcelă?

Sunt mai multe moduri de a determina echilibrul acido-bazic al solului. Valoarea pH-ului poate fi determinată atât prin metoda clasică – folosind hârtie de turnesol, care poate fi achiziționată de la farmacie, cât și prin metode mai puțin tradiționale (de exemplu, folosind oțet).

Mai multe detalii despre Cum determinăm pH-ul solului – metode moderne și tradiționale găsiți aici.

În plus, culturile perene și buruienile care cresc în zona dumneavoastră vă vor spune despre aciditatea solului mult mai multe decât credeți. De exemplu, recunoașterea reacției solului se poate face pe baza florei spontane cu plante indicatoare, și anume:

  • unde se întâlnește țepoșica (Nardus stricta) este un sol puternic acid;
  • unde crește măcrișul iepurelui (Oxalis acetosella) este un sol acid;
  • unde crește floarea paștelui (Anemone nemorosa) este sol slab acid spre neutru.

De ce depinde pH-ul solului?

Desigur, factorul determinant care afectează echilibrul acido-bazic al solului sunt condițiile naturale. Nu este un secret pentru nimeni, că solul din zonele mlăștinoase este acid, iar solurile alcaline se găsesc în locuri cu un conținut ridicat de calcar și alte roci bogate în calciu.

Cu toate acestea, merită luat în considerare faptul, că echilibrul acido-bazic al solului nu este constant, ci se poate modifica sub influența unor factori precum:

  • îngrășămintele aplicate;
  • irigare;
  • condițiile meteorologice.

Prin urmare, ar fi o idee bună să măsurați pH-ul solului periodic (de preferință, o dată pe an) și să faceți ajustările necesare.

Multe îngrășăminte minerale, în special cele cu conținut ridicat de sulf și amoniu, acidifică solul. Același lucru se poate spune despre acele de pin compostate și mușchi. Materia organică la fel poate acidifica solul în timpul procesului de supraîncălzire.

De ce este periculos dacă pH-ul solului e perturbat?

Nu fără motiv, pH-ul solului apropiat de neutru este considerat cel mai favorabil pentru culturi, deoarece atât alcalinitatea crescută, cât și aciditatea mărită au consecințe nefavorabile asupra culturilor.

Precum am menționat, pH-ul poate influența absorbția de elemente de către plante, chiar dacă studiile recente arată că acestea mai sunt influențate și de alți factori importanți.

Din recomandările generale, se consideră că solurile alcaline perturbă absorbția de fier de către plante plante. Ca urmare, plantele se dezvoltă slab și frunzele lor încep să se îngălbenească.

În solurile acide, plantele se confruntă nu numai cu problema absorbției slabe a multor substanțe nutritive, ci și cu o altă problemă: multe bacterii benefice plantelor își încetează activitatea.

Cum se echilibrează pH-ul solului?

Pe suprafețe mari, reacția solului se poate corecta prin aplicarea de amendamente. Pe solurile acide, care au pH-ul sub 5,8, se aplică amendamente calcaroase (carbonatul de calciu (CaCO3) și hidroxidul de calciu Ca(OH)2.), socotindu-se câte 2 t pentru fiecare unitate de pH.

 Pe solurile cu pH-ul de peste 8,5 se aplică gips (CaSO4•2H2O).

Citiți mai multe detalii despre Amendamentele: cum modifică pH-ul solului, norme recomandate.

În condiții de grădină, solul acid se poate neutraliza cu var sau cenușă de lemn, solul alcalin poate fi neutralizat cu îngrășăminte cu sulf sau adaos de materie organică (toamna). Însă, ar fi bine de reținut:

Aplicarea excesivă a varului poate face mai mult rău decât bine solului. Ca urmare a aplicării necugetate a varului, acesta poate împiedica absorbția altor elemente.

În plus, este imposibil să se aplice cantitatea corectă de var fără a măsura mai întâi pH-ul solului. Prin urmare, este mai bine să adăugați mai puțin var decât să exagerați.

Citiți mai multe despre Dolomita ca îngrășământ – cum se folosește corect.

Cel mai bun mod de a îmbunătăți echilibrul acido-bazic în sol este să adăugați compost sau mraniță. Compostul gata, pregătit corespunzător (cu excepția acelor de pin compostate și mușchi) are un pH neutru.

Surorile vinificatoare de la Kislov au transformat pasiunea tatălui lor într-o afacere de familie

0

Două tinere surori din localitatea Gîsca, regiunea transnistreană, au transformat pasiunea tatălui lor într-o afacere de familie.

Alexandra Calașnic și Elizaveta Prihodko au recreat atmosfera unui chateau francez chiar în curtea părinților. Acum orice vizitator se poate bucura de experiența turistică oferită de crama Kislov – de la plantația de viță-de-vie, la curte și beci – toate adaptate specificului francez. 

„Noi, împreună cu sora mea, am practicat viticultura încă din copilărie. Am plantat vița de vie fiind adolescente. Ne ocupam de plantare, de legarea viței și cunoșteam în totalitate toate aspectele îngrijirii viței-de-vie. Însă, atunci eram doar un simplu ajutor pentru părinți”, își amintește Alexandra Calașnic.

Alegerea numelui pentru vinărie nu a fost deloc întâmplătoare. Denumirea vinăriei este o moștenire transformată într-o legendă care pune în valoare întreaga afacere. 

„Kislov este numele de familie al stră-străbunicului nostru. Este extrem de interesant că în 1914 întreaga zonă – câmpia și dealul – era acoperită de plantațiile lui de viță-de-vie, unde el cultiva strugurii acum 100 de ani”, relatează Alexandra.

În 2014, când tatăl lor a decis să planteze viță-de-vie acolo, au descoperit istoria podgoriei de familie. 

Astfel, la intrarea în cramă, turiștii află mai întâi legenda locului, apoi descoperă faptul că la Kislov tradiția și inovația sunt îmbinate armonios. 

„Aceste teascuri sunt inima vinăriei noastre și le-am moștenit de la Alexandr Kislov, stră-străbunicul nostru. În prezent, ne folosim de ele și fac parte din munca noastră zilnică”, povestește Elizaveta. 

În timp ce tatăl lor este responsabil de tehnologia de producție a vinului, cele două fiice au în gestiune planul de afaceri, promovarea vinăriei și atragerea noilor oportunități. 

Astfel, în 2022 tinerele au participat la concursul de granturi finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul programului UE „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD. Așa au obținut suma de 15 mii de euro pentru a dota crama cu cele necesare. 

„Crama și plantația de viță-de-vie nu sunt prea mari. Avem un număr restrâns de soiuri, așa că suntem interesate să experimentăm ceva nou. Pentru asta, avem nevoie de echipament suplimentar, echipament care, de altfel, este destul de costisitor. Datorită grantului am achiziționat butoaie de stejar franțuzesc și american, care ne-au permis să creăm o nouă linie de vinuri de calitate premium”, spune Alexandra.

„Recipientele de fermentare au o importanță imensă, deoarece calitatea vinului este determinată anume aici. Fără aceste tancuri de fermentare, nu putem lucra. Putem să operăm fără recipiente suplimentare, dar nu putem fără tancurile de fermentare pentru că în aceste recipiente are loc procesul de fermentație, cel mai important proces”, explică Elizaveta.

Pe lângă butoaie, au mai fost achiziționate și alte tipuri de recipiente, fermentatoare, inclusiv un dopuitor și un etichetator. 

„Acesta este dopuitorul/capsatorul nostru pe care l-am folosit înainte de a primi grantul. Înainte, fiecare sticlă era îmbuteliată manual, doar tata făcea asta, iar noi îl înlocuiam uneori. Era complicat fizic, dar acum bunica noastră face această operațiune cu doar două apăsări, una, două, așa că și ea este, de asemenea, implicată în proces”, povestește Elizaveta.

În afacerea de familie se implică toți – începând cu cele două surori, părinții și chiar și buneii. 

Deși este o afacere de familie, în cadrul vinăriei sunt create și locuri noi de muncă, astfel pe lângă familia extinsă mai sunt angajate alte patru persoane, care se implică cu aceeași dedicație. Prin urmare, la crama Kislov sunt produse aproximativ 6000 de sticle de vin anual. 

„Ne preocupăm foarte mult de calitate, de la cultivarea viței de vie până la ultimul dop de pe sticlă. Totul se face manual, de noi, și suntem mândri de ceea ce le oferim oamenilor. Grantul ne-a ajutat să îmbunătățim și mai mult calitatea, astfel încât să putem satisface pe deplin cerințele noastre de producție”, mai adaugă Elizaveta.

Din cele peste 240 de vinării și crame înregistrate la Oficiul Național al Viei și Vinului poate fi mai complicat să te faci remarcat sau să-ți găsești unicitatea.

Așa că pentru a fi diferite și pentru a le oferi vizitatorilor ceva special, Alexandra și Elizaveta au amenajat un cinematograf în aer liber.

„Este o idee unică, deoarece nimeni în regiunea noastră și în Moldova nu are un cinematograf în podgorii. Este ceva nou și romantic, iar oamenii sunt dispuși să vină de departe pentru a experimenta acest lucru”, spune Alexandra. 

„Aici avem un cinematograf în aer liber, excursii, diverse evenimente, corporative, nunți. De asemenea, oferim cursuri de somelier. Așadar, avem o gamă largă de activități pe teritoriul nostru și vrem să le extindem și mai mult”, adaugă Elizaveta. 

Alți 13 tineri antreprenori și antreprenoare precum Alexandra Calașnic și Elizaveta Prihodko au fost selectați/selectate prin concurs de programul Uniunii Europene „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD, pentru a lansa sau pentru a dezvolta o afacere.

Programul „Măsuri de Promovare a Încrederii”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD, contribuie la consolidarea încrederii între locuitorii de pe ambele maluri ale râului Nistru, prin implicarea lor în proiecte comune de dezvoltare. 

69 de companii vor primi granturi de până la 2 mln de lei pentru a investi în retehnologizare și eficiență energetică

0

Un număr de 69 de companii vor beneficia de granturi de până la 2 mln de lei (100 mii de euro) din partea statului și a Uniunii Europene prin intermediul Programului de Retehnologizare și Eficiență Energetică, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA).

Contractele de finanțare au fost semnate de către beneficiari. Suma totală a finanțării nerambursabile constituie circa 65 milioane de lei. 

Banii vor putea fi investiți în instalații de valorificare a surselor de energie alternativă, ceea ce va reduce consumul de energie convențională sau vor înlocui echipamentele învechite cu altele mai performante și capacități de producție mai ridicate, fapt ce va contribui la tehnologizarea proceselor de producere și optimizarea costurilor aferente acestora.

Potrivit ODA, valoarea totală a investițiilor care urmează a fi făcute în economie este de aproximativ 172 milioane de lei. Din numărul total de noi beneficiari, 33 își desfășoară activitatea în mediul rural, iar 36 în mediul urban.