‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
duminică, 3 noiembrie, 2024
1.6 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleConsultant agrobusiness: Doar 1-2 întreprinderi din 10 noi create sunt lucrative

Consultant agrobusiness: Doar 1-2 întreprinderi din 10 noi create sunt lucrative

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Chiar dacă, în ultima perioadă, a devenit mult mai ușor să inițiezi o afacere, iar statul a creat mai multe posibilități de finanțare, totuși doar 1-2 întreprinderi din 10 noi create sunt lucrative, conform rapoartelor. 

În acest context, Andrei Zbancă, consultant agrobusiness, FIEB – UTM, susține că cea mai mare problemă nu ține de crearea premiselor sau facilităților pentru fondarea unei întreprinderi (care puțin s-au optimizat cu excepția rândurilor de la ASP), elaborarea instrumentelor financiare, dar cel mai complicat este ca să susții, prin asistență complexă pe tot lanțul valoric, pe cel care a creat o întreprindere să o dezvolte sustenabil.

„La moment, în Republica Moldova este mult mai ușor de creat o întreprindere, dar mai dificil este să o lichidezi, în cazul în care ai creanțe sau datorii. Cea mai complicată etapă este atunci când deții o întreprindere și nu ai de unde să obții o consultanță specializată, chiar dacă la prima vedere s-ar părea că avem servicii de consultanță. Din păcate, nu există o instituție competentă, care să ofere suport pornind de la idee până la dezvoltarea modelului de afacere, planificarea proiectului investițional.

Majoritatea serviciilor de consultanță s-au specializat pe segmente înguste, cum ar fi elaborarea planului de afacere, care este un document tehnic și, de cele mai multe ori, acest document este elaborat doar pentru bancă, deoarece antreprenorii autohtoni încă nu sau învățat să gestioneze afacerea în baza bugetelor/business planului”.

Expertul explică că, în realitate, proiectul care a fost elaborat pentru a beneficia de suport sau finanțare, de cele mai multe ori, are probleme la implementare, deoarece modelul de business nu tot timpul este cel mai bun sau oportun, deoarece nu oferă competitivitate și avantaje față de concurenții existenți pe piață.

„Iată de ce, în țara noastră, rata start-upurilor sau afacerilor noi create, viabile, este foarte joasă, doar 1-2 din 10 afaceri este lucrativă, și de aici rezultă că nu tot ceea ce credem noi că este o idee bună poate devine un business”. 

‹ adv ›

Atunci când dorim să creăm un business sau un produs nou trebuie să analizăm consumatorii finali și riscurile. Iată de ce atunci când inițiem o afacere, nu trebuie să analizăm doar business planul/finanțarea, dar și riscurile, pentru că cu cât mai bine vom cunoaște piața și riscurile, cu atât mai ușor vom putea gestiona afacerea eficient și sustenabil.

„Chiar dacă există proceduri simplificate de creare a întreprinderii, dar nimeni nu a exclus birocrația și corupția. Din păcate, atunci când vine vorba despre obținerea anumitor certificate, autorizații, avize acest proces este de lungă durată și majoritatea oamenilor se dezamăgesc și abandonează ideea de afaceri. Chiar dacă este ușor să creezi un business cel mai complicat este să-l implementezi. Și aici este nevoie de a avea abilități și competențe nu doar în domeniul pe care l-ai absolvit, dar și în tehnologii specifice, focusate pe sectorul pe care l-ai ales.

Trebuie să dispui și de competențe minime în domeniul economico-financiar, ca să poți elabora un management financiar adecvat, să poți identifica corect surse de finanțare. În plus, trebuie să deții și competențe de marketing. Mulți pot produce, dar puțini sunt cei care pot vinde ceea ce produc”, mai spune Andrei Zbancă.

Fondul de garantare a creditelor este un instrument bun și funcțional, dar garanțiile sunt oferite prin intermediul băncilor, care nu îl promovează deoarece acestea tind să se asigure prin gaj lichid, concluzionează expertul.

„Din lipsa de informații, experiență, antreprenorii nu apelează la acest fond de garantare, care în cazul start-upurilor finanțează garanțiile până la 70%, iar pentru afacerile care au activitate – până la 50%, dar nu mai mult de 7 mil. de lei. Fondul de garantare este un instrument bun, dar nu este cunoscut în rândul fermierilor, antreprenorilor tineri care fac afaceri. Garanția nu este scumpă, de la 0,5 până la 1% anual”. 

În țările cu o economie dezvoltată, start-upurile se dezvoltă mult mai lejer, datorită următorilor factori: garantarea investițiilor și asigurarea riscurilor.

„Desigur că asigurarea costă, dar în cazul insuccesului primești banii înapoi, în dependență de asigurarea pe care ai accesat-o. La noi însă, asigurarea este un sector cu foarte multe probleme, reieșind din experiența anilor anteriori, atunci când mai multe evaziuni financiare au fost făcute prin intermediul sectorului de asigurări, astfel că, acesta a fost discreditat. Este o problemă, mai ales când vorbim despre dezvoltarea întreprinderilor, crearea și dezvoltarea business-urilor, asigurarea și garantarea creditelor”.

‹ adv ›

La moment, garantarea creditelor este oferită doar de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), dar ar fi oportună existența și altor instituții în acest sens, crede Andrei Zbancă.

„Majoritatea antreprenorilor percep consultanța ca pe un serviciu gratuit. Dar aceasta este o percepție greșită, dacă îți dorești o informație specializată, trebuie să fii gata să plătești. Din păcate, sectorul de la noi încă nu este gata să plătească, respectiv majoritatea încearcă să facă cu efort propriu și, de cele mai multe ori, nu reușesc. Aceasta este o abordare greșită”.

Expertul recomandă ca de la idee până la implementarea business-ului să se studieze mai multe modele de afaceri și, în acest caz, metoda CANVAS permite o analiză complexă și generarea mai multor variante de business, din care se poate selecta cel mai convenabilă și oportun model. 

„În plus, orice afacere trebuie analizată prin prisma consumatorului/clientului final, ce valoare adăugată sau ce avantaj creăm produsului sau serviciului nostru, care sunt canalele de comercializare și cum îl integrăm în lanțul valoric. Pot produce mulți, dar puțini pot face un produs/serviciu competitiv pe piață. Totodată, piața Republici Moldova este o piață destul de limitată și cu o putere de cumpărare scăzută a populației, iată de ce orice afacere trebuie să fie pregătită pentru export. În acest caz, va fi mult mai simplu de comercializat și pe piața locală. La fel, este important ca fermierul să se asocieze, pentru reprezentarea intereselor și să fie apartenent la o organizație profesionistă, unde să poată beneficia de un flux specializat de informații.

Trebuie să coopereze pentru omogenizarea produsului și a tehnologiei. Să producă loturi industriale, care să poată fi integrate mult mai ușor în comerțul civilizat (re-tail), cu o competitivitate mult mai sporită a produsului, prin optimizarea costurilor directe de producere și celor indirecte. La fel, trebuie să se informeze despre managementul financiar corect, ca să aibă efecte durabile de dezvoltare a întreprinderii. Este necesar să diversifice produsele (să nu fie bazată afacerea doar pe un produs, cel puțin 2-3 produse/servicii), astfel ca să depășească mult mai ușor diferite riscuri din sector și perturbațiile dintre cerere și oferte”. 

Pentru liniile de creditare internaționale rata dobânzii a crescut de la 9,6% până la 10,1% anual, iar motivul este unul neclar, deoarece practic sursele din exterior din liniile de creditare internaționale sunt debursate de bănci la aceleași condiții ca creditele din sursele proprii.

‹ adv ›

Unde este raționamentul că împrumuturile internaționale accesate de țara noastră sunt atrase la condiții avantajoase (0,5-2% anual în valută), iar la antreprenori se scumpesc, a mai adăugat Andrei Zbancă.


„Creditele, în Republica Moldova, sunt foarte scumpe. Cred că ar fi oportun ca Banca Națională împreună cu Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, băncile comerciale să identifice cum pot diminua sau optimiza ratele la creditele investiționale. Din păcate, investițiile din anul trecut sunt în scădere și anul acesta se menține același trend, iar dacă nu sunt investiții – nu este dezvoltare. Se creează impresia că lucrurile sunt atât de neglijate și că sunt necesare eforturi conjugate și măsuri de liberalizare a economiei, pentru a impulsiona dezvoltarea și încuraja sectorul real al economiei în ziua de mâine”.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›