sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
8.3 C
Chișinău
HomepageAdvertorialePrezenți în UE și SUA - celebrele prune umplute cu nuci moldovenești cuceresc consumatorii...

Prezenți în UE și SUA – celebrele prune umplute cu nuci moldovenești cuceresc consumatorii din străinătate

Recomandate

Cu o istorie de mai bine de 22 de ani pe piață, Monicol SRL (Fruit2go) bucură consumatorii din țară și din străinătate cu varietatea produselor pe bază de fructe și nuci organice.

Cu sediul la Nimoreni, Ialoveni, compania deține și administrează peste 500 de hectare de livezi de prun și nuci bio. 

Despre cum a fost acest an, provocările, soluțiile, prezența pe rafturile supermarketurilor și planurile de viitor, am discutat cu Directoarea companiei Monicol, Carmina Vicol.

La etapa actuală, Monicol SRL se numără printre cei mai importanți furnizori angro și cu amănuntul de nuci, semințe și fructe uscate organice din Republica Moldova. Tot compania a fost și pionierul produselor certificate bio, dar care au fost argumentele în selectarea nișei afacerii?

„Când am ales domeniul de activitate, nu ne orientam la piața CSI, ci la cea din UE și strategia noastră în decursul anilor a rămas neschimbată. Viziunea noastră este că Moldova are produse de calitate și ne-am întrebat cum am putea veni cu o valoare adăugată, căci poți comercializa fructele și în stare proaspătă, însă noi ne-am gândit că odată uscate, primim și valoarea adăugată, și posibilitatea de a lucra nu doar în sezon. Dincolo de acest aspect, am fost printre primii producători din Moldova care au început certificările bio și comercializează produse organice”. 

Ca și pentru mulți producători din țară, condițiile climaterice din vara acestui an, cu secete prelungite, urmate de ploi abundente, și-au lăsat amprenta asupra roadei livezilor de la Nimoreni. 

„A fost un an complicat. Am avut circa 25% din roada pe care o obținem anual. Dacă alți producători au putut administra chimicale pentru a proteja livada, noi, certificați ecologic fiind, nu ne-am putut permite asta. Plus, recolta a fost compromisă și de ploile abundente care au coincis cu perioada de recoltare. Cât privește nucile, roada acestui an este medie drept cantitate și mai proastă la capitolul calitate. Seceta a făcut ca nucile să fie mai întunecate și mai fragile. Acest lucru împiedică obținerea jumătăților de nuci, atât de solicitate pe piață și care pot fi comercializate la preț avantajos”.

Dincolo de aspectul condițiilor meteo, deloc de ignorat sunt criza energetică și inflația în creștere, ambele fiind consecințe ale războiului de la hotar.

„A fost un an dificil și din prisma războiului din Ucraina, criza energetică și inflația au afectat nu doar producătorii din Republica Moldova, dar și piețele din vest și capacitatea de cumpărare a clienților noștri. Evident că acest lucru a afectat și vânzările noastre, observând o diminuare la nivel de volume. La fel, din cauza creșterii costurilor am fost nevoiți să ne ajustăm”.

Fiindcă situațiile de criză, cer soluțiile de criză, măsurile aplicate de Vicol sunt orientate către consumator. 

„Încercăm să abordăm o politică de flexibilitate, căci înțelegem importanța adaptării și oferii partenerilor noștri a condițiilor și prețurilor acceptate de piață. Acest lucru ar însemna să cedăm din marja de profit, care nu este mare, alteori chiar este negativă, dar înțelegem importanța rămânerii pe raft pentru consumatorii noștri care ne îndrăgesc produsele. Respectiv, aici soluționăm prin prisma compromisurilor”. 

În ciuda provocărilor, compania Monicol se bucură de un sortiment bogdat de produse comercializate atât angro, cât și cu amănuntul. Strategia companiei, orientată spre UE, a făcut ca Monicol să exporte și-n acest an, către țările din Europa de Vest, iar de 2 ani, prunele uscate cu nuci de la Nimoreni cuceresc și consumatorii din SUA.

„Gama produselor Monicol este foarte variată. Avem nuci, prune, prune umplute cu nuci (un produs autohton, pe care-l avem doar noi și cu care am intrat și pe piețele din România și SUA), roșiile uscate, amestecurile de compot, uleiul de nucă, iar relativ recent și băuturile tari pe bază de fructe fermentate și distilate, Nimorinka. Mereu ne gândim la produse noi. Acum suntem în elaborarea unei game întregi și ne propunem să ieșim pe piață cu ele în viitorul foarte apropiat”.

Produsele marca Monicol pot fi găsite, practic, în toate magazinele și supermarketurile din Moldova, iar de la lansarea primului supermarket Kaufland, produsele cu brand-ul Fruit2go sunt prezente fidel pe rafturile rețelei.

„Exportând produsele noastre pe retail în România, am început colaborarea cu Kaufland România. Acest lucru s-a întâmplat când nu exista niciun magazin al companiei în Moldova. Ulterior, odată cu extinderea rețelei și în Moldova, am fost prezenți pe rafturile supermarketurilor chiar de la deschidere”.

Pe rafurile Kaufland pot fi găsite practic toată gama de produse Monicol SRL.

„Avantajele colaborării cu Kaufland sunt multiple, odată ce aceștia au o strategie puternică de dezvoltare căutăm în negocierile cu ei să găsim compromisuri. Marea majoritate a produselor noastre se găsesc pe rafturile Kaufland, iar odată cu extinderea gamei de produse, acestea vor fi prezente și în toată rețeaua”.

Pentru anul viitor, Vicol își propune continuarea strategiei pro-active și ecologice, temeliile căreia au fost puse în 2022.

„Avem viziuni strategice multiple. Vrem să avem o gamă nouă de produse, ne propunem, de asemenea, să ne extindem capacitățile de producere,  fapt care înseamnă echipamente și utilaje noi. În acest an, în ciuda tuturor greutăților, am fost printre primii producători care au instalat panouri fotovoltaice pentru a ne pregăti de criza energetică. De asemenea, am instalat o stație de purificare a apei, ceea ce constituie o investiție mare, dar care contribuie la îmbunătățirea situației ecologice pe țară. Compania are o poziție social responsabilă și încercăm să aducem exemple pozitive pe piață. Trendul acesta ni-l propunem să-l continuăm și-n anul următor”. 

Pe final de articol, Directoarea generală Monicol SRL, Carmina Vicol, vine cu un mesaj optimist către toți  producătorii și agenții economici. 

„Știm cu toții că nu există mereu condiții constante. Este important să mergem hotărât către scopul propus și să reacționăm agil la factorii în schimbare. Să avem îndrăzneala să fim pozitivi și să ne uităm cu ochi buni în viitor. Dacă nu noi, cine va schimba lucrurile?”

Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”. Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link.

Ana Zatușevschi
Ana Zatușevschi
Editor @ Agrobiznes

Citește și ›

Advertoriale