‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
miercuri, 11 decembrie, 2024
2.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAfaceriSergiu Țîgulea, producător de fructe: Lecții despre piața UE din experiența proprie

Sergiu Țîgulea, producător de fructe: Lecții despre piața UE din experiența proprie

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Sergiu Țîgulea, reprezentantul Gaia Investment, producător și exportator de cireșe, susține că piața UE este o piață mare, iar Republica Moldova, fiind amplasată geografic în centrul Europei, are un avantaj în plus pentru comercializarea fructelor.

Mai multe detalii în acest sens a oferit în cadrul conferinței Businessul Fructelor în Republica Moldova.

„În ceea ce ține de comercializarea cireșelor, mai avem încă multe de învățat și mă refer la faptul că, trebuie să investim în infrastructura post-recoltare, ceea ce ne va permite să facem exporturi către țările membre UE”.

Gaia Investment – investiții în infrastructura post-recoltă

Compania Gaia Investment a achiziționat, în anul 2024, o linie de sortare și calibrare a cireșelor, care este cea mai performantă din țară și permite sortarea automatizată a cireșelor în funcție de mărime, culoare și calibru, eliminând fructele cu defecte interioare și exterioare, facilitând astfel ambalarea eficientă.

„Investiția în infrastructura post-recoltare a inclus și procurarea unui hydrocooler, menținând astfel calitatea și prelungind durata de viață a cireșelor. Pentru a fi prezenți și a ne menține pe piața UE, am avut nevoie de această infrastructură.

De asemenea, au fost procurate lăzi de plastic reutilizabile și distribuite între producători – furnizori, pentru a reduce deșeurile de ambalaje și a crește eficiența operațiunilor de recoltare, răcire și depozitare. Tot aici vreau să menționez că, datorită cooperării cu alte companii am reușit să avem un volum de producție mai mare și astfel să obținem un preț mai mare la cireșe. Doar cooperarea ne poate ajuta să fim prezenți pe această piață”.

‹ adv ›

Sergiu Țîgulea: Asigurarea calității cireșelor în timpul păstrării începe din câmp

Sergiu Țîgulea a subliniat că, pentru a păstra o perioadă de timp mai îndelungată cireșele este importantă gestionarea corectă a întregului proces de la recoltarea din câmp până la depozit.

„Și aici desigur este importantă răcirea corectă a fructelor, proces ce mărește perioada de păstrare a fructelor și, respectiv, crește oportunitatea de a avea vânzări la prețuri mai bune”, specifică Sergiu Țîgulea.

gaia investment

În ceea ce ține de transportul către piețele tradiționale, acesta, la moment, durează de la 7-10 zile, ceea ce desigur este o provocare foarte mare mai ales pentru exportatori.

„Aceeași situație o avem și în cazul piețelor din UE, unde la fel ne confruntăm cu probleme de logistică, mai ales cozile de la vamă”.

Putem concura cu țări importante producătoare de cireșe din regiune

Cu toate acestea, producătorul spune că Republica Moldova poate să facă față concurenței, chiar dacă vorbim despre țări precum Turcia, Spania, Italia.

„Avem încă multe de învățat de la țări precum Spania, Turcia. Dacă e să ne referim la Spania, atunci perioada recoltării cireșelor practic nu coincide cu perioada recoltării din țara noastră. În cazul Turciei, care este un producător mare de cireșe, perioadă de recoltare durează 2-3 luni.

Putem concura cu aceste țări, doar că pentru aceasta trebuie să acordăm o atenție deosebită la infrastructura post-recoltare. Avem deja suprafețe de livezi bine adaptate, cu sistem de suport, sisteme de irigare prin picurare, sisteme antiploaie, antigrindină și nu ne rămâne decât să calibrăm, sortăm cireșele corespunzător și vom putea concura și cu alte țări producătoare din UE”.

‹ adv ›

Sergiu Țîgulea: E necesară adaptarea ambalajului

sergiu țîgulea

Tot aici, Sergu Țîgulea, a remarcat că, ambalajul trebuie adaptat conform cerințelor cumpărătorului.

„Dacă vorbim despre rețele de magazine, atunci se solicită caserole, pungi la un kg. Recolta de cireșe din țara noastră o putem comercializa doar dacă vom coopera, doar atunci vom putea oferi un volum ce va face concurență altor țări. De unul singur, un producător nu poate avea succes”.

Diferențele dintre cerințele de pe piețele tradiționale și ale UE

La final, producătorul a ținut să specifice care sunt diferențele dintre cerințele de pe piețele tradiționale și ale UE.

„Când vorbim despre cerințe m-aș referi mai mult la posibilitățile pe care le avem noi la moment. De exemplu, pe piața tradițională cum ar fi Federația Rusă, Ucraina, Belarus – mai putem livra cireșe direct prerăcite în camerele frigorifice pe care le deținem, nesortate, necalibrate. Pe când, pe piața UE apare termenul de cerințe și anume cerințe impuse de către cumpărători.

În primul rând, când negociem cu un potențial cumpărător de cireșe, prima întrebare este cum le răcim, avem sau nu hydrocooler. O altă cerință se referă la calibrul, sortarea, egalizarea lădițelor – sunt factori la de importanți. O altă cerință obligatorie, dacă vorbim despre rețelele de magazine din UE sunt certificările – Global GAP, SMETA, GRASP și altele. Indiferent de client, dacă este de pe piața tradițională sau nu, produsul trebuie să obține numai dacă avem linii de sortare, un lot omogen, în alt caz nu putem face față concurenței”, a conchis Sergiu Țîgulea.

Amintim că, în cadrul Conferinței Businessul Fructelor, organizată de Moldova Fruct care s-a desfășurat în perioada 5-6 decembrie curent, au fost discutate mai multe subiecte legate de pașii pe care trebuie să-i urmeze producătorii de fructe din Republica Moldova pentru a se menține pe piețele din UE.

‹ adv ›
‹ adv ›

1 Comentariu

  1. „produsul trebuie să obține numai dacă avem linii de sortare, un lot omogen, în alt caz nu putem face față concurenței” – adunatura de cuvinte fara sens… Redactia citeste articolele inainte de publicare, oare????

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›