sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
8.3 C
Chișinău
HomepageAdvertorialeUnul dintre cei mai mari procesatori de lapte: Investim în tehnologii moderne, dar avem...

Unul dintre cei mai mari procesatori de lapte: Investim în tehnologii moderne, dar avem insuficiență de materie primă

Recomandate

Sectorul laptelui înregistrează schimbări importante în ultimii ani: Marcat de un declin puternic de peste un deceniu, de aproape doi ani sunt elaborate mecanisme pentru a reanima sectorul zootehnic – principalul furnizor de materie primă pentru industria laptelui. 

Una dintre măsurile ce se pare că aduce roade și contribuie la încurajarea fermierilor de a investi în acest sector a fost introducerea subvențiilor per cap de animal. 

Totuși, rămân încă mulți pași de întreprins, iar în acest articol vă propunem să aflați istoria și planurile pentru viitor ale unuia dintre cei mai mari procesatori de pe piața autohtonă a laptelui – S.A. Fabrica de unt din Florești, produsele căruia sunt cunoscute sub brandul Milk Mark. 

Fabrica de unt din Florești și-a început activitatea încă pe timpul URSS, perioadă în care producea unt și cașcaval. Ulterior, în anii 1990, a fost privatizată, iar în 2000 a ajuns în pragul falimentului. 

Actualii acționari au preluat afacerea în anii 2001 și a început o nouă etapă de dezvoltare a acestei fabrici, prin adaptarea proceselor și tehnologiilor.

Investind în tehnologii și având o gamă vastă de produse ce include lapte, chefir, unt, cașcaval, iaurt și altele, totuși, cea mai mare problemă rămâne a fi insuficiența materiei prime. 

„Materia primă pe care o prelucrăm la fabrică este colectată de la producătorii locali din regiunea de nord. Dispunem de mai multe puncte de colectare. Prelucrăm anual circa 20 de mii de tone de lapte crud. Cantitatea de materie primă, de la an la an, este în scădere și simțim și noi acest fapt, astfel că suntem nevoiți să mărim raza de colectare a laptelui. Dacă inițial colectam din raioanele Drochia, Florești, Sângerei, Fălești, Edineț, acum mergem și la Otaci, Soroca, Briceni.

Aceasta este o problemă foarte mare pentru țara noastră și, din păcate, nu prea vedem entuziasm din partea fermierilor de a iniția și dezvolta afaceri în domeniul creșterii bovinelor pentru lapte. Totuși, sperăm mult ca lucrurile să se schimbe”, povestește Andrei Grigoraș, managerul Fabricii de unt Milk Mark.

Aproximativ 300 de persoane activează în cadrul companiei, însă insuficiența brațelor de muncă se face și aici simțită, astfel, primordiale devin investițiile în tehnologii moderne, ce ar permite optimizarea proceselor de lucru. 

„Urmărim tendințele mondiale ce țin de sector și încercăm să implementăm tehnologiile ce merită. Avem de suferit din cauza migrației forței de muncă, dar suntem pregătiți pentru această problemă și zilnic elaborăm strategii ce ne-ar ajuta să soluționăm problema insuficienței personalului. Încercăm să automatizăm procesele ce implică personal necalificat, majorăm eficacitatea prin înlocuirea lucrului manual pe care îl poate efectua un anumit robot. La moment, așteptăm o linie nouă pentru ambalarea produselor lactate în sticlă, chiar dacă avem una. Ulterior, vom instala alte linii și la brânzeturi și cașcavaluri”. 

Majoritatea producției se comercializează prin intermediul rețelelor de supermarketuri, magazinelor mici de cartier, dar și prin intermediul achizițiilor publice pentru școli, grădinițe și alte obiecte publice. 

Compania dispune de câteva magazine de firmă în Florești, Bălți și în municipiul Chișinău, dar apreciază mult și colaborarea cu rețelele de supermarketuri din țară. 

Odată cu deschiderea rețelei de supermarketuri Kaufland, o parte din produsele Milk Mark pot fi găsite și pe rafturile acestei rețele. Andrei Grigoraș povestește că, la fel ca și cu oricare alt partener important, au trecut prin mai multe etape pentru a ajunge la parteneriatul de astăzi.  

„Nu pot să spun că a fost foarte complicat să ajungem la o înțelegere, dar nici foarte simplu, a trebuit să respectăm anumite condiții. Datorită Kaufland Moldova avem o colaborare cu un partener european și apreciem mult faptul că ceea ce a fost stabilit inițial în contract se respectă. Inclusiv, toate procesele legate de primirea mărfii este asigurată de Kaufland, ceea ce ne ajută să economisim pe angajarea suplimentară a personalului. În plus, achitarea pentru produsele livrate se efectuează conform condițiilor și în termenii stabiliți. Pentru noi este important să avem această colaborare, pentru că adaptarea producerii și implementarea anumitor standarde presupune, în primul rând, dezvoltare”.

Per total, circa 30 de poziții Milk Mark au fost plasate pe rafturile Kaufland, iar compania își propune să majoreze numărul acestora, astfel încât o gamă și mai variată de produse să fie disponibilă consumatorilor autohtoni. 

Referitor la planurile companiei pentru viitor, primul obiectiv ține de a face față crizei energetice ce ar putea să se aprofundeze.

„Consumăm pentru producere foarte mult curent electric, gaze și apă. Această problemă ne afectează nu doar pe noi, dar, în mod special, pe consumatorii finali deoarece costurile se reflectă în prețuri. Încercăm să găsim soluții pentru cazul în care vor fi deconectări de la gaze. Colegii au determinat că este posibil ca aburii necesari să fie produși cu ajutorul motorinei, însă aprovizionarea în acest mod ar fi posibilă doar pentru o perioadă scurtă de timp. În rest, muncim zilnic pentru a produce lactate autohtone”, a adăugat Andrei Grigoraș. 

Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”. Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link.

Tatiana Caraman
Tatiana Caraman
Staff Editor

Citește și ›

Advertoriale