marți, 7 mai, 2024
19.2 C
Chișinău
HomepageAdvertorialeVasile Bejenari, Gelibert SRL: În prim plan trebuie să fie dezvoltarea durabilă a afacerii,...

Vasile Bejenari, Gelibert SRL: În prim plan trebuie să fie dezvoltarea durabilă a afacerii, nu câștigarea banilor pe moment

Recomandate

Acum peste 20 de ani, Compania Gelibert a plasat pe piață locală primele sale produse, specializându-se în producerea și comercializarea băuturilor nealcoolice pe bază de sucuri naturale și apă potabilă, cunoscute consumatorilor sub brandul Aqua Uniqa. 

În tot acest timp, a dezvoltat peste 70 de produse, a creat peste 170 de locuri de muncă, a reușit să implementeze unele dintre cele mai moderne tehnologii pentru asigurarea calității conform standardelor europene, a investit în energia regenerabilă, dar și în realizarea a mai multor proiecte sociale.

Despre cum o afacere de familie a ajuns un motiv de mândrie la capitolul business autohton în industria agroalimentară, provocările cu care se confruntă la moment, dar și câteva sfaturi pentru antreprenorii începători am aflat detalii de la Vasile Bejenari, administratorul Gelibert SRL. 

„Nu a fost primul business în care am fost implicat. Având studii în industria constructoare de mașini, niciodată nu m-am gândit că voi opta pentru acest domeniu. Eram implicat în producerea filtrelor pentru tractoare și combine, inclusiv pentru export, ca ulterior, în momentul dispariției necesității în acestea, să optez pentru un cu totul alt domeniu.

Încercându-ne norocul cu un prim export de sucuri, ne-am gândit că ar fi avantajoasă o astfel de activitate. Cu timpul, am înțeles că fabricarea produselor alimentare este foarte solicitantă, sunt necesare tehnologii complexe, multă implicare și adaptare în momentul oportun. Așa am și evoluat”, ne-a povestit Vasile Bejenari. 

Pe parcursul celor 23 de ani de activitate, au schimbat de cinci ori tehnologia și utilajul. Acesta, potrivit lui, a fost cel mai important factor ce a contribuit la menținerea pe piață și dezvoltarea afacerii.

„Dacă e să vorbim de sectorul produselor alimentare, a băuturilor și a sucurilor, acum circa 15 ani, erau 62 de companii, respectiv, a fost destul de greu să ne menținem pe piață. Acum, ne numărăm printre companiile de top din țară. 

Acest lucru se întâmplă, cred eu, și datorită echipei pe care o avem – circa 100 de angajați la producere și 70 la vânzări. Multe procese le optimizăm, volumul produs crește, însă pe parcursul anilor depunem maxim efort pentru a menține un număr constant de angajați”. 

Unul dintre anii complicați pentru companie a fost 2022, când vânzările ca valoare au crescut cu 27%, din cauza scumpirii materiei prime, însă profitul brut a rămas același. Totuși, acest lucru nu a însemnat stoparea investițiilor în tehnologii. 

„Au fost doi indici care au permis majorarea volumului de vânzări – creșterea prețurilor, din cauza creșterii prețurilor materiei prime care în 2022 ne-a costat cu 11 milioane de lei mai mult comparativ cu anul 2021. În consecință, fiind realizată o majorare a prețurilor produselor finite cu circa 14-15%. Totodată, am majorat salariile angajaților cu 15%, pentru a-i ajuta să facă față provocărilor. 

Avem atât concurență locală, cât și din exterior, care nu ne permite creșterea prețurilor și ne face mereu să investim pentru a eficientiza activitatea. Am făcut investiții de circa 6 milioane de lei în 2022, cu aproximativ 40% mai mult decât în anul 2021. Am procurat o linie nouă care a ajuns recent în întreprindere. Această investiție ne va permite să exportăm produse îmbunătățite în România”. 

La finele anului 2021, analizând tendințele pieței, au realizat o investiție în energie regenerabilă, aceasta, la moment, asigurându-le 30-40% din necesarul de consum. 

„Cu regret, abia în decembrie 2022 am reușit să obținem un contract de livrare a energiei în rețea, din cauza unor aspecte încă suficient de birocratice, la nivel de legislație”. 

Printre provocările în dezvoltarea afacerii a fost și identificarea materiei prime: unei surse de apă potabilă pretabile, dar și a sucurilor naturale. 

„La moment, nu avem nicio sursă de apă în țară care ne-ar permite să avem apă calitativă potabilă de larg consum, motiv din care și am investit esențial în tehnologii. Avem una dintre cele mai performante stații de tratare a apei din Moldova, pentru că mereu am fost preocupați de calitatea produselor. Aceasta ne permite obținerea calității microbiologiei și compoziției chimice a apei care să corespundă standardelor europene pentru apa potabilă”. 

Paradoxal, dar importă concentrat de suc stabilizat din Germania, care, de altfel, este concentrat autohton, deoarece în Germania este implementată o astfel de tehnologie ce permite evitarea problemelor ulterioare la capitolul termenul de valabilitate. 

Sucul concentrat de mere, zmeură, căpșune, lămâie, portocală, kiwi și altele sunt importate. 

„Compania internațională de la care achiziționăm materia primă ne-a confirmat, calitatea merelor produse în Moldova este net superioară celor din țările din regiune, însă, în Moldova, nu avem o tehnologie de stabilizare a sucului. Cu regret, încă multe tehnologii sunt învechite, nu ne permit obținerea produselor cu un termen pretabil de valabilitate, însă potențialul pe care îl avem este destul mare. 

Acum, majoritatea sunt în căutarea produselor cu termen de valabilitate mare, dar naturale, ceea ce este foarte greu de realizat. Utilizăm la minim posibil ingrediente ce ne-ar permite să avem un termen de valabilitate mai mare al produselor, mizând pe faptul că consumatorii vor opta pentru acestea”. 

Un alt impediment ar fi și sistemul de creditare mai puțin adaptat nevoilor antreprenorilor. 

„La moment, suma creditelor accesate este enormă pentru noi, iar peste un milion de lei îi cheltuim pentru deservirea creditelor, însă fără aceste credite nu ne putem dezvolta. În general, creditele în UE sunt mult mai avantajoase, sperăm să se schimbe și aici lucrurile. Este complicat, cu un credit de 22% să dezvolți o afacere”. 

În mare parte, băuturile sunt comercializate în Moldova, din cauza costurilor sporite la capitolul logistică. 

„Suntem prezenți pe piața locală, dar ne orientăm spre exporturi în imediata apropiere. La moment, comercializăm produsele și în România. Iar dacă e să vorbim de oportunitatea de export în Ucraina, țara vecină are resurse energetice mult mai ieftine decât la noi, respectiv, costul produselor e mai mic și nu putem concura”. 

Pe piața locală, colaborează cu mai multe rețelede supermarketuri, inclusiv Kaufland.Pe rafturile Kaufland au listate 43 de produse din numărul total de 70 și speră mult să acopere și zona din România, aflată în apropierea fabricii de la Sîngerei. 

„Sperăm, prin intermediul colaborării cu Kaufland, să ne extindem, odată cu aranjarea platformei de la Iași. Când supermarketurile Kaufland au fost deschise în Moldova, am fost din prima zi prezenți pe rafturi. Dacă e să vorbim de această rețea, Kaufland este un flagman al retailului în Moldova, este cel care dictează comportamentul rețelelor, având o plus valoare la capitolul atitudinea față de consumator”.

La capitolul noi produse disponibile pe piață, în acest an urmează să fie suplinită gama cu încă trei. 

„Mereu am optat pentru inovație, fiind, pe multe segmente, primii de pe piața locală care prezentăm produse noi. Am fost printre primii care am participat la un studiu privind apa iodată, iar pentru Aqua Uniqa importăm iod natural din Cehia. Într-o sticlă de apă iodată de 1,5 litri pe care o comercializăm, se conține norma zilnică de iod, fiind o soluție pentru prevenirea carenței de iod. 

Anual, revizuim lista produselor, excluzându-le pe cele mai puțin populare și prezentând produse noi. Pentru 2023, avem trei produse unice, aș spune chiar, pentru întreaga parte de est a Europei. Muncim pentru asigurarea calității și tehnologiei acestora cu o companie franceză, iar în curând urmează să le prezentăm publicului”. 

Totuși, Vasile Bejenari a ținut să specifice că întârziem la capitolul tendințe și preferințe ale consumatorului față de piața europeană, în medie, cu 2-5 ani.

Ce ține de recomandările pe care le-ar avea pentru tinerii antreprenori, acesta menționează următoarele: 

„În prim plan trebuie să stea dezvoltarea afacerii, nu câștigarea banilor. Dacă ai o idee, trebuie să crezi în ea, iar bani se găsesc, dacă ai o idee sau un produs bun. 

În 2000, nicio bancă nu a dorit să ne ofere un credit pentru inițierea afacerii, iar acum sunt mândru de ceea ce s-a reușit”. 

Spre finalul discuției, Vasile Bejenari ne-a relatat și despre proiectele sociale pe care le realizează compania, lucru pe care nu am putut să nu-l menționăm în acest articol. 

„În mai multe raioane ale țării au fost instalate 100 de tomberoane pentru PET-uri adunate de la populație. Am mers în școli, unde copiilor le-a fost explicată importanță evitării aruncării ambalajelor din plastic, impactul poluării, pentru ca aceștia să promoveze această idee și în rândurile părinților, buneilor. Ulterior, PET-urile adunate, în cantitate de peste 40 de tone la moment, sau circa 1,5 milioane de butelii, urmează a fi reciclate, iar apoi utilizată în calitate de materie la producerea altor ambalaje din plastic. Ne dorim mult să îmbunătățim starea lucrurilor și la capitolul ecologizare în Moldova și investim timp și bani pentru aceasta”. 

Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”. Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link

Luminita Crivoi
Luminita Crivoi
Expert în agricultură

Citește și ›

Advertoriale