Acum peste 20 de ani, Compania Gelibert a plasat pe piață locală primele sale produse, specializându-se în producerea și comercializarea băuturilor nealcoolice pe bază de sucuri naturale și apă potabilă, cunoscute consumatorilor sub brandul Aqua Uniqa.
În tot acest timp, a dezvoltat peste 70 de produse, a creat peste 170 de locuri de muncă, a reușit să implementeze unele dintre cele mai moderne tehnologii pentru asigurarea calității conform standardelor europene, a investit în energia regenerabilă, dar și în realizarea a mai multor proiecte sociale.
Despre cum o afacere de familie a ajuns un motiv de mândrie la capitolul business autohton în industria agroalimentară, provocările cu care se confruntă la moment, dar și câteva sfaturi pentru antreprenorii începători am aflat detalii de la Vasile Bejenari, administratorul Gelibert SRL.
Pe parcursul celor 23 de ani de activitate, au schimbat de cinci ori tehnologia și utilajul. Acesta, potrivit lui, a fost cel mai important factor ce a contribuit la menținerea pe piață și dezvoltarea afacerii.
Unul dintre anii complicați pentru companie a fost 2022, când vânzările ca valoare au crescut cu 27%, din cauza scumpirii materiei prime, însă profitul brut a rămas același. Totuși, acest lucru nu a însemnat stoparea investițiilor în tehnologii.
La finele anului 2021, analizând tendințele pieței, au realizat o investiție în energie regenerabilă, aceasta, la moment, asigurându-le 30-40% din necesarul de consum.
Printre provocările în dezvoltarea afacerii a fost și identificarea materiei prime: unei surse de apă potabilă pretabile, dar și a sucurilor naturale.
Paradoxal, dar importă concentrat de suc stabilizat din Germania, care, de altfel, este concentrat autohton, deoarece în Germania este implementată o astfel de tehnologie ce permite evitarea problemelor ulterioare la capitolul termenul de valabilitate.
Sucul concentrat de mere, zmeură, căpșune, lămâie, portocală, kiwi și altele sunt importate.
Un alt impediment ar fi și sistemul de creditare mai puțin adaptat nevoilor antreprenorilor.
În mare parte, băuturile sunt comercializate în Moldova, din cauza costurilor sporite la capitolul logistică.
Pe piața locală, colaborează cu mai multe rețelede supermarketuri, inclusiv Kaufland.Pe rafturile Kaufland au listate 43 de produse din numărul total de 70 și speră mult să acopere și zona din România, aflată în apropierea fabricii de la Sîngerei.
La capitolul noi produse disponibile pe piață, în acest an urmează să fie suplinită gama cu încă trei.
Totuși, Vasile Bejenari a ținut să specifice că întârziem la capitolul tendințe și preferințe ale consumatorului față de piața europeană, în medie, cu 2-5 ani.
Ce ține de recomandările pe care le-ar avea pentru tinerii antreprenori, acesta menționează următoarele:
Spre finalul discuției, Vasile Bejenari ne-a relatat și despre proiectele sociale pe care le realizează compania, lucru pe care nu am putut să nu-l menționăm în acest articol.
Acest material a fost realizat cu suportul financiar Kaufland Moldova în cadrul campaniei „Produs din Moldova. Proaspăt de-acasă”.Mai multe detalii despre cum puteți deveni furnizor și ce condiții trebuie să întrunească un potențial partener de livrare a produselor către Kaufland Moldova urmăriți pe acest link.