Pe lângă faptul că sunt mai sănătoase, produsele eco au devenit un adevărat trend, iar unii producători și comercianți n-au uitat de faptul că, astfel poate fi obținut și un profit bunicel. Dar, de multe ori, în scopuri comerciale pe ambalaj este indicat că produsul ar fi bio sau ecologic, chiar dacă nu este așa, iar consumatorii, fiind duși în eroare, achită un preț mai mare pentru un produs obișnuit.
Cu toate că, conform legislației „Nu se folosesc nici un fel de termeni, inclusiv termenii utilizaţi în mărci comerciale sau practici aplicate în etichetare sau promovare, ce pot induce în eroare consumatorul sau utilizatorul prin sugerarea faptului că un produs sau ingredientele acestuia răspund exigenţelor prevăzute de prezenta Reglementare tehnică”, unii producători utilizează acești termeni fără a avea vreun temei.
Pentru a preciza ce reprezintă în esență un produs certificat ecologic și cum acesta poate fi deosebit de multitudinea de produse de pe rafturile magazinelor, Alexandrina Livinscaia, reprezentanta sistemului de management în cadrul Organismului de Certificare „Certificat Eco”, ne-a oferit un interviu.
„Un produs ecologic este un produs obținut, păstrat și procesat fără utilizarea substanţelor chimice de sinteză, în conformitate cu regulile de producţie ecologică şi cu standardele naţionale şi internaţionale din domeniu. Pe eticheta produselor ecologice certificate conform legislației naționale se aplică sigla „Agricultura Ecologică – Republica Moldova”, iar pe produsele importate din UE – Logo-ul European pentru Agricultura Ecologică”, a precizat Alexandrina Livinscaia.
Care sunt manipulările realizate de producători?
„De obicei, identificăm etichetarea unui produs realizată incorect și utilizarea termenilor ecologic, bio, organic fără temei. Acest lucru cel mai des este întâlnit în piețe, însă, am identificat și câteva magazine care manipulează cu acești termeni, indicându-i pe anumite produse fără ca acestea să fie certificate ecologic”.
Pe lângă siglă, în compoziția produselor eco trebuie să fie indicată materia primă produsă ecologic. Totodată, pe ambalaj trebuie să fie indicat codul organismului de certificare.
„Pentru produsele certificate conform standardului european, este indicată sigla Uniunii Europene pentru produsele ecologice – dreptunghi verde cu steluțe de culoare albă (acesta uneori poate să fie de culoare neagră) sub care neapărat este indicat codul organismului de certificare (țara+eco sau bio+3 cifre caracteristice organismului de certificare). Sub acest cod, este indicat dacă produsul este obținut din agricultura ecologică UE sau produsele au fost importate”.
Magazinele trebuie să dispună de un raft aparte pentru produsele eco?
Produsele depozitate pentru păstare, trebuie neapărat să fie depozitate separat. Însă, în supermarketuri acestea pot fi plasate împreună (în cazul în care sunt ambalate corespunzător). Nu și în cazul în care produsele sunt comercializate în vrac, când acestea trebuie plasate separat pentru a nu crea confuzii pentru cumpărători. Uneori, pe rafturi este indicat „Produse Eco”, însă nu toate produsele de pe raft sunt ecologice, acest lucru nu este corect”.
Ne supunem vreunui risc cumpărând produse fals etichetate?
„Nu vorbim de faptul că, acest produs fals etichetat este neapărat unul ofensiv pentru sănătate, dar, nu este corect consumatorii să achite un preț mai mare pentru un produs ce nu are acele valori prezentate. Mai ales că, la noi în țară producerea și etichetarea produselor eco este reglementată prin lege”.
Acest material este realizat de Agrobiznes în cadrul proiectului „InfOrganic” implementat de Asociația Obștească „Educație pentru Dezvoltare” (AED) cu suportul financiar al Fundației „Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein” (LED) din Moldova.