FOTO. Cu un grant oferit de UE, a devenit antreprenor la numai 18 ani

0

Abia a dat bacul și așteaptă rezultatele. Dar este mai puțin stresat decât colegii săi, pentru că are deja un SRL înregistrat, trei angajați și un tractor cu care prestează servicii mecanizate gospodăriilor agricole din Tudora.

Faceți cunoștință cu cel mai tânăr antreprenor din raionul Ștefan Vodă. Se numește Dorin Țapu, are doar 18 ani și de curând a devenit managerul propriei sale afaceri – Vidorgen Lux SRL. Mulți se vor întreba cum se poate întâmpla așa ceva în Moldova? Întrebarea e firească, pentru că nu prea mulți tineri au curajul să se lanseze în afaceri la o vârstă atât de fragedă. Dar Dorin este un exemplu că, totuși, se poate.

Se poate spune că lui Dorin norocul i-a tăiat calea, dar pe lângă noroc, mai e nevoie și de voință. Dorin a manifestat această voință și nu a ezitat să se înscrie la un concurs de granturi despre care a aflat de pe rețele de socializare. Este vorba despre concursul de granturi din cadrul proiectului UE-PNUD „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, implementat de Business Consulting Institute.

Acum, tânărul Dorin Țapu este antreprenor cu toate actele în regulă. Tractorul și l-a cumpărat cu grantul de peste treisprezece mii de euro, oferit de UE. A creat trei locuri noi de muncă, oferă o gamă largă de servicii agricultorilor din sat și este încrezător că afacerea sa va începe să genereze profit cât mai curând.

Pe toți cei care au idei de afaceri, Dorin îi îndeamnă să aibă mult curaj, încredere în sine și să acționeze la timp.

dorin-tapu2
FOTO: Business Consulting Institute
dorin-tapu3
FOTO: Business Consulting Institute
dorin-tapu
FOTO: Business Consulting Institute

VIDEO. Președintele Asociaţiei producătorilor de fructe îl acuză pe preşedintele AȘM de delapidarea banilor publici

0

Președintele Asociaţiei producătorilor de fructe din Moldova și vicedirectorul Institutului Ştiinţifico-Practic de Horticultură şi Tehnologii Alimentare, Ilie Donica, îl acuză pe preşedintele Academiei de Ştiinţe a Moldovei (AŞM), Gheorghe Duca, de crearea unei scheme de delapidare a banilor din bugetul de stat.

Despre aceasta savantul a vorbit zilele trecute, în cadrul unei conferinţe de presă la agenţia „INFOTAG”, adăugând că „în această schemă, de asemenea, este implicată soţia preşedintelui AŞM, Maria Duca, rector al universităţii AŞM”.

Conform datelor sale, doar în anul 2014 ei au primit 900 de mii de lei din bugetul de stat „folosind scheme frauduloase”.

Donica menţionează că, potrivit declaraţiei de venit, în 2014 Gheorghe Duca a avut un venit de peste 500 de mii de lei şi 400 de mii de lei a declarat soţia sa.

„Astfel, salariul preşedintelui AŞM de patru ori depăşeşte salariul şefului statului, Prim-ministrului sau altor înalţi funcţionari de stat”, a spus el.

Savantul este indignat de faptul că Duca are concomitent trei funcţii – preşedinte al AŞM, lector universitar şi desfăşoară activitate ştiinţifică la Institutul de Chimie.

„Pentru a avea asemenea venit, Duca trebuie să lucreze 24/24, dar toate aceste instituţii au un program de la 8.00 la 17.00. În plus, savantul poate comasa activitatea pedagogică cu cea ştiinţifică, dar, conform legii, nu poate primi mai mult de 50% din salariul de funcţie”, a spus el, aşteptând reacţia autorităţilor, considerând că „Gheorghe Duca trebuie să părăsească funcţia şi să returneze la buget toţi banii furaţi”.

Vinificatorii din Moldova au aflat o nouă metodă de sterilizare a vinurilor

0

Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) continuă diseminarea bunelor practici care contribuie la dezvoltarea și modernizarea proceselor de producție în domeniul vitivinicol. Săptămâna trecută, în colaborare cu Combinatul de vinuri „Cricova” SA, a fost organizat seminarul Îmbutelierea sterilă „la rece” a produselor vitivinicole de calitate – proces important pentru păstrarea calităților vinului.

Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „Acest eveniment este parte a eforturilor ONVV îndreptate spre sporirea calității și competitivității Vinului Moldovei pe piețele externe. Producerea vinurilor cu indicație geografică protejată și denumire de origine protejată este o prioritate strategică, deoarece acestea au o legătură certificată cu regiunea din care provin, oferind o valoare adăugată mai înaltă și o garanție a calității pentru consumator.”

Îmbutelierea sterilă „la rece” presupune respectarea unui număr de puncte critice de control igienic la linia de îmbuteliere (proprietățile apei și ale aerului, sticla, dopul, comunicațiile, igiena spațiului și a personalului, produsul etc.), astfel păstrându-se calitatea vinului îmbuteliat. Acest proces este indicat în caietul de sarcini și este una dintre cerințele obligatorii pentru companiile care produc vinuri cu IGP/DOP.

Elizaveta Breahnă, expert în vinificație, ONVV: „În prezent vinurile produse în Moldova sunt îmbuteliate în proporții mari „la cald”, ceea ce nu permite păstrarea tuturor proprietăților produsului din sticlă. Ne-am propus să susținem dezvoltarea sectorului, informându-i pe specialiștii întreprinderilor din domeniu despre faptul că doar prin aplicarea tehnologiei de îmbuteliere „la rece” putem atinge standardele europene. Prin acest seminar le oferim instrumente și ­­informații cu privire la aspectele practice şi teoretice ale îmbutelierii sterile „la rece”, care vor ajuta producătorii să producă vinuri de calitate înaltă.”

Totodată, participanții la seminar – peste 70 de profesioniști, reprezentanți ai peste 38 de companii vinicole – au avut ocazia să viziteze linia de îmbuteliere sterilă a Combinatului de vinuri „Cricova” SA.

Maria Bebea, CVC Mileștii Mici: „Aș vrea să salut tema selectată pentru acest seminar, deoarece îmbutelierea „la rece” îmbunătățește calitățile gustative ale produselor vitivinicole. Evident că vom face tot ce ne stă în puteri pentru a implementa în cadrul întreprinderii noastre”

Aurelia Nani, Lion Gri: „Apreciez decizia ONVV de a organiza acest seminar! Am avut ocazia să aflăm informațiile de care avem nevoie, atât de la raportori, cât și de la colegii pe care i-am întâlnit aici. Aș vrea să specific că am aflat informații foarte utile cu privire la metodele de conservare a membranelor.”

Valentina Mihni, Basarabia Lwin Invest: „Sunt impresionată de modul în care a fost organizat acest seminar! Consider că pentru a prelua bune practici nu este necesar să mergem în Uniunea Europeană, deoarece avem exemple demne de urmat și acasă. În cadrul întreprinderii noastre voi depune maxim efort pentru a contribui la producerea vinului cu indicație geografică protejată.”

Constantin Bilici, Cricova: „Pentru noi a fost o onoare să participăm la organizarea acestui eveniment. Sperăm că astfel de activități vor deveni o tradiție, pentru a le acorda vinificatorilor posibilitatea să se întâlnească și să comunice între ei cât mai mult. Rămânem deschiși în continuare să colaborăm cu colegii noștri de breaslă”.

Începând cu campania de recoltare 2015, producătorii din R. Moldova au produs pentru prima dată vinuri cu indicaţie geografică protejată. În acest scop, legislaţia naţională a fost armonizată cu cea din Uniunea Europeană, iar sistemul de IGP/DOP a fost inspirat din bunele practici ale ţărilor cu experienţă. Astfel, în anul 2015, a fost definitivat cadrul normativ pentru producerea vinului cu IGP/DOP, şi anume publicarea în MO a Reglementării tehnice „Organizarea pieţii vitivinicole” aprobată prin HG 356 din 11.06.2015, precum şi a Regulamentului privind modul de evaluare a caracteristicilor organoleptice ale produselor vitivinicole prin analiză senzorială, aprobată prin HG 810 din 29 octombrie 2015.

Condiții și posibilități de finanțare în cadrul Proiectului ”Livada Moldovei”

0

Unitatea Consolidată pentru Implementarea și Monitorizarea Programului de Restructurare a Sectorului Vitivinicol și Horticol informează că Banca Europeană de Investiții a declarat efectivitatea Contractului de Finanțare semnat între Guvernul Republicii Moldova și Banca Europeană de Investiții (perioada de derulare 2016-2021) destinat realizării Proiectului ”Livada Moldovei”.

Astfel, sunt alocate 120 mln euro, în scopul restructurării sectorului Horticol.

Instrumentele disponibile în cadrul Proiectului sunt:

  1. Componenta de creditare prin intermediul băncilor.
  2. Componenta de finanțare prin leasing.

Creditare prin intermediul băncilor

Beneficiari

  • Întreprinderile procesatoare (ambalarea, calibrarea, îngheţarea, uscarea, alte tipuri de prelucrare a produselor horticole);
  • Întreprinderile horticole (crescători de fructe, nuci, struguri de masa);
  • Întreprinderile pepiniere;
  • Întreprinderile conexe sectorului horticol (ambalaj, etichete, utilaj, accesorii pentru plantaj, etc.);
  • Instituţiile de învăţămînt de profil;
  • Laboratoarele de control a calităţii producţiei horticole.

Suma creditului

  • Max 5,000,000 EUR – investiţii în horticultura (plantarea/defrişarea livezilor şi plantaţiilor de struguri de masa, procurarea echipamentelor, etc.);
  • Max 1,000,000 EUR – investiţii în plantarea/defrişarea livezilor si plantaţiilor de struguri de masa, pepiniere;
  • 5,000 EUR – valoarea minimă a alocărilor pentru orice investiţie individuală;
  • Max 10,000 EUR per hectar – pentru infiinţarea plantaţiilor horticole;
  • Max 1,000 EUR per hectar -pentru defrişarea plantaţiilor horticole necorespunzătoare;
  • Max 30,000 EUR per hectar – pentru înfiinţarea plantaţiilor horticole intensive.

Activități eligibile

Pentru sectorul de prelucrare a produselor horticole, inclusiv:

  • Procurarea echipamentelor şi utilajelor de producere, inclusiv laboratoarelor;
  • Construcţia/renovarea halelor de producere.

Pentru sectorul de creştere a produselor horticole, inclusiv:

  • Restructurarea şi revitalizarea plantaţiilor neproductive, plantarea noilor plantaţii;
  • Procurarea utilajelor agricole şi mecanizarea proceselor de îngrijire/culegere;
  • Instalarea sistemelor de irigare prin picurare/antiîngheţ/antigrindină.

Pentru industriile conexe:

  • Modernizarea proceselor tehnologice de producere a utilajului pentru
    ambalare/sortare/calibrare, a accesoriilor pentru înfiinţarea noilor plantaţii, etc.

Avantaje

  1. Facilităţi fiscale: aplicarea cotei „Zero” a TVA;
  2. Facilităţi la import: scutirea de plată taxelor vamale, procedurilor vamale, accize, TVA la
    importul utilajului/serviciilor;
  3. Termenul de creditare îndelungat – maxim 10 ani;
  4. Perioada de graţie de până la 4 ani;
  5. Rata dobânzii competitivă (5-6% pentru credite în valută);
  6. Plafon mare de creditare pentru implementarea unui proiect (maxim 5 mln. euro);
  7. Suport şi consultanţă gratuită la elaborarea proiectului investiţional.

Băncile Comerciale Partenere

  1. B.C. „Mobiasbancă – Groupe Societe Generale” S.A.
  2. B.C. „Energbank” S.A.
  3. B.C. „ProCredit Bank” S.A.
  4. B.C. „Comerţbank” S.A.

Contacte

Unitatea Consolidată pentru Implementarea şi Monitorizarea
Programului de Restructurare a Sectorului Vitivinicol (UCIMPRSVV).
MD 2023, Republica Moldova, mun. Chişinău,
str. Calea Basarabiei 18, etajul 2;
Tel.: 22 260 903 / Fax: 22 260 912
E-mail: [email protected]
Web: www.winemoldova.md

 

Finanțare în leasing

Beneficiari eligibili

  • Întreprinderile procesatoare (ambalarea, calibrarea, îngheţarea, uscarea, alte tipuri de prelucrare a produselor horticole);
  • Întreprinderile horticole (crescători de fructe,nuci, struguri de masa);
  • Întreprinderile pepiniere;
  • Întreprinderile conexe sectorului horticol (ambalaj, etichete, utilaj, accesorii pentru plantaj, etc.).

Notă: Beneficiarii eligibili sunt consideraţi beneficiarii, activitatea cărora este organizată în una din formele organizatorico-juridice cum sunt: GT, fi, SRL, SA.

Suma finanţării

  • De la 5,000 EUR până la 5,000,000 EUR.

Bunuri eligibile

  • Tractoare, remorci, combine, maşini specializate horticole;
  • Mijloace de transport, vehicule comerciale şi speciale (camioane, stivuitoare etc.);
  • Utilaje horticole (grape, stropitoare, tocătoare, cositoare, etc.);
  • Echipamente horticole mobile şi diverse unelte;
  • Utilaje şi echipamente specifice pentru industria conexă ramurii horticole;
  • Imobil identificabil prin amplasarea separată de alte imobile pe un lot de teren cu număr cadastral separat.

Avantaje

  1. Facilităţi fiscale şi vamale: cota „Zero” TVA, scutirea de plată taxelor vamale, procedurilor vamale, accizelor;
  2. Finanţări pe termen Lung, dar nu mai mare decât perioada de funcţionare utilă a bunului finanţat în leasing;
  3. Perioadă de graţie;
  4. Rata dobânzii competitivă;
  5. Grafic flexibil de rambursare;
  6. Condiţii de finanţare adaptate la specificul activităţii sezoniere;
  7. Suport şi consultanţă gratuită la elaborarea proiectului investiţional.

Partenerii Programului

  • ICS „Raiffeisen Leasing” SRL
  • BC „Mobiasbanca-Groupe Societe Generale” SA

Contacte

Unitatea Consolidată pentru Implementarea şi Monitorizarea
Programului de Restructurare a Sectorului Vitivinicol (UCIMPRSVV)
MD 2023, Republica Moldova, mun. Chişinău,
str. Calea Basarabiei 18, etajul 2;
Tel.: 22 260 903 / Fax: 22 260 912
E-mail: [email protected]
Web: www.winemoldova.md

Fermierii sunt indignați că metoda plăților directe a subvențiilor va fi aplicată abia din 2020

0

Declarația a fost făcută de președintele uniunii producătorilor agricoli Uniagroprotect, Alexandru Slusari. El a menționat că registrul agricol electronic urmează să fie lansat numai în 2020. Și a exprimat nedumerire față de faptul că implementarea registrului întârzie atât de mult, relatează InfoMarket.

Slusari a atras atenție asupra faptului că Agenția pentru Intervenție și Plăți în Agricultură (AIPA) are acces la toate datele cadastrale ale producătorilor agricoli.

Referindu-se la proiectul legii privind principiile de subvenționare a producătorilor agricoli și dezvoltării rurale, elaborat de AIPA și prezentat pe 21 iunie pentru dezbateri publice, Slusari a atras atenție că documentul prevede crearea în locul fondului de subvenționare a producătorilor agricoli a fondului național de dezvoltare agricolă și rurală.

Potrivit datelor autorilor proiectului, bugetul noului fond va fi de cel puțin 4% din veniturile aprobate ale bugetului de stat pentru anul în curs, adică cel puțin 1,2 mlrd de lei. În context, Alexandru Slusari consideră că nu este corect metodologic de calculat 4% din suma veniturilor bugetului de stat și că acestea trebuie să fie calculate din cheltuieli.

Președintele Uniagroprotect afirmă că în acest an cheltuielile bugetului sunt planificate la nivel de 35 mlrd de lei, iar mărimea fondului național de dezvoltare agricolă și rurală trebuie să fie 1,4 mlrd de lei. Ținând cont că în anul viiitor (când proiectul de lege intră în vigoare, în cazul aprobării în parlament) suma cheltuielilor poate fi și mai mare și e posibilă creșterea inflației, bugetul fondului ar trebui să fie de cel puțin 1,5 mlrd de lei. Anume pe această sumă trebuie să insiste AIPA, consideră Slusari.

Fondul de subvenționare ar putea fi înlocuit cu Fondul național de dezvoltare agricolă și rurală

0

Această modificare este prevăzută de proiectul legii privind principiile de subvenționare în agricultură și dezvoltare rurală, elaborat de Agenția pentru Intervenție și Plăți în Agricultură (AIPA) și prezentat pe 21 iunie la dezbateri publice, anunță InfoMarket.

Vicedirectorul AIPA Nicolae Ciubuc a comunicat că bugetul fondului va fi format atât in mijloacele de stat, cât și din cele ale partenerilor de dezvoltare (de exemplu programul ENPARD). Proiectul de lege prevede aprobarea Fondului național de dezvoltare agricolă și rurală pentru cinci ani. Bugetul acestuia va fi de cel puțin 4% din veniturile aprobate ale bugetului de stat pentru anul în curs.

Potrivit lui Nicolae Ciubuc, astfe, bugetul fondului va fi de cel puțin 1,2 miliarde de lei. Documentul prevede trei modalități de plată a subvențiilor:

  1. plăți directe (suma fixă este alocată la 1ha/1 animal),
  2. plăți în avans (start-upurilor le vor fi oferite până la 50% din volumul total al investițiilor),
  3. reducerea subvențiilor (la acordarea informațiilor incomplete, încălcarea normelor tehnice și tehnologice, etc).

De asemenea, proiectul de lege prevede majorarea subvențiilor cu 15% pentru fermieri tineri și femei, cu 20% pentru producătorii de producție agricolă ecologică, cu 15% pentru fermierii din zonele nefavorabile pentru agricultură și cu 10% pentru achiziția producției autohtone. Un consiliu de observatori va supraveghea distribuirea banilor și activitatea Fondului național de dezvoltare agricolă și rurală. Iar examinarea cererilor de subvenționare va dura cel mult 2 luni. Pentru examinarea cererii va fi percepută o taxă în mărime de 2% din suma solicitată (1% este achitat de fond și 1% de solicitant).

Proiectul de legere privind principiile de subvenționare în agricultură și dezvoltare rurală urmează să fie aprobat în cadrul sesiunii de vară a parlamentului. În cazul aprobării, documentul va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2017, iar unele prevederi – de la 1 ianuarie 2020.

Ungaria găzduiește Săptămâna Internațională dedicată Bioenergiei

0

Săptămâna Bioenergiei se deschide astăzi la Budapesta. Reprezentanți din diverse țări, experți internaționali și factori de decizie din sectorul privat din Brazilia, Japonia, Uniunea Europeană și țările din Europa și Asia Centrală, inclusiv Moldova și România participă la forumul tematic.

Experiențele și oportunitățile ce țin de bioenergie în Europa de Est și Asia Centrală sunt împărtășite pe parcursul evenimentului de patru zile, organizat în comun de către Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) și Parteneriatul Global pentru Bioenergie. Discuțiile vor viza recentele progrese tehnologice, condițiile de piață și disponibilitatea biomasei.

Bioenergia este o sursă de energie regenerabilă produsă din biomasă – materiale organice, cum ar fi culturi cerealiere, reziduuri agricole și deșeuri municipale solide – utilizate pentru încălzire, generarea de energie electrică, sau sub formă de carburanți pentru transport.

Opinia publică la nivel mondial favorizează tot mai mult abordările durabile în toate domeniile vieții, iar acest lucru oferă un nou impuls sectorului bioenergetic.

În discursul său de deschidere, Vladimir Rakhmanin, Adjunct al Directorului General și Reprezentant Regional pentru Europa și Asia Centrală al FAO, a subliniat legăturile strânse dintre agricultură și securitatea alimentară pe de o parte, și provocările legate de schimbările climatice și energie pe de altă parte.

„Bioenergia, dacă este dezvoltată în mod corespunzător, are potențialul de a contribui la dezvoltarea rurală prin dezvoltarea capacității de rezistență și a oportunităților generatoare de venit”, a menționat el.

Rakhmanin a subliniat faptul că este nevoie să fie promovată o abordare integrată, asigurând atât disponibilitatea produselor alimentare cât și a combustibilului.

Europa înregistrează niveluri semnificative de producție a bioenergiei. Unele țări caută modalități de a-și diversifica mixul energetic și de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră prin producerea și utilizarea bioenergiei moderne. Europa de Est și țările învecinate sunt considerate țări cu un potențial puternic pentru producerea bioenergiei.

În acest an se marchează aniversarea a 10 ani de la înființarea Parteneriatului Global pentru Bioenergie. FAO este un partener fondator și deține secretariatul în cadrul oficiului central din Roma.

O nouă metodologie elaborată de FAO și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, va fi prezentată la un eveniment colateral mâine. Metodologia, testată cu succes în Maroc anul trecut, are scopul de a ajuta țările să evalueze pătrunderea pe piață a unei game mai largi de tehnologii și practici climatice în domenii care variază de la sisteme solare de pompare a apei până la practici de conservare agricole, inclusiv bioenergie. Lucrarea a fost realizată în cadrul Programului BERD –  Centrul de Finanțe și Transfer Tehnologic pentru Schimbările Climatice (FINTECC).

Procuratura și CNA deschid o anchetă privind pavilionul Moldovei la expoziția din Milano

0

Procuratura Generală şi Centrul Naţional Anticorupţie vor desfăşura o anchetă privind procurarea materialelor şi construcţia pavilionului Moldovei la expoziţia de la Milano din anul 2015. Potrivit agenţiei „INFOTAG”, informaţia a fost confirmată de preşedintele Parlamentului, Andrian Candu.

Vineri Parlamentul a decis să nu fie aplicată taxa TVA la introducerea în Moldova a materialelor folosite pentru edificarea pavilionului expoziţional. Iniţial deputaţii au fost împotriva unei asemenea decizii, propunând ca materialele să fie vândute în Italia sau pavilionul să fie cedat diasporei moldoveneşti din Italia pentru folosinţă. Însă, în cadrul discuţiilor s-a aflat că deja astăzi Moldova achită pentru păstrarea pavilionului în Italia câte 1200 de euro zilnic, precum şi să trebuie să achite penalizarea pentru neonorarea obligaţiilor.

„Avem obligaţii. Au fost termeni de instalare şi păstrare a pavilionului. Expoziţia a fost deschisă în perioada 31 mai-30 octombrie 2015. Noi trebuia să demontăm pavilionul şi să transportăm materialele în Moldova până la 31 mai 2016. După această dată noi suntem obligaţi să achităm pentru păstrarea acestuia. Taxa este de 1200 euro zilnic”, a comunicat deputaţilor viceministrul Economiei, Valeriu Triboi.

Potrivit spuselor sale, valoarea materialelor folosite pentru edificarea pavilionului la Milano este de 998 382 euro, iar transportarea acestora în Moldova ar costa 731 mii lei (peste 30 de mii de euro).

Aflând despre necesitatea de a achita arenda, deputaţii au votat pentru adoptarea concomitentă în două lecturi a hotărârii de transportare a materialelor în Moldova şi scutirea de TVA la importul lor.

„Nu este clar de ce Moldova a cheltuit o sumă atât de mare de participare la expoziţie şi construcţia pavilionului – circa 2 mil. de euro. Spre comparaţie – Estonia a cheltuit 3,7 mil. de euro pentru un pavilion de 1200 m.p., atunci când pavilionul Moldovei avea o suprafaţă de 200 m.p. Deja m-am adresat la Procuratura Generală în acest sens”, a spus deputatul din Partidul Liberal, Alina Zotea.

Preşedintele Partidului Liberal, Mihai Ghimpu, a presupus că „Moldova a vrut să infirme opinia că este cea mai săracă ţară din Europa”.

Deputatul din Partidul Socialiştilor, Vladimir Ţurcan, a exprimat nedumerire în legătură cu materialele care s-au folosit la expoziţie şi urmează a fi transportate la Chişinău.

„În listă vedem robinete pentru bideu, cabine de duş, scaune a câte 620 de euro fiecare, toaletă de 2700 de euro. Nu chiar înţeleg, aceasta s-a folosit la expoziţie, este vorba despre spălare de bani sau în acest mod s-a vrut de a asigura pe cineva cu materiale de construcţie. În acest sens, de asemenea, m-am adresat la Procuratura Generală”, a informat Ţurcan.

Deputaţii au susţinut propunerea lui Andrian Candu de a transporta materialele la Chişinău, pentru ca „obiectul anchetei să fie pe loc şi anchetatorilor să le fie mai uşor”.

Mașină de stropit pentru livadă. Capacitate: 1000-1500-2000 litri

0
  • bazin 1000-1500-2000 l din HDPS, conceput pentru lucrul pe pante cu înclinare 15%;
  • Stropitul pe dreapta sau pe stînga se pornește din cabina tractorului;
  • ventilator 32”, elice Naylon cu 9 pale, pas reglabil 25º- 34º- 42º- 50º, debit de aer;
  • reglabil între 18000 m3/h – 45000 m3/h. Zincat la cald. Prin zincare termică se prelungește resursa structurii iar întreținerea devine mai ușoară; TURN SIMETRIC.

Multiplicator de ture cu 2 viteze și punct neutru.

  • pompa 98 l/min la 50 bar, 4 pistoane – membrană, cu camera egalizare mers supape;
  • filtru cos de umplere cu capac filetat 400 x 254;
  • filtru de admisie în pompă cu supapa încorporată și o a doua cale de admisie;
  • filtru cu autocurațire în linia de presiune.

Soluția pleacă din pompă în distribuitor prin acest filtru de presiune care nu permite să treacă de el decît soluție filtrată. Partea grosieră care nu trece se reîntoarce în bazin printr-o cale deschisă de filtru direct în bazin dar nu oricum ci prin agitatorul hidraulic. În acest fel pericolul de a se înfunda duzele este drastic redus.

  • filtre cu curățire în fiecare linie de presiune. Posibilitate de curățire pe robinet cu bilă;
  • agitator hidraulic pe linia de presiune ce spală filtrul;
  • 14 portduze duble din alamă, cu filtre de linie pe duză, duzele ceramice pe ambele părți;
  • distribuitor 2 cai, cu supapă reglaj presiune constantă indicator manometric și închidere electrică centralizată pe cai și general;
  • circuit suplimentar de autospălare cu bazin de autospălare inclus în bazinul mașinii;
  • golire rapidă pe robinet sferic;
  • autoîncărcare 98 l/min;
  • structura din oțel, zincată la cald – oferă rezistența îndelungată la agenții chimici;
  • arbore cardanic omocinetic cu grad mare de sigurantă în funcționare;
  • ieșiri suplimentare pentru lănci de mînă;
  • bară de tracțiune cu inel de tracțiune; reglabilă în lungime;
  • distanță peste roți reglabilă;
  • cauciucuri late 10/75 – 15.3;
  • dimensiunile plantației: maxim 6 m între rînduri / maxim 6 m înălțime.

Pentru plantațiile de 10×9 se recomandă dotarea cu turn de 32’’ prezentat mai jos.

  • tractor: minim 45 CP;
  • dimensiuni: L x l x H = 3 ,36m x 1,40m x 1,56m;
  • masă gol: – 519 kg / 590 kg / 629 kg (se schimbă în funcție de opțiuni);
  • garanție 24 luni de la livrare;
  • postgaranție: 6 ani de la terminarea garanției, piese de schimb și service contracost;
  • termen de livrare: în funcție de sezon dar nu mai puțin de 15 zile de la comanda fermă;
  • condiții de plată: ordin de plată , 40% avans restul înainte de livrare.
  • instruire: nu este cazul.

Preț de livrare pentru plantațiile cu dimensiunile de maxim 6 pe 6 metri:

  • 1000 lt – 5659 EUR fară TVA
  • 1500 lt – 6348 EUR fară TVA
  • 2000 lt – 7037 EUR fară TVA

Opțiuni cu plată în plus (!!!aceste opțiuni nu sînt necesare la plantații cu schemă de pîna la 6 metri între rînduri și cu copacii de pînă la 6 metri înălțime!!!).

Turn simetric 36” (elice 90 cm, debit aer 83000 m3/h, 16 portduze duble, tractor >65 CP, dimensiune plantație: maxim 10 metri între rînduri, 9 metri  înălțime) – plus 1194 EURO fară TVA.

Pompa 130 l/min la 50 bar – plus 488 EURO fară TVA.