Evoluția pieței nucilor, analizată în cadrul Forumului Național Anual al Nucicultorilor

0

Companiile care achiziționează, procesează și exportă producția de miez de nucă se confruntă astăzi cu o penurie de materie primă.

Această lipsă trebuie compensată printr-un spor de producție, ce obligatoriu trebuie să fie obținut din plantații de nuc, pentru a putea menține relevanța țării ca furnizor de nucă și de miez, în special pe piața europeană, dar și în Orientul Mijlociu sau alte destinații, care sunt tot mai exploatate de exportatori. 

Despre aceasta a menționat Oleg Tîrsînă, președintele Asociației Nucicultorilor din Republica Moldova, în cadrul Forumului Național Anual al Nucicultorilor.

Președintele asociației a precizat că, pe parcursul anilor, piața internațională a evoluat, iar producția de soiul Chandler a devenit principala și a setat un nou standard de calitate. 

„Conform celui mai nou raport publicat de către International Nut&Dried Fruit Council, Moldova este plasată cu o cantitate mult mai mică de export decât suntem obișnuiți să vedem în statistică. Până în anii 2017-2018, cantitatea de nuci recoltată și, în mare parte, exportată era de 34-35 de mii de tone. Dar țara noastră suferă o cădere dură în topul exportatorilor. Conform raportului pentru anul 2023, exportul va fi de circa 23-24 de mii de tone și aceste date se mențin în ultimii ani practic neschimbate”. 

Tîrsînă mai menționează că, aceasta este o consecință a reducerii semnificative a recoltării nucilor din fâșiile de aliniament, din gospodăriile individuale.

Acest lucru se suprapune cu faptul că producătorii, proprietari de livezi au o dificultate în a obține un spor de producție mai consistent, astfel ca să poată compensa această pierdere de producție globală și a ne menține poziția în plan european, sau cel puțin în topul producătorilor și exportatorilor.

„O stagnare în producție se observă și la nivel global, practic, la toate țările care sunt specializate și fac volume mari de nuci. Amintesc aici că, acum 10 ani, în 2013, producția globală la nivel mondial era de 1, 3-1,4 milioane tone de nuci în coajă, iar acum suntem la 2,6 milioane de tone, astfel că producția practic s-a dublat. Dar, pe parcursul ultimilor 3 ani, această producție a stagnat. Se observă o aliniere a producție globale de nucă cu cererea globală de nucă și miez. În timp, aceasta va duce la o stare de echilibru”. 

Totodată, în anul curent, lucrurile s-au dinamizat un pic, producția de nucă este mult mai întrebată, iar în țara noastră avem un flux mare de companii din exterior, care sunt interesate de achiziția nucii, în special, în coajă. 

„Mai mult decât atât, observăm niște situații tensionate în care aceiași producători sunt solicitați de către mai mulți importatori, companii mari din exterior (Italia, Turcia, Germania). Cred că este o premieră pentru Moldova, când, având o anumită cantitate de nucă disponibilă, nu este suficientă pentru a acoperi cererea care vine din exterior”, a mai spus Oleg Tîrsînă. 

Conform datelor publicate de Biroul Național de Statistică, cea mai mare cantitate de miez de nucă, în anul precedent, a fost exportată în Franța și Germania, care au achiziționat cele mai mari cantități din Moldova. 

„Destinațiile care pot fi exploatate în continuare sunt Austria, Olanda, România, Elveția. Sunt patru țări unde exporturile de miez de nucă au crescut semnificativ și evident, sunt țări unde această tendință poate fi continuată, deoarece în momentul în care aceste piețe au început să achiziționeze mai multă nucă din Moldova, sigur este loc pentru și mai mult. Suntem conștienți de faptul că producția de nucă din țară va continua să crească, s-au plantat livezi noi, se vor planta și în continuare, iată de ce trebuie să ne gândim cum pregătim desfacerea acestei producții în următorii ani”. 

În anul 2022, la capitolul exportul de nucă în coajă, Turcia este cel mai mare cumpărător, conform informației de la BNS. 

„Turcia este urmată de Albania. Este regretabil că țările europene care importă cantități mari de nucă, și anume nucă în coajă (cum ar fi Italia), practic nu se regăsesc în lista țărilor importatoare. Italia este o piață pe care ne-am dori să ajungem. Din experiența anului curent, însă, am constat că având loturi de nucă în depozitele producătorilor ne-am ciocnit de o problemă de logistică”, a relatat președintele ANRM.

Turcia este un cumpărător foarte mare care este interesat de acele soiuri pe care ar fi mai dificil să le comercializăm pe piața europeană, în special soiurile noastre mai vechi, soiurile franceze (Franquette, Fernor). 

„Doar că la exportul în Turcia avem o cotă admisă, fără aplicarea taxelor vamale, de 1200 de tone. Am transmis mai multe solicitări ca statul să inițieze negocieri cu partea turcă, pentru a vedea dacă putem extinde această cotă până la 5000 de tone anual, cantitate ce ar corespunde cu așteptările și capacitățile noastre”, a precizat Tîrsînă.

Prețul de comercializare pentru nuca din SUA, Chile și China

Un kilogram de nucă, soiul Chandler, de proveniență din SUA se vindea la 2,1 dolari (conform informație din 7 decembrie 2023), în timp ce nuca din Chile se vindea la prețul de 2,42 dolari pentru un kg, iar cea din China – 2,27 dolari.  

„Evident că, producția noastră are calități organoleptice inegalabile care reprezintă și un avantaj pe care nu ni-l poate lua nimeni, iar producătorii trebuie să folosească aceste avantaje pentru a-și comercializa marfa”, a mai spus Oleg Tîrsînă. 


Amintim că, Forumul național anual al nucicultorilor din Republica Moldova, care s-a desfășurat în zilele de 14-15 decembrie, a adunat peste 140 de producători de culturi nucifere din diferite regiuni ale țării, experți naționali și internaționali, autorități.

Evenimentul a fost organizat de către Asociația Nucicultorilor din Republica Moldova cu suportul Elveției și a organizației Helvetas, prin intermediul proiectului OPTIM.

ANSP vine cu recomandări în contextul unor noi cazuri suspecte de gripă aviară

0

Agenția Națională pentru Sănătate Publică recomandă populației să evite contactul cu păsările sălbatice, cu păsările de curte care par bolnave sau sunt moarte, cu suprafețele care par a fi contaminate cu fecale de la păsări sălbatice sau domestice. Recomandarea vine în contextul unor noi cazuri suspecte de gripă aviară pe teritoriul țării, transmite ipn.md.

Persoanele sunt sfătuite să se spele cât mai des pe mâini cu apă și săpun, mai ales după contactul cu păsările, sau să folosească alcool sanitar pentru dezinfectare. Copiii trebuie supravegheați și să le fie interzis să se joace cu păsări moarte sau bolnave.

Carnea de pasăre și ouăle trebuie prelucrate termic timp îndelungat. Virusurile gripale sunt distruse prin prelucrare termică la mai mult de 70°C. Se recomandă evitarea contactului dintre păsările sălbatice și păsările de curte.

Cazuri de gripă aviară la păsări au fost confirmate în preajma bazinului de acumulare din comuna Cubolta, raionul Sângerei.

ANSP menționează că riscul de răspândire la oameni a acestei tulpini rămâne scăzut, aproape toate cazurile de infecție cu virusul A(H5N1) fiind asociat contactului apropiat cu păsări vii sau moarte infectate sau cu medii contaminate cu virusul A(H5N1). Nu există dovezi că boala poate fi transmisă la oameni prin intermediul alimentelor pregătite corespunzător.

Simptomele infecției cu virusul A(H5N1) pot fi: febră (adesea febră înaltă > 38°C) și starea de rău, tuse, dureri de gât și dureri musculare. Alte simptome sunt: dureri abdominale, dureri toracice și diaree. Infecția cu virusul A(H5N1) la om poate provoca boli grave și are o rată ridicată a mortalității.

În ultimii patru ani, la nivel global au fost înregistrate 19 cazuri de gripă aviară la oameni și cinci decese, în Laos, India, China, Ecuador, Spania, SUA, Vietnam, Cambodia, Chile și Marea Britanie.

Ramura fructelor moi înregistrează schimbări semnificative

0

În ultimii ani, sectorul pomușoarelor din Moldova a fost marcat de schimbări semnificative în ceea ce privește piețele de desfacere și cerințele de export, determinând producătorii și procesatorii să caute alternative și să se orienteze către noi strategii și parteneriate pentru a rămâne competitivi.

„A fost creată o rețea mare de producători de culturi bacifere, care s-a consolidat ca un sector de producere foarte eficient. Această ramură  agricolă a înregistrat o creștere de aproape 20% și continuă să se dezvolte vertiginos. Produsele bacifere  devin tot mai solicitate atât pe piața de desfacere internă, cât și pentru export”, menționează Aneta Ganenco, președinte al Asociației Pomușoarele Moldovei.

„În contextul actual, reorientarea spre noi piețe devine importantă și reprezintă o strategie bună pentru dezvoltarea sectorului fructelor moi. Totuși, trebuie să fim conștienți că aceste direcții noi aduc cu sine și cerințe și provocări. Este important să fim flexibili și să răspundem noilor cerințe pentru a fi competitivi. USAID rămâne un partener de încredere al producătorilor, oferind sprijin și asistență esențială pentru dezvoltarea continuă a acestui sector”, declară Oleg Calestru, manager lanț valoric pomușoare, proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova.                                                 

Pentru a aduce în prim-plan cele mai relevante aspecte și provocări ale pieței fructelor moi și pentru a crea un cadru propice pentru discuții interactive și schimb de idei, recent, Pomușoarele Moldovei, în parteneriat cu proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, a organizat atelierul de lucru Berry Market 2023.

Evenimentul s-a adresat producătorilor, procesatorilor, exportatorilor și experților din domeniul fructelor moi și a facilitat discuții și prezentări relevante pe teme precum tendințele globale pe piața fructelor moi, procesarea industrială, exportul, și certificările necesare.

Cu o agendă concentrată pe aspectele cheie ale pieței, participanții au avut posibilitatea de a interacționa cu experți de frunte, de a identifica strategii inovatoare și de a înțelege mai bine provocările și oportunitățile actuale.

În prezent, în Republica Moldova, există aproximativ 4.400 de hectare de plantații de pomușoare, reprezentând aproximativ 19.000 de tone de produse.

Suprafețele destinate culturilor bacifere înregistrează o creștere dinamică în ultimii ani. Anual, în medie, se plantează aproximativ 100 de hectare.

Asociația Pomușoarele Moldovei a fost și rămâne unul dintre pilonii de susținere și dezvoltare a acestui sector, facilitând dialogul și colaborarea între diferiți actori din domeniu. 

Tatiana Mosendz, ALFA Smart Agro: Republica Moldova pentru noi este o piață de inovații

0

Compania ALFA Smart Agro, producătorul fruntaș de produse fitosanitare din Ucraina a deschis o reprezentanță în Republica Moldova. Despre planurile companiei pe piața noastră am discutat cu directorul comercial al ALFA Smart Agro, Tatiana Mosendz.

Tatiana, care sunt lucrurile principale pe care trebuie să cunoască agrarienii și distribuitorii de produse agrochimice din Moldova despre ALFA Smart Agro?

„Noi dezvoltăm și producem produse fitosanitare inovatoare. ALFA Smart Agro are propria producție și R&D. După volumul vânzărilor monetizat ne situăm pe locul patru în Ucraina, după Syngenta, Bayer și BASF, ocupând aproximativ 8% din piață. Dacă ne referim la suprafața de aplicare unică, suntem pe locul 1 – anual, produsele ALFA Smart Agro protejează aproximativ 12 milioane de hectare prin aplicarea unică. Mai mult de 40% din fermele ucrainene sunt clienții noștri. 30 de dezvoltări ale ALFA Smart Agro sunt brevetate.

Modelul de afaceri se bazează pe strategia de Agronomie inteligență, care se manifestă în toate procesele: de la dezvoltarea de substanțe până la producția și deciziile de management. Aceasta implică o abordare rațională. Cuvântul smart, inteligent, este steaua noastră călăuzitoare. Fiecare decizie în cadrul companiei trece prin filtrul „smart”.
Acest lucru înseamnă că noi creăm produse care sunt mai bune, mai eficiente, mai ușor de utilizat, mai economice. Această abordare oferă avantaje specifice pentru fermier. Pentru că nu are rost de a folosi cele mai ieftine sau cele mai scumpe pesticide. Sarcina fermierului este de a găsi o soluție rezonabilă care să fie cât mai eficientă și, în același timp, profitabilă”.

Ce înseamnă pentru companie intrarea pe piața Republicii Moldova?

„Dezvoltarea pe piața Moldovei este o decizie normală pentru ALFA Smart Agro, pentru că noi ne dedicăm creșterii calitative. Pe de o parte, agrarienii moldoveni își sporesc sofisticarea tehnologică și au grijă de calitatea produselor lor. Pe de altă parte, ALFA Smart Agro are ceea ce au nevoie fermierii din Republica Moldova, produsele noastre sunt solicitate.
În 2023 am înregistrat o persoană juridică în Republica Moldova, anterior aici a lucrat reprezentantul nostru. Înainte de startul sezonului, intenționăm să deschidem depozitul ALFA Smart Agro în Moldova. Suntem deschiși la cooperare cu distribuitorii, avem deja parteneri cu care ne planificăm să dezvoltăm prezența ALFA Smart Agro pe piață.
Și, la fel cum se întâmplă în Ucraina, vom colabora activ cu producătorii agricoli – le vom oferi sprijin agronomic, vom face ca fermierii să se familiarizeze cu produsele noastre, vom organiza cursuri de instruire”. 

Care este, în opinia dumneavoastră, principala specificitate a pieței produselor fitosanitare din Republica Moldova?

„Concurența mare. Pe un spațiu relativ mic există un număr foarte mare de furnizori de produse fitosanitare – de la companii multinaționale până la produse generice. În condițiile unei astfel de densități, agricultorilor le este greu să distingă produsul calitativ de cel necalitativ, deoarece există o mulțime de oferte atât ieftine, cât și scumpe. De aceea, ALFA Smart Agro consideră că menirea sa este de a oferi un fond de produse raționale, care să dea un efect maxim atât din punct de vedere al prețului, cât și al calității”.

Câte produse ale companiei ALFA Smart Agro sunt reprezentate în Moldova? Și cum se formează portofoliul local de produse?

„În prezent, ALFA Smart Agro are un număr total de 97 de produse în portofoliu. În Moldova sunt reprezentate 12 din ele. Acum ne aflăm la etapa de familiarizare a producătorilor agricoli din Moldova cu produsele ALFA Smart Agro, și pentru aceasta cele mai potrivite sunt produsele simple și pe înțelesul fiecărui fermier. În plus, oferim o serie de dezvoltări inovatoare – acestea sunt formele preparative noastre unice, know-how-ul nostru. De exemplu, pe piața Moldovei și a Ucrainei se lansează simultan erbicidul Trionix, un produs revoluționar.

Trionix este o nouă generație a substanței Triathlon, care a fost cel mai popular erbicid pentru cereale în Ucraina timp de mulți ani. Pe lângă sarcina sa principală, care aste combaterea buruienilor dicotiledonate, Trionix are și un impact pozitiv direct asupra randamentelor viitoare.

Acest produs conține trei substanțe active, tribenuron-metil + thifensulfuron-metil + florasulam, și antidotul izoxadifen-etil. Astfel, Trionix are un spectru maxim de acțiune, de exemplu, acesta controlează toate tipurile de sămuraslă a florii-soarelui. Erbicidul se aplică până la prima frunză de sus, inclusiv. Iar prezența antidotului, conform rezultatelor cercetărilor, asigură o creștere a randamentului cu până la 15% și chiar mai mult. 

Un alt exemplu: insecticidul Longas, care este utilizat în podgorii și livezi. Principalul său avantaj este controlul acarienilor în toate stadiile de dezvoltare, ceea ce sporește eficiența tratamentului.

Longas este un acaricid unic pentru Moldova datorită compoziției sale. Este singurul produs de pe piață care combină hexithiazox și abamectin în alcătuirea sa.

Trebuie menționat faptul că nu toate produsele ALFA Smart Agro din portofoliul ucrainean pot fi prezentate aici. Deoarece în Republica Moldova legislația este deja armonizată cu cadrul de reglementare al UE, foarte multe dintre produsele noastre populare nu pot fi înregistrate.

De aceea, privim Moldova ca o piață de inovații pentru noi. Observăm problemele cu care se confruntă agricultorii din cauza interzicerii substanțelor active, și departamentul nostru R&D caută și creează soluții. Deja acum, în Moldova, prezentăm pentru înregistrare produse care nu sunt încă disponibile în Ucraina. De fapt, acestea sunt inovațiile care vor apărea în Ucraina după ce legislația sa se va armoniza cu legislația europeană”. 

Portofoliul se va extinde în viitorul apropiat? 

„Da, în procesul de înregistrare în Moldova sunt trei produse. Acestea sunt un erbicid și două insecticide. Unul dintre insecticide este dezvoltarea noastră inovatoare. În următorii ani, plănuim să ne mărim activ portofoliul de produse”.

Care este topul celor 3 produse ALFA Smart Agro lideri de vânzări în Republica Moldova la ora actuală? 

„Numărul unu este fungicidul Teză (tebuconazol într-o concentrație convenabilă de 500 g/litru). Apropo, acest produs în Ucraina este cel mai popular fungicid dintre toate produsele fungicide prezentate pe piață. De asemenea, printre liderii noștri în Moldova se numără erbicidul pentru protecția rapiței Lobera și insecticidul Viares. Pentru Viares, am extins recent înregistrarea, adăugând la rapiță livezile și podgoriile”. 

Cum ALFA Smart Agro lucrează cu fermierii?

„În Ucraina, lucrăm foarte îndeaproape cu consumatorii finali, și nivelul expertizei noastre tehnice este foarte ridicat. Același lucru va fi valabil și în Moldova. Contactul nostru cu producătorii agricoli este maxim – vizităm terenurile, oferim consultanță agronomică. Aceasta este una dintre sarcinile noastre cheie. Pentru că nimeni nu poate vorbi despre produsul său și nu poate oferi recomandări privind utilizarea acestuia mai bine decât producătorul. 

În plus, intenționăm să organizăm cursuri de instruire privind produsele noastre împreună cu distribuitorii noștri parteneri. Și sperăm ca la anul să lansăm un program de testare în fermă, în cadrul căruia agricultorul va primi gratuit produsul pentru a verifica eficiența acestuia pe propriul teren”.

Care este rolul distribuitorilor în lanțul de vânzări? 

„Cooperarea „producătorul de produse fitosanitare – agricultorul – distribuitorul” este cea mai eficientă. Cred că este cel mai convenabil model pentru agricultori. Cu toate că portofoliul ALFA Smart Agro în Republica Moldova acum este redus, cooperarea și parteneriatul deja încep astăzi. Și suntem siguri că în câțiva ani produsele noastre vor fi foarte populare pe piață, pentru că așa se întâmplă întotdeauna. Ne vom dezvolta cu acei distribuitori cu care vom stabili o cooperare chiar acum”. 

Războiul din Ucraina a afectat compania? 

„Vânzările ALFA Smart Agro în anul 2023 sunt la nivelul celor de dinaintea războiului din 2021. În general, piața produselor fitosanitare a scăzut, deși până acum doar puțin. Am pornit producția la două săptămâni după invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina. Acum planificăm procesele ținând cont de toate riscurile posibile – de la întârzieri ale materiilor prime până la lipsa de energie electrică. Desigur, războiul este foarte greu, dar nu avem altă opțiune decât să devenim mai puternici.

Am luat cât mai multe măsuri de precauție posibil să ne asigurăm că nu există nicio întrerupere a aprovizionării. În special acum suntem puternic afectați de blocarea rutieră a camioanelor cu mărfuri la granița cu Polonia. Întregul trafic de materii prime, care înainte ajungea la noi prin Odesa, trece acum prin porturile europene. ALFA Smart Agro are propria flotă de camioane, pe care am achiziționat-o pentru a nu depinde de transportatori terți – noi înșine preluăm marfa din port și o aducem în Ucraina și folosim livrarea pe calea ferată pentru a minimiza întârzierile materiilor prime pe drum”. 

Sezonul de producție începe cu 9 luni înainte de începerea vânzărilor. Așadar, aproape 100 % din produsele noastre pe care le vindem sunt în stoc.

Depozitul ALFA Smart Agro din Moldova va fi aprovizionat la fel de sistematic?

„Da, noi înșine vom importa produse în Moldova, astfel încât distribuitorii să poată furniza produsele prompt fermierilor în perioada de vârf a cererii sezoniere. În acest fel, noi ne planificăm propria activitate. Iar fermele vor putea să primească produsele foarte repede.
Și chiar dacă se va întâmpla ca produsul solicitat să nu fie disponibil la depozitul din Moldova, depozitul nostru principal se află în orașul Bila Țerkva (regiunea Kiev), la 500 de kilometri de Chișinău. Este foarte aproape. Și pentru că suntem producători, avem rezerve de materii prime pentru diferite produse. Iar în caz de nevoie, putem produce și mai mult, indiferent de planurile inițiale”.

Povestiți-ne mai multe despre fabrica ALFA Smart Agro. Ce anume deosebește întreprinderea dumneavoastră? 

„Principalul nostru centru de producție este Fabrica de forme preparative din Bila Țerkva, abreviat BZPF (abr. ucr). Aceasta este o întreprindere destul de mare, a cărei capacitate este în continuă creștere. Aici au fost introduse standardele Crop Life, multe procese fiind automatizate.

Producem o gamă serioasă și diversă de produse: agenți de tratament (concentrate și emulsii), concentrate solubile, concentrate de suspensii, suspo-emulsii, concentrate de emulsii, emulsii pe bază de ulei, dispersii de ulei și, recent, am deschis hala de granule solubile în apă. BZPF produce produse foarte complexe. Foarte puține întreprinderi din Europa sunt capabile să producă astfel de produse, pe care le facem noi.

La BZPF a fost dezvoltat sistemul de control al calității pe mai multe niveluri Multi Control. Toate produsele ALFA Smart Agro îndeplinesc standardele internaționale CIPAC. Fiecare produs se testează în medie pentru 15 indicatori – de la dimensiunea particulelor de substanțe active până la stabilitatea formei preparative în condiții extreme.

Când spunem că ALFA Smart Agro este cel mai bun din punct de vedere calitate-preț, ne referim la faptul că este, în principiu, cea mai bună calitate a produselor de protecție a plantelor care poate fi, la un preț foarte avantajos. 

În 2021 am avut timp să arătăm producția noastră unor parteneri și clienți din Moldova. Din păcate, odată cu începerea războiului, excursiile la fabrică au fost anulate cu totul. Dar cred sincer că vom reveni la această tradiție și toată lumea va putea să vadă producția noastră”.

Ce tendințe în domeniul protecției plantelor trebuie să ia în considerare deosebită fermierii?

„Aș dori să evidențiez trei tendințe principale. Prima este că aplicarea prin dronă a produselor fitosanitare devine un lucru obișnuit. Această piață se dezvoltă rapid, iar pasul următor este cel al producătorilor de produse agrochimice. De exemplu, departamentul R&D al ALFA Smart Agro desfășoară acum numeroase cercetări legate de aplicarea produselor cu ajutorul dronelor. În același timp, fermierii trebuie să înțeleagă în mod clar că nu toate produsele sunt potrivite pentru pulverizarea de volum ultra-redus, și că această metodă ajută, de asemenea, la economisirea apei, ci nu a produselor fitosanitare.

A doua tendință importantă este legată de schimbările climatice. Ultimul sezon a fost greu pentru fermieri – temperaturi înalte, lipsă de umiditate. Acest factor trebuie luat în considerare la alegerea produsului fitosanitar și, totodată, crește importanța tratamentelor preventive. 

Cea de-a treia tendință este cauzată de prețurile produselor agricole care sunt acum foarte scăzute. Iar optimizarea tehnologiilor de protecție nu este doar o dorință a agricultorilor, ci o necesitate. Și aici noi vedem sarcina noastră principală. Pentru că înlocuirea produselor internaționale populare fără riscuri și fără pierderi de randament este posibilă datorită soluțiilor propuse de ALFA Smart Agro”. 

Ce se va întâmpla cu prețurile produselor de protecție a plantelor în acest sezon?

„Industria chimică a Chinei s-a stabilizat, piața s-a saturat, în toată lumea există stocuri mari de produse fitosanitare și substanțe active. De aceea, cererea este acum mult mai mică decât oferta. Și, bineînțeles, că acest lucru influențează prețurile. Noi am redus prețurile pentru toate produsele. Acesta este unul dintre obiectivele noastre cheie – să ne asigurăm că oferta companiei ALFA Smart Agro este întotdeauna cea mai interesantă în segmentul produselor calitative de protecție a plantelor”. 

Cu ce protejăm culturile de înghețuri în perioada rece

0

În ciuda climei mai blânde caracteristice perioadei rece a anului, urmare a schimbărilor climatice, unele culturi sau varietăți ar putea fi afectate de temperaturile reduse din timpul iernii sau înghețurile de revenire primăvara.

Astfel, unele specii de plante decorative, legume, arbuști sau plante perene ar putea fi afectate de îngheț. Pentru a evita acest lucru, putem utiliza diferite materiale de protecție, iar în acest articol discutăm despre cele mai populare, reprezentate atât de opțiuni organice, cât și artificiale.

Spunbond sau agrofibră

Agrofibra devine tot mai populară și este utilizată de către fermieri inclusiv la protejarea recoltelor până la transportarea acestora în locul de păstrare, în cazul înghețurilor.

Avantajele utilizării spunbondului sunt: ușor și destul de durabil, este convenabil de utilizat, permite aerului să circule bine și protejează de îngheț și razele directe ale soarelui.

Dar, există și dezavantaje:

  • agrofibra nu va proteja plantele împotriva înghețurilor severe în iernile fără zăpadă;
  • atunci când acoperiți unele plante, va trebui să instalați și un cadru, pentru ca materialul să nu intre în contact cu părțile acestora;
  • achiziția, deși nu pentru un an, va necesita cheltuieli financiare.
  • dacă iernile sunt friguroase, se folosesc versiuni mai dense de spunbond (60 g/mp) sau îl puteți plia în mai multe straturi pe cel mai puțin dens.
  • nu puteți folosi agrofibră neagră pentru a acoperi plantele – doar cea albă este potrivit pentru această procedură.
  • deoarece materialul este foarte ușor, va trebui să aveți grijă să îl prindeți în siguranță de pământ.

un alt avantaj este că magazinele specializate vând huse și conuri speciale din agrofibră. Pentru a acoperi plantele, va fi suficient să le îmbrăcați pe cadru.

Paiele

Acest material natural va fi o protecție bună pentru plante. Cerința principală este ca paiele să fie uscate. Paiele protejează parcelele cu culturi bienale și perene, mențin bine zăpada și protejează plantele de îngheț. În plus, acestea vor proteja culturile de înghețurile de revenire primăvara.

Dar, există și dezavantaje în utilizarea paielor ca mulci:

  • un astfel de material natural poate atrage șoarecii, care pot provoca daune ireparabile culturilor din grădină. Prin urmare, în timpul mulcirii, ar trebui să vă gândiți la metode de prevenire a apariției rozătoarelor.
  • dacă iarna se dovedește a fi caldă sau cu dezghețuri frecvente, plantele riscă să fie afectate. Pentru a preveni acest lucru, paiele vor trebui protejate în aceste perioade de umezeală cu polietilenă găurită, care le-ar permite să respire.
  • Primăvara, pământul de sub paie se dezgheață mai greu. Prin urmare, mulciul trebuie îndepărtat devreme.

Turba

Dacă trebuie să acoperiți sistemul radicular, turba va fi utilă. Materialul permite trecerea aerului, protejează împotriva înghețului și, în plus, nu se lipește, așa că este considerată o protecție demnă.

Dar dacă după izolarea plantelor nu ninge, ci plouă abundent, atunci se va forma o crustă pe suprafața turbei, care va afecta circulația aerului. De asemenea, rețineți, că turba, precum rumegușul, poate mări aciditatea solului.

În primăvară, este mai bine să nu întârziați cu îndepărtarea acoperirilor de turbă. După cum puteți vedea, există suficiente opțiuni pentru protecția plantelor prin mulcire.

V-ar putea fi util și articolul Îngrijirea câmpului după recoltarea legumelor, fructelor toamna: 5 resturi de plante ce trebuie neapărat înlăturate.

Rumegușul și așchiile

Rumegușul și așchiile protejează eficient plantele de îngheț și sunt folosite pentru a proteja sistemul radicular al plantelor. Nu se recomandă acoperirea completă a plantelor cu rumeguș. Când folosiți rumeguș, rețineți, unele specii acidifică solul.

Acest lucru nu este potrivit pentru unele plante, dar depinde din ce copaci sau pomi provine rumegușul. Pentru mulci, luați numai rumeguș uscat, acoperiți-l cu o peliculă și fixați-l cu cârlige sau cărămizi, lăsând găuri pentru circulația aerului.

Dacă nu se face acest lucru, rumegușul se va uda în timpul ploii sau al dezghețului, se va compacta și va începe să putrezească, iar la frig se va forma o crustă care va împiedica aerisirea adecvată. Toate acestea vor afecta negativ starea plantei.

Cu cât rumegușul este mai fin, cu atât absoarbe mai bine umiditatea, de aceea ar fi recomandabil a folosi și așchiile, care nu permit tasarea solului prea tare. Primăvara, solul de sub rumeguș se dezgheață mai încet, așa că la fel ca și paiele, acesta vor trebui îndepărtat devreme. ​

​Frunzele

Frunzele uscate sunt potrivite pentru a fi folosite ca mulci. Protejează în mod fiabil solul și plantele de frig. O condiție importantă este ca frunzele să fie uscate și sănătoase, fără semnele atacului bolilor sau dăunătorilor.

Frunzele de stejar, castan, arțar, precum și pomi sănătoase sunt potrivite. Sunt colectate pe măsură ce cad și depozitate sub un acoperiș sau acoperite cu folie de plastic, pentru a preveni umezirea și putrezirea.

Uscarea frunzelor pentru acoperire în toamna ploioasă poate fi problematică, acesta ar fi un dezavantaj. Un alt dezavantaj semnificativ al mulcirii cu foioase este că frunzele permit trecerea umidității și, de asemenea, se lipesc în timpul ploilor și dezghețurilor.

Frunzele aglomerate nu permit trecerea aerului. Prin urmare, atunci când mulciți cu frunze, se recomandă să puneți o folie protectoare peste ele și să aveți grijă de orificiile laterale și de ventilație în condiții de umiditate sporită – astfel de condiții vor fi mult mai confortabile pentru plantele sensibile la îngheț.

V-ar putea fi util și articolul De ce îngheață căpșunii iarna. Cum îi protejăm.

PIB-ul Moldovei a fost mai mic cu 0,4% în primele 9 luni din 2023, față de 2022

0

PIB-ul Republicii Moldova a fost cu 0,4% mai mic în primele nouă luni ale lui 2023, față de aceeași perioadă din 2022. Potrivit datelor provizorii, agricultura și sectorul IT sunt printre domeniile cu cea mai mare creștere, la polul opus fiind industria şi comerţul, transmite mold-street.com.

„În ianuarie-septembrie 2023, potrivit datelor preliminare, PIB a constituit 214,4 miliarde lei, prețuri curente de piață, fiind în descreștere, în termeni reali, cu 0,4% față de ianuarie-septembrie 2022”, transmite Biroul Național de Statistică (BNS).

Agricultura a avut cea mai mare creştere în trimestrul III şi în 9 luni

De asemenea, BNS a calculat că în trimestrul III al lui 2023, PIB-ul Moldovei a constituit 80,5 miliarde lei, prețuri curente de piață, în creștere – în termeni reali – cu 2,6%, stimulată în special de evoluţiile pozitive din agricultură. 

Astfel valoarea adăugată brută (VAB) din agricultură a crescut cu 37,7%.

Pe seria ajustată sezonier, PIB în trimestrul III 2023 s-a majorat cu 3,4% comparativ cu trimestrul III 2022 și s-a redus cu 0,8% comparativ cu trimestrul II 2023.

Influență pozitivă asupra evoluției PIB în primele nouă luni ale anului 2023 au avut următoarele activități, potrivit BNS:

  • agricultura (a generat creșterea PIB cu 2,3%), cu o pondere de 7,2% la formarea PIB și o creștere a VAB pe activitățile respective cu 28,8%;
  • sănătate și asistență socială (+0,8%), cu o pondere de 5,9% la formarea PIB și o creștere a VAB pe activitățile respective cu 14,4%;
  • informații și comunicații (+0,7%), cu o pondere de 7,0% la formarea PIB și o creștere a VAB pe activitățile respective cu 10,7%;
  • tranzacții imobiliare (+0,3%), cu o pondere de 6,6% la formarea PIB și o creștere a VAB pe activitățile respective cu 5,1%;
  • activități de cazare și alimentație publică (+0,3%), cu o pondere de 1,6% la formarea PIB și o creștere a VAB pe activitățile respective cu 24,6%.

Ce domenii trag în jos economia

BNS precizează că în 9 luni ale 2023 o contribuție negativă au avut următoarele activități:

  • comerț cu ridicata și cu amănuntul; întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor (a generat scăderea PIB cu 2,0%), cu o pondere de 16,8% la formarea PIB și o reducere a VAB pe activitățile respective cu 11,0%;
  • industria prelucrătoare (-0,7%), cu o pondere de 8,2% la formarea PIB și o reducere a VAB cu 7,7%;
  • construcțiile (-0,6%), cu o pondere de 6,2% la formarea PIB și o reducere a VAB cu 8,6%;
  • producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (-0,6%), cu o pondere de 2,0% la formarea PIB și o reducere a VAB cu 22,8%.

Totodată, impozitele nete pe produs cu o pondere de 13,9% la formarea PIB, au cauzat descreșterea acestuia cu 1,0%, volumul impozitelor nete micșorându-se cu 7,1%, susţine BNS.

Prognoze pesimiste

Autorităţile se aşteaptă că în acest an economia Republicii Moldova va creşte cu circa 2%, iar anul viitor va accelera cu 3,5%.

Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba susţine că pentru a nu „rămâne la coada Europei” Republica Moldova ar avea nevoie de o creștere anuală de 8-10% în următorul deceniu.

„Noi nu ne putem permite luxul să creștem cu 3-5% anual”, afirmă ministrul în podcastul video „Pe Agendă”, de la Europa Liberă, spunând că vede „primele semne de recuperare”.

Prognoza Băncii Europene de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) este mult mai pesimistă. BERD estimează că economia Republicii Moldova va stagna în 2023 cu o creştere de 0%, care va fi urmată de o creștere de 3,5% în 2024. 

Amintim că în 2022, Republica Moldova a înregistrat o scădere economică cu 5%, arată datele actualizate ale MDED.

Economiştii de la Expert-Grup deşi sunt mai optimişti decât Guvernul şi BERD, estimând o creştere de 3,3% a PIB-ului în acest an, constată că 2023 „va fi primul, din ultimele două decenii, când creșterea nu va fi suficientă pentru a compensa pierderile din recesiunea anului precedent”.

Potrivit lor evoluţiile pozitive din economie sunt rezultatul creșterii compensatorii în agricultură de circa 30%, pe fundalul unui an agricol relativ favorabil.

„Fără contribuția agriculturii, economia aproape că ar fi stagnat. Industria și comerțul intern urmează să stagneze din cauza unei cereri interne și externe slabe, iar construcțiile urmează chiar să rămână pe minus din cauza nivelului înalt de incertitudine și a scăderii activității investiționale”, constată Expert-Grup.

Compania de fertilizanți Novagra se lansează pe piața Moldovei

0

Novagra®, companie de origine 100% poloneză, prezentă pe piața îngrășămintelor foliare și a produselor de protecție a plantelor de aproape 30 de ani, anunță lansarea pe piața Republicii Moldova.

Folosind soluții inovatoare în domeniul fertilizării culturilor, Novagra® este cel mai important producător și vânzător de îngrășăminte foliare din Polonia. Produsele, până acum disponibile pe piața poloneză și pe piețele din Europa Centrală și de Est, acum devin disponibile inclusiv în Moldova.

În portofoliul companiei, sunt incluse produse inovative dedicate fertilizării culturilor pomicole, viticole și legumicole. VitaStar® este cel mai recent brand al companiei, destinat nutriției eficiente a culturilor.

„Suntem foarte bucuroși să aducem VitaStar pe piața moldovenească. Recunoaștem producătorii moldoveni drept profesioniști și acesta este motivul care ne determină să vrem să fim parte a unei creșteri foarte mari și rapide a businessului fructelor în Moldova, dar și pentru a livra tehnologia noastră specială, unică pe piață. Vom ajuta fermierii moldoveni să producă fructe mai multe și de o calitate mai bună pe care să le poată exporta în alte țări din întreaga lume”, a menționat Pawel Prokop, reprezentant Novagra.

Novagra® pune la dispoziție fertilizanți cu efect biostimulator, fertilizanți foliari suspensie, fertilizanți foliari solubili și îngrășăminte specializate. Mai multe detalii aflați accesând acest link și vizualizând video-ul realizat în cadrul evenimentului Businessul Fructelor.

Peste 400 de vinuri au fost prezentate la cea de-a XX-a ediție a Vernisajului Vinului

0

Vinuri de calitate superioară, spumante și divinuri alese au putut fi descoperite, la cea de-a XX-a ediție a Vernisajului Vinului, cu genericul „Vino, poveste de iarnă”.

Peste 70 de vinificatori reuniți sub umbrela brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie” au prezentat publicului peste 400 de vinuri.

Vizitatorii au degustat și evaluat cele 92 de vinuri medaliate la Concursul național „Vinul Moldovei”. Acestea sunt vinuri de excepție, fiind apreciate de un juriu format din experți internaționali. Vinurile au fost produse din soiuri autohtone și de selecție nouă moldovenească.

Prezent la deschiderea evenimentului, vicepremierul Vladimir Bolea a menționat că:

„În ultimul deceniu, calitatea vinurilor noastre a crescut considerabil, fapt care se datorează muncii vinificatorilor”.

Oficialul a fost desemnat cu premiul „Cavalerul Vernisajului Vinului”, pentru contribuție esențială la dezvoltarea și promovarea sectorului.

Pe parcursul anului 2023, vinificatorii moldoveni reuniți sub brandul vinicol de țară „Wine of Moldova”, au câștigat 700 de medalii, la concursurile internaționale de profil.

În acest an se împlinește un deceniu de la lansarea brandul vinicol de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie” („Wine of Moldova. A legend alive”) pe plan internațional.

Și un deceniu de la crearea Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) – o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat, specialiștii cărora sunt dedicați dezvoltării și implementării politicilor în domeniul vitivinicol.

Exporturile de mărfuri din Moldova au scăzut cu 7,5%, în primele 10 luni ale acestui an

0

În perioada ianuarie-octombrie 2023, exporturile de mărfuri din Republica Moldova au însumat 3.358,2 milioane dolari, cu 7,5% mai puţin comparativ cu cele înregistrate în perioada corespunzătoare din anul 2022, cifre ce contrazic declaraţiile entuziasmate ale vicepremierului Dumitru Alaiba privind creşterea exporturilor, transmite mold-street.com.

Astfel după o mică tresărire în luna septembrie, exporturile s-au diminuat în luna octombrie, arată datele Biroului Naţional de Statistică.

Uniunea Europeană, principala destinaţie

Potrivit BNS, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-octombrie 2023 au constituit 2.337 milioane dolari (69,6% din total exporturi), fiind în scădere cu 7,6% față de perioada similară din anul 2022, iar reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în aceeaşi perioadă 2023 s-au cifrat la 1.021,2 milioane dolari (30,4% din total exporturi), cu 7,2% mai puțin comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut.

Peste 81,4% din exporturi au fost efectuate cu mijloacele de transport rutier, după care urmează transportul maritim (13,4%), transportul feroviar (3,2%), transportul aerian (1,0%) şi instalații fixe de transport (1,2%).

Principala destinaţie a exporturilor de mărfuri sunt țările Uniunii Europene (UE–27), cu o pondere de 64,7% (circa 2,17 miliarde de dolari), cu 1,2% mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2022.

România – principala piaţă

Cota cea mai mare revine României, cu un volum de 1,17 miliarde de dolari şi pondere de 34,71% din totalul mărfurilor exportate de Republica Moldova.

În comparaţie cu 10 luni din 2023, exporturile au crescut cu 12,5%, iar cota cu 6,2 puncte procentuale. În consecinţă pe piaţa românească ajung mai mult de jumătate din exporturile moldoveneşti pe piaţa UE.

Acest salt poate fi explicat şi prin faptul că România a devenit de fapt în acest an principala piaţă de desfacere pentru cerealele şi oleaginoasele din Republica Moldova.

Printre alte state UE unde ajung mărfurile moldoveneşti se numără Italia (cu o cotă de 6,5%), Germania (5,5%), Cehia (3,95%), Polonia (3,07%), Bulgaria (2%) şi Spania (1,5%).

Exporturile în Rusia au scăzut cu 29,5%, iar în Turcia – de 2,4 ori 

În acelaşi timp exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, au scăzut cu 6% şi au avut o valoare de 778,1 milioane dolari, care echivalează cu o cotă de 23,2% în total exporturi.

Aici principala piaţă de defacere este Ucraina cu o cotă de 15,7% şi unde au ajuns mărfuri în valoare de circa 526,75 milioane de dolari, în scădere cu 6,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2022. De notat că o mare parte din exporturile în Ucraina sunt de fapt reexporturi de motorină.

În această perioadă exporturile pe piaţa Rusiei s-au prăbuşit cu circa 29,5%, iar cota acestei ţări a constituit doar 3,5%.

În acelaşi timp exporturile în categoria celelalte ţări ale lumii s-au prăbuşit cu 37,7%, constituind doar 406,6 milioane de dolari, sau 12,1% din total.

Scăderea atât de semnificativă se datorează reducerii de circa 2,5 ori a exporturilor pe piaţa Turciei, cota acestei ţări scăzând de la 7,4% în 10 luni din 2022, la doar 3,38% – în 10 luni ale acestui an. De asemenea în această perioadă au scăzut de 2,2 ori şi exporturile pe piaţa Elveţiei.

De notat că datele BNS contrazic de facto declaraţiile optimiste ale vicepremierului Dumitru Alaiba, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării precum că se atestă o revigorare a exporturilor.