Sergiu Caproșu, proprietar fermă de caprine: Micii fermieri nu se pot dezvolta, deoarece nu au acces la finanțare accesibilă

0

Istoria afacerii familiei Caproșu din satul Dimitrovca, raionul Cimișlia, a început acum 13 ani, când au cumpărat o capră, pentru a avea lapte pentru consum.

Sergiu Caproșu recunoaște că, deși îi plăceau animalele de când era mic, nu s-a gândit inițial la o fermă de caprine. 

Pentru început, a cumpărat o încăpere unde s-a gândit să crească iepuri, dar aceasta a devenit adăpost pentru primul animal. Ulterior, a renunțat la ideea de a crește iepuri și a decis să cumpere capre. 

„Animalele îmi plac de când mă țin minte, de când eram mic. Acum 13 ani, am procurat prima căpriță pentru necesitățile familiei. Tot atunci, mă gândeam să deschid o fermă de iepuri și am cumpărat o încăpere în satul Dimitrovca, Cimișlia. Afacerea noastră a început de la o căpriță, pe care nu am mai vrut să o vindem. Între timp, am renunțat la ideea cu ferma de iepuri și am mai cumpărat o capră și, tot așa, ne-am extins, până am ajuns la 300 de caprine. Pe parcurs, am înțeles că ne plac foarte mult aceste animale”. 

Fermierul crește caprine pe care le-a obținut din împerecherea a mai multor rase și spune că, chiar și în anul curent, cu toate că a fost secetă, a reușit să obțină circa o tonă de lapte per capră.

„Pot să vă spun că, această afacere ne asigură traiul, chiar dacă presupune multă muncă. Atunci când am început să măresc ferma de caprine, familia nu era prea încântată, pentru că vedeau că necesită multă muncă, implicare. Acum însă, s-au convins că este o activitate necesară ce ne asigură și un venit. Așa că, recent mi-au propus să  prelucrăm singuri laptele și să producem brânzeturi. Deși, am reușit să purtăm discuții și să convenim asupra unor contracte pentru livrarea laptelui, totuși, ne dorim pe viitor să prelucrăm singuri. Sper că, în anul viitor, vom construi hala pentru prelucrarea laptelui”. 

Anterior, vindeau pe la piețe, atât laptele, cât și brânza pe care o produceau. Sergiu Caproșu susține că, piața de desfacere nu este tocmai dezvoltată și nu prea au unde comercializa ca să obțină și un preț bun la produsul lor, pentru a se dezvolta.

„Aici cred că am avut și noi vina noastră, a producătorilor din acest sector, pentru că nu aveam legalizate afacerile. Deja când am înființat o Gospodărie Țărănească și ușile se deschid mult mai ușor. Nu am fost informați despre toate detaliile, dar nici noi nu ne-am prea dat interesul și, din aceste motive, ramura se dezvolta foarte greu, încet”. 

Una dintre problemele cu care se confruntă crescătorii de caprine, ovine este pășunatul, iar fermierul spune că, o soluție ar fi ca primăria să le dea în arendă pășunile, iar ei să achite pentru folosirea acestora. 

„Din păcate, este foarte greu să convingem oamenii că pășunea este un bun comun și că trebuie să contribuim și noi cu ceva, ca să avem unde paște animalele noastre”.

Tot aici, Sergiu Caproșu menționează că, celor care activează în sectorul de creștere a ovinelor, caprinelor le este foarte greu să acceseze credite de la băncile comerciale, pentru că nu au ce oferi drept gaj. 

„De obicei, mă folosesc de serviciile companiilor de microfinanțare, dar procentul este foarte mare. Instituțiile de stat ne spun că, trebuie să modernizăm afacerile, dar pentru aceasta avem nevoie de resurse financiare, pe care le putem lua doar de la bănci. Noi înțelegem că, cerințele s-au schimbat și nu mai putem produce brânză în condiții primitive, dar nu avem bani pentru a pune pe picioare un alt tip de producere. Dacă am avea acces la credite investiționale cu o dobândă mai mică, cred că ne-am dezvolta cu pași mai mari.

Ne-am dori să lucrăm cu rețelele de supermarketuri ca să ne vindem producția, dar personal nu pot asigura cantitatea pe care o solicită ei, iar pentru a mări producția am nevoie de investiții”. 

Fermierul a beneficiat, anul trecut, de subvenții per cap de animal și speră că și în anul curent va primi acest suport. 

„În plus, am depus dosarul și pentru un grant pe care îl vom utiliza pentru dezvoltarea fermei. Pot să spun că, lucrurile s-au mai schimbat în ultimii ani. Subvențiile, desigur, sunt necesare, dar am observat că sunt unii colegi care primesc aceste subvenții, nu le folosesc pentru a crea condiții adecvate animalelor și acesta e mare păcat. Statul ar trebui să verifice dacă aceste surse se investesc corect”. 

La fermă lucrează 6 persoane, pe timp de vară, fiecare are responsabilitatea sa și datorită acestui fapt, Sergiu nu are probleme cu brațele de muncă.

Fermierul precizează că, Asociația este un instrument bun, necesar, doar că membrii nu prea înțeleg că tot ce se face trebuie să fie realizat împreună și că fiecare membru are și responsabilități. 

„Cel mai mare regret este că, nu am făcut studii. Tinerilor, din păcate, nu prea le place zootehnia, ei, mai degrabă, își doresc un buton pe care să îl apese și să apară bani. Desigur că, nu generalizăm, dar marea majoritate a tinerilor nu înțeleg ce este o afacere în zootehnie. Cel puțin 10 ani va fi nevoie de muncă multă, atât pentru dezvoltarea afacerii, cât și pentru crearea reputație și tocmai apoi vor veni și banii. Zootehnia este un domeniu complicat, pentru că tu 24 din 24 de ore trebuie să le dedici fermei, nu există timp liber.

Dar cei care sunt la început de cale trebuie să aibă răbdare, pentru că neapărat vor avea succes. Banii sunt pe ultimul plan, dragostea de animale este cel mai important lucru pentru a avea succes. Și rezistă doar cei care iubesc ceea ce fac”, a mai spus Sergiu Caproșu. 

Fermierul spune că, a învățat totul din propriile greșeli, iar acum și-a creat un cont pe o rețea de socializare, prin intermediul căruia comunică cu colegii, se împărtășește cu experiența.

Dimensiunea camioanelor va fi măsurată și cântărită în mișcare cu ajutorul unei platforme digitale

0

Dimensiunea vehiculelor care circulă pe drumurile publice naționale va fi măsurată și cântărită în mișcare cu ajutorul unei platforme digitale. Instituirea noului Sistem informațional a fost aprobată astăzi de Executiv.

Astfel, procesul de cântărire a sarcinii pe osie și preselecție a vehiculelor ce depășesc limitele de sarcină admisibile va fi automatizat.

Sistemul va efectua măsurători pe tot parcursul anului și va acoperi cel puțin 95% din totalul fluxului de camioane care circulă pe drumurile publice.

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a precizat că implementarea sistemului va asigura prevenirea deteriorării drumurilor publice naționale din cauza depășirilor de greutate a camioanelor și va contribui la majorarea duratei de exploatare a drumurilor și la reducerea cheltuielilor de întreținere și de reparație curentă a acestora.

De asemenea, sistemul va asigura controlul accesului la date și securizarea informațiilor colectate ale utilizatorilor.

Prin această măsură, autoritățile își propun îmbunătățirea calității serviciilor publice și creșterea eficienței utilizării mijloacelor Fondului rutier în scopul administrării și întreținerii drumurilor publice.

Andrei Beșliu, Franzeluța: În 2024, vom avea nevoie de cantități mai mari de materii prime autohtone

2

Combinatului de panificație „Franzeluța”, care se numără printre cei mai mari producători de pâine din țară, planifică să achiziționeze, în anul 2024, utilaje noi pentru producere. Este vorba despre linii de producere unice în țara noastră. 

Despre aceasta a anunțat Andrei Beșliu, directorul Franzeluța, care a remarcat printre altele că, odată cu procurarea noii linii de producere, vor avea nevoie de cantități mai mari de materii prime autohtone. 

„Începând cu anul 2024, vom avea nevoie de cantități mai mari de fructe proaspete și uscate, deoarece urmează să achiziționăm linii de producere noi pe care le-am văzut la expoziția din München și să propunem consumatorilor produse de panificație ce vor conține diferite tipuri de fructe uscate. Urmează, în 2024, să facem mai multe investiții în procurarea utilajelor moderne”. 

Totodată, directorul „Franzeluța” a explicat că, toate achizițiile pe care le realizează fabrica sunt anunțate prin intermediul portalului achiziții.md, dar, cu părere de rău, producătorii autohtoni nu participă la tenderele organizate.

„Ne-am dori ca în lista de participanți la tendere să se regăsească cât mai mulți producători autohtoni. Fabrica noastră achiziționează foarte multă materie primă, dar producătorii locali nu participă din diverse motive. Achiziționăm gemuri, miez de nucă, fructe uscate de pe piața locală. De multe ori observăm că, la tendere participă intermediari, dar nu producătorii. Am expediat mai multe invitații către agenții economici, dar nu avem interes din partea acestora. Din acest motiv, am și decis să publicăm anunțurile pe platforma achiziții publice, astfel ca toți doritorii să poată participa.

Cred că mulți producători au o părere greșită precum că, mai bine ar fi să exporte producția, decât să vândă pe piața locală. Invităm antreprenorii să urmărească anunțurile și să propună produsele proprii”. 

Andrei Beșliu a menționat că, la începutul lunii septembrie curent, a fost organizat un tender pentru achiziția făinii respectiv, pentru următoarele patru luni, sunt asigurați cu făină. 

„Nu intenționăm să majorăm prețul la pâine, nu avem niciun motiv de majorare. Mai mult ca atât, pentru anul viitor, planificăm, în urma auditului, să dezvoltăm și mai mult segmentul produselor de cofetărie”.

În ceea ce ține de realizările din anul curent, directorul a specificat că, au fost întreprinse mai multe acțiuni ce au avut drept scop dezvoltarea și modernizarea combinatului. 

„Una dintre noutățile importante din anul 2023 este faptul că, în urma colaborării cu tehnologi din România, care au experiență de muncă în companii mari, am elaborat o serie nouă de pâine ce are un termen de valabilitate de până la 5 zile. Aceasta ne-a permis să diminuăm costurile de logistică, pe anumite segmente. În viitorul apropiat, vom propune consumatorilor alte trei tipuri de pâine rotundă din seria Chișinău. Totodată, ținem să respectăm rețetele naturale, care ne permit să păstrăm calitatea produsului”.

De menționat că, la Combinatul de panificație „Franzeluța” activează 1250 de persoane. Circa 10% din producția totală a combinatului este destinată exportului în țări precum: Canada, SUA, Coreea de Sud, Australia, Israel, Cehia, ș.a.

Acord de grant dintre Moldova și Japonia privind realizarea proiectului „Asigurarea fermierilor cu fertilizanți”

0

Fermierii moldoveni vor fi ajutați de Japonia. Un Acord de grant dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Japoniei privind realizarea proiectului „Asigurarea fermierilor cu fertilizanți” a fost semnat astăzi al Chișinău.

Documentul care prevede un suport nerambursabil sub formă de grant în valoare de 1,9 milioane de euro a fost semnat de vicepremierul Nicu Popescu, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, și ambasadorul Japoniei în Republica Moldova, Yamada Yoichiro.

Șeful diplomației de la Chișinău a mulțumit partenerilor niponi pentru suportul acordat țării noastre.

„Acordul semnat astăzi demonstrează încă o dată sprijinul oferit de Japonia pentru dezvoltarea țării noastre pentru atenuarea impactului negativ provocat de situația din Ucraina și întărește capacitatea sectorului nostru agricol, al fermierilor noștri de a continua să se dezvolte, să se modernizeze”, a opinat ministrul.

Diplomatul nipon, Yamada Yoichiro, a reiterat suportul țării sale pentru Republica Moldova.

Proiectul „Asigurarea fermierilor cu fertilizanți” va fi implementat de Agenția pentru Dezvoltarea și Modernizarea Agriculturii. 

Digitalizarea Programului LEADER va accelera procesul de depunere, examinare și evaluare a proiectelor de dezvoltare rurală

0

Sistemul Informațional „Moldova LEADER IT Soft” (MLIS) va fi creat în sprijinul Programului LEADER, care contribuie la dezvoltarea rurală a Republicii Moldova.

O decizie în acest sens a fost luată de Cabinetul de miniștri, aprobând Conceptul Sistemului Informațional, scopul final fiind digitalizarea procesului de depunere, examinare, evaluare și monitorizare a proiectelor de dezvoltare rurală, depuse în cadrul Programului LEADER, precum și asigurarea gestionării corecte și transparente a mijloacelor financiare alocate din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural.

„Crearea și implementarea unei soluții digitale independente, imparțiale, credibile și eficiente reprezintă o condiție necesară pentru asigurarea implementării cadrului normativ pentru finanțarea proiectelor de dezvoltare locală prin implementarea Programului LEADER”, a menționat viceprim-ministrul Vladimir Bolea. 

Platforma este o componentă a sistemului informațional de stat al Republicii Moldova, și va fi gestionat de resursa informațională departamentală a Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare și Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură. 

Crearea și dezvoltarea Sistemului sunt asigurate de Proiectul „EU4Moldova: dezvoltarea comunităților locale (LEADER)”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Polish aid, precum și de Proiectul „Soluții inovatoare și digitale pentru a sprijini dezvoltarea rurală din Republica Moldova”, finanțat de Centrul Estonian pentru Dezvoltare Internațională. 

Republica Moldova și România vor semna un Memorandum privind interconectarea rețelelor de gaze naturale și energie electrică

0

Ministerele Energiei din Republica Moldova și România vor semna pe 11 decembrie curent un Memorandum de înțelegere privind realizarea proiectelor de interconectare a rețelelor de gaze naturale și energie electrică. Semnarea acestuia a fost autorizată în ședința de astăzi a Guvernului.

În sectorul gazelor naturale, Memorandumul prevede posibilitatea creșterii capacității de transport a gazelor naturale și extinderea gazoductului Iași-Ungheni-Chișinău prin construcția unei conducte de transport a gazelor – Centura Chișinăului.

Ministerul Energiei a precizat că acest obiectiv ar putea fi realizat până la sfârșitul anului 2031. De asemenea, va fi sprijinită dezvoltarea pe teritoriul României a sistemului de înmagazinare a gazelor naturale prin creșterea capacității de stocare a gazelor naturale la depozitul Sărmășel și/sau construcția unui nou depozit la Fălticeni.

În domeniul energiei electrice, Memorandumul vizează Linia Electrică Aeriană (LEA) cu tensiunea nominală 400 kV Suceava – Bălți, extinderea stației 400kV Suceava și stația 400 kV Bălți, proiectul Liniei Electrice Aeriene de interconexiune de 400 kV între Strășeni și o stație electrică de pe teritoriul României, stabilită de CNTEE „Transelectrica” SA, precum și dezvoltarea liniei de interconexiune în domeniul energiei electrice existente 110kV Huși-Cioara.

Totodată, Memorandumul va asigura condițiile desemnării „OPCOM” SA în temeiul legislației Republicii Moldova în calitate de operator al pieței de energie electrică în Republica Moldova, inclusiv operator al pieței energiei electrice desemnat, în vederea integrării pieței energiei electrice din Republica Moldova în piața internă de energie electrică a Uniunii Europene prin cuplarea piețelor.

La rândul său, „Moldelectrica” se va integra în Piața de Echilibrare administrată de către CNTEE „Transelectrica” SA.

Urmează a fi stabilite procesele de tranzacționare transfrontalieră a energiei electrice de echilibrare și serviciilor de sistem prin accesarea de către ÎS „Moldelectrica” a Pieței de Echilibrare și Pieței Serviciilor Tehnologice de Sistem, administrate de către CNTEE „Transelectrica” SA.  

Secretarul de stat al Ministerului Energiei, Cristina Pereteatcu, a declarat în ședința de Guvern că:

„Avansarea proiectelor investiționale prevăzute în Memorandum va permite atât creșterea gradului de securitate în aprovizionarea cu resurse energetice a Republicii Moldova și României, cât și va contribui la diversificarea surselor și a rutelor de aprovizionare la nivel regional”.

Accesul agricultorilor la finanțare pentru proiectele de îmbunătățiri funciare va fi facilitat

0

Accesul deținătorilor de terenuri agricole la finanțare pentru proiectele de îmbunătățiri funciare va fi facilitat. În acest sens, Executivul a aprobat modificarea Regulamentului privind condițiile și procedura de acordare a subvențiilor în avans pentru proiectele investiționale de îmbunătățiri funciare.

Documentul conturează clar funcțiile și procedurile esențiale pentru implementarea reușită a proiectelor de îmbunătățiri funciare, având în vedere că aceste responsabilități sunt delegate către Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF).

„Managementul durabil al resurselor de sol reprezintă o prioritate esențială pentru a menține sănătatea și fertilitatea terenurilor agricole pe termen lung. Prin intermediul subvențiilor, sprijinim măsurile de protecţie a solului în cadrul practicilor agricole și încurajăm deținătorii de terenuri agricole să adopte metode care să protejeze și să îmbunătățească calitatea solului.
Totodată, aprobarea acestui proiect va asigura implementarea proiectelor investiționale de îmbunătățiri funciare stabilite în Programul de îmbunătățiri funciare, în scopul asigurării managementului durabil al resurselor de sol pentru perioada 2021-2025, și va exclude unele impedimente în implementarea acestora”, a menționat viceprim-ministrul Vladimir Bolea.

Principalele prevederi ale proiectului includ:

  • Excluderea contului escrow, deoarece generează beneficiarilor cheltuieli pentru întreținere (aceștia vor deschide un cont propriu);
  • Reducerea perioadei de monitorizare de la 5 ani la 3 ani, oferind posibilitate solicitanților de a depune mai multe cereri de acordare a subvențiilor în avans pentru proiectele investiționale de îmbunătățiri funciare;
  • Coordonarea proiectelor de îmbunătățiri funciare cu Agenția „Moldsilva” pentru măsurile de prevenire a eroziunii eoliene, cum ar fi plantarea fâșiilor forestiere și împădurirea terenurilor supuse alunecărilor;
  • Excluderea impedimentului legat de costul total al proiectului de îmbunătățiri funciare eligibile;
  • Ajustarea procesului de recepționare, evaluare și acordare a subvențiilor în avans, conform funcțiilor ANIF.

Asociația Băncilor declară că companiile agricole și fermierii se confruntă cu probleme la plata creditelor

0

Pe parcursul lunii noiembrie și decembrie curent, se observă o ușoară tendință de diminuare a capacității de plată în cazul unor debitori din domeniul agricol, susţine Asociația Băncilor din Moldova (ABM), transmite mold-street.com.

Potrivit ABM, comunitatea bancară rămâne deschisă pentru a acorda suport agricultorilor în vederea depășirii situației existente şi de a asigura suport permanent clienților beneficiari de credite din sectorul agricol, care întâmpină dificultăți în onorarea obligațiilor la credite, dar şi pentru asigurarea dezvoltării sectorului agricol. 

Datele făcute publice de Asociația Băncilor din Moldova arată că la situația din 31 octombrie 2023, suma creditelor acordate sectorului agricol de către băncile din Moldova a constituit 5,3 miliarde lei, fiind finanțate peste 5.260 de companii agricole și fermieri.

„Din numărul total de companii agricole și fermieri 368 (7,0% din total) au înregistrat întârzieri mai mari de 30 de zile la onorarea obligațiilor. Pentru comparație, la data de 31.12.2022, întârzieri au înregistrat 327 de companii agricole și fermieri (6,6% din total)”, susţine ABM.

De asemenea, Asociaţia menţionează că 166 de companii agricole și fermieri (3,2% din total) au realizat restructurarea creditelor pe parcursul primelor 10 luni ale anului 2023.

Spre comparație, pe parcursul anului 2022 (12 luni), 277 de companii agricole și fermieri (5,6% din total) au restructurat creditele.

„Aceste cifre reflectă eforturile depuse de ambele părți pentru a gestiona corect riscurile”, afirmă responsabilii de la ABM. 

De notat că Asociația Forța Fermierilor a solicitat în mod ultimativ implementarea unui plan complex de salvare a fermierilor micro, mici și mijlocii care ar urma să prevadă incluisv, aplicarea imediată, pentru 3 luni, a unui „moratoriu la calcularea penalităților, executarea silită și intentarea proceselor de insolvabilitate în raport cu agricultorii micro, mici și mijlocii, care au în structura terenurilor agricole cel puțin 70 procente din culturile cerealiere și oleaginoase”.

Recent Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a creat un grup de lucru, la nivel guvernamental, pentru a interveni de urgență și a ajuta la salvarea de la falimentare a fermierilor afectați de crizele și seceta din acest an.

Pe de altă parte ministrul Vladimir Bolea a declarat că așa-zisul moratoriu solicitat din partea fermierilor nu poate fi instituit.

„From Zero to SHEro” – cunoaște istorii inspiraționale de la 6 antreprenoare

0

Un eveniment de excepție: „From Zero to SHEro”, o platformă de inspirației, măiestrie, abilitare și curaj transmis de la femeie la femeie, va avea loc, joi, 7 decembrie, ora 15:00 în sala Stage Door, Ștefan Cel Mare 202.

Agenda include 6 istorii inspiraționale ale femeilor care au trecut prin eșec, au atins maturitatea să își admită greșelile, au fost curajoase să profite de pe urma lor și care au fost și sunt puternice să le corecteze.

În cadrul evenimentului, vă invităm să le cunoașteți pe:

Diana Crudu: Antreprenoare, lideră a platformei Camara Fest, președintă EuroCivis.

Viktoria Pisarenko: Refugiată din Ucraina care și-a reluat activitatea în Moldova, trecând peste greutățile războiului și reușind să o ia de la capăt.

Ecaterina Munteanu: Exploarează pasiunea și dragostea ei în fiecare picătură de miere și set cadou oferit.

Ana Kasatkina: Antreprenoare din Ucraina care și-a reluat activitatea în Moldova și s-a regăsit într-o nouă provocare.

Cristina Olărescu: Antreprenoare, producătoare de vin, Heredo Winery.

Marina Ceban: Antreprenoare, fondatoare Cafelini.

Evenimentul este organizat de Eurocivis în parteneriat cu Nika Generation, cu sprijinul UN Women și finanțat de Fondul Femeilor pentru Pace și Asistență Umanitară.