Republica Moldova și China au semnat un memorandum în vederea dezvoltării sectorului vinicol

0

Republica Moldova va colabora cu Republica Populară Chineză în vederea dezvoltării sectorului vinicol. Un memorandum în acest sens, a fost semnat la Yinchuan, de către viceprim-ministrul Vladimir Bolea și ministrul Agriculturii și Afacerilor Rurale din China Tang Renjian.

Documentul prevede stabilirea unui parteneriat reciproc avantajos, dezvoltarea platformelor de dialog și cooperare, precum și organizarea schimburilor de experiență privitor la politici, inovare tehnologică, comerț, cultură, turism, crearea de mărci, publicitate. Țările vor coopera și în scopul recunoașterii reciproce a standardelor produselor vinicole.

Potrivit prevederilor Memorandumului, părțile încurajează conectarea și comunicarea între întreprinderile implicate în viticultură, vinificație și comerțul vinului, pentru a îmbunătăți vizibilitatea produselor și modernizarea lanțurilor industriale și de valori.

Producătorii moldoveni sunt bineveniți să participe la târgurile comerciale organizate în China și vor beneficia de facilități. De asemenea, țara noastră salută și înlesnește investițiile și activitățile comerciale ale întreprinderilor chineze.

Totodată, oportunitățile de cooperare și dezvoltare a relațiilor comerciale dintre Republica Moldova și China au fost împărtășite în cadrul Conferinței internaționale a strugurilor și a vinului, din Ningxia.

În discursul său, Vladimir Bolea a menționat că pe parcursul ultimilor ani, industria vitivinicolă a asigurat circa 3% în PIB și 8% din volumul total al exportului, subliniind că Republica Moldova este inclusă în lista primelor 10 țări producătoare și exportatoare de vinuri din lume, produsele vinicole fiind solicitate în peste 70 de state ale lumii.

„Republica Moldova este recunoscută drept o țară mică, dar cu oportunități turistice deosebite: de la tradiții seculare în vinificație, fiind un plai cu podgorii frumoase și orașe vinicole subterane de excepție, până la mănăstiri rupestre și locuri pitorești – înzestrate cu oameni de o ospitalitate remarcabilă. Depunem eforturi pentru a deveni un partener comercial stabil și sigur pe piața chineză prin produsele agroalimentare livrate. Țara noastră are potențial pentru a fortifica și intensifica această cooperare, cu suportul și deschiderea partenerilor chinezi de dezvoltare. China reprezintă o economie stabilă, poziționându-se în topul puterilor economice mondiale și ţinând cont de potențialul său, aceasta constituie o piață de desfacere importantă pentru noi”, a comunicat Vladimir Bolea.

Fertilizarea radiculară și foliară la cais

0

Caisul este una dintre speciile pomicole pentru care fertilizarea echilibrată joacă un rol determinant în obținerea recoltelor calitative. Astfel, cantitatea de elemente nutritive asigurată prin fertilizări trebuie obligatoriu ajustată în funcție de rezultatele analizei solului, vârsta plantației, densitatea pomilor, analiza foliară.

Nu este recomandată fertilizarea cu cantități mari de îngrășăminte o dată la câțiva ani, în special fertilizarea cu azot, deoarece o astfel de practică poate duce la pieirea unui număr mare de pomi. Din contra, furnizarea către plantă a cantităților mici de îngrășăminte, în intervale mici de timp asigură creșteri și dezvoltare echilibrate.

Administrarea la timp a elementelor nutritive, ţinând cont de datele prezentate mai sus, duce la o creştere echilibrată a pomilor, iar într-un final, prelungirea duratei economice de exploatare a livezii.

Atunci când vorbim de necesitățile în elemente nutritive, caisul are nevoie atât de macroelemente (N, P, K) ale căror absorbţie poate fi diferită în funcţie de soi, cât şi nu trebuie neglijat aportul de microelemente (Fe, Mn, Zn, B, Cu).

Îngrășămintele cum ar fi gunoiul de grajd se administrează luând în calcul conţinutul solului în azot apreciat prin indicele azot (IN=humus, % x gradul de saturaţie cu baze, V /100), conţinutul de argilă şi conţinutul de azot din gunoiul de grajd.

Limite de interpretare a analizelor elementelor minerale din sol, recomandate pentru plantaţiile de pomi și arbuști fructiferi:

De obicei, gunoiul de grajd semifermentat este recomandat a fi administrat o dată la trei ani. Acesta având mai degrabă rol de a stimula activitatea microorganismelor din sol.

În cazul livezilor în care se practică înierbarea – sistem de întreținere al solului tot mai popular, trebuie să ținem cont și de acest aspect atunci când calculăm doza necesară de îngrășăminte.

În plantațiile moderne de cais, fertilizarea concomitent cu irigarea (fertirigarea) devine obligatorie, astfel fiind asigurată o eficiență mai bună a îngrășămintelor administrate.

Cantitatea necesară de îngrășăminte se administrează în funcție de recolta scontată, conținutul solului în macroelemente și diagnoza foliară (atribuindu-se un Factor de Corecție în funcție de conţinutul de NPK din frunză).

V-ar putea fi util și articolul Fertilizarea foliară și analiza foliară la măr – sfaturi.

Spre exemplu, în continuare este prezentat un exemplu de schemă de fertilizare în plantațiile de cais pe rod pentru o recoltă scontată de 35 t/ha, densitatea pomilor de 400-600/ha, cu un pH mediu de 6-8 și rata anuală de irigare de 6000 m3/ha (după cercetările Haifa, Ghid tehnic și economic Pomi și arbuști fructiferi).

Specialiștii recomandă administrarea îngrășămintelor cu NPK începând cu cu prima irigare
(de obicei sfârșit de aprilie început de mai), până în faza de formare și dezvoltare a fructelor săptămânal. Cantitatea se divizează în doze săptămânale și se aplică la irigare. Recomandările se vor ajusta în funcție de diagnoza foliară.

De la legarea fructelor până la 30 zile înainte de recoltat, o dată la 2-3 săptămâni, se recomandă adăugarea în aceste scheme și a îngrășămintelor cu Calciu și Magneziu.

Important! Verificați în recomandările producătorului compatibilitatea îngrășămintelor. Luați în calcul compatibilitatea îngrășămintelor atunci când planificați crearea amestecurilor (după Ghidul Tehnic și economic Pomi și arbuști fructiferi).

Fertilizarea foliară, realizată în momentul optim, este cea mai rapidă metodă de a asigura nutrienți ușor de asimilat de către plantă. Soluțiile se pulverizează la o concentrație de 1-1,5%, pentru cais fiind recomandate perioadele:

  • Apariția primelor frunze – dezmugurit (NPK).
  • Înainte de înflorit (NPK).
  • Căderea petalelor (se adaugă și Ca+Mg).
  • Legarea fructelor (NPK).
  • Creșterea și dezvoltarea fructelor: 3–4 fertilizări – la fiecare două săptămâni (se oferă atenție sporită fertilizării cu îngrășăminte cu calciu (Ca) pentru a îmbunătăți dezvoltarea celulelor).
  • Maturarea fructelor: cu 6 săptămâni înainte de recoltare (4 fertilizări realizate la interval de o săptămână până ajungem la 2 săptămâni înainte de recoltare). Se oferă atenție sporită îngrășămintelor cu potasiu (K) pentru a îmbunătăți calitatea fructelor.
  • După recoltare: NPK pentru a contribui la acumularea substanțelor de rezervă pentru anul următor.

Evaluarea nivelurilor de K din frunzele de cais (% în SU) la mijlocul lunii iulie, Ungaria* (după Kaifa):

Fertilizările foliare se fac dimineața sau după-amiază, dacă temperatura aerului este sub 25°C. Nu este recomandată fertilizarea foliară a plantelor aflate sub stres.

V-ar putea plăcea și articolul Fertilizarea foliară și radiculară la cireș – sfaturi.

Inițiere în E-commerce: pașii necesari la organizarea vânzărilor online

0

Marketingul este unul dintre domeniile care evoluează continuu, evoluția promovării și vânzărilor online din ultimul deceniu fiind un exemplu în acest sens.

Specialiștii în e-commerce menționează „Vânzările online nu sunt un moft, ci au devenit o necesitate”. Potrivit eMarket, aproape 19 la sută din toate cumpărăturile cu amănuntul din lume sunt efectuate online.

Tipurile de vânzări online pot fi clasificate în:

B2B – o formă de tranzacție între întreprinderi. Business-to-business se referă la afaceri care se desfășoară între companii.

B2C – indică relațiile comerciale dintre companie și consumator. Aceasta include, de asemenea, întreaga comunicare a companiilor cu clienți privați potențiali sau existenți, adică marketing orientat către consumator.

C2C – practică obișnuită în marketing prin care se desfășoară o activitate comercială sau economică în rândul consumatorilor, profitând de anumite site-uri web sau spații oferite de companii.

Vânzările online în sectorul agricol evoluează cu pași mai lenți, dar siguri, urmând aceleași etape. În acest articol, discutăm despre etapele lansării propriului canal de vânzări online B2C.

Alegerea platformei pentru generarea comenzilor

Primul lucru pe care trebuie să îl decideți este formatul pentru atragerea clienților. Alegerea unei platforme sau a instrumentului pentru generarea vânzărilor depinde nemijlocit de bugetul și resursele de care dispune compania
dvs.

Rețineți că unele dintre posibilități pentru generarea comenzilor necesită investiții financiare minime sau deloc, în schimb implică timp pentru administrarea lor.

Dacă sunteți producător al unui produs cu marjă medie și înaltă, care este de obicei dificil de găsit în supermarketuri, sau
dacă produsul este unic și specific, sau îi este caracteristică legătura cu un producător specific, atunci are sens să organizați
un canal propriu de vânzări.

Cel mai simplu, este să vă orientați după valoarea medie a bonului de plată al unui cumpărător. În situația când valoarea medie a bonului de plată pentru un client depășește câteva sute de lei – este recomandabil să deschideți cu îndrăzneală propriul magazin online.

Dacă sunteți însă producător de cartofi, de exemplu, atunci este mai rezonabil, din punct de vedere economic, să cooperați cu magazine online deja existente, pentru a extinde sortimentul magazinului online, cu scopul de a crește valoarea medie a bonului de plată, sau să vindeți cartofi cu sacul.

În caz contrar, vă va fi dificil să găsiți clienți pentru livrare plătită, iar livrarea gratuită va fi dezavantajoasă.

Cooperarea cu magazinele online existente

Puteți deveni furnizori pentru magazinele online funcționale, care au organizat deja toate procesele operaționale de procesare a comenzilor, încheind un contract de furnizare cu
acestea.

Fiți pregătiți pentru faptul că magazinul poate solicita plata amânată sau plata după vânzare. Partenerii dvs. pot fi, de exemplu:

  • supermarketurile cu propriile magazine online (de exemplu, metro.zakaz.md, pegas.md, mh.md, ggg.md și altele)
  • magazine online de produse alimentare (shop.madein.md, natur.md și altele)
  • platformele pentru livrarea de alimente și mâncăruri de la restaurante (straus.md, foodhouse.md),
  • restaurante cu serviciu de curierat propriu și meniu online.

O listă cu magazinele online autorizate din Chișinău și magazinele care livrează produse alimentare poate fi găsită aici.

Atunci când alegeți un partener, este important să evaluați corect specificul magazinului cu care intenționați să începeți
cooperarea și produsele dvs., deoarece acestea ar trebui să fie din aceeași categorie.

De exemplu, dacă produceți miere, acestea pot fi magazinele alimentare sau companiile specializate în livrarea de cafea la birouri, dar nu și un magazin online de telefoane mobile.

Acest lucru este important nu numai din punct de vedere al corespunderii sortimentului din magazine: este necesar să se țină seama de restricțiile asociate vânzării și livrării de produse alimentare.

Avantaje: nu aveți costuri pentru crearea și administrarea site-ului, nu aveți case de marcat, nu aveți nevoie de o echipă mare și de servicii de curierat. Acțiunile operaționale se limitează la livrarea comenzilor la scară mică către depozitul partenerului.

Dezavantaje: amânarea plăților, lipsa influenței directe din partea dvs. asupra atragerii comenzilor.

Organizarea vânzărilor prin intermediul rețelelor de socializare

Puțini oameni din lumea modernă nu au o un cont personal pe rețelele de socializare. Cea mai mare parte a populației solvente utilizează una sau chiar mai multe rețele de socializare în același timp.

Unele rețele de socializare au implementat funcțiile unui
magazin online. Puteți citi mai multe despre crearea propriului magazin pe o platformă, ca de exemplu Facebook, aici.

Dacă sortimentul dvs. de produse include un număr mic de articole și acestea aparțin aceleiași categorii și nu necesită o filtrare complexă, atunci generarea de comenzi prin intermediul propriei pagini/cont pe rețelele sociale poate fi o soluție potrivită.

Postați fotografiile produselor dvs., indicați prețurile per kilogram sau ambalaj, descrieți în detaliu condițiile de livrare și
procedura de plasare a comenzii. Asigurați-vă că includeți un număr de telefon de contact. Pentru comenzi puteți
utiliza și formularele Google, astfel încât cumpărătorul să furnizeze toate informațiile necesare.

Monitorizați regulat pagina, pentru a vedea noile comentarii, întrebări sau solicitări postate prin mesaje.

Avantaje: puteți crea o pagină fără a avea abilități speciale, iar administrarea paginii nu este complicată. Aveți posibilitate de a extinde constant rețeaua de clienți loiali și de a-i informa despre produsele noi, schimbări etc.

Dezavantaje: aveți nevoie de abilități minime pentru selectarea conținutului vizual. O astfel de soluție este potrivită
numai pentru companiile mici cu un asortiment mic. Va trebui să depuneți anumite eforturi dacă doriți să utilizați funcția de promovare cu plată a paginii.

Utilizarea anunțurilor

Anunțurile plasate pe site-urile de anunțuri, în grupuri tematice, în Messenger (Viber, Telegram etc.), pe forumurile tematice pot fi un instrument foarte bun pentru atragerea clienților, mai ales dacă asortimentul dvs. este foarte mic (până la 10 articole).

Site-urile de anunțuri sunt fie complet gratuite, fie
presupun o taxă simbolică (1-5 lei per anunț). Folosind forumurile sau grupurile pe Viber ca metodă de promovare, nu încălcați limitele decenței și nu plasați un număr mare de
anunțuri, deoarece acestea vor fi percepute de alți participanți drept spam și riscați să obțineți un rezultat invers celui dorit.

Avantaje: practic nu există costuri pentru atragerea comenzilor.

Dezavantaje: acest tip de comerț nu este reglementat de legislație și se referă la comerțul neorganizat. Dacă trimiteți mesaje nesolicitate (spam), este posibil să vă fie blocat accesul la ele.

Crearea propriului site web

Puteți crea singur un site web propriu, utilizând constructori online de pagini. Deseori, este rațional să transmiteți această sarcină unei agenții de marketing digital sau unui studio de design web și să faceți un site web de la zero până la capăt sau să utilizați servicii care vă permit să aveți propriul site funcțional
pentru o plată lunară (de genul unei închirieri).

Indiferent de metoda pe care o alegeți, fiți pregătit să oferiți conținut pentru site – texte, fotografii ale produselor, descrieri. Unele agenții oferă servicii de pregătire și adaptare a conținutului, dar acest lucru implică de obicei o taxă suplimentară.

Avantaje: imaginea – companiile cu propriul web se bucură de o încredere mai mare în rândul clienților, funcționalitate largă (acceptarea plăților pe site-ul web, catalog de produse cu filtrare și sortare), posibilitatea de a include cele mai detaliate informații despre compania dvs., despre produse, despre metodele de plată și livrare.

O astfel de activitate este reglementată de legislație și reprezintă un canal de comerț organizat.

Dezavantaje: sunt necesare costuri atât pentru lansare, cât și pentru întreținere și promovare ulterioară – atât financiare, cât și de timp și personal.

Alegeți denumirea magazinului dvs. și, dacă decideți să vă creați propriul site, înregistrați un domeniu – adresa viitorului dvs. site.

Puteți verifica dacă adresa pe care ați ales-o este disponibilă la nic.md/ro. Costul înregistrării unui domeniu pe o perioadă de un an variază și poate ajunge și la zeci de mii de dolari dacă domeniul este foarte renumit.

În Moldova, de înregistrarea domeniilor se ocupă MoldData, dar puteți înregistra un domeniu pe orice alt serviciu
online, căutând pe Google „înregistrează domeniu”.

Recrutarea personalului și distribuirea rolurilor

Cu cât sunt mai multe comenzi, cu atât echipa este mai mare. În magazinele mici, aceeași persoană poate îndeplini funcții și roluri diferite. Nu angajați oameni fără ca acest lucru să fie necesar. Rezonabilitatea economică a extinderii personalului apare numai în lipsa forței de muncă.

În funcție de formatul ales de atragere a clienților, livrare și plată, decideți în privința necesarului de personal. Multe magazine online mici, care externalizează livrarea produselor lor către serviciile de curierat, îndeplinesc restul funcțiilor fără a atrage angajați suplimentari.

Organizarea propriului serviciu de livrare este optimă din punct de vedere al controlului, dar implică extinderea personalului cu un operator, un ambalator și unul sau mai mulți curieri (cu mașinile proprii sau care lucrează pe transportul dvs.).

Dacă sunt puține comenzi și nu efectuați livrări urgente (în termen de o oră), atunci aceste roluri pot fi combinate, în special atunci când sunt livrate „a doua zi”. Asigurați-vă că emiteți în mod obligatoriu bonuri de casă! Atenție la regulile sanitare, în special în cazul livrării de alimente!

Mai multe detalii aflați în următorul video:

Bibliografie: Dezvoltarea unui canal de vânzări online pentru
producători și punctele de vânzare offline, Autor: Tatiana Burca.

Acest articol a fost elaborat cu suportul financiar al Fondului Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă (IFAD) în cadrul proiectelor implementate de către Unitatea Consolidată pentru implementarea Programelor IFAD.

Fertilizarea ardeiului – perioade importante, sfaturi

0

Ardeiul dulce e o cultură tot mai apreciată de către consumatori, astfel că fiecare legumicultor își dorește, fără îndoială, să crească plante puternice, sănătoase, care să dea o recoltă bună.

Pentru a obține acest lucru, contează respectarea fiecărei etape tehnologice, începând de la alegerea soiurilor/hibrizilor potriviți, solului și finalizând cu întreținerea plantelor.

Atunci când vorbim de solurile potrivite pentru ardei, țineți cont că acesta preferă soluri argilo-nisipoase, cu o drenare bună și un pH între 6 și 6,8.

Atât în condiții de grădină, cât și în condiții de producere pe suprafețe mai mari, trebuie să luăm în calcul faptul că ardeiul este o plantă destul de capricioasă în ceea ce privește fertilizarea, care devine obligatorie.

Și imediat după plantare, și în timpul înfloririi și în momentul fructificării, ardeiul are nevoie de mulți nutrienți. În caz contrar, plantele vor începe să se întindă, să încetinească creșterea sau să se îmbolnăvească.

La începutul perioadei de vegetație, pentru o bună creștere a plantelor, ardeiul gras necesită o fertilizare bună cu azot. Ulterior, pentru dezvoltare, trebuie să asigurăm nutriția necesară cu potasiu și calciu.

Cantitățile de potasiu consumate de ardei sunt la fel înalte, în raport de 2:1 cu azotul, iar atunci când vorbim de necesarul de calciu, trebuie să luăm în calcul faptul că insuficiența de calciu poate provoca „putregaiul apical” al fructelor:

Detalii despre Putregaiul apical la ardei – cauze și tratament.

În plantațiile pe suprafețe mai mari, specialiștii menționează următoarele aspecte importante la capitolul administrării îngrășămintelor:

Acestea se administrează concomintent cu apa de irigare, monitorizând concentrația soluției. Perioada de administrare poate fi împărțită, în funcție de necesarul de nutrienți în:

  • Plantare – creștere vegetativă: se recomandă administrarea de îngrășăminte cu NPK + microelemente (de exemplu NPK 15-30-15 + ME + 20-20-20+ ME în doză de 20-30 kg/ha – cantitatea poate varia în funcție de condițiile din teren, calitatea îngrășămintelor).
  • Creșterea vegetativă – legarea fructelor: se continuă oferirea aportului necesar de îngrășăminte cu NPK, punându-se accent pe cantități mai mari de îngrășăminte cu potasiu și adăugându-se îngrășăminte cu Magneziu și Calciu, importante pentru această perioadă (cantitatea totală de îngrășăminte aplicată în doze ajunge la 50-60 kg/ha).
  • Creșterea fructelor – prima recoltare: se continuă fertilizările cu NPK cu conținut mai mic de fosfor, se sporesc fertilizările cu Calciu și microelemente.
  • Recoltare – se măresc dozele de îngrășăminte menționate în faza anterioară pentru a asigura aportul necesar de elemente nutritive.

Cantitatea de îngrășăminte se calculează în funcție de recolta planificată și alte particularități. Cea mai recomandată este oferirea dozelor mici de îngrășăminte, în concentrații reduse concomitent cu apa de irigare, decât fertilizarea la interval mare de timp și concentrații mari.

Varianta optimă ar fi îngrășămintele cu eliberare controlată a nutrienților.

Fertilizarea ardeilor în grădină înainte și după plantare în loc permanent

Răsadurile de ardei sunt de obicei gata să fie transplantate într-un loc permanent la 50-70 de zile după răsărire, în funcție de soi/hibrid. Înainte de plantare, plantele pot fi fertilizate.

De obicei, în faza de 1-2 frunze adevărate, plantele de ardei sunt repicate (în cazul în care semințele au fost semănate în celule mici de răsaduri) și apoi trebuie fertilizate în două etape.

Prima dată – la o săptămână după repicare. Pot fi utilizate îngrășăminte organice lichide special concepute pentru răsaduri (se găsesc în magazinele de profil) sau amestec 10 g de azotat de amoniu, 25 g îngrășăminte cu fosfot și 15 g de sulfat de potasiu la 10 litri de apă, a doua oară – după zece zile cu aceeași compoziție.

Pe terenul unde urmează a fi transplantat ardeiul, trebuie administrat compost din toamnă – o găleată la un m2. Alți grădinari mai utilizează o căldare de mraniță + 1 pahar de cenușă.

După plantarea răsadurilor de ardei în loc permanent, este indicat ca plantele de ardei să fie fertilizate la două săptămâni după plantare – în această perioadă sistemul radicular ar trebui să aibă timp să se adapteze și apoi să poată consuma nutrienții oferiți.

Pentru a face acest lucru, puteți apela din nou la îngrășăminte special concepute pentru legume sau să dizolvați câte 2 lingurițe de uree și îngrășăminte cu fosfor în 10 litri de apă. Pentru o plantă utilizați 1 litru de soluție.

De asemenea, în condiții de grădină puteți hrăni plantele cu îngrășăminte organice – de exemplu, gunoi de grajd descompus diluat în apă (1:5) sau excremente de păsări (1:20).

Cu produsele organice, trebuie să fiți foarte atenți, să nu depășiți doza. Mulți începători cred, că îngrășămintele organice sunt absolut inofensive, dar excrementele de păsări sau gunoiul de grajd pot arde rădăcinile plantei, dacă sunt introduse în exces plantelor, iar amoniacul din descompunerea acidului uric poate încetini creșterea plantelor tinere.

Hrănirea ardeilor în timpul creșterii și înfloririi

Ardeiul în creștere se fertilizează după cerințele lor – de la 2 la 4 ori pe sezon. Acesta se fertilizează în perioada legării fructelor. Puteți utiliza îngrășăminte organice menționate anterior, achiziționa îngrășăminte din magazinele de profil sau pune la 10 litri de apă 10 g de azotat de amoniu, 25 g de îngrășăminte cu fosfor și 25 g de sulfat de potasiu.

Fertilizările ulterioare se fac, de obicei, la un interval de două săptămâni, în funcție de dezvoltarea plantelor. Este recomandată fertilizarea ardeiului concomitent cu udarea plantelor.

Pe suprafețe mici, unde nu sunt disponibile sisteme de irigare, ardeiul mai întâi se udă, apoi se fertilizează, astfel evitându-se fenomenul de ardere a plantelor. Hrăniți plantele săptămânal cu infuzie de cenușă (2 căni de cenușă la 10 litri de apă) sau macerat de urzică cu adaos de gunoi de grajd pentru a favoriza creșterea.

Fertilizarea ardeilor în timpul fructificării

În perioada de fructificare, puteți hrăni ardeiul dizolvând 10 g de azotat de amoniu și 200 g de cenușă în 10 litri de apă. Totodată, puteți utiliza îngrășămintele cu fosfor și potasiu în concentrații mici.

USAID lansează un program de granturi pentru dezvoltarea Moldovei Turistice

0

Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) lansează astăzi Programul de granturi Moldova Turistică în valoare de 25 de milioane de lei cu scopul de a susține dezvoltarea afacerilor durabile, rezistente, inovatoare și competitive în industria turismului din Moldova.

Programul se implementează prin intermediul Proiectului USAID de Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova.

Tot astăzi, este relansată campania de promovare a turismului Fii oaspetele nostru/Be our guest, în cadrul căreia Ministerul Culturii cu sprijinul USAID va impulsiona creșterea cererii pentru experiențe turistice autentice, promovând în special regiunile ca destinații turistice integrate.

Cele două inițiative se desfășoară în cadrul parteneriatului strategic pentru dezvoltarea industriei turismului receptor și intern din Moldova, dintre Proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, Ministerul Culturii al Republicii Moldova, Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM), în colaborare cu alte autorități precum Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Organizația de Dezvoltare a Antreprenoriatului, Oficiul Național al Viei și Vinului și alți actori din industria turismului implicați în promovarea destinațiilor turistice din Republica Moldova, dar și diversificarea și îmbunătățirea ofertei turistice, care are potențial de a contribui la regenerarea localităților rurale.

Prin intermediul programului de granturi, deschis până pe 23 octombrie 2023, vor fi susținute inițiativele de renovare a infrastructurii de ospitalitate, dezvoltarea produselor și experiențelor turistice, digitalizarea și inovarea afacerilor turistice, adoptarea principiilor de sustenabilitate și incluzivitate.

Granturile pot fi solicitate de întreprinderi mici și mijlocii din Republica Moldova din domeniul turismului, cum ar fi vinăriile, pensiunile rurale, centrele meșteșugărești,  hotelele, prestatori de servicii de aventură ușoară, agenții de turism și tur operatori etc.

Conform estimărilor, de fondurile Programului de granturi Moldova Turistică urmează să beneficieze 40-45 de antreprenori mici și medii.

Sergiu Prodan, Ministrul Culturii, a menționat în cadrul evenimentului că industria turismului este un domeniu de perspectivă care oferă unicitate și autenticitate vizitatorilor străini, prin aceste elemente Republica Moldova fiind competitivă în raport cu alte țări.

Potrivit ministrului, investițiile susținute în industrie contribuie la consolidarea acestui domeniu cu impact asupra mai multor sectoare economice ale țării.

Ion Iordachi, Director General Interimar al Agenției de Investiții, a mulțumit partenerilor de dezvoltare pentru asistența oferită în atragerea fondurilor de dezvoltare în industria turismului, susținând eforturile Agenției de a promova Republica Moldova și de a încuraja investițiile în diverse sectoare economice ale țării.

John Riordan, Șeful interimar al Misiunii USAID în Moldova, a accentuat că sectorul turismului este un pilon important pentru creșterea economică a localităților rurale.

Din acest considerent, USAID a contribuit mai bine de 15 ani la dezvoltarea acestui domeniu, oferind suport la renovarea a 65 de pensiuni, îmbunătățirea operațiunilor a 120 de antreprenori din industria turismului, dezvoltarea infrastructurii turistice la 37 de vinării, crearea a peste 400 de kilometri de trasee de ciclism și drumeții.

Astfel, noul program de granturi oferite de USAID vine să consolideze realizările din industria turismului, obținute de-a lungul a peste un deceniu cu suportul strategic al SUA, dar și să catalizeze noi inițiative turistice, care vor spori reziliența sectorului în contextul post-pandemiei și a crizei regionale de securitate.

Protestele fermierilor – amânate până pe 19 iunie. Urmează o săptămână de negocieri

0

După două zile de proteste organizate în raioanele Moldovei, Consiliul Asociației Forța Fermierilor – inițiatoarea acestora, a organizat o ședință la care au fost discutate acțiunile ce urmează a fi întreprinse în continuare.

În baza dezbaterilor, reieșind din părerile majorității agricultorilor din teritoriu și ținând cont de propunerea parvenită ieri din partea prim-ministrului privind organizarea unei noi runde de negocieri pentru calcularea compensațiilor pentru agricultori (ce pot fi alocate din Fonduri Europene), organul de administrare a Asociației a luat mai multe decizii:

  1. Pe parcursul săptămânii viitoare să participe activ în negocieri cu reprezentanții autorităților pe subiectele îndeplinirii revendicărilor fermierilor, cu axarea pe problema acordării urgente a sprijinului financiar agricultorilor mici și mijlocii pentru culturile din prima grupă, achitarea urgentă a datoriilor la subvențiile și impunerea portului Giurgiulești să exporte prioritar producția agricolă moldovenească.
  2. Să organizeze mai multe întruniri în toate raioanele țării în vederea informării și mobilizării numărul maximal de agricultori la acțiunile demarate de asociația Forța Fermierilor.
  3. În cazul în care nu vor înregistra progrese în negocieri, confirmate în scris de către prim-ministru, luni, 19 iunie fermierii anunță că vor organiza un protest de amploare cu tehnica agricolă în capitală și în toată țară, cu posibilă blocare a tuturor traseelor principale pentru anumită perioadă.

Iurie Scripnic: Creditul de încredere obținut la Summitul CPE trebuie folosit cu maximă seriozitate

0

Pentru ca Republica Moldova să aibă agricultură performantă și competitivă cu cea a țărilor din comunitatea europeană este nevoie ca accentul să treacă de la producerea de materie primă, la dezvoltarea lanțului valoric, adică pe procesare.

O opinie în acest sens a fost exprimată de Iurie Scripnic, secretarul stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, în cadrul dezbaterii publice, organizate de IPN.

„Agricultura dintotdeauna a fost un domeniu strategic pentru stat, însă mai puțină atenție și suport i-a fost acordată. În agricultură sunt implicați mai mult de 20% din populație, iar domeniul agroindustrial aduce contribuția cea mai importantă în formarea PIB-ului din Republica Moldova. În plus, posibilitatea de a crea noi locuri de muncă va duce la revitalizarea satelor”, a declarat Iurie Scripnic.

Cât privește acțiunile întreprinse de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare pentru a atrage investitori, secretarul de stat spune că, autoritățile fac tot posibilul pentru a avansa în ceea ce ține de elaborarea politicilor, armonizarea legislației interne la cea internațională și atragerea donatorilor externi.

În context, Iurie Scripnic a amintit că, la 5 iunie a fost semnat un acord de împrumut de 55 de milioane de dolari, cu Banca Mondială, pentru sectorul agricol, o parte din acești bani vor fi folosiți pentru dezvoltarea sectorului de irigare, fapt ce va crește competitivitatea domeniului agricol.

„Nu avem o agricultură performantă, dacă nu avem irigare. În anii 90 erau 300 de mii de hectare irigate, iar la moment avem doar circa 7-8 mii de hectare. Desigur, noi nu putem să devenim competitivi atunci când productivitatea la hectar nu este comparabilă cu cea pe care o obțin în UE. Iar faptul că avem secetă o dată la doi ani, demonstrează că noi trebuie să investim în sectorul de irigare”.

Oficialul a mai adaugă că, responsabilitatea privind valorificarea creditului de încredere ce-i este oferit Republicii Moldova și ca urmare a Summitului Comunității Politice Europene, dar și a obținerii statutului de țară candidată la aderare la UE, trebuie folosit cu maximă seriozitate, atât de instituțiile statului, cât și de către mediul de afaceri.

Votat în prima lectură. Fondul de subvenționare va fi majorat

1

Parlamentul a aprobat proiectul de modificare a Legii bugetului de stat pentru anul 2023, în prima lectură.

Potrivit Prim-ministrului, Dorin Recean, obiectivul actualei rectificări și celei care va urma în toamnă este repornirea motoarelor economiei, creșterea investițiilor, care să producă venituri suplimentare la buget, locuri de muncă, salarii mai mari, iar impozitele să finanțeze programele sociale ale statului.

Modificările se referă la majorarea intrărilor de granturi externe și direcționarea acestora spre măsurile de dezvoltare a economiei naționale, în special pentru suplinirea Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural și programelor de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii, Fondului rutier, Fondului național de dezvoltare regională și locală.

Pentru susținerea întreprinderilor mici și mijlocii, inclusiv programul „373”, prin programele ODA vor fi direcționate 338 de milioane de lei; pentru majorarea Fondului național de dezvoltare regională și locală – 320 de milioane de lei în scopul implementării proiectelor în cadrul programului „Satul European”; pentru majorarea Fondului național pentru dezvoltarea agriculturii și a mediului rural – 100 de milioane de lei.

Proiectul de modificare a Legii bugetului de stat pe anul 2023 va fi prezentat spre aprobare în cea de-a doua lectură.

Dorin Recean spune când vor fi achitate datoriile la subvenții către agricultori

0

Datoria la plata subvențiilor către fermieri se cifrează la 900 de milioane de lei, iar până la sfârșitul lunii iulie urmează să fie debursată întreaga sumă, a declarat, de la tribuna Parlamentului, Dorin Recean, care a prezentat rectificarea bugetului pentru anul 2023, scrie Bani.md.

„Am crescut capacitatea de procesare a dosarelor la AIPA pentru a putea debursa întreaga sumă până la sfârșitul lunii iulie. Am suplimentat fondul de subvenționare cu 100 de milioane de lei pentru a compensa costurile la motorină și fertilizanți”, a punctat Recean.

Premierul a spus că, în prezent, se discută cu partenerii de dezvoltare pentru a achita diferența de costuri care se regăsește în costul produsului final.

Ultimele date ale AIPA relevă că, în primele cinci luni ale anului, pe conturile agricultorilor au fost debursați peste 600 milioane de lei, ceea ce constituie cca. 40% din valoarea Fondului Național de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural.